2018. október 3., szerda

Amerikai álom(?) XVIII. - Niagara

A Niagara vízesés közelében lévő Wyndham Garden Niagara Falls hotelben szálltunk meg éjszakára. A hotel szép volt, a szoba kényelmes, a zuhanyzóval viszont volt egy kis gond. Reggel korán kellett kelni, kijelentkezni a szállodából, és ültünk be a buszba. (Reggelink az előző este, a One Niagara Welcome Centerből megmentett -egyébként iszonyatosan rossz- kajamaradék volt, és kávé/tea a szobából.)

Niagara-örvény

A Whirlpool State Parkba, a Niagara-örvényhez (Niagara Whirlpool) mentünk először. Ez a Kanada-USA határon fekszik egy szurdokban, négy és fél kilométerre a vízeséstől, ott, ahol a nagy szoros (Great Gorge) hirtelen északkeletre fordul. Az örvény kb. 4200 éve alakult ki és a legmélyebb pontja 38 méterrel van a vízszint alatt.

VIDEO!!!

A túlparton, mely egyébként kanadai terület, kiszúrtuk a Whirlpool Aero Car-t (más néven Spanish Aero Car). Az Aero Car-t egy spanyol mérnök, Leonardo Torres Quevedo tervezte, és 1916-ban kezdte el működését. Ezzel a kanadai oldalon tartózkodók átkelhetnek a zord folyó sebes hullámai felett. A kötélpálya mindkét végállomása kanadai területen van, de mivel egy 90 fokban megtörő folyókanyar felett halad át, mely folyó egyik fele Kanadához, másik fele az Amerikai Egyesült Államokhoz tartozik, így az Aero Car utasai az út közepén áthaladnak az USA felett. A kocsi kb. 7 km/h sebességgel viszi át az utasokat a Niagara fölött.

Innen először a régi Niagara-erődhöz (Old Fort Niagara) mentünk, majd onnan a Niagara-vízeséshez.

Niagara-vízesés

A Niagara-vízesés (Niagara Falls, franciául: les Chutes du Niagara) egy hatalmas vízesés-együttes a Niagara folyón. Kanada és az Amerikai Egyesült Államok határán fekszik, elválasztva Ontario tartományt és New York államot.
A Niagara-vízesés két fő részből áll, melyeket a Kecske-sziget (Goat Island) választ el egymástól. A Patkó-zuhatag (Horseshoe Falls) a kanadai oldalon és az Amerikai-zuhatag (American Falls) és a kisebb Menyasszonyi fátyol-zuhatag (Bridal Veil Falls) az amerikai oldalon. E kettőt a Luna-sziget (Luna Island) választja el egymástól.

A vízesés-együttes a gleccserek visszahúzódásakor formálódott az utolsó jégkorszakban. A víz az újonnan létrejött Nagy-tavakból vájt utat magának ide a Niagara-lejtőn át az Atlanti-óceán irányába.
Bár nem rendkívül magas, a Niagara-vízesés nagyon széles, ez Észak-Amerika legnagyobb vízhozamú vízesése.

Megkaptuk a jegyeinket és az eligazítást az idegenvezetőnktől, és elindultunk a kalandra. Elsőnek egy 40 perces filmet néztünk meg a Niagara folyóról, és a vízesésről, arról, hogy kik éltek itt, kik „fedeztékfel”, milyen őrülteket vonzott, stb. Természetesen a vízesés kialakulásának legendája is van, mely egy fiatal nőhöz, Lelawalához köthető.
Az irokéz legenda szerint Lelawala rendkívül szomorú volt a férje halála miatt. Bánatában egy nap Lelawala beszállt a kenujába, és beevezett a sebes Niagara folyó közepébe. A lány hagyta, hogy kenuját elragadja az áramlat, mely Lelawalát és hajóját egy hatalmas vízesés szélére dobták.
Azonban Lelawalát megtalálta Heno, a mennydörgés istene és a vízesés mögött lévő otthonába vitte, ahol fiával ápolta Lelawalát. A lány újra egészséges volt, és beleszeretett majd feleségül ment Heno legfiatalabb fiához, és együtt a vízesés mögött éltek.
Lelawalának csak egy bánata volt a mennydörgő víz mögött töltött csodás életében: szerette volna még egyszer látni népét. Ez a lehetőség sajnos túl hamar megadatott neki. Heno tájékoztatta a lányt, hogy egy nagy kígyó érkezik a folyón, és meg akarja mérgezni a vizet, melyet Lelawala népe ivott. Népe meghalna, és a nagy kígyó belőlük lakmározna. Lelawala engedélyt kapott, hogy figyelmeztesse népét, és megmentette őket a katasztrófáról, majd visszatért a vízesés mögötti otthonába.
Amikor a kígyó végül elérte a falut, dühösen látta, hogy az emberek elmenekültek onnan. Megpróbálta megtalálni őket, és véghezvinni ördögi tervét, de Heno kiugrott a vízesésből, és egyetlen villámcsapással végzett a fenevaddal. A nagy kígyó teste azonban megakadályozta a folyó áramlását, és a víz elkezdte elönteni Heno otthonát a vízesések mögött. Heno átköltöztette a családját Lelawalával együtt egy új helyre az égen. Új otthonukból Lelawala minden nap láthatja népét, de soha többé nem látogathatja meg őket.

A Ködfátyol lányának (Maid of the Mist) legendájának egy másik verziója szerint Lelawala nem önként hagyta el népét, hanem az isteneknek bemutatott ember-áldozat volt.

Maid of the Mist

A mozizás után a Niagara Falls Observation Tower liftjeihez indultunk, melyekkel lementünk a Niagara partjára, a kikötőbe, ahonnan a Maid of the Mist nevű hajók viszik be a vállalkozó szelleműeket a vízesés szájába. (Mindegyik hajót Maid of the Mist-nek hívják, csak a számuk más, legyenek akár az amerikai, akár a kanadai oldalon.) Ezek a hajók 1846 óta szállítják az utasokat a vízeséshez! Mindenki kapott egy óriási rózsaszín esőkabátot. Ez volt a védőfelszerelésünk. Alig vártuk, hogy kiszálljon az előző turnus, és átvehessük a helyüket. Mi az alsó szinten maradtunk, és a hajó orrába mentünk. Volt helyünk bőven. (Gyakran megy a vita azon, hogy a kanadai vagy az amerikai oldalról jobb-e megnézni a vízesést. Nos, a hajók ugyanoda mennek, tehát ebből a szempontból tök mindegy. Viszont a miénken sokkal de sokkal kevesebben voltak, mint a kanadai oldal hajóin! J)

Az Amerikai-zuhatag, és a Menyasszonyi fátyol-zuhatag előtt hajóztunk el először. Már itt is kaptunk a nyakunkba a vízből, de ez igazi fürdés csak ezután következett, amikor elkezdtünk behajózni a Patkó-vízesés alá. Itt már rendesen eláztunk, és védekezni is nehéz volt, a leömlő víztömeg ereje szélként támadt és hozta magával a sűrű vízpermetet. Igazi kihívás fényképezni/videózni, és ezzel egy időben védelmezni a kamerát, időnként tisztogatni. Hatalmas élmény volt, nem hiába ezt vártuk az egész amerikai utunkból a legjobban!

VIDEO!!!

Visszafelé kicsit túlmentünk a tornyon, el a Rainbow Bridge felé, majd aztán megfordultunk és kikötöttünk.

Fellifteztünk a torony tetejére (Niagara Falls Observation Tower) , és a kilátószintről készítettünk még képeket.
Az Amerikai-zuhatag mellé felvisz egy kis gyalogos ösvény, ide is elsétáltunk. Itt is hasznos az esőkabát, mert ide is kicsap a zuhatag vize.

Volt még időnk a busz indulásáig, így a Kecske- és Luna szigetek felé vettük az irányt, hogy a két vízesést felülről is megnézhessük. Kár lett volna kihagyni ezt az élményt!

VIDEO!!!

Visszafelé rendesen kapkodni kellett a lábunkat, hogy legyen időnk enni is valamit a busz indulása előtt, de sikerült belakmároznunk, így készen álltunk a több órás útra vissza New York-ba.

Niagara Falls - by night

A Niagara-vízesést éjszakánként kivilágítva is megnézhetjük. Mi is így tettünk előző este a balul sikerült vacsora után. Már akkor is megpróbáltunk elsétálni a szigetek felé, de az oda vezető híd le volt zárva. Akkor este megint esett egy kicsit az eső, de ettől függetlenül is gyönyörű volt a látvány. Több mint egy órán át bámultuk a szivárvány minden színében pompázó zuhatagot.

VIDEO!!!

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK/FORRÁSOK

Niagara-vízesés MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Niagara-v%C3%ADzes%C3%A9s
Niagara-vízesés MAGYARul: http://www.kislexikon.hu/niagara.html
A Niagara-vízesés legendája ANGOLul: https://www.niagarafallscrowneplazahotel.com/blog/2015/01/real-maid-mist-niagaras-famous-legend/

LeRoutard útikönyv sorozat États-Unis Nord-Est c. kötete, 2013/2014-es kiadás, ISBN 978-2-01-245641-9
LeRoutard útikönyv sorozat New York + Brooklyn c. kötete, 2013-as kiadás, ISBN 978-2-01-245564-1

(A bejegyzésben található képek egy részét Laca és Laurent készítette.)

1. Ezt egyszer nekem is látnom kellene, de párom már volt ott, így nem nagyon esélyes, hogy másodjára is akar.

1. Hú, pedig próbáld meg rábeszélni, mert nagy élmény! Hátha kapható lesz az ismétlésre ;-)
      Mi az egész amerikai útból ezt vártuk a legjobban. Hihetetlen ereje van, lenyűgöző látvány, érzés!