2018. augusztus 25., szombat

GPS: 47° 40′ 1.9821″, 13° 5′ 23.97995″
Telefon: +43 6132 2008511

Belépőjegy:
Felnőtt: 21 €, mely tartalmazza a belépőt a Salina nevű kelta sóbányászfaluba (Keltendorf Salina) és a halleini kelta múzeumba (Keltenmuseum Hallein) is.
Salzburg Card tulajdonosok 20% kedvezményt kapnak a belépő árából.

A bánya bejáratánál nagy, ingyenes parkoló van.

Hosszú hétvégénkre az állandó újratervezés volt a jellemző. Ez is csak azért, mert eredetileg Thessalonikibe készültünk, de úgy átvariálták a beosztásomat, hogy dolgoznom kellett akkor este, amikor oda repültünk volna. Így másnap indultunk el egy rövidebb útra, melynek fő látnivalója a Berchtesgaden (Sasfészek) lett volna.
Első nap, odaúton megálltunk a „Bajor-tenger”-nél, és megnéztük először a Neues Schloss Herrenchiemsee-t az Urak szigetén (Herreninsel), majd áthajóztunk a Hölgyek szigetére (Fraueninsel), ahol sétáltunk egy jót a vihar előtt. Onnan mentünk tovább ausztriai szállásunkra, melyet az airbnb-n foglaltunk.
A szállodában bőséges reggelit kaptunk. Közben ment a TV és láttuk, hogy az időjárás miatt nem érdemes aznap a Berchtesgaden-hez (Sasfészek) menni. (Mondjuk az ablakon kinézve is láttuk, hogy az esőnek esze ágában sincs elállni. L) A házinéni aranyos volt és segítőkész, ajánlgatott nekünk fedett helyeket, ahol jól el tudjuk tölteni az időt. Ő mondta azt is, hogy a helyi SPARban, ha bármit vásárolunk, adnak egy kupont, amivel kedvezményesen juthatunk be a sóbányába. El is mentünk, vásároltunk, és megkaptuk a kupont. A boltban derült ki, hogy ez a sóbánya nem az, amelyikre mi is gondoltunk, de hát sebaj, ha ide érvényes a kupon, menjünk ide! És milyen jól tettük! J

Bad Dürrnbergbe mentünk tehát. Az Ausztriában, Hallein mellett fekvő, annak külvárosának számító település 1938-ig önálló település volt. Dürrnberg -a hasonló nevű hegyen 900 méter magasan épült bányászfalu- ma népszerű üdülőhely, 1976-tól gyógy- és fürdőhely.

Sóbánya

Dürrnberg és környéke ősidők óta lakott hely. A Salzburg közelében található Hallein környéki sóbányák a világ egyik legrégebbi, valamint Közép-Európa legrégibb sóbányái. A sótartalmú forrásokat vadászok fedezték fel, és több mint 2500 évvel ezelőtt a kelták kezdtek el itt sót bányászni. A só az ételek megfelelő ízesítése mellett lehetővé tette azok tárolását is. Használták bőrök kikészítésére is.
II. Theodó herceg Salzburgi Szent Rupertnek (szül.: 660/70, elh.: 710/18) adományozta a régi római várost, Juvavumot határoló területet és a fölébe épített kastélyt. 700-ban Hrodpert -ahogy eredetileg hívták- az egykori római település romjain várost alapított. A területhez tartoztak azok az értékes sóbányák, amelyek után az újjáéledő város a „Salzburg” (só-vár) nevet kapta. Szent Rupertet Salzburg város alapítójaként is emlegetik, és a bányászok védőszentjének tekintik az egykori salzburgi befolyási övezetben (főképp Traunsteinben és Berchtesgadenben, a bajor Bad Reichenhallban és a Dürrnbergen). Gyakran egy sóshordóval a kezében ábrázolják.
A „fehér arany” kereskedelme Salzburg urainak, az érsekhercegeknek kezébe került, akik az így szerzett gazdagságból Salzburgot pompás barokk várossá építették. Több mint 2,5 ezer évnyi sóbányászat után, 1989-ben állította le a bányászatot a Salinen Austria. A bánya azóta nem működik, de 1994 óta ma is megtekinthető: egész évben van vezetés a bányában (kivéve januárban egy kb. 2 hetes időszak, amikor karbantartásokat végeznek).

Kaland a múltba

21 szinten 65 km-nyi járat húzódik a hegy gyomrában, melynek mi csak egy rövid szakaszát járhatjuk be. De a másfél órás kaland során különleges utazást tehetünk a múltba. Legelőször is kapunk egy fehér inget és egy barna nadrágot, amolyan védőfelszerelést.

A túra nem csak földalatti sétából áll! Már az is hatalmas élmény, ahogy a bányavonattal elindulunk és száguldozunk a hegy belseje felé kb. fél kilométeren keresztül. Nincs mibe kapaszkodni, csak az előtted ülőbe!

VIDEO!!!

A tárnákba érve először egy Szent Rupert oltárt láttunk, akit az itteni bányászok védőszentjükként tisztelnek.

Ezután egy rövid film következik a bányáról.

Gyalogolni kell egy kicsit, áthaladunk az osztrák-német határ alatt, majd egy hosszú bányász csúszda (18,43 km/h sebességgel csúsztunk lefelé!).

A csúszdázás után megkóstolhattuk a sós vizet.

A képzett vezető mondandóját időről időre megszakítja egy-egy kisfilm, melyben az érsekherceg és habókos kísérője játsszák a főszerepet.

A csúszdák a Salzach folyó által táplált földalatti tavacskához vezetnek. Ott varázslatos multimédia show fogad látványos fény- és hanghatásokkal, miközben tutajozunk a tavon.

Az érdeklődő látogatók bepillantást nyerhetnek a bányászok rejtett világába, ahol fáradságos kézi munkával vájtak kilométeres tárnalabirintusokat a hegy gyomrába.

Újabb csúszdázás következik. Kezdünk belejönni! J Ezen a ponton 1150 méterre voltunk a bejárattól és ez a túra legmélyebb pontja, 210 méterrel voltunk a föld alatt.

Visszatérünk Ausztriába, ugyanis a bányatúra útvonala újra áthalad a német-osztrák határ alatt.

Visszafelé végül nem ott távozunk, ahol bejöttünk, hanem egy mozgólépcső visz fel a kisvasút közelébe.

Újabb fél kilométernyi száguldozás után érünk ki a felszínre.

Itt visszaadjuk a védőruhát, és megvásárolhatjuk a rólunk készült fényképeket. (Melyeknek igen borsos (7,90 € / db) ára van.)
Megéheztünk, így a szendvicsünk mellé vettünk ezt-azt a bárban, és megebédeltünk.

Kelta falu

Közvetlenül a bánya mellett található a kelta falu (Keltendorf Salina) rekonstrukciója, mely a 2500 évvel ezelőtt itt élt népcsoport mindennapjait mutatja be. Szerencsétlenségünkre megint esett az eső, így egyik házikótól futottunk a másikig.

Innen Halleinbe mentünk tovább, hogy megnézzük a Kelta Múzeumot.

ELŐZMÉNY ITT és ITT, FOLYTATÁS ITT, ITT és ITT!!!

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK / FORRÁSOK

Salzburgi Szent Rupert MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Salzburgi_Szent_Rupert
Salzburgi Szent Rupert MAGYARul: https://archiv.katolikus.hu/szentek/0327.html

LeRoutard útikönyv sorozat Autriche c. része, 2018-19-es kiadás, ISBN: 978-2-01-703371-4

(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)