2018. október 1., hétfő

Amerikai álom(?) XIII. - NYC - In the RaiNY City

Az első napunk a „Nagy Almában” igen hosszúra sikeredett. A brooklyni airbnb-s szállásunkon jót aludtunk. Jól bereggeliztünk (benne volt a szállás árában), majd indultunk be megint Manhattanbe.
A metrótól a kikötőhöz sétáltunk. Innen indulnak a GrayLine New York Double-Decker HopOn HopOff hajós városnézései. Ezt is tartalmazza a jegy ára, melyet előző nap vettünk. 2 helyen is le lehet szállni a hajóról, majd vissza, de a teljes kört csak egyszer lehet megtenni. Mi úgy döntöttünk, hogy nem szállunk le a hajóról, csak megyünk egy kört.

Viszont mivel az indulás előtt volt még időnk, elsétáltunk 86-os mólóhoz (Pier 86), az Intrepid Sea, Air & Space Museumhoz. Ennek a kinti része ingyenesen látogatható, bár regisztrációs jegyet kérni kell, és biztonsági ellenőrzésen is át kell esni befelé menet. Nem terveztük megnézni ezt a múzeumot, mert majd Washingtonban nézünk meg egy másik Air & Space Museumot. Csak azért jöttünk be ide, mert a hajó indulása előtt el kellett valamivel ütni az időt.
A Hudson vizén pihen a USS Intrepid. A repülőgép-hordozó szolgált a második világháborúban és Vietnámban is. 1980-ig állt a haditengerészet állományában. 1982-ben nyílt meg mint múzeum. Az itt kiállított járművek az űrkutatás, a haditengerészet, a légi hadászat és a légi közlekedés legjelentősebb darabjai közül valók.

Az Intrepid anyahajó mellett látható a USS Gowler tengeralattjáró, és közöttük a polgári repülés ikonikus típusának, a Concorde-nak egy példánya brit színekben, mely a mai napig töretlenül tartja a London-New-York táv repülési időrekordját 2 óra 52 perc 59 másodperccel. Ebbe a Concorde-ba nem lehet bemenni, mint francia társába, melyet a németországi Technik Museum Sinsheim-ban láttunk.

Innen visszamentünk a 78-os mólóra (Pier 78), ahonnan a HopOn-HopOff hajó indult. Itt is volt egy kisebb biztonsági ellenőrzés, és egy kisebb sorban állás. Az idő sajnos gyorsan elromlott, sötét, szürke felhők gyülekeztek az égen.

A Hudson folyón hajóztunk, ami arról híres, hogy kb. 10 éve, 2009. 01. 15-én itt történt a „csoda a Hudson folyón” -ként emlegetett baleset. A US Airways Airbus A320-214-es gépe nem sokkal a New York-i felszállást követően nagytestű madarak rajával ütközött, és mindkét hajtóműve leállt. A kapitány Chesley Sullenberger döntése értelmében a pilóták irányított vízre szállást hajtottak végre itt a Hudson folyón. A világhírűvé vált, bravúros műveletben mind a 150 utas és az 5 fős személyzet túlélte a balesetet. A balesetben csak öten sérültek meg súlyosan, a többiek csak könnyebben. A gép fedélzetéről a vészkijáratokon át a vízen lebegő repülőgép szárnyaira menekültek az utasok, onnan pedig a segítségükre siető hajók, kompok és csónakok mentették ki őket. A repülőgép elsüllyedt, de később kiemelték, és ma a Carolinas Aviation Museum-ban látható. Az esetet tévéstábok és más szemtanúk is rögzítették. Sully - Csoda a Hudson folyón címmel film is készült az esetről, melyben Sullenberger kapitányt Tom Hanks alakítja.

A US Airways Airbus A320-214-es gépe a Hudson folyóban
Forrás

A hajón volt egy idegenvezető csaj, ő beszélt szinte végig, amikor pedig nem, akkor New York-os számokat játszottak. Nem is tűnt fel, hogy ilyen sok (mit sok, rengeteg!) dal született New York-ról. Elhajóztunk az Ellis Island előtt, majd a Szabadság-szobor előtt is.

Central Railroad of New Jersey Terminal

Ellis Island - Bevándorlási Múzeum

Megkerültük Lower Manhattant, és átmentünk az East Riverre. A Brooklyn Bridge előtt fordultunk vissza, és mentünk vissza a 78-as mólóra. A hajókázás kb. 1,5 órán át tartott.

Brooklyn Bridge

VIDEO!!!

Innen a Times Square felé vettül az irányt, ahol a Shake Shaq-be mentünk ebédelni.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK/FORRÁSOK

LeRoutard útikönyv sorozat États-Unis Nord-Est c. kötete, 2013/2014-es kiadás, ISBN 978-2-01-245641-9
LeRoutard útikönyv sorozat New York + Brooklyn c. kötete, 2013as kiadás, ISBN 978-2-01-245564-1

(A bejegyzésben található képek egy részét Laca és Laurent készítette.)

1. Még mindig nem az a világ, ami egy picit is vonz. Valamiért London és Párizs is ezekhez tartozik. Ilyenek az ízlések. ;-)

1. Megértelek! Úgy általánosságban NYC nekem sem tetszett. Volt egy-két rész, ami igen, de nekem nem jött be. Nem is értem, hogy emberek miért vannak tőle úgy elájulva.