2016. szeptember 10., szombat

Lavagna, Sestri Levante - Olaszország

Lavagna

A nap nagy részét Bobbioban töltöttünk. Innen egy Lavagna nevű kis faluba mentünk, ahol a szállásunkat foglaltuk az airbnb-n keresztül. A falu a hegytetőre épült, szűk kis utcák vittek fel a tetejére, és mindenhol olajfa ültetvények voltak. Már megkezdték az előkészületeket a szürethez: a fák közé ki voltak feszítve a hálók, amibe majd a bogyókat leverik a fáról.

Házigazdánk gyorsan megmutatta a szobánkat és a házat, egy-két dolgot elmondott, hogy mi hol van, mit hova tegyünk, majd a barátaival lelépett. Nem különösebben búslakodtunk emiatt, mi is azt terveztük, hogy lemegyünk a tengerpartra körülnézni, vacsorázni. Sestri Levante volt a cél.

Jó dolog ez az airbnb... Ilyen kőlapokból épített házban laktunk. :-) Nagyon hangulatos volt.

Szűk kis utcák, és a hegytetőről a kilátás Sestri Levantére

Sestri Levante

Sestri Levante település Olaszországban, Liguria régióban, Genova megyében. A közel 20000 lakosú Sestri Levante körülbelül félúton található Genova és La Spezia között. A városnak két öble van: a Baia delle Favole (Mesék öble) és a Baia del Silenzio (Csend öble). Sestri Levante történelmi része valójában a félszigeten helyezkedik el, a Baia del Silenzio (más néven „Portobello”)-val az egyik oldalon és a Baia delle Favoléval a másikon.

Története

Sestri Levante egy tengerészeti és kereskedelmi központ volt. Eredetileg egy kis sziget volt egy hegyfokkal, később csatlakozott a szárazfölddel.
Már a római időkben is ismert volt, mint Segesta Tigullorum (vagy Tigulliorum), vagy egyszerűen Segesta.
909-ben egy Berengario nevű ember nyilatkozatában említették, amiben az áll, hogy területének egy részét átadták a Basilica di San Giovanni di Pavia (paviai Szent János bazilika)-nak a barbárok betörése után.
A középkorban Sestri Levante terjeszkedni kezdett, talán ekkorra tehető a vár megjelenése.
1133-ban, egy lavagnai nemesi család, a Fieschi megtámadta Tigulliot, az öblöt, ahol Sestri Levante található, de leverte őket a hatalmas Genovai Köztársaság, így Sestri Levante a köztársaság részévé vált, katonai védelemért.
Lavagna egyébként a Fieschi család ősi fészke, a csalág két tagja pápai trónon is ült.
1145-ben a San Colombano apátságot megszerezték a genovaiak, és később kastéllyá alakították.
1170-ben, Sestri Levantét megtámadta egy pisai haditengerészeti flottilla, de képes volt ellenállni a támadásnak.

Érdekességek

Dante Alighieri

Sestri Levantét megemlíti Dante Alighieri (mint „Siestri”) az Isteni színjáték 19. énekében (A sziréna és a fösvény páva).
„Siestri s Chiaveri közt szalad le gyorsan
egy szép folyócska; neve ős családom
címét diszíti a főrangu sorban.”

Tame Impala

Sestri Levante ausztrál Tame Impala együttes egyik számának címe is, mely a 2014-es Live Versions albumukon jelent meg.

Hans Christian Andersen

A Baia delle Favole (Mesék öble) a dán író, Hans Christian Andersen tiszteletére kapta a nevét, aki Sestri Levantéban töltött egy estét, 1833-ban.
Sestri Levante arról is híres, hogy minden évben megrendezik itt a Hans Christian Andersenről elnevezett Andersen Festivalt.

A Giardini Pubblici park mellett találtunk helyet az autónak, innen indultunk el a tenger felé a Viale Rimembrenzán.

A házak oldalán ilyen tök jó kis csempéket találtunk :-)

Ez az utca a félsziget csücske felé halad, és hamarosan jobbra ott is volt előttünk Sestri Levante egyik híres öble, a Baia delle Favole (Mesék öble) hosszú homokos partja, valamint egy kellemes tengerparti sétány. Pont lemenőben volt a nap, így érdekes színekben pompázott a táj.

Sétáltunk egy nagyot a parti sétányon, majd visszafelé indultunk, de most a másik öböl, a Baia del Silenzio felé.

A képeslapokon Baia delle Favole felől fényképezik a várost a tengerrel és a színes tengerparti házakkal.

Színes házak a parton

Basilica di Santa Maria di Nazareth

A Baia del Silenzio sokkal kisebb, sokkal védettebb, így sokkal hangulatosabb is.
Szívesen vacsoráztunk volna itt valamelyik kis helyen, kempingszéken, mezítlábas lábunkkal a homokban, de ezek a pici helyek mind teltházasak voltak.

Visszavettük a szandálokat, és hamarosan a Via XXV Aprilén találtuk magunkat. Ez az utca tele van helyes kis üzletekkel és főként tengeri herkentyűket felszolgáló kisebb-nagyobb éttermekkel.
Mi végül az utca folytatásán, a Corso Colombon ültünk be az osteria Cónbo nevű helyre. Ez éppen a Városházával (Comune Di Sestri Levante - Museo Archeologico) szemben volt, ami szépen ki is volt világítva.

A Városháza tornya
(Comune Di Sestri Levante)

Comune Di Sestri Levante - Museo Archeologico

osteria Cónbo

Bruschetta
(Az egyiknek már csak a hűlt helye látszik.)

Tagliata di lombatello

Gamberoni alla griglia

Sfogliatina, crema pasticcera e pistacchi

Ricotta bruciata al cioccolato

Vacsora után visszamentünk a szállásunkra, Lavagna falucskába, a hegytetőre. A házigazdánkat nem láttuk, de nem is bántuk. Kimerültek voltunk, és egy jót szerettünk volna aludni, mert másnapra kellett az energia: Portofino a cél!

LINKEK:

Tame Impala Live Versions ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Live_Versions
Osteria Cónbo OLASZul: http://conbo.it/
Lavagna MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Lavagna

Panoráma útikönyvek sorozat, Itália kötet

(A bejegyzésben szereplő képek egy része Laurent-é.)

Ha tetszett a cikk és szeretnél velem utazni máskor is, akkor kövesd a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalát, ahol bejárjuk az egész világot, és megosztjuk a tapasztalatainkat!

1. Nagyon szép tengerparti városok, különösen a naplementével! :-)

2. Tündériek az olasz falvak. Talán nem is voltam még ennyire "világ végi" falucskában, mint ami a fenti fotókon látszik. De úgy tűnik, ettől még fontos szerepet tölt be a kultúrában :)