Željava légitámaszpont
(Aerodrom Željava)
Ez a titkos, elhagyatott légibázis Bosznia-Hercegovina
közelében, a hegy gyomrában található. A területen nem ajánlatos csak úgy
bóklászni, mert még mindig tele van taposóaknákkal, melyre lépten-nyomon táblák
figyelmeztetnek.
Az élményt az airbnb-n keresztül foglaltuk. Máshogy nem is
találhattuk volna meg a látnivalókat, amelyeket a túravezetőnk mutatott meg
nekünk. Ha Hrvoje nélkül indultunk volna, gyorsan vissza is fordulhattunk
volna, ugyanis a terület állandó rendőri felügyelet alatt áll.
Željava
Željava (régi nevén „Šeljava”) falu Horvátországban Lika-Zengg
megyében, a horvát és bosnyák határ mellett, a Plješevica hegy lábánál, Bihać
város közelében található. A falut alig lakják, a házainak többsége rom.
A település a jugoszláv néphadsereg (JNA) itteni katonai
repülőteréről volt nevezetes, mely helyének kiválasztásában a legnagyobb
szerepet a település geostratégiai helyzete játszotta: kedvező fekvése miatt
hosszú ideig sikeresen védhető.
Željava légibázis
A Željava légitámaszpont építése 1957-ben kezdődött meg az „505-ös
objektum” fedőnév alatt. A létesítmény alapja egy radar volt, mely Jugoszlávia
egyesített légvédelmének idegközpontját képezte, és az ország egész területét,
sőt, távolabbi területeket is lefedett. Jugoszlávia összesen 6 milliárd dollárt
fektetett bele, ezzel ez volt az akkori Európa egyik legköltségesebb katonai
fejlesztése! A légibázis 1968-ra épült ki teljesen. Ex-Jugoszlávia
legnagyobb földalatti repülőtere és katonai légitámaszpontja volt, valamint
Európában is az egyik legnagyobb. Földfelszín alatti létesítményei megfeleltek
mind a klasszikus, mind az atomháború követelményeinek akár húsz kilotonna
erejű atomcsapás esetén is.
1500 fő elhelyezésére is elegendő lett volna, azonban
pontosan senki sem tudja, hogy hány fő tartózkodott itt maximum.
A délszláv háború elején, 1991-ben a szövetségi katonaság
intenzíven használta a bázist. A Jugoszláv Néphadsereg az evakuálás előtt hat
hónappal megpróbálta kiképezni a Boszniai Szerb Köztársaság hadseregének
katonáit a létesítmény használatára. Mivel a kiképzést sikertelennek
minősítették, a Jugoszláv Néphadsereg aktiválta a földalatti bunkerbe épített
robbanószereket, valamint a Boszniai hadsereg több mint félszáz tonnányi
robbanószert robbantott, hogy ne jusson más kezére a hatalmas objektum. 1992
májusában „zárták be”, azóta elhagyatott.
A programot a Plitvice Art Farmon kezdtük, ahol egy kis kóstolót
kaptunk helyi sajtokból, és tökmagolajból (nem gondoltam volna, de a kettő
remek párosítás!), friss kenyérrel, és egy-egy italt is választhattunk mellé.
A túravezetőnk, Hrvoje autójával mentünk a Željava légibázishoz.
Útközben sokat mesélt a környékről, a bázis történetéről, valamint többször is
felhívta a figyelmünket arra, hogy őt kövessük, és ne bóklásszunk el, a
taposóakna-veszély miatt.
Először a műszaki ellenőrző állomás (Технички преглед)
épületénél szálltunk ki. Ezt a helyet ma a környékbeli gazdák fa- és
szénatárolásra használják.
Az egyik épület romjai között egy felrobbantott buszt néztünk meg.
A betonon mély vágások, melyek tankoktól származnak. A közelben pedig egy tankok javítására használt szerelőaknát láttunk.
A betonon mély vágások, melyek tankoktól származnak. A közelben pedig egy tankok javítására használt szerelőaknát láttunk.
A második megálló egy Douglas C-47B Dakota (71212) katonai
repülőgépnél volt, melyet a délszláv háború idején szétlőttek, valamint azóta
fosztogatók elvitték az értékes részeit. Azért a roncs még így is nagyon
érdekes.
Újra autóba ültünk, és épp a futópályák felé tartottunk egy hosszú, keskeny úton, amikor szembejöttek velünk a rendőrök. Kérdezősködtek, majd tovább engedtek. Az egyik futópályán (14L), ami elég jó minőségű volt a többihez képest, száguldoztunk. A bázishoz 5 futópálya tartozott, ebből 3 Horvátország és Bosznia, 2 pedig csak Horvátország területén van. A túra során kb. száz méter erejéig átmentünk Boszniába is.
A másik futópályán pedig elhaladtunk egy tribün
mellett, amit egy reklámfilm forgatáskor használtak. 2018 végén a Peugeot 508
reklámját itt forgatták. Ezen a futópályán voltak elhelyezve a csíkok és
korongok, melyeken az autó cikázott. Igazából nekik köszönhető az is, hogy az
alagút bejáratát, és az alagút első szakaszát kitisztították, majd amikor
elhagyták a helyszínt, egy nagy ajtót építettek a bejárathoz. (A többi alagút
bejárata előtt bokrokkal benőtt szeméthegyek állnak.)
A több kilométer hosszú földalatti alagútrendszert
felderítő- és harci repülőszázad MiG-21-eseinek tárolására és karbantartására
használták.
A reklámban is látható bejáraton mentünk be. Hrvoje adott
nekünk lámpát, és pár lépés után a tök sötétben követtük őt. Egy ponton
megállt, és mondta, hogy innen tovább befelé nem mehetünk, mert veszélyes.
Mivel a szellőzőrendszer is tönkrement, mikor a bázist használhatatlanná
tették, beljebb, az irányítóközpont felé már oxigénpalackokkal, erős lámpával, védősisakkal és rádióval felfegyverkezve mehetnénk csak. Hrvoje egyszer megtette ezt a több órás utat, de azt mesélte, hogy szörnyű élmény volt, és még egyszer nem menne. A
kérdés az volt, hogy visszaforduljunk, vagy egy összekötő járaton menjünk
tovább, és egy másik kijáraton menjünk ki. Naná, hogy ez utóbbit választottuk! J
Ezt az útvonalat jártuk be, amit a nyilakkal jelöltem Kép forrása: https://acesflyinghigh.files.wordpress.com/2016/01/eljava-airbase-underground-base-map-forgotten-airfields.jpg |
Innen aztán visszasétáltunk a másik bejáratnál hagyott autóhoz. Egy másik útvonalon hagytuk el a légibázis területét.
A visszaút is jó hangulatban telt. A Farmnál váltunk el
egymástól és mi az egyik közeli, Hrvoje által ajánlott étterembe mentünk
vacsorázni. A Restauran Plitvički Dvori-ban gombás ételeket ettünk. Finom volt
mindkét étel.
Juha od gljiva (gombaleves) Odrezak "Plitvički Dvori" - punjena teleča šnicla, riža, njoki, umak od gljiva ("Plitvički Dvori" steak - töltött borjúhús steak, rizs, gnocchi, gombaszósz) |
Igyekeztünk vissza az airbnb-n foglalt szállásunkra, hogy legyen időnk aludni egy jót a másnapi nagy túra előtt a Plitvicei-tavak Nemzeti Parkban.
Ha tetszett a
bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő
utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt
jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes
tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!
LINKEK
Horvátország MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Horv%C3%A1torsz%C3%A1g
Željava MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/%C5%BDeljava
Željava légitámaszpont MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/%C5%BDeljava_l%C3%A9git%C3%A1maszpont
(A bejegyzésben található képek egy részét Laurent készítette.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése