2020. március 31., kedd

Hortobágyi palacsinta




Közismert ételünk, a nevével ellentétben nem Hortobágyból (Magyarország legnagyobb területű községéből), és nem is Hortobágyról (hazánk egyik kistájáról) származik. Elnevezése csupán egy marketingfogás volt az 1958-as Brüsszeli világkiállításra.



Sőt, nem is egy új ételről volt szó, hisz őseink már korábban is készítettek különféle húsos (baromfi, sertés, borjú) töltelékkel palacsintákat. Már az 1900-as évek elején kiadott szakácskönyvekben is találhatunk pörköltes-palacsintás ételeket. Volt, amelyik szerint a palacsintát göngyölni kell, de volt olyan is, ahol rétegezték a húst a metéltre vágott palacsintával. Abban mind hasonlítanak, hogy a végén sütőben összesütik, majd szaftosan, tejföllel kínálják.  

A ma széles körben ismert és kedvelt hortobágyi palacsinta receptjét, formáját, szaftját, szósszal és tejföllel leöntött tálalási módját az 1958-as Brüsszeli világkiállításra dolgozta ki egy magyar szakács. Egyedi íze, könnyű elkészítése miatt hamar népszerű étellé vált, bár e népszerűség nem volt mindig töretlen. Elterjedt ugyanis a hír, hogy egyes vendéglátóipari egységek a maradékok felhasználásával készítik a palacsinta töltelékét.

Ahogy már írtam, a hortobágyi palacsintát sokféle töltelékkel készíthetjük, a húsos verzió mellett létezik gombás is. Én most ezt a receptet mutatom meg. Ez alapján könnyedén elkészíthető a húsos palacsinta is.


Hortobágyi gombás palacsinta


Hozzávalók (4 személyre):


* 8 db, a hagyományosnál kicsit vastagabb, sós palacsinta,
* 1 kis fej apró kockára vágott vöröshagyma,
* 40 dkg felszeletelt gomba,
* apróra vágott (vagy fokhagymanyomón áttört) fokhagyma
* pirospaprika,
* őrölt kömény,
* őrölt bors,
* só,
* olaj,
* paradicsomszósz,
* fél csokor petrezselyemzöld,
* 1 kis doboz tejföl,
* 1 evőkanál liszt. 

* A tálaláshoz 1 kis doboz tejföl.


Elkészítés:


Az olajon megpirítjuk az apróra vágott hagymát, rászórjuk a pirospaprikát, a köményt és a borsot, összekeverjük. Hozzáadunk egy deci vizet, beletesszük a felszeletelt gombát, a paradicsomszószt, a fokhagymát. Sózzuk, és puhára pároljuk. Ha már majdnem kész, hozzáadjuk az apróra vágott petrezselyemzöldet, és beleöntjük a tejfölt. Jól összekeverjük, és ha kell, sózzuk még. Még kb. 5 percig főzzük. Akkor jó, ha jó sok leve van. A szaftot egy másik edénybe leszűrjük a gombáról, és félretesszük. A gombához egy evőkanál lisztet teszünk, és pár percig folyamatos kevergetés mellett megpirítjuk. Félretesszük.
Míg a töltelék főtt, elkészítettem a palacsintákat. A szokottnál kissé vastagabb, és csak enyhén megsütött palacsintát kell készítenünk, cukor nélkül.


Amikor minden kész, megtöltjük a palacsintákat, amelyeket aztán egy kivajazott tűzálló tálba teszünk, és letakarva 180 fokon 15 percig sütjük.


A palacsintákat (2 db egy adag) a gomba meleg szaftjával és tejföllel leöntve tálaljuk.


Jó étvágyat!




Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! 

Ha szeretnél máskor is velünk "ízutazni", inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!


2 megjegyzés:

  1. Nyami! :-)
    Nagyon rég nem voltam a blogokban. Most csurog a nyálam. Én is csinálok nagyon ritkán, úgy 5-10 évente egyszer :-) mert nekem iszonyú sok munka, meg palacsintabéna vagyok, képtelen vagyok palacsintát készíteni, mindegy milyen recept alapján, nekem mind szétszakad cafatokra. Meg a pörki sosem lesz elég szatfos, nem elég a lé sosem, hogy jól fedje, mert én rakott tálként szoktam csinálni, jénaiba fektetve a ledarált pörkivel megpakolt, feltekert palacsintákat és az egészre öntöm a szószt, majd tejfölt és reszelt sajtot és be a sütőbe.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is ritkán csinálom (mondjuk nem 5-10 évente egyszer ;) ), mert annyira macerás. Pedig nagyon szeretem!
      Nálam az első palacsinta lesz csak használhatatlan, az valahogy mindig vastagabb is lesz, és ott még sok az olaj/vaj alatta.
      A pörköltre odafigyelek, hogy bővebb szafttal készítsem. Reszelt sajtot nem szoktam rátenni, de mástól is hallottam, hogy tesz rá.

      Törlés

Köszönöm, hogy benéztél! / Thanks for your visit!