A Velencei Karnevál
Velence
A cölöpökre épült város talán a világ egyik
legszebb és leghangulatosabb városa, amely ehhez mérten télen-nyáron tele van
emberekkel. A város, lagúnáival együtt a UNESCO Világörökség része, 394-es referencia számmal. Az igazi
turistaáradat a Velencei Karnevál idején érkezik, amit minden év februárjában
tartanak. A karnevál hamvazószerda előtt két héttel kezdődik és egy nappal
hamvazószerda előtt ér véget. A világ számos pontjáról turisták tízezrei
érkeznek erre a két hétre. Ekkor egész Velence, de különösen a Szent Márk tér
egy hatalmas bálteremmé változik, mindenütt zene szól és fantasztikus
jelmezekbe, díszes ruhákba, álarcokba öltöznek a helyiek (és a nem helyiek is)
és sétálnak a város szűk kis utcáin.
Velencei Karnevál
A Velencei Karnevál évszázados hagyományokkal rendelkezik, az
első írásos emlékek, melyek a karnevált megemlítik, 1094-ből származnak. A 18.
században Casanova idején élte a fénykorát, ekkor nyerte el a "karneválok
városa" címet Velence. Ebben az időben a külföldi nemesség is itt
szórakozott, egészen 1797-ig a Velencei Köztársaság fennállásáig. Az osztrák
uralom alatt a karneváli hagyomány megszakadt és csak 1979-ben éledt újra és
teljesedett ki turisztikai látványossággá. Mára a Riói Karnevál után a
leghíresebb a világon.
Napjainkban a galambröptetés vagy az Angyalok szárnyalása
nevű eseménnyel indul a karneváli hét. A papírból készült madár megjelenik az
égbolton a Szent Márk tér felett, egy kábel segítségével eresztik le a
harangtoronyból, sűrű konfettizápor kíséretével. Ennek nyomait most, két héttel
később is láthattuk a városban mindenfelé, minden tele volt konfettikkel még
mindig. A harangtoronyban pedig még mindig ott volt a szerkezet, és a kötelek.
Velencébe vonattal mentünk, egy pénteki napon. Eredetileg
szerdán mentünk volna, de a meteorológia esőt jósolt egész napra, így
elhalasztottuk az utat. Féltem a péntektől, hogy majd biztosan rengetegen
lesznek, és élvezhetetlen lesz a dolog. Már a vonat is teljesen tele volt, egy
csomó embernek állnia kellett. És a környező városokból is szálltak fel
jelmezbe öltözött emberek, szóval a hangulat már itt elkezdődött a vonaton. A
Santa Lucia pályaudvarról aztán hajóval mentünk a Szent Márk térre. A 3 km hosszú Canal Grande a város fő vízi útja.
A Ponte degli Scalzi 1934-ben épült, egy régi vashíd helyére.
A csatornát átszelő hidak közül a leghíresebb a Rialto-híd
(Ponte Rialto), Velence legrégebbi hídja. Helyén eredetileg fahíd állt, azonban
annak a hídnak elég szerencsétlen sorsa volt: kétszer összeomlott, egyszer
pedig leégett. A jelenlegi híd 1588-1592 között épült, 1973-1977 között
felújították.
A második legrégebbi híd az 1933-ban megnyitott Ponte
dell'Accademia. A fahíd egy 1854-ben épült vashíd helyére került. A hídat a Galleria
dell'Accademia képtárról nevezték el.
A Palazzo Barbarigo XVI. századi palota, muránói
üvegbolt működik benne.
A csatorna melletti számos templom egyike a Santa Maria della Salute templom építése
1631-ben kezdődött, és 1681-ig tartott, a barokk építészet egyik legszebb
alkotásának számít.
Ahogy
sétáltunk befelé, az utcák tele voltak árusokkal, szebbnél szebb maszkokat
árultak. Voltak olcsóbbak, és nagyon drágák is. A drágák mind egyedi darabok,
kézzel készültek, papírmaséból.
A híres velencei maszkok
Történetükről az a hír járja, hogy azért készítették őket, hogy a résztvevőket ne lehessen felismerni, így minden társadalmi osztály szabadon, együtt ünnepelhette a farsangot. Négy fajta klasszikus maszk létezik. A legismertebb a hosszú orrú Pestis Doktor maszkja, mely a velencei pestisjárvány idején viselt orvosi védőöltözet emlékét őrzi. Először az 1630. évi velencei pestis idején említi egy bizonyos Lancetta nevű patikus, hogy néhány orvos „különös viseletben” járja a pestises utcákat, hatalmas csőrszerű álarcot viselnek, a fejük búbjáig beöltöztek, kesztyűs kezükben hosszú pálcát hordtak. A Volto jelmez egy sötét színű maszk egy sötét köpennyel kiegészítve. A Columbina fél arcot kitakaró, pálcával tartott álarc, és végül a Bauta, mely az egész arcot eltakarja. Néha teljes családok öltöznek be egymással harmonizáló öltözetbe. Például a Nap, a Hold és a csillagok, vagy Casanova és szeretői stb. Az álarcok és a jelmezek többsége igazi műalkotás, de vannak egyszerűbbek is.
Tovább sétálva már jónéhány jelmezest láttunk az utcákon, és
a Dózse-palota falai mellett is. A székesegyház mellett található palota
Velencei Köztársaság vezetőjének, a dózsénak a székhelye volt, törvényszék,
hivatalok, börtön és kínzókamra is helyet kapott benne. 1923 óta pedig
múzeumként működik. Monet is megfestette. A palota helyén korábban több,
hasonló rendeltetésű épület állt, a jelenlegi palota 1340-1424 között épült, de
már 1419-ben tanácsülést tartottak benne. A Dózse-palota Velence egyik
legismertebb, legszebb látványossága, a gótikus építészet egyik leggyönyörűbb
példája.
A Szent Márk téren napi kétszer volt egy jelmezverseny,
ahonnan a hétvégi döntőbe kvalifikálhattak a jelentkezők. Ez egy kicsit
csalódás volt; egyrészt a tolmácsolása angolra és franciára nagyon rossz volt,
inkább ne is csinálták volna, másrészt a jelmezesek sem voltak a legjobbak, az
utcákon sétálva sokkal szebbeket is láthattunk.
A zsűri |
Az eredetileg a IX-XII. század között épített, 1511-1514
között újjáépített, 1902-ben leomlott, ennek következtében teljesen
megsemmisült, majd 1902-1912 között az eredeti formájában helyreállított
Campanile a székesegyház harangtornya. A 98,6 m magas harangtoronyból csodálatos,
360°-os kilátás nyílik Velencére és a tengerre.
A Szent Márk tér keleti részén fekvő Basilica di San Marco (Szent Márk székesegyház)
építése 1063-ban kezdődött, és 1094-ben szentelték fel. Azóta viszont többször,
minden évszázadban végeztek felújítási, átépítési, bővítési munkálatokat, még
1877-ben is, így a bizánci stílusban épített templomon minden kor rajta hagyta
a nyomát. Ez volt a Velencei Köztársaság legjelentősebb, reprezentatív épülete,
a legfontosabb találkozó- és imahely, így a város mindig a legjelentősebb
művészekre bízta a díszítési, állagmegóvási munkálatok felügyeletét.
A katedrális óratornya (Szent Márk óratorony / Torre dell'Orologio) 1496-ban épült, és legutóbb
1998-2006 között újították fel.
A Piazza San Marco-n munka közben megnézhettünk pár kézművest, szabót, asztalost, cipészt.
És itt volt kiállítva Júlia, Velence Királynője, egy gondola, a Giulia, the Queen of Venice, amit esküvőkre lehet kibérelni.
Egy másik jó hely a fotózásra a Sóhajok hídja (Ponte dei Sospiri) volt. Ez Velence talán leghíresebb hídja, amely a Dózse-palotát és a régi börtönt köti össze, 1600-ban épült. Megtekinteni belülről a Dózse-palota túra keretében lehet. A Sóhajok hídja elnevezést Lord Byronnak köszönhetjük. Úgy vélte, a Dózse-palotában elítélt rabok a Sóhajok hídján vethettek egy utolsó pillantást a városra, mielőtt, egy mély sóhaj után végleg elnyelte őket a börtön. A hídhoz rengeteg rémtörténet kapcsolódik, pl. a hídon lévő csapóajtóról, melynek kinyitása után a rabokat elnyerte a csatorna. A valóságban ugyanakkor a velencei börtönben a kor leghumánusabb börtönviszonyai között raboskodhattak az elítéltek, és Velencében szüntették meg a kínzásokat először a világon, 1660-ban.
És itt volt kiállítva Júlia, Velence Királynője, egy gondola, a Giulia, the Queen of Venice, amit esküvőkre lehet kibérelni.
Egy másik jó hely a fotózásra a Sóhajok hídja (Ponte dei Sospiri) volt. Ez Velence talán leghíresebb hídja, amely a Dózse-palotát és a régi börtönt köti össze, 1600-ban épült. Megtekinteni belülről a Dózse-palota túra keretében lehet. A Sóhajok hídja elnevezést Lord Byronnak köszönhetjük. Úgy vélte, a Dózse-palotában elítélt rabok a Sóhajok hídján vethettek egy utolsó pillantást a városra, mielőtt, egy mély sóhaj után végleg elnyelte őket a börtön. A hídhoz rengeteg rémtörténet kapcsolódik, pl. a hídon lévő csapóajtóról, melynek kinyitása után a rabokat elnyerte a csatorna. A valóságban ugyanakkor a velencei börtönben a kor leghumánusabb börtönviszonyai között raboskodhattak az elítéltek, és Velencében szüntették meg a kínzásokat először a világon, 1660-ban.
A Canal Grande-n sétálgattunk tovább.
Sétálgattunk mi is a város szűk utcácskáin a Castello
negyedben.
Elsőnek az Arzenálhoz (Arsenale) mentünk, ami Velence saját hajóépítő- és fegyverkészítő együttese volt. Jelenleg az olasz állam tulajdona. Ez volt felelős Velence haditengerészeti ellátásáért a második évezred közepén. Az Arzenál az egyik legelső nagyméretű ipari üzem volt a történelem folyamán, melynek építése 1104 körül kezdődött. Európa legnagyobb ipari komplexuma volt az ipari forradalom előtt,
Az Arzenál gyártotta a legtöbb tengeri kereskedőhajót, biztosítva ezzel a város jóllétét és befolyását, ami egészen a köztársaság bukásáig tartott, mikor Napóleon seregei meghódították a területet 1797-ben.
Porta Magna
Még mindig a Castello negyedben bóklásztunk, mikor a Campo San Francesco della Vigna téren megláttuk a Szent Ferenc templomot (Chiesa di San Francesco della Vigna).
A mai épület 1534-ben Jacopo Sansovino tervei alapján készült, harmonikus homlokzata 1564-1572-ből Andrea Palladio munkája.
A templomban láthatjuk Türoszi Szent Krisztina testét. (Türosz
Libanon kikötővárosa.) Krisztina a III. században élt, gazdag család lánya volt,
apja volt Türosz kormányzója. A lány már 11 éves korára nagyon szép volt,
érkeztek is a kérők, de apja azt akarta, hogy a lánya pogány papnő legyen. Egy
külön szobába zárta a lányát, ami tele volt arany és ezüst szobrokkal, és
megparancsolta neki, hogy ezeknek tömjént gyújtson. Ő a magányában azonban azon
kezdett gondolkodni, hogy ki hozhatta létre ezt a gyönyörű világot. A szobrok
semmiképp sem, hisz azokat is ember készítette. Elkezdett imádkozni a számára
ismeretlen istenhez, és kérte őt, hogy fedje fel magát. Imádkozott és böjtölt. Megjelent
neki egy angyal és megmutatta neki a hitet Krisztusban. Az angyal Krisztinát
Krisztus menyasszonyának nevezte, és elmondta neki, hogy sokat fog szenvedni
hitéért. Krisztina ekkor összetörte a szobrokat és kidobálta őket az ablakon.
Mikor apja meglátogatta, kérdőre vonta, hogy hol vannak a szobrok. A lány nem
válaszolt. Az apa kifaggatta a szolgákat, akik bevallották neki, hogy mi
történt. Az apa dühében megpofozta a lányt, aki egy darabig csöndben tűrte,
majd bevallotta, hogy megtalálta az igaz istent és ő maga törte össze a
bálványokat. Az apa a szolgákat, akik a lányának segítettek, megölett, lányát
börtönbe záratta. Az anyja, mikor megtudta, hogy mi történt, sírva kérte
Krisztinát, hogy hagyjon fel a hitével. Krisztina azonban hajthatatlan volt. Ekkor
kezdődtek Krisztina kínzásai; apja vaskerékhez köttette, ami alatt égett a tűz,
és forgott a kerék. Teste minden oldalról megperzselődött. Később nyakára követ
kötöttek és a tengerbe dobták. Ezekből mind csodálatos módon megmenekült a
korábban látott angyal segítségével. Mikor a tengerből is előkerült, megjelent
apja előtt, aki úgy döntött, hogy másnap reggel kivégezteti a lányt. Az éjszaka
folyamán azonban meghalt. De ezzel még mindig nem értek véget Krisztina
szenvedései, mert apja utóda folytatta őket. Megint börtönbe dobták. Majd 5
napra vörösen izzó kemencébe zárták, de onnan is épen került ki. A sok csoda
láttán több százan tértek meg ez idő alatt. Krisztinát végül karddal végezték
ki.
Földi maradványai is rengeteget „szenvedtek”, mire ebbe a
templomba értek.
A gótikus kolostorkomplexum három kerengőjével egyedülálló a
város e negyedében, ahol viszonylag egyszerű emberek éltek.
A San Francesco della Vigna könyvtára különösen értékes kincseket
rejt, székhelye a konvent épületében foglal helyet. Már 1260-ban Velence
irodalmi központjaként ismerték. Első hivatalosan dokumentált említése 1437.
augusztus 2-i keltezésű, IV. Jenő pápa rendeletéhez kötődik. Andrea Bragantin
és Girolamo Badoer a 14. században többször adományozott a könyvtár
támogatásához pénzösszegeket. A napóleoni háborúk idején a könyvtár is
áldozatául esett a francia sereg pusztításainak. 1877-ben renoválták - a
szerzetesek és kívülállók adományainak köszönhetően. Anyaga Velence irodalmi
örökségének részét képezi, 58 000 katalogizált alkotással illetve 6 600 antik
könyvvel rendelkezik.
Az alkalomhoz néhány szimbolikusnak számító sütemény is
tartozik. Klasszikus karneváli falat a Frittella, egy mazsolából és lisztből
készült, olajban sült párnácska, mely krémmel van megtöltve. A másik
specialitás Galani (angyalszárny) pedig egy porhanyós, mázzal bevont
péksütemény. Mi az előbbit kóstoltuk meg, és annyira finom volt, hogy muszáj
volt repetázni belőle. :-)
Innen a Rialtó-hídig sétáltunk vissza, és ott szálltunk újra hajóra, hogy a Santa Lucia vasútállomásra menjünk.
Helye: Velence, Szent Márk tér és a környező utcák
Időpont: hamvazószerda előtt két héttel kezdődik és egy nappal hamvazószerda előtt ér véget
Hivatalos honlap: http://www.carnevale.venezia.it/Ha tetszett a bejegyzés, köszönöm, ha megosztod a linket másokkal is. A cikket viszont légy szíves, ne másold!
Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!
Velencei Karnevál: https://hu.wikipedia.org/wiki/Velencei_karnev%C3%A1l
A Velencei Karnevál hivatalos honlapja: http://www.carnevale.venezia.it/
Arzenál: https://hu.wikipedia.org/wiki/Arzen%C3%A1l
Szent Ferenc templom és kolostor: https://hu.wikipedia.org/wiki/San_Francesco_della_Vigna_(Velence)
Szent Krisztina élete: http://www.antiochian.org/node/19011
(A bejegyzésben szereplő képek egy része Laurent-é.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése