2019. március 14., csütörtök

A Bakony szívében - Csesznek (Szerző: Jakab Erzsébet)

Új év, új téma! A 2019-es vendégírói sorozat idei témája a „Magyarország különleges helyei”. E havi vendégírónk Jakab Erzsébet bronzjelvényes túravezető, aki mindenkit arra biztat, hogy szerettesse meg a természetet családjával, kiránduljon, sétáljon, bátran jelentkezzen teljesítménytúrára. A túrázás testi és lelki élményt nyújt egyszerre. Sport, kikapcsolódás, feltöltődés, mely közben élményeket gyűjtünk, egészséget őrzünk. Bakancs és fakanál blogjában támpontot ad, ötleteket, hogy hova, merre induljunk. Az sem árt, ha szeretünk enni, mert recepteket és jó helyeket is ajánl. Inspirációért kukkantsatok be blogjára, vagy Facebook oldalára.

A Bakony szívében

A Bakony szívében hegyek között megbújva egy csodás falu található, a neve Csesznek. Évszázadok óta jegyzi a történelem, uralkodók, arisztokraták, törökök, hódolók és hódítók fordultak itt meg, mert a falu fölötti sziklavonulaton magasodik Csesznek vára.

Csesznek az én falum. Itt éltem gyermekkoromat, itt vannak kedves helyeim, regénybe illő játszóterek a vár alatti Kőmosóban, kívülről ismert turistautak és szépséges szurdokok, és itt él az édesanyám.

Csesznek különleges hely. Vadromantikus vára, szépséges természeti környezete, barátságos lakói hívják és vonzzák a turistákat. Látnivalói, kiránduló helyei megunhatatlanok, a környék csodálatos, és remek programokat kínál az idelátogatóknak.

De hol is van ez a kicsiny falu? Győr-Veszprém között a 82-es út felénél, egészen közel Zirchez. Budapesttől 112-132 km távolságra, attól függ, honnan közelítjük meg. Autópálya mellőzésével Bicske-Mór útvonalon találjuk, az M7 pályán Székesfehérvár-Mór irányában, vagy az M1 autópályán egészen Bábolnáig, majd onnan Kisbéren át. Nem nagy távolság, de érdemes itt több napot is eltölteni.

A falu története a vár építésével kezdődik, 1263 körül építette Jakab ispán IV. Béla kardhordozója, a Cseszneky család alapítója. Tehát a név kötelez, talán innen a kötődésem. Jakab Erzsébet vagyok. 😊 Uralkodtak itt a Csákok, a Garaiak, még az Esterházy család is.  Történelme során érték csapások, úgy tűzvész, mint földrengés, ma már csak romjai magasodnak a falu fölött. Haldokló romjaiban is szép, és a jelenlegi gazdájának köszönhetően szépítik, ápolják, hogy sokáig csodálhassák a turisták.

Csesznek filmforgatások helyszíne is volt, itt forgatták a híres „Valahol Európában” c. filmet, a „Kavalkád” c. filmet, és utoljára a „Holdhercegnőt” is.

A környékben rengeteg látnivaló akad, főleg gyalogosan megközelíthető vadromantikus kirándulóhelyek. A faluban jól látható turistajelzések és útbaigazító táblák segítik a kirándulni vágyókat. A zöld sáv jelzés a Temető parkolójából indul a Kő-árokba, ami egy kiszáradt szurdok, két oldalt hatalmas sziklákkal övezve. Gézaházára jutunk gyalogosan, ahol egy Eszterházy vadászkastély található, mely jelenleg turistaszállóként működik.

A piros sávon az Ördög-árok szurdokba gyalogolhatunk el, mely végig vezet minket a patak mentén, útba ejtve az Ördög-likat, az Ördög-gátat, és így nagyobb hurokkal jutunk el Gézaháza felé. Ha még nem elég az Ördögökből, Bakonyszentlászló irányába a Kőris-hegyet megkerülve az Ördög-rétet kereshetjük fel, ahonnan már nincs messze a Cuha-völgy romantikus szurdoka sem. Itt akár vonatra is szállhatunk, a Vinye-Zirc közötti szakaszon több alagúton át halad a vasút a szurdokban. Remek kirándulóhelyek, Csesznekről gyalogosan sincs messze Porva-Csesznek, ami a Cuha-völgy másik vége.

Ördög-árok

A faluban található még egy Tájház, és érdemes megnézni a Katolikus templomot is.

Ha kocsival kirándulnánk, Zirc 12 km, Apátság, Arborétum, Sörmanufaktúra a főbb látnivalói. Ha fürödni vágyunk, Pápa és Győr az alternatíva, ezekért már 40 km-t is kell autóznunk. Pannonhalma is elérhető távolságban van, esős napon érdemes felkeresni.

Na de maradjunk még a környéken, Csesznek legromantikusabb helye (a várból piros kereszt jelzésen megközelíthető - a zsidó temetőn át) Kőmosó szurdok. Egy rövid, de annál látványosabb hasadék, ami a via-ferratázók kedvenc helye lett mostanában. A vár alatt felszerelést is bérelhetünk, és kipróbálhatjuk magunkat. A legkönnyebb útvonal mindenkinek menni fog. Nagy élmény, ne hagyjuk ki.

Kőmosó

Ha már a sportnál tartunk, lovaglási lehetőség is van, akár az Aranyos-patak vendégháznál, ahol saját lovak vannak, de a Kisbükk Majorban is van rá lehetőség.

A faluban több szálláshely is található, az alábbi honlapon van róluk pontos információ.

Szívesen ajánlom az Aranyos-patak vendégházat, a falu központjában, patakparton.

Ha enni szeretnétek, a falu központjában található Várvölgy vendéglőt ajánlom. Időt szánjatok rá, mert falun nem siet az élet, de nem fogtok csalódni.

Cseszneken található még Józsi a hentes, kinek termékei adalékanyag mentes friss disznóhúsból készülnek, és van egy gyönyörű külön terme is, ahol finom ételek és italok mellett ünnepelhetünk.

Az egész falu nagyon rendezett, és gondozott.  Ápolt a környezete, és lakói vigyáznak is rá.

A várba egy rövid emelkedőn sétálunk fel, a fogadó épületben válthatunk jegyet, találunk mosdót, fentről pedig csodálatos kilátás, körpanoráma tárul elénk. Tiszta időben Pannonhalmáig is ellátni.  A romokat bejárva visszamehetünk a múltba, elidőzhetünk a történelemben, és csodás fotókat készíthetünk. Ha letekintünk a várból, minden oldalon remek látvány tárul elénk. Alattunk a falu főutcája, jobbra a Temető a Tarac-hegy gerincével, hátunk mögött a szerpentin út, mely Győrt köti össze Veszprémmel, balra pedig a Kőmosó.

A vár egy csipkés sziklás gerincen található, részben sziklára épült, nagyon szép látvány.

Csesznek minden évszakban szépséges, egész éves úti cél lehet. Tegyük a bakancslistánkra, kiránduljunk, merítkezzünk meg a természet szépségében, töltődjünk fel élményekkel, és legyünk büszkék hazánk egyik legszebb fekvésű falujára.

Csesznek méltó a ”Magyarország különleges helyei„ elnevezésre.

A következő vendégíró Ternyik Vanessa lesz, aki azért kezdett el blogolni, hogy utazásaival, tapasztalataival, képeivel segítsen az utazni vágyóknak. Barangolj velem blogjában hazai úti célok mellett a környező országokból is találtok leírásokat. Inspirációért kukkantsatok be blogjára, vagy Facebook oldalára. Jó olvasást!

A 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyv és az 1999. évi LXXVI. törvény a szerzői jogról alapján a fenti tartalom a vendégíró tulajdona, és a benne szereplő összes tartalom a szerző tulajdonát képezi. Bármilyen célra történő felhasználása csak előzetes írásbeli hozzájárulás esetén engedélyezett!

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

1. Gyerekként jártam a várnál utoljára, az pedig már régen volt. :-) Azóta rengeteget változhatott a környék, túrautak. A pannonhalmi látványra jól emlékszem. Nagyon szép fotók, kedvet csinált hozzá, hogy ismét meglátogassam, ha odahaza járunk és akkor biztos betérünk az ajánlott vendéglőbe is! Köszönöm!

2. Édesapám családja egy közeli faluból, Csatkáról származik (elvileg gyalogosan is el lehet jutni Csatkáról Csesznekre, szép kis túra). Évek óta fel-felötlik bennem, hogy jó lenne visszamenni egyszer arra a vidékre. Most egy picit, ha virtuálisan is, de sikerült! Köszönöm :)