Museo per la memoria
di Ustica
(Múzeum Ustica emlékére)Nyitvatartás: Péntek/Szombat/Vasárnap 10-18 óráig
Honlap: http://www.museomemoriaustica.it/
Az Itavia olasz légitársaság Bologna-Palermo járatán
(Itavia 870) menetrend szerint közlekedő DC-9-15 repülőgépe 1980. június 27-én este 20 óra
59-kor 8000 méteres magasságban felrobbant, és Ustica szigetéhez közel a Tirrén-tengerbe
zuhant. A gép egy robbanásban pusztult el, ami a törzs végén következett be. A
katasztrófában a gépen tartózkodó mind a 81 ember (77 utas, a kapitány Domenico Gatti, a másodpilóta Enzo Fontana
és 2 légiutas kísérő) életét vesztette.
Többszöri vizsgálatok (3 különböző technikai vizsgálatot
végeztek) után a roncsokat Bologna-ba hozták, és felépítettek köré egy múzeumot,
melyet 2007. június 27-én nyitottak meg. A múzeum az Ustica Áldozatainak Rokonai
Egyesület (melynek elnöke Daria Bonfietti) felajánlásai és támogatása által
jöhetett létre.
A múzeum birtokában
vannak a repülőgép roncsai,
amelyek egy hálóra vannak összerakva.
A gép külső törzsének szinte minden darabja megvan. (Kivétel
az a rész, ahol a robbanás történt, az értelemszerűen hiányzik.)
Christian Boltanski
kapta a megbízást, hogy készítsen egy installációt,
mely a következőkből áll:
81 pulzáló lámpa lóg a gép körül (ezek a légzés arányában kapcsolódnak fel-le)
81 fekete tükör a falakon
81 hangszóró (a tükrök mögött) Minden hangszóró egy egyszerű, mindennapi gondolatot, aggódást suttog, például „amikor megérkezem, megyek a tengerhez”, „ha leszálltunk el kell szívnom egy szál cigit”. Megtaláltuk a kapitány gondolatait is. Eléggé hátborzongató ezeket a suttogásokat hallgatni/hallani.
81 pulzáló lámpa lóg a gép körül (ezek a légzés arányában kapcsolódnak fel-le)
81 fekete tükör a falakon
81 hangszóró (a tükrök mögött) Minden hangszóró egy egyszerű, mindennapi gondolatot, aggódást suttog, például „amikor megérkezem, megyek a tengerhez”, „ha leszálltunk el kell szívnom egy szál cigit”. Megtaláltuk a kapitány gondolatait is. Eléggé hátborzongató ezeket a suttogásokat hallgatni/hallani.
A múzeumban helyezték el az utasokhoz
tartozó tárgyakat, melyeket a tengerben, a lezuhant gép közelében találtak. Az összes ilyen talált tárgyat 9 nagy fekete anyaggal borított fadobozban a gép körül helyezték el. A ládák cipőket,
ruhákat, békatalpat, búvárszemüveget, fényképezőgépet, naplókat és egyéb tárgyakat
rejtenek. Láthatatlanságuk szimbolizálja a holttesteket.
A gép jobb oldala, pár fekete láda, plafonról lógó lámpák
A gép farka
A gép bal oldala
A gép orra
A gép orra, jobb oldal, lépcső
Jobb oldal
Jobb szárny
A 81 lámpa egyike
Lámpák
VIDEO!!!
81 lámpa, 81 lélegzetvétel
(és a háttérben hallani a suttogásokat)
VIDEO!!!
81 lámpa, 81 lélegzetvétel
(és a háttérben hallani a suttogásokat)
VIDEO!!!
81 fekete tükör, 81 hangszóró, 81 suttogás
Van még egy terem, ahol egy filmet lehet megnézni arról,
hogyan szállították/érkeztek meg a roncsok Bologna-ba, és hogyan készült el a
múzeum.
Visszatérve a vizsgálatokhoz: a National Geographic Channel Air
Crash Investigation sorozatának 13. évadjában „Massacre Over The Mediterranean”
címmel film készült az esetről. A műsorban egyértelműen a harmadik
és egyben utolsó műszaki vizsgálat eredményeit fogadják el, amely megállapította és kizárta a rakétatámadást
(melyet Olaszország a mai napig éltet), és rámutatott, hogy a robbanás a hátsó WC-ben, vagy ahhoz
közel következett be.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél
lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó
blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes
tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!
National Air & Space Museum Steven F. Udvar-Hazy Center Washington, USA
Hangar-7 Salzburg, Ausztira
Technik Museum Sinsheim, Németország
Zeppelin Museum Friedrichshafen, Németország
Douglas Super DC-3-as roncs Sólheimasandur, Izland
Hangar-7 Salzburg, Ausztira
Technik Museum Sinsheim, Németország
Zeppelin Museum Friedrichshafen, Németország
Douglas Super DC-3-as roncs Sólheimasandur, Izland
LINKEK:
Az Itavia 870-es tragédiájáról bővebben ANGOLul itt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aerolinee_Itavia_Flight_870
A National Geographic Channel képei arról, hogyan rakták össze a gép törzsét:
http://natgeotv.com/hu/legikatasztrofak/galeriak/meszarlas#107250
A MAGYAR verzió sajnos nagyon hiányos, nem fordították még
le a teljes angol anyagot, ezért nem is naprakész az anyag:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Az_Itavia_870-es_j%C3%A1rat%C3%A1nak_katasztr%C3%B3f%C3%A1ja
A Múzeumról bővebben ANGOLul itt:
http://www.bolognawelcome.com/en/places-to-see/history-art/params/CategorieLuoghi_6/Luoghi_60/ref/Museo%20per%20la%20memoria%20di%20UsticaA National Geographic Channel képei arról, hogyan rakták össze a gép törzsét:
http://natgeotv.com/hu/legikatasztrofak/galeriak/meszarlas#107250
A National Geographic Channel „Massacre Over The
Mediterranean” című epizódja (Air Crash Investigation sorozat 13. évad) ANGOLul
itt:
https://www.youtube.com/watch?v=dtz9R5UUaRM
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése