2019. szeptember 6., péntek

Türkizkék tavak vadregényes hegyek ölelésében

Plitvička jezera

Plitvicei-tavak

A vadregényes Mala Kapela és a Plješevica-hegység ölelésében található Horvátország első, legjelentősebb, legismertebb, és talán legszebb nemzeti parkja: a Plitvicei-tavak Nemzeti Park (Nacionalni park Plitvička jezera). A tórendszert Európa egyik legszebb természeti látványosságaként tartják számon. Területén több védett állatfaj él: medve, farkas, vidra, erdei fülesbagoly. A sűrű erdőkkel övezett, tizenhat, lépcsősen elhelyezkedő, kristálytiszta vizű tavat meseszép zuhatagok és vízesések táplálják. A tórendszer két nagyobb területre osztható: a Felső tavak és az Alsó tavak vidékére.

A Plitvicei-tavak Nemzeti Park 1979-től UNESCO világörökség.

A Karl May német író történetein alapuló, 1960-as években leforgatott indián-filmek jeleneteinek nagy részét a Plitvicei-tavak Nemzeti Parkban forgatták.

Sok évvel ezelőtt egy horvátországi utazás során jártam már itt, de akkor nem jutottunk be. A buszunk lerobbant, és az út szélén, zuhogó esőben kellett megjavítani. Elértünk a park bejáratához, de már elég későn, és az eső még mindig ömlött. A programot törölték végül. Míg tovább szerelték a buszt, egy étteremben ettünk egy jót, majd tovább indultunk.

Idén sem jártunk sokkal jobban sajnos. Éjszaka többször is arra ébredtem airbnb-s szállásunkon, hogy szakad az eső. Az időjósok kivételesen jó munkát végeztek, az előrejelzés szerint egész nap ömlött az eső. Korán kellett kelnünk, majd egy gyors reggeli után a park felé vettük az irányt. Az előre foglalat jegyeinket (2019-es változás!) megpróbáltuk visszaváltani, majd mivel nem lehetett, mégis bementünk, és az egész parkot szakadó esőben jártuk végig. (Annyi engedményt kaptunk volna, hogy a nap folyamán bármikor beengedtek volna, nem csak az előre foglalt időpontban. Ezzel azonban nem éltünk, hisz 5 álló napig ugyanilyen szakadó esőt ígértek az előrejelzések, semmi értelme nem lett volna pár órával később indulni.) Ha rajtam múlt volna, ez a látnivaló most is kimarad, de Laurent makacssága győzött végül.

Azt gondoltam, hogy a pocsék idő mások kedvét is elveszi, de nem így történt. Volt rajtunk kívül még jó pár elvetemült, aki -ha már eljött idáig-, nem hagyta magát megfutamítani. Egyesek egyáltalán nem az időjáráshoz voltak öltözve. Mi jó melegen felöltöztünk, a vízálló cipő és a Niagara-vízesésnél kapott óriási rózsaszín esőkabát is jó szolgálatot tett.
A parknak két bejárata van, mi a 2-es bejárathoz foglaltuk a jegyünket, és onnan indultunk el. Több (A-tól K-ig jelölt) útvonalon lehet bejárni a parkot, mi a H-t választottuk.

A hely javára legyen mondva, még a zuhogó esőben is jól nézett ki; a tavak vize türkizkék, a fákon a levelek hihetetlen zöld színeket mutattak az esőnek hála. A nedves fapallók viszont csúsztak, és sok helyen dagonyázni kellett a sárban, mert a tócsákat nem tudtuk kikerülni. Az eső miatt kevés képet és videót készítettem. A telefont állandóan ki-be bújtattam és törölgettem az esőkabát alatt, de egy idő után már az alatt is vizes volt minden. Megszáradni esély sem volt, hiába ültünk be a kis bárba, vagy a hajóra. (A kis hajók és a buszok használata benne van a belépőjegy árában.)

VIDEO!!!

A vége felé már nagyon rosszul viseltem a megpróbáltatást, és az addigra megnőtt ember-tömeget is. Bár gondolom ez a főszezonban és jó időben még ennél is rosszabb.

A kimerítő túra után ismét autóba ültünk, és a semmi közepén foglalt, szintén airbnb-s szállásunkra mentünk. Ez a hely egy csoda!

Vacsorázni az egyik általuk ajánlott konobába mentünk.
A konoba egy hagyományos étterem, általában a dalmát kulináris kultúrához kapcsolódik. A szinte az egész Adriai-tenger partján megtalálható konobák helyi specialitásokat kínálnak, melyeket régi horvát módszerekkel készítenek. Az éttermeket gyakran egyedi dekorációval díszítik: például mennyezetre kifeszített halászhálók, vagy régi hangszerek a falakon. A horvát konyha ízeinek felfedezésére a legjobb helyek a rusztikus és romantikus konobák.

Pršut, sir, pancetta (füstölt sonka, sajt, szalonna), Kruh (kenyér)
Janjeće tripice (báránypacal), Domaći prženi krumpir (házi sültkrumpli)
Teleći rižot (rizotto borjúhússal)
Maraština, rak, bijela vina (Maraština fehérbor)
čokoladna torta (csokitorta), torta od naranče (narancstorta)

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK / FORRÁSOK

Le Routard útikönyvek sorozat Croatie című része, 2015/2016-os kiadás, ISBN 978-2-01-396014-4

(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)