2019. szeptember 10., kedd

5 islands speed boat tour

Annak, aki szereti az adrenalint, az izgalmat és a lélegzetelállító természeti csodákat, ez a kirándulás felejthetetlen élmény! Ma újra a tengerre szálltunk, és elindultunk a kirándulásra, mely 5 szigetet és azok látványosságait érintette.

Az airbnb-n egy ideje már nem csak szállást, hanem élményprogramokat is lehet foglalni. Két ilyet foglaltunk, az egyik az első napunkon a titkos légibázis volt, azaz a Željava légitámaszpont (Aerodrom Željava), a második pedig ez a speed boat túra.
A program 10 órás volt, és az ára tartalmazta a gyorshajós kirándulást, a belépőt a Kék barlangba, a snorkeling felszerelést, a biztosítást és vizet is az út során. Az útvonal: Split → Kék barlang, Biševo sziget → Stiniva öböl, Vis sziget → Kék lagúna, Budikovac sziget → Hvar, Hvar sziget → Carpe Diem strand, Pakleni szigetek → Split. A terület nagy része UNESCO Global Geopark minősítésű.
Korán kellett kelnünk, mert a találkozó 07:15-kor volt a Szent Frane templom és kolostor előtti téren a szökőkútnál. Itt elosztottak bennünket, és vittek a motorcsónakhoz.

→ Blue Cave (Kék barlang)
→ Stiniva bay
→ Budikovac
→ Hvar
→ Pakleni szigetek

Blue Cave (Kék barlang)

Az első állomásunk kb. 1,5-2 óra száguldozás után Biševo szigete volt. A gyorshajózás során szebbnél szebb szigetek mellett haladtunk el. Azt mondták, azért indulunk ilyen korán, mert így a Kék Barlangot (Modra Špilja) még a nagy tömeg érkezése előtt, nyugodtan meg tudjuk nézni. Biševo szigetéhez érve azonban a tömeg láttán elcsodálkoztunk. Megkaptuk a jegyeinket, melyeken sorszám szerepelt, és egy kijelzőn kellett figyelni, hogy mikor kell beszállnunk egy kisebb csónakba, amely elvitt a mesebeli Kék Barlangba. A sor meglepően gyorsan haladt, és hamar beszállhattunk a mi csónakunkba. A vízen is sok kisebb-nagyobb hajó manőverezett, az egyik majdnem nekünk is jött.
Az Adriai-tenger egyik lélegzetelállító természeti csodájának számít a Kék Barlang, mely nevét a sejtelmes kék fényéről kapta. A víz kristálytiszta és átlátszó. A barlangnak két nyílása van. A mesterségesen kiszélesített nyíláson keresztül mentünk be a csónakkal. A másik, kisebb, boltozatos és jóval szélesebb másik nyílás a barlang déli oldalán, a tenger szintje alatt található. Az ezen a nyíláson keresztül beszűrődő napsugár déltájban a vízen áthaladva megtörik, és a barlang fenekéről visszaverődik, így festi meg kékkel a barlangot.
A barlangban kb. 10 percet töltöttünk. Visszamentünk, majd visszaszálltunk a gyorshajóba. És hiába mondták a kísérőink, hogy legyünk pontosak, 2 angol csajra kellett várnunk egy csomót. Mikor végre méltóztattak megjelenni, és beszállni, elindultunk Vis szigetére.

Stiniva bay

Horvátország egyik legszebb strandja felé vettük az irányt, az Európa-szerte híres Stiniva-öböl felé. Az egymástól mindössze 4 méter távolságra lévő magas sziklafalak által határolt tengeri bemélyedés, ahol a Stiniva strand megbújik, a nyílt tenger felől szinte észrevehetetlen. Legkönnyebben mégis a tenger felőli közelíthető meg, mivel a sziget belseje felől egy keskeny ösvényen kell ide leereszkedni, ami akár fél órát is igénybe vehet. A Stiniva strand egyik része állandó árnyékban van, az azt körbeölelő meredek kőszirtek miatt. A Stiniva-öböl strandja apró kavicsos és homokos, a tenger vize kristálytiszta, a vadregényes táj látványa lenyűgöző. Nem csoda tehát, hogy tavaly egy nemzetközi szavazáson Európa egyik legszebb strandjának választották meg. Kikötöttünk, majd beúszhattunk a rövidke partszakaszra, snorkelingezhettünk a tengerben. (Felszerelést kaphattunk a hajónk legénységétől.) Innen Budikovac felé folytattuk utunkat.

Budikovac

Ez a strand igazán különleges. A víz gyönyörű és kristálytiszta, és itt sekély. Snorkelingre ideális. Felszerelést hozhattunk a hajóról. Nagyobb kövek között kell beegyensúlyozni a vízbe, ahol gyorsan kiszúrtam egy nagy polipot, hisz majdnem ráléptem. Kiderült, hogy többen is vannak! Jó, ha figyelmesek vagyunk a parton is, ugyanis ott meg egy szamár kószál, és elég pofátlanul kiveszi a kaját a kezedből, rálép a cuccaidra, és egyéb vicces dolgokat művel. Persze csak addig vicces, míg nem te vagy az áldozata. J Az itteni hosszabb megálló után Hvar felé vettük az irányt.

Hvar

Horvátország egyik gyöngyszemének tartják Hvar városát. Itt kaptuk a leghosszabb pihenőt, melyet mindenki a saját igényeinek megfelelően tölthetett el. Hvar a világ egyik leggyönyörűbb kikötővárosa, kulturális csodái és építészeti remekművei a város hét évszázados falai között bújnak meg. Mi a Fortica erődítmény megmászásával indítottunk, ami nem kicsit volt fárasztó a tikkasztó melegben, viszont mindenképp megérte! A várból gyönyörű kilátás tárult a szemünk elé: innen beláthattuk az egész várost, valamint a Pakleni szigeteket, mely a kirándulás utolsó állomása volt.
Ezután még volt időnk az óvárosban sétálni, és az egyik helyi kis pékségben vettünk magunknak ebédnek valót is.
A hajón -ahogy eddig mindig- megint a 2 angol csajra kellett várni. Miután végre megjelentek, indultunk a Pakleni szigetek egyikére.

Pakleni szigetek

Hvarból áthajózunk a szemben lévő Carpe Diem strandra, ahol még egyszer megmártózhattunk az Adriai-tengerben. A Pakleni szigetek egy nem mindennapi természeti csoda. A szigetcsoport nagyjából 20 apróbb szigetecskéből áll, és neve magyarul „pokoli szigetek”-et jelent. Ez azonban nem teljesen helyes, ugyanis a szigetcsoport a nevét nem a pokolról kapta. Elnevezése a „paklina” szóból ered, ami egyfajta fenyőgyanta, melyet egykor a hajósok ezeken a gyönyörű szigeteken szereztek be, és használtak a hajók karbantartásához.
A Carpe Diem Beach főszezonban egy olyan hely, ahol éjjel-nappal megállás nélkül megy a buli. Szerencsére mi már nem a főszezonban jöttünk, így a hely nyugisabb arcát ismerhettük meg. Az utolsó csobbanás és az egész napi kiadós kaland után visszaindultunk Splitbe. Újabb 1,5-2 óra száguldozás, valamint még nagyobb hullámok vártak minket a tengeren, mint reggel. Ha ez nem lett volna elég, hajóskapitányunk még egy rövid bemutatót tartott arról, hogy mit bír a hajónk: száguldozott és köröket rajzolt a vízen. Kész csoda, hogy senki nem hányta el magát az őrült mutatvány miatt. Forgó fejjel szálltunk ki a gyorshajóból.

VIDEO!!!

Vissza az oldal tetejére

A tengerparti sétányon a Tengeri kapu felé vettük az irányt. Ezt és a Diocletianus palota alagsorát ugyan ezen a napon néztük meg, de itt olvashattok róla, ahol Split látnivalóiról írtam.

Ezen az estén a Konoba Hvaranin-be mentünk vacsorázni. Itt az utcán lévő asztalok egyikénél ültünk le. Nagyon finomakat ettünk itt is.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK/FORRÁSOK

Le Routard útikönyvek sorozat Croatie című része, 2015/2016-os kiadás, ISBN 978-2-01-396014-4

(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)

1. Nagyon szép helyek! Kék barlang annyi helyen van. Kettőben voltam, de sajnos nem élvezhetőek, amikor egy csomó csónak, kishajó egyszerre bemegy.
    Nagyon szép képeket mutattál.

1. Én még sohasem voltam kék barlangban, ez volt az első alkalom. Nagyon tetszett, hihetetlen élmény volt. Igen, volt rajtunk kívül talán még 2 csónak bent, de szervezetten ment a dolog, a falak mellett mentünk körbe, ill. álltunk meg, középen nem volt senki, így mindenki tudta élvezni a látványt. Jó volt nagyon!

2. Annyira gyönyörű hely lehetett. Imádtam a Kék barlangos képeket, biztosan remek élmény lehetett. Én a felét nem élvezhettem volna ki, mert nem tudok úszni. :D Viszont a képeket és a videót elnézve, felejthetetlen napot éltetek át. A két angol csajszi meg szégyellje magát! :S A tiszta tenger pedig.. annyira lélegzetelállítóan néz ki még így képen is, élőbe meg gondolom még szebb.

1. Volt ám mentőmellény is a gyorshajón meg a kishajón is! A csoportunkban is volt, aki nem tudott úszni, ő is mellénnyel úszkált!
      Nagyon nagy élmény volt és tényleg csodás helyekre vittek bennünket! Nem bántuk meg, hogy rászántunk egy teljes napot! És a korán kelést sem :-D

3. Minden annyira szép, még így képeken keresztül is. Persze ez élőben sokkal szebb lehetett. Én hasonló élményben eddig csak Viet Nam tengerparti városaiban részesülhettem (Nha Trang, Da Nang, Quang Ninh, stb.) és a kedvenceim mindig ezek a barlangok voltak, főleg ha szép kék a tengervíz. Sajnos Ninaa-hoz hasonlóan én se tudok úszni, szóval én se élvezhettem ki 100%-osan ezeket az élményeket. 2015-ben amikor mentünk snorkelingezni Da Nang közelében, akkor mentőmellénnyel SE boldogultam, mert beütött a pánik amikor nem ért le a lábam és sodort el a víz a fenébe. Úgy kellett egy búvár srácnak ide-oda rángatnia :"D Tavaly volt egy sikerélményem, amikor Nha Trang Vinpearl Resortjában a fejemre raktak egy búvársisakot és a víz alatt sétálhattam. Akkor meg nem volt pánik, mert a sisak alá nem juthatott be a víz, de a nyomás miatt eléggé kellemetlen élmény volt a fülemnek :D De a képeket a visszanézve, mindig büszkeséggel tölt el, hogy meg mertem csinálni, mert nagyon szép lett, főleg hogy testközeli élményem volt a halakkal :3
    Na de a bejegyzésedre visszatérve, annyit tennék még hozzá, hogy a polipos és szamaras résznél felnevettem :D

1. Ez nagyon érdekes, mert én viszont a víz alá nem merek bemenni még búvárfelszerelésben sem! Egyszer megpróbáltam, de nem sikerült, pedig vagy 15-20 percen át küzdöttem, hogy berakjam a fejem a víz alá a búvármaszkban. Aztán a többiek már nem várhattak tovább rám, ahogy szerencsétlenkedek, így ők elmentek, én meg visszamentem a hajóra. Sajnálom, de én meg attól pánikolok be, hogy megfulladok.
      Vietnám nagyon szép, bár mi csak a déli részén jártunk, és barlangokban nem. Remélem, egyszer az általad említett helyekre is eljutunk! :-)

2. Hát abban a búvársisakban mivel nem juthatott be alá a víz, ezért úgy voltam vele, hogy nem fogok vízbe fulladni, ezért nem paráztam. Meg hát egy búvár vitt le és majdnem végig velünk volt, szóval tudtam, hogy ha mégis rosszul leszek, akkor felvisznek. :D Szóval ez ilyen pszichológiai dolog, hogy ha nem lesz vizes az arcom vagy nem kerül ténylegesen víz alá, akkor nem gondolom hogy vízbe fogok fulladni

3. Nálam is pszichológiai ;-) De én annyira félek a fulladástól, hogy egyszer pl. egy hajókabinban kellett volna aludnom, és a kabin ablaka a víz alatt volt. Nem tudtak betuszkolni a kabinba, rohantam fel onnan. Ott alvásról szó sem lehetett!