Museo e Fabbrica
Ducati
Ducati Múzeum és Gyár
Cím: Via Antonio
Cavalieri Ducati 3, 40132 Bologna
Telefon: +39 (0)51 6413343Honlap: http://ducati.com/index.do
Honlap a látogatás foglalásához: http://www.ducati.com/company/book_your_visit/index.do?_ga=1.75933905.572433538.1428054179
A „Vörös Ördögök” lakóhelye a Ducati gyár és múzeum nem a
külsejével hódít. Bologna Borgo Panigale városrészében elhelyezkedő omladozó
gyárépületeket hatalmas molinókkal takarják el, melyeken a márka büszkeségei
kaptak helyet; a gyár története, és egy amolyan amire/akikre büszkék vagyunk…
Bejutni a Ducati szentélybe nem egyszerű: jegyeket előre
kell foglalni, majd a sorompóval lezárt kapun a jegy átvételét követően
egyesével lehet átjutni.
Először a gyárat lehet megnézni, szigorúan csak vezetővel. A
vezetést angol vagy olasz nyelven lehet kérni. Elsőként adnak mindenkinek egy
fülest, amin keresztül majd hallani lehet, amit a vezető mesél, majd az összes
kamerát, fényképezőgépet, mobilt be kell mutatni, és mindre raknak egy helyes
kis matricát, hogy ne tudj fényképezni a gyárban, mert ott szigorúan tilos. Tilos
a csoporttól elszakadni is, és a kijelölt útvonalról letérni.
Ez az ajtó vezet a gyárba
Elsőként a megmunkálási területet láttuk, ide érkeznek be
külső beszállítóktól a megmunkálásra váró összetevők. Ezek a munkaállomások CNC
gépek, melyek a szükséges fúrást, csiszolást, polírozást végzik.
Kaizen: ezt a japán mozaikszó jellemzi a gyártási
filózófiát: KAI-változás, ZEN-a jó irányába. A kaizen fő jellemzői: készlet
csökkentés (Lean Production), folyamatos fejlődés, „mindent a maga idejében”
módszer. (Mindig csak annyi motort gyártanak, amennyire megrendelés van. Mi a főszezonban
voltunk a gyárban, és ekkor több száz alkalmi munkást is foglalkoztatnak, hogy
hozni tudják a megrendeléseket. Ezek a munkások nem szakemberek, hanem
betanított munkások; van köztük férfi, nő, fiatalabb, idősebb…)
Motorblokk összeszerelés: Nem mozognak óriási szállító szalagok,
a motorblokkok fix állványokon készülnek. A munkások az egyes alkotórészeket egy
kocsiról szedegetik le a megfelelő sorrendben, és rakják össze a motorblokkot. Igen, a munkások, mindent a saját kezükkel, nem robotok végzik a munkát, pedig őszintén szólva, én azt hittem, hogy teljesen automatizált a folyamat. De nem!
A motorblokk bejáratása: a motorblokk hideg tesztelési
területen az összes motorblokkot tesztelik hangszigetelt kamrákban, amiben a
motorblokk elektromos motorokra van kötve, és ezeken „járatják be” a motorblokkokat.
Jármű összeszerelés: az 1960-as évek végétől a Ducati
történelem majdnem minden legfontosabb motorját itt szerelték össze. A sor
elején a motorblokkot beillesztik a vázba. Haladva tovább az automatizált
gyártósoron, folyamatosan kerülnek hozzáadásra a további elemek, míg végül a
jármű elkészül.
Tesztelés: az összes elkészült járművet tesztelik, ezzel
biztosítva a minőséget. A teszt padon közúti motor használatot szimulálnak.
Aztán elektromos szimulátorok segítségével még egy teljes teszt sorozaton is
átmennek a járművek ennek a fázisnak a végén; motorok finomhangolása, és
kibocsátása.
Szállítás: a szállítást egy szállító cég végzi, az elkészült
járműveket itt a gyárban egy fém vázra teszik. Majd a megfelelő módon
becsomagolják, különös gonddal a könnyen törő alkatrészekre, mint tükör, lámpa,
stb.
(Mint írtam korábban, a fényképezés a gyárban szigorúan
tilos. A képek, amiket ide beraktam a Ducati prospektusából valók.)
Innen visszamentünk fel a múzeumba.
Ki gondolná, hogy anno a család nem is motorokkal indult?!
Antonio Cavalieri Ducati volt a társalapítója a cégnek, melyben 3 fia is
dolgozott: Adriano, Bruno, Marcello. Adriano 1924-ben rövidhullámú rádiós
átvitellel kísérletezett. Rádiós átviteli rendszert tervezett, kísérleteiről,
eredményeiről 1927-ben könyv jelent meg.
A Ducati gyárban előállított első termék a „Manens”
kondenzátor volt (1926-ban)!!!
1935. június 1-én rakták le a mostani gyárterület alapkövét.
Ebben az időben rádió gyártással foglakoztak. Később bővült a paletta többféle
műszaki cikkel, pl. mozigép, villanyborotva és fényképezőgép, ezek már mind
Ducati logóval, természetesen.
A gyárat a második világháborúban, 1944. október 12-én
szétbombázták. De hamarosan talpra álltak és 1946-ban már egy kis mopeddel rukkoltak
elő a neve: Cucciolo. A 48 köbcentis blokkot biciklivázba építették, és Olaszország
imádta! 1947-ben már versenyt nyertek vele, 1948-ban pedig bemutatták az
USA-ban is.
Ezt követték a nagyobb testvérek, a Marianna és a technikai
újítások sora, mint a Desmo vezérlés kitalálása, mely Fabio Taglioni nevéhez
fűződik, aki 1954. május 1-én lépett be a Ducati-hoz. Az 1950-es években a
Marianna motorok uralták az olasz versenyeket.
Marianna
Olyan versenyzők értek el nagy sikereket Ducati
motorokon, mint Paul Smart, Mike Hailwood a hetvenes években vagy Noriyuki
Haga, Carlos Checa és Casey Stoner napjainkban. Ezekről a fontos állomásokról a
múzeumban mind látható tervrajz, motorblokk, sőt legfőképp eredeti motorok.
Mindent meg lehet nézni testközelből (fogdosni tilos), elmerengeni közben az
ötvenes-hatvanas évek technikáján, vagy az akkori motorosok bátorságán, akik
ezekkel a motorokkal versenyeztek, sőt akár világrekordokat állítottak fel. A
kör alakú belső térben időrenden láthatók a motorok a kezdeti néhány darab
után, a nyolcvanas-kilencvenes éveknél már csak sűrűn élére állítva férnek el a
világbajnok versenymotorok. Több kisebb és egy nagy vitrin telis-tele van kupákkal, érmekkel,
díjakkal. A kör alakú belső tér egy piros bukósisakot formáz.
1956 novemberében, a
46 sebességi rekordot döntött meg
Monza-ban a Ducati
Siluro.
Ezzel a motorral csak úgy lehetett megállni a végén, hogy pár ember elkapja, és megtartja,
mert a sofőr nem tudta kitenni illetve letenni a lábát a földre.
Ezzel a motorral debütált Mike Hailwood
Mike Hailwood legendás visszatérése ezzel a motorral a TT Isle of Man versenyen 1978-ban
Paul Smart, 1972, Imola 200 Miles
Marco Lucchinelli, 1986, Battle of the Twins
Ducati a Párizs-Dakaron
Ducati Supermono
Először a túravezető végigkísért bennünket az összes kis
kiállítótermen, és elmondta a főbb tudnivalókat, majd visszamentünk a
kiindulóponthoz, ahol leadtuk a füleseket, majd szabadjára voltunk engedve a
múzeumban.
A kör alakú belső térben időrenden láthatók a motorok.
Hmmm, nézzük csak! :-)
Több kisebb és egy nagy vitrin telis-tele van kupákkal, érmekkel, díjakkal.
Több versenyző ruhája is ki van állítva.
A kör alakú belső tér egy piros bukósisakot formáz.
José, Cristian, Pedro, én
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal
is! Ha szeretnél velem utazni máskor is, akkor csatlakozz a Mindenütt jóóó blog Facebook
oldalához, ahol bejárjuk az egész világot, és
megosztjuk a tapasztalatainkat!
Sajnos Cagiva típusokat nem igen láttam.Egyébként a Világ legjobb motorjait gyártja, elfogultság nélkül. Sanya Nyíregyháza, Hungary
VálaszTörlés