2024. augusztus 5., hétfő

Isole Eolie

Lipari-szigetek

🌋 Vulkán-túra

Erre a látványos hajókirándulásra már tavaly is készültünk, de akkor elmaradt. Idén nagyon vártam ezt a vulkán-túrát, melynek során 3 (valamilyen szinten) aktív vulkán szigetén közelről tanulmányozhattuk a tűzhányókat. A Vulcanón egy füstölgő kráter tövében kénes forróvízben lábat áztattunk, Liparin felkaptattunk a fellegvárba és tettünk egy nagy sétát az óvárosban, Strombolin egy működő tűzhányó lábánál sétáltunk.

🏝 Isole Eolie
🏝 Lipari-szigetek

🏝  A Lipari-szigetek (más néven „Éoli-szigetek”, olaszul Isole Eolie) vulkanikus szigetvilág -amelyet Aeolusról, a szelek istenéről neveztek el-, a Tirrén-tengerben, Szicília északi partjainál található. Ha egyszer ellátogatsz ide, megérted majd, hogy miért szerepelnek az Lipari-szigetek az UNESCO világörökségi listáján. A szigetcsoport több elszórt sziklaszirtből és hét festői szépségű szigetből áll: Alicudi, Filicudi, Lipari, Panarea, Salina, Stromboli és Vulcano. A hét szigetet hét nővérként is becézik. Mindegyik sajátos identitással, de azonos vulkanikus eredettel rendelkezik.

🏝  A kicsiny szigetek területén valóságos paradicsomban érezhetjük magunkat. Megtalálható itt minden, ami a tökéletes kikapcsolódáshoz szükséges: mediterrán környezet, napsütés, tiszta és meleg tenger, fekete homokos tengerpartok, működő és pihenő vulkánok, zamatos borok és finom ételek. A történelem és az élő mítoszok lengik be a szigeteket.

🚢 Korán keltünk, mert 07:30-kor már indult az Adriatic Princess 4 nevű hajónk Tropea kikötőjéből. Miután hajóra szállunk, Vulcano felé indultunk, ahol kb. 10:15-kor kötöttünk ki.

Adriatic Princess 4

🌋 Vulcano

🌋 Nevét Vulcanus római istenről kapta, mivel az ókori rómaiak úgy tartották, a tűzhányó alatt található a tűz istenének műhelye. A mai „vulkán” szó e sziget nevéből eredeztethető.
🌋 A Vulcano a Lipari-szigetek legdélebbi tagja, vulkánja a Lipari-szigetek legkisebb tűzhányója, amely ma is aktív, de nem produkál látványos kitöréseket.
🌋 Porto di Levante kis kikötőjében értünk partot, ahol azonnal megcsapta orrunkat a kén jellegzetes szaga. A Vulcano kénes iszapfürdőiről híres, melyeket a kikötőből egy rövid sétával értünk el. Az egyik ilyen iszapfürdő (Laghetto di Fanghi) a 398 m magas vulkán, a Gran Cratere tövében található. Ennek a vize bugyog, és olyan forró, hogy majd leégett benne a lábam. Lenyűgözőek a Gran Cratere színes kőzetrétegei, a kénes kigőzölgések és lábánál a fekete homokos, meleg vizes strand. Innen elsétáltunk egy másik fekete homokos strandhoz is, ennek kicsit hűvösebb volt a vize.

E in mezzo a questo mare                                        és e tenger közepén
Cercherò di scoprire quale stella sei                         megpróbálom kideríteni, melyik csillag vagy,
Perché mi perderei                                                    mert elvesznék,
Se dovessi capire che stanotte non ci sei                 ha rájönnék, hogy ma este nem vagy ott
La sera dei miracoli - Lucio Dalla                          A csodák estéje - Lucio Dalla

🚢 Újra hajóra szálltunk, és Lipari felé vettük az irányt. Vulcano és Lipari közel fekszenek egymáshoz, a hajóval kb. fél óra alatt tettük meg az utat. Itt a csapat ketté vált; egy része kiszállt, másik része egy kb. 1 órás hajókirándulásra ment a sziget körül.

🌋 Lipari

🌋 Liparin is megfigyelhetőek vulkanikus eredetű jelenségek, mint például gőzkiáramlás. Lipari a csoport legnagyobb szigete. Központját ugyanúgy hívják, mint a szigetet magát. A hangulatos kisvárosban egy normann korabeli templomot, a Museo Archeologico Eoliano régészeti múzeumot, a várhegyen az ősi akropolisz helyére épült középkori várat és erődöt (Castello), valamint a San Bartolomeo katedrálist láthatunk. Mellettük található a Contrada Diana régészeti park a részletesen feltárt nekropolisszal és egy görög színház maradványaival. A fellegvárból csodás a kilátás Lipari óvárosára, a kikötőre és a tengerre. Lipari egy színes sziget, a szűk utcácskákban és kis tereken a paletta minden színében pompáznak az épületek.

Chiesa di San Giuseppe

Szent Bertalan katedrális

Contrada Diana régészeti park

A görög színház maradványai

🚢 Liparit magunk mögött hagyva Stromboli felé hajóztunk tovább.

Panarea szigete

🌋 Stromboli

🌋 A Lipari-szigetek közt talán ez a legismertebb. A sziget teljes területét elfoglalja a híres, 900 méter magas tűzhányó.
🌋 Ezen a szigeten mindössze két kicsiny település található, melyeket nem köt össze út. Stromboli érdekessége, hogy itt nincs közvilágítás, sőt, a helyiek nem is szeretnék, ha azt kiépítenék a szigeten! Itt nem közlekednek hagyományos autók, csak kisméretű, főleg elektromos járművek. Stromboli hófehérre meszelt házai keskeny és kanyargós sikátorok két oldalán sorakoznak. A fekete homokkal borított tengerpartról felsétáltunk a főtérre. Ingrid Bergmannak volt itt egy villája, és a kedvenc bárja a „Ritrovo Ingrid” nevet viseli, ahol a zongorája a mai napig látható. A bár azonban zárva van.

🚢 Hajóra szálltunk és elbúcsúztunk a vulkáni szigetektől. Picit több, mint 2 óra alatt értünk vissza Tropea kikötőjébe, így a program pontosan 12 órán át tartott.

VIDEÓ!!!

🌋 Ha tiszta az idő és kellőképpen aktív a vulkáni működés, akkor óriási élmény működés közben látni a Strombolit. Nem véletlen hogy az ókori görögök ezt a vulkánt a Földközi-tenger világítótornyának nevezték el, hiszen a gyakori és rendszeres kitörések mint óriási tűzijáték, kilométerekre ellátszanak az éjszakában. Érdekes volt látni a szállásunkról is (Hotel Villaggio Stromboli 4* - Ricadi) amikor tiszta volt az ég és kellőképpen be is sötétedett, a Stromboli vulkán krátereiből 15-20 percenként kilövellő, vörösen izzó lávát.
🌋 Az pedig, hogy szerencse-e vagy sem (a mai napig nem tudom eldönteni), mindenesetre érdekes, hogy ottjártunk után kb. 2 héttel „rendesen” is kitört a Stromboli.

2024. július elején

Cím: Isole Eolie (Lipari-szigetek), Szicília, Olaszország
HonlapAeolian Islands | Visit Sicily Official Page

Ez is érdekelhet:
A titokzatos szicíliai mórfejek

Ha tetszett a bejegyzés, köszönöm, ha megosztod a linket másokkal is. A cikket viszont légy szíves, ne másold!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalána blog youtube csatornáján vagy a TikTokon, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK / FORRÁSOK:

Lipari-szigetek MAGYARul: Lipari-szigetek – Wikipédia (wikipedia.org)
Olaszország világörökségi helyszínei MAGYARul: Olaszország világörökségi helyszínei – Wikipédia (wikipedia.org)
La Sera dei Miracoli - Lucio Dalla dal: La Sera Dei Miracoli - Lucio Dalla (youtube.com)

A helyszínen kihelyezett információs anyagok.