2024. április 21., vasárnap

Salzwelten Hallstatt

Hallstatti sóbánya

A hallstatti magasvölgy a világ legrégebbi, még mindig aktív ipari tájegysége, a hallstatti sóbánya pedig a világ legrégebbi sóbányája.

Hallstatt

Hallstatt Felső-Ausztria Traunviertel régiójában, a Gmundeni járásában fekszik, a Salzkammergut területén, a Hallstatti-tó délnyugati partján, a Dachstein-hegységtől északra. A tópart és a közeli hegyek között csak egy keskeny sáv építhető be, a házak egy része meredek lejtőre, másik része pedig a tófenékbe vert cölöpökre épült. A kisváros 1997 óta az UNESCO Világörökségének része. Hallstatt egyik fő látnivalója a Salzwelten, a ma is működő sóbánya.

Három Salzwelten sóbánya van Ausztriában (Salzburg, Hallstatt és Altaussee), mindhárom csak vezetett túrával látogatható, és a kb. 1,5 órás bejárás is hasonlóan épül fel; megismerkedhetünk a sólelőhelyek létrejöttével, a bányászat történetével és a mai csúcstechnológiás sófeldolgozási módokkal.

Salzbergbahn und Skywalk
Kötélpálya és Skywalk

A hegyre fel- és lefelé vezető siklóvasútra (Salzbergbahn vagy más néven Standseilbahn) a sóbányától külön is lehet jegyet venni. A hallstatti magasvölgybe vezető sikló 325 függőleges métert tesz meg körülbelül három perc alatt.

VIDEÓ!!!

A Rudolf-torony (Rudolfsturm) néven ismert egykori erődítmény ma egy étteremnek ad otthont, az első emeleten pedig egy ingyenes állandó kiállítás látható, amelyet Johann Georg Ramsauer, a bánya egykori felügyelője tiszteletére szenteltek, aki az első tudományos ásatásokat végezte ebben a magasvölgyben. Ő volt az, aki 1846-ban egy kb. i.e. 5000-ből származó újkőkori kőbaltára és egy vaskori temetőre bukkant a hallstatti sóbánya mellett.

A „Világörökségi kilátó” Skywalk egyedülálló kilátást nyújt a látogatóknak az UNESCO Világörökség részét képező Hallstatt - Dachstein régióra.

A hegyi végállomástól a 2013-ban épített hallstatti „Világörökségi kilátó” Skywalk kilátóteraszra vezető út, valamint a siklóvasút egyaránt akadálymentesített.

Gräberfeld
Temetkezési helyek

A kisvasút hegyi végállomásától körülbelül 20 percnyi sétára van a Salzwelten túra kezdőpontja, a Knappenhaus, mely egy egykor a bányászok által használt barakképület. Ez az út a történelmi temetkezési helyeken vezet keresztül, amelyek végül a „hallstatti korszak” (i. e. 800-450) nevet adták. A 13 állomáson információs táblák és egy ingyenes alkalmazás nyújt tájékoztatást a környék történelméről és a sóbányászatról.

Salzwelten Hallstatt
Hallstatti sóbánya

A hallstatti a világ legrégebbi sóbányája: 7000 év történetét ismerhetjük meg a régészeti bemutatóhelyen.

Több szinten sok-sok kilométernyi járat húzódik a hegy gyomrában, melynek mi csak egy rövid szakaszát járhatjuk be. De a másfél órás kaland során különleges utazást tehetünk a múltba. A modern technikák és a hologramok segítségével a történelem minden korosztály számára könnyen érthetővé és érdekes kalanddá válik.

Knappenhaus

A Knappenhausban legelőször is kapunk egy fehér inget és egy nadrágot, amolyan védőfelszerelést. Innen egy kis kiállításon át mentünk a kijárathoz.

Kaiserin Christina Stollen
Christina császárnő tárna

Fedett lépcsősoron mentünk fel a Kaiserin Christina Stollenhez, melyet 1719-ben nyitottak meg. Hosszasan gyalogoltunk befelé.

Rutsche
Csúszda

Megérkeztünk egy hosszú bányász csúszdához, amin kettesével-hármasával csúszhattunk le. Aki nem mert vagy akart, mellette a lépcsőn is lemehetett volna, de azt hiszem, ilyen nem volt köztünk egy sem.

A tárnákba érve először a sókristály teremben álltunk meg.

Egy másik teremben egy rövid filmet néztünk meg az őskori bányáról és a bányászok rejtett világáról, ahogy fáradságos kézi munkával vájták a kilométeres tárnalabirintusokat a hegy gyomrába.

Gyalogolni kell egy kicsit, és egy újabb filmet néztünk meg arról, hogy hogyan keletkezett a hegyben az a rengeteg só, melyet mind a mai napig bányásznak.

Rutsche
Csúszda

Újra egy bányász csúszda következett, ez Európa leghosszabb föld alatti bányászcsúszdája (64 m)!

VIDEÓ!!!

Salzsee
Sós tó

Egy kristálytiszta vizű földalatti tóhoz értünk. Ott varázslatos multimédia showt láthattunk látványos fény- és hanghatásokkal, mely a sóba zárt vaskori bányászról szólt. A teljesen épségben konzerválódott sóbányászra 1734-ben találtak rá itt, kora i. e. 300-ra tehető.

A következő megállónál egy újabb kisfilm következett, illetve láthattunk a mai csúcstechnológiás sófeldolgozási módokat és eszközöket is.

A következő állomáson megkóstolhattuk három féle sót.

Bronzezeit-Kino
Bronzkori mozi
Älteste Holztreppe Europas
Európa legrégebbi falépcsője

Utolsó állomásunk egy igazi különlegesség: a bronzkori mozi. A filmben Udlo, a bronzkori kisfiú mesél a bronzkorról, a 3500 évvel ezelőtti bányászok életéről. A történetben fontos szerepet kap a világ legrégebbi lépcsője, melyet 2002-ben találtak meg a sóbánya egyik járatában, a hegy nyomása miatt összetört állapotban. A bronzkori lépcsőt azóta tudományosan az i. e. 1344-es évre datálták. Ezzel ez a legrégebbi fennmaradt falépcső Európában.

Grubenbahn
Bányavasút

Visszafelé nem ott távozunk, ahol bejöttünk, hanem egy kisvasúttal kilométernyi száguldozás után érünk ki a felszínre. Már az is hatalmas élmény, ahogy a bányavonat elindul, hisz nincs mibe kapaszkodni, csak az előtted ülőbe! Néhol olyan alacsony a járat, hogy jól be kell húzni a nyakunkat és összehúzni magunkat!

A Knappenhausba visszaérve visszaadtuk a védőruhát. Megvásárolhattuk a csúszdázás során rólunk készült fényképeket, és ajándékba kaptunk egy mini sót.

A felvonóhoz visszafelé menet megnéztük a többi állomást is, mik mellett felfelé jövet csak elrohantunk, hogy elérjük a vezetett túrát.

Bronzezeit-Hütte
Bronzkori házikó

Mire leértünk, megint zuhogott az eső, így a szálláshelyünkre mentünk, majd vacsorázni a Welterbe-Wirtshaus Steegwirt nevű, több mint 450 éves osztrák étterembe.

Cím: Salzbergstraße 21, 4830 Hallstatt, Ausztria
Telefonszám: +43 (0) 6132 200 2400
E-mail: info@salzwelten.at
Hivatalos honlap németül: Salzwelten Hallstatt & Skywalk – das älteste Salzbergwerk der Welt
Hivatalos honlap angolul: Salzwelten Hallstatt & Skywalk – the oldest salt mine in the world
Nyitva tartás, belépőjegy: Salzwelten Hallstatt: Öffnungszeiten & Preise

Látnivalók Hallstattban:

Ha tetszett a bejegyzés, köszönöm, ha megosztod a linket másokkal is. A cikket viszont légy szíves, ne másold!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalána blog youtube csatornáján vagy a TikTokon, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK / FORRÁSOK

Hallstatt MAGYARul: Hallstatt – Wikipédia (wikipedia.org)
Hallstatt NÉMETül: Hallstatt - Wikipédia (wikipedia.org)
Hallstatt ANGOLul: Hallstatt - Wikipedia
Hallstatt–dachsteini kultúrtáj MAGYARul: Hallstatt–dachsteini kultúrtáj – Wikipédia (wikipedia.org)
Hallstatti kultúra MAGYARul: Hallstatti kultúra – Wikipédia (wikipedia.org)

A helyszínen kapott tájékoztató anyagok

LeRoutard útikönyv sorozat Autriche c. része, 2018-19-es kiadás, ISBN: 978-2-01-703371-4