2018. december 7., péntek

Nördlingen, a meteoritkráterbe épült gyémántváros

Nördlingen Németországban, azon belül is Bajorország Donau-Ries nevű járásában található 20 ezer fős romantikus kisváros.

A Romantikus út (Romantische Straße) Németország legismertebb, legnépszerűbb -és minden bizonnyal legszebb- kiránduló útja. Würzburgtól Füssenig bármerre vesszük az irányt ezen a kb. 400 km-es szakaszon, itt Németország olyan, mint egy mese, egy álomutazás; királyi kastélyokkal, romantikus középkori favázas házakkal, pompás tájakkal és kulináris ínyencségekkel.

Nördlingen szűk utcái, sikátorai, jellegzetes bajor házai mellett harangtornyáról, vízimalmáról, kolostoráról is ismert még, és nem utolsósorban romantikus karácsonyi vásáráról is. Történelem-rajongók pedig tudják, hogy itt zajlott 1634-ben a nördlingeni csata, a harmincéves háború egyik ütközete. Jelentős, mivel a császáriaknak itt sikerült először legyőzni a svédeket. Mégis leginkább arról ismert, hogy a város egy meteoritkráter közepébe épült.

A Ries-kráter

A várost mintha körzővel rajzolták volna, annyira szabályos. A kör alakú városfal és az öt városkapu teljes épségben fennmaradt. Sokan úgy gondolják, hogy ez a kb. 1 km átmérőjű kör egyben a kráter pereme is, de ez nem igaz. A Ries-káter 25 km átmérőjű. Ez Európa legismertebb becsapódási krátere, melyet egy meteoritbecsapódás hozott létre kb. 15 millió évvel ezelőtt. A kozmikus test több mint 70 000 km/h sebességgel csapódott be. A robbanás olyan erős volt, mint 1,8 milliónyi Hirosimára ledobott atombomba ereje!
A Ries-krátert korábban vulkáni eredetűnek hitték. Eugene Merle Shoemaker amerikai geológus-csillagász bizonyította be 1960-ban, hogy meteoritbecsapódás eredményezte. Az egyik fontos bizonyíték erre a coesit ásvány, mely megtalálható a város épületeit alkotó suevit kőzetben is.

A Baldinger Tor (kapu) közelében, a városfalon kívül lévő ingyenes parkolóban hagytuk az autót. A Baldinger kapun keresztül léptünk be az óvárosba. A turista információs irodába mentünk, ahol begyűjtöttünk pár dolgot (térképet, nyitva tartási időket, stb.).

A városháza épületének egyik termében betlehemes kiállítás volt, ezt néztük meg először.

Dániel torony

Innen a Szt. György templom (St. Georgs-Kirche) 90 méter magas Dániel tornyába (der Daniel) mentünk fel. 365 lépcsőt kell megmászni a kilátószintig. Fárasztó, de megéri! A torony különlegessége, hogy él benne egy macska! Ha szerencsések vagyunk (mi nem voltunk azok), találkozhatunk vele.

A Szt. György templom az egyik legnagyobb késő gótikus német templom. Gyönyörű hálóboltozata van, de ami a leginkább megfogott, az a rengeteg kutyát mintázó fafaragás. Nem hogy ennyit, de szerintem még sehol nem láttam kutyafejeket templomban.

A legenda szerint a már említett Eugene Merle Shoemaker itt kezdett el gyanakodni, hogy a kráter meteoritbecsapódás következménye. A templomba ment, és kíváncsiságból megkapirgálta kicsit a falát. Ekkor szúrta ki, hogy olyan kőzetből épült, mely csak meteoritbecsapódáskor jöhet létre. Ezt az elméletét aztán műszeres vizsgálatok is megerősítették.

Gyémántok

Nördlingenben nem csak a Szt. György templomot, de a városházát és a középkori város házait is ebből a kőzetből származó téglákból építették. A suevit jól faragható anyag, amely az ásványtörmelék mellett üveges és kristályos olvadékdarabokat is tartalmaz.
Az építkezésekhez felhasznált kőzetek nagyon apró, 0,2 milliméternyi gyémántocskákat tartalmaznak. Ebből a mikroszkopikus méretű gyémántból a becslések szerint összesen 72 ezer tonna keletkezett a meteorit becsapódásakor, mely éppen egy grafitlelőhelyen ért földet. Az óriási nyomás alakította gyémánttá az itt található grafitot.

A Tanzhaus a városházával szemben található. A XV. században épült és főleg ruhakereskedők csarnoka volt, de alkalmanként táncházként is használták.

A Ries-kráter múzeumban (Rieskrater Museum) egy XVI. századi istálló épületében található. Megnézhetünk egy kisfilmet arról, hogy egy ilyen becsapódást hogyan kell elképzelni, milyen hatásai vannak. Meteoritot, kőzeteket, kövületeket és metszeteket láthatunk. A legérdekesebb egy Holdról származó 165 gramm súlyú kőzet, melyet az Apollo 16 hozott 1972-ben, és a NASA adott a múzeumnak hálából, mert az Apollo 14 legénysége egy közeli kőbányában gyakorlatozhatott a küldetés előtt.
És itt látható egy másik meteorit egy darabja is, a Neuschwanstein I, mely 2002. április 6-án, este 22:20:18-kor csapódott be a németországi Neuschwanstein kastély közelében. Ennek a „darabkának” a súlya 1705 gramm.

Neuschwanstein I meteorit (Forrás)

Innen újra követtük az információs irodában kapott térképet. Egy darabon az Eger patak mellett haladtunk.

A Hallgebäude épülete 1541-43 között épült, és eredetileg só-, bor-, és gabonaraktárnak használták.

Az egyik épület homlokzatán egy freskó hirdeti, hogy itt egy rézkovács élt és dolgozott.

A Winter’sches Haus egy 1678-ban épült ház, melyet szépen felújítottak. Érdekessége az 1697-ben készült gazdagon faragott bejárati ajtaja.

A Salvatorkirche építését 1401-ben kezdték. Ma katolikus templom.

A Seelhäuser a templom mellett látható. Ezek olyan házak, melyeket 1453-ban a szegényeknek adományoztak.

A Feilturmnál kimentünk a városfalon kívülre. Ezt a tornyot egyébként börtönként használták.
Kicsit a városfalon kívül sétáltunk, majd a Reimlinger Tor-nál felmentünk a várfalra.

Feilturm

Reimlinger Tor

A Reisturm 1408-ban épült, 1644-45-ben a tüzérség használta.

A Deininger Tor 1516-19-ben új épületre cserélték. 1634-ben a nördlingeni csatában súlyos károkat szenvedett.

A Löpringer Tor 1593-93-ben épült. Ma múzeum található benne.

Itt eltértünk a térképen javasolt útvonaltól és tovább mentünk a városfalon az Unterer Wasserturm-ig.

Innen látható a vizimalom.

A Spitzturm XV. századi, 1592-ben újjáépítették.

A Baldinger Tor-nál jöttünk le a várost körülvevő falról.

A Klösterie-hez mentünk, ami egykor egy ferences kolostor-templom volt. Az 1585-86-os reformáció után magtárnak használták.

A közeli kis téren álló házak azért különlegesek, mert szinte nincs is faluk mely egyenes lenne, girbe-gurbák, hullámosak, aranyosak.

Most már egy vacsorázós helyet kerestünk, és a Gasthaus Blaue Glocke-re esett a választásunk. Jól belaktunk. Kicsit sétáltunk még az adventi vásárban (ahol eddigre már jó nagy tömeg gyűlt össze), majd hazafelé indultunk.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK/FORRÁSOK

Ries-kráter Múzeum hivatalos honlapja: http://www.rieskrater-museum.de/index.php/de/
Ries-kráter Múzeum NÉMETül: https://de.wikipedia.org/wiki/Rieskrater-Museum
Ries-kráter Múzeum ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Rieskrater_Museum

(A bejegyzésben található képek egy részét Laca és Laurent készítette.)

1. Azon túl, hogy csodás kis városka igen érdekes is a története. Érdeklődve olvastam minden sort!
    Nagyon látványosak a látképek!
    Kár, hogy a 3 színű szerencse macskusszal nem találkoztatok. Ő is tudja, hogy jó ott élni. :-)
    Érdekelt volna a templomi padok faragásai közt a sokféle kutyafej. Rákerestem a neten, de nem találtam semmi konkrétumot, csak annyit, hogy földi, bibliai és mesealakok alkotják.
    Már a bejegyzésed felénél tartottam és magamban hiányoltam a napórákat. Egy ilyen városkában kell lennie legalább egynek... és ott is volt a 68-as fotón. :-))))
    A gólyák komoly ott vannak most decemberben a városban? :-O
    Csodaszép a kőzetgyújteményük is. Nem is tudtam a neuschweisteini meteoritról - ismét egy okkal több ebbe a városba is ellátogatnunk! Köszi ezt a városlátogatást, élveztem!

1. Nagyon szépen köszönöm Kavics! :-)
      Gondoltam rád a napóránál ;-)
      Igen, képzeld, a gólyák tényleg ott vannak most, télen is. Délelőtt nem voltak a fészekben, csak sötétedéskor jöttek vissza (azért nem annyira jók a képek), két családot láttunk.
      Örülök, hogy sikerült kedvet csinálnom a városhoz, tényleg csodás hely, megéri megnézni! :-)

2. Nagyon szép város, szép házakkal, érdekes a meteoritkráter és a gyémántok története.
    Ilyenkor mindig arra kell gondoljak, hogy milyen jó, hogy ilyen meteoritok csak az ősidőkben csapódtak a Földünkbe és nem gyakori dolog ez manapság. ;-)

1. Örülök, hogy tetszett! Ha a karácsonyi vására miatt nem is, de a városkáért magáért érdemes ide ellátogatni. :-)