2012. november 9., péntek

Márton-napi Gyertyafény Expressz vacsoravonat - Budapest-Nagymaros-Veresegyháza-Budapest, Magyarország


Márton-napi Gyertyafény Expressz vacsoravonat:
Libator a szekszárdi Bodri Pincészet újboraival


Az úgy kezdődött, hogy játszottam, és nyertem. Egész pontosan anyu nyert. Még pontosabban: néha, mikor játszom, elküldöm a megfejtést mások nevében is. Most is így volt. Nyertem, de anyu nevében. A nyeremény egy két személyre szóló liba vacsora a Márton-napi Gyertyafény Expressz vacsoravonatra. Így mivel én nyertem az ő nevében, rögtön adott volt, hogy mi ketten megyünk „kirándulni”.


És amit kaptunk:

Romantikus időutazás finom étkek, zenei csemegék: a Gyertyafény Expressz szalon-, bár- és étkezőkocsiból álló luxusszerelvénye háromórányi gasztronómiai kalandot nyújt azoknak, akik e sajátos utazásra és múltidéző atmoszférára vágynak.
Az étkezőkocsikban -a háromfogásos gyertyafényes vacsora ideje alatt- a sommelier körbehordozza a jóféle borokat, melyek a menühöz (vagy annak vegetáriánus változatához) dukálnak.

Indulás: Budapest, Nyugati pályaudvar 18.55
Program: nosztalgiautazás Nagymarosra, vacsora, a vacsorát követően Tabáni István zenés műsora a vonat Orfeum kocsijában, visszaútban Veresegyházán meglepetésprogram (finom házi rétessel)
Érkezés: Budapest, Nyugati pályaudvar 22.00


Menüválaszték:

Menü I. - Húsimádó ínyenceknek

Frissen sült bagettkarikák fűszervaj-rózsákkal
Libamájpástétom lilahagyma dzsemmel, őszi salátaágyon
Sült libacomb sütőtökös rakott burgonyával és almás pároltkáposztával
Gyümölcssaláta a szezon legzamatosabb gyümölcseiből

Menü II. - Vegetáriánusoknak

Frissen sült bagettkarikák fűszervaj-rózsákkal
Mozzarella golyók roppanós salátaágyon, mézes-mustáros szósszal
Szójaszószban érlelt tofu grill zöldségekkel
Gyümölcssaláta a szezon legzamatosabb gyümölcseiből


A menühöz tartozó italválaszték:

Welcome drink - Törley Sec száraz pezsgő
Borok - minőségi fehér- és vörösborok
Szeremley Szemelt Rizling (száraz fehérbor)
Bodri Cilvilis QV (száraz vörösbor)
Szénsavas üdítők: Coca-Cola / Coca-Cola Light / Fanta / Sprite
Szénsavmentes üdítők: Narancslé / Baracklé / Almalé
Ásványvíz: Natur Aqua szénsavas / szénsavmentes
Kávé: Espresso kávé / Hosszú kávé


Ennyi volt, amit előre tudni engedtek.
A „kaland” Fóton kezdődött. Öcsém kivitt minket a vasútállomásra. Az állomás épülete zárva, jegyet nem tudtunk venni. Sötét alakok a sötétben… aztán érkezett néhány „jólöltözött” ember is, de mondanom sem kell, mi ketten anyuval eléggé kirívóak voltunk elegáns ruháinkban.

A kocsi koszos volt, de legalább iszonyatos meleg volt benne. Végig azon izgultunk, hogy ha jön az ellenőr, meg ne büntessen, hogy nincs jegyünk. Szerencsére tudta, hogy Fóton, azon az állomáson ilyenkor már nem lehet jegyet venni, szóval bünti nélkül megvehettük nála.

Beértünk a Nyugati pályaudvarra, ahonnan a Gyertyafény Expressz indult. Volt időnk megtalálni a vágányt, és beregisztrálni. Sőt még arra is, hogy végignézzük a szerelvény összes kocsiját kívülről. Első ránézésre eléggé össze-vissza összeállítás volt. Volt fa, és fém kocsi is.

M61 001 Nohab mozdony









A mi kocsink nagyon szép volt, nagyon elegáns. Később, mikor vacsora után volt idő, elmentünk és belülről is végignéztük a kocsikat. Ekkor megállapítottuk, hogy a miénk a legszebb! :-)

És hogy miért a miénk volt a legszebb?
Mert mi a 100 éves Teakfa Wagons-Lits étkezőkocsiban kaptunk helyet! :-)

A világon egyedülálló és egyetlen üzemképes favázas Teakfa Wagons-Lits Étkezőkocsi (WR 2347) idén ünnepli 100 éves születésnapját.
Az Orient Expressz a világ leghíresebb vonata. Luxusát borsos ára miatt többnyire csak kiváltságos személyek és hírességek élvezhetik még napjainkban is. Hazánk is rendelkezik azonban egy, még ma is működőképes étkezőkocsival, ami az Orient Expressz Párizs-Budapest-Isztambul útvonalán már számos utat megtett. A magyar Teakfa Orient Expressz Étkezőkocsi (WR 2347) idén ünnepelte 100. születésnapját. A vagont hazai és nemzetközi összefogással sikerült eredeti pompájában felújítani. A teljes pompájában és korabeli stílusában felújított, a világon egyetlen üzemképes (!) Orient étkezőkocsi átadására 2012. május 11-én került sor Budapesten, a Vasúttörténeti Parkban. Lord Faulkner, a Lordok háza elnökhelyettese, országgyűlési képviselő, az angol Nosztalgiavasút Szövetség (Heritage Railway Association) elnöke köszöntőjében kiemelte, hogy ilyen szépen felújított, eredeti állapotába visszaállított vasúti kocsit, mint ez, világszerte is keveset látni. Aznap este a születésnapi különvonattal mondtak köszönetet a Wagons-Lits Teakfa étkezőkocsi felújítását támogatóknak és az abban közreműködőknek. A születésnapi különvonat 2012. május 11-én este Gödöllőre, a Királyi Váróba érkezett. Ezen kivételes alkalomból a „Gyertyafény Expressz” vacsoravonat szerelvényét a híres Orient Expressz (Venice-Simplon) étkezőkocsijai ékesítették, melyek egy nappal korábban érkeztek Budapestre. A világhírű vonat pazar miliőjét a külföldi és belföldi politikai, valamint gazdasági élet szereplőin, hazai és külföldi vasutak és múzeumok képviselőin, és a felújítás támogatóin kívül bárki élvezhette, aki megváltotta a 25-50 ezer forintos jegyét a születésnapi mozgó vacsorára.

A világon egyedülálló és egyetlen üzemképes favázas Teakfa Wagons-Lits Étkezőkocsi (WR 2347) idén ünnepli 100 éves születésnapját.











Libamájpástétom lilahagyma dzsemmel, őszi salátaágyon

Sült libacomb sütőtökös rakott burgonyával és almás pároltkáposztával


Voltak páran a kocsinkban; család, szerelmespár, baráti társaság, meg egy főnök a beosztottjával. Na, ez a főnök nem kellett volna oda. Irritálóan fellengzős stílusa volt a pasinak, és olyan hangosan beszélt, hogy lehetőleg mindenki őt hallja, még a következő kocsiban is. Sajnáltuk szegény beosztottját, akin látszott, hogy rettenetesen érzi magát. Mikor végre elmentek, hogy végigjárják a vonatot, szinte fellélegeztünk. És akkor az egész kocsi, mind elkezdte megbeszélni a „főnököt” meg a viselkedését. Jól összekovácsolta a társaságot. :-)

Bekukkantottunk az Orfeum kocsiba is Tabáni István műsorára, de nem fértünk be. Amit őszintén szólva nem is annyira bántunk, mert annyira nem jött be a műsor.
Később megnéztük azért ezt a kocsit is, már üresen, hát eléggé kilógott a sorból: a többi szép volt és (bár különböző mértékben de) elegáns, ez meg mint egy graffity-vel összerondított csupasz kocsi.
Orfeum bulikocsit 2010-ben újították fel. Megengedett legnagyobb sebessége 140 km/h. A MÁV Nosztalgia Kft. gördülő mulatója az Orfeum kocsi, amelynek színpadán utazás közben zenészek lépnek fel és élőzenével szórakoztatják a vendégeket.
A kocsi minden igényt kielégítő hang- és fénytechnikával felszerelt táncterében akár 50 vendég is szórakozhat egyszerre, míg a másik felében kialakított bárban hűtött italok és csapolt sör várják a vendégeket.
Azért a többi kocsi sem egy egyszerű étkezőkocsi volt. A WR 029 Pannónia étkezőkocsiban, az ülőhelyek száma: 42, és megengedett sebessége: 160 km/óra.
A WR 029 számú kormányzati étkezőkocsi a kormányzati vonatok reprezentatív részeként közlekedett, ezért több magas rangú államfő is igénybe vette szolgáltatásait. Ebből a típusból 30 darab készült az egykori NDK Bautzen-i gyárában 1981-ben. Az étkezőkocsit a rendszerváltást követően a MÁV Utasellátó Rt. üzemeltette nemzetközi expresszjáratain, Párizstól Isztambulig és Velencétől Hamburgig.

A WR 029 Pannónia kormányzati étkezőkocsi

Budapest étkezőkocsi

A WR 252 Matthias étkezőkocsiban az ülőhelyek száma 56, megengedett sebessége 120 km/óra.
A Nemzetközi Hálókocsi Társaság egykori 230 pályaszámú étkezőkocsija a II. világháború végére olyan súlyosan megsérült, hogy annak helyreállítása már nem volt lehetséges. Az 1940-es évek végén a MÁV Dunakeszi Járműjavítója az eredeti kocsi alapján olyan étkezőkocsit épített, mely mindmáig egyedülálló típust képvisel. Az étkezőkocsi kezdetben normál MÁV gyorsvonatként közlekedett, később átkerült a MÁV kormányzati utazásokat teljesítő kocsiparkjába. Az 1970- es évek végén a kocsit kivonták a forgalomból és a Budapesti Műszaki Egyetem Vasúti Tanszékének épülete elé állították ki. 1997-ben külső felújítását a Szolnoki Járműjavító Üzem, belső restaurálását a MÁV Nosztalgia Kft. végezte. Napjainkban a MÁV Nosztalgia Kft. szervezésében szolgálja a nosztalgiautazások során az utasok kényelmét.

WR 252 Matthias étkezőkocsi

Sajnos nem minden kocsiról találtunk ismertetőt. Ezekről sem. :-(









A WR 4252 Piano étkezőkocsiban az ülőhelyek száma: 24, megengedett sebessége: 120km/h. Korszerűsítve: 1949.
Ez az elegáns belső kialakítású kocsi a Nemzetközi Hálókocsi Társaság Párizs mellett található Saint Denis-i műhelyében készült 1916-ban. Az eredetileg faszekrénnyel készült szalonkocsit az 1940-es években korszerűsítették. Később a komfortigényeknek megfelelően ismét felújították. A szalonkocsi, étkező- és bárkocsiként is berendezhető. Napjainkban exkluzív nosztalgiautazásokon vesz részt a MÁV Nosztalgia Kft. szervezésében. Az utazások alkalmával az esti szórakozásról a bár zongoristája, az étkekről és italokról pedig külön személyzet gondoskodik.

A WR 4252 Piano étkezőkocsi

Nagymarosra vonatoztunk el, de az útból nem igazán láttunk semmit; egyrészt mert tök sötét volt kint, másrészt meg a kajára koncentráltunk, harmadrészt meg…

Visszafelé a vonat másik végén volt a mozdony, így mindenki utazott menetirány szerint és háttal is. A visszafelé úton álltunk meg Veresegyházán, és itt ki lehetett szállni. Lent az állomáson népviseletbe öltözött lányok, asszonyok fogadtak bennünket, egy csomó rétessel. (Itt volt egy pillanat, amikor rosszul éreztem, és mások helyett szégyelltem magam: ugyanis kedves útitársaink egyike másika szépen előadta magát, vagy úgy, hogy a rétest fikázta az asszonyok előtt, vagy úgy, hogy tömte bele még a zsebébe is, nem gondolva azokra, akik egy távolabbi kocsiból később érkeznek… „Magyarok” vagyunk, nemdebár?)





Innen vissza a Nyugati pályaudvarig már nem történt semmi különös. Megint Laca jött értünk, de ezúttal a Nyugatihoz.



Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése