2019. szeptember 5., csütörtök

Titkos légibázis a hegy gyomrában - Željava

Željava légitámaszpont

(Aerodrom Željava)

Ez a titkos, elhagyatott légibázis Bosznia-Hercegovina közelében, a hegy gyomrában található. A területen nem ajánlatos csak úgy bóklászni, mert még mindig tele van taposóaknákkal, melyre lépten-nyomon táblák figyelmeztetnek.
Az élményt az airbnb-n keresztül foglaltuk. Máshogy nem is találhattuk volna meg a látnivalókat, amelyeket a túravezetőnk mutatott meg nekünk. Ha Hrvoje nélkül indultunk volna, gyorsan vissza is fordulhattunk volna, ugyanis a terület állandó rendőri felügyelet alatt áll.

Željava

Željava (régi nevén „Šeljava”) falu Horvátországban Lika-Zengg megyében, a horvát és bosnyák határ mellett, a Plješevica hegy lábánál, Bihać város közelében található. A falut alig lakják, a házainak többsége rom.
A település a jugoszláv néphadsereg (JNA) itteni katonai repülőteréről volt nevezetes, mely helyének kiválasztásában a legnagyobb szerepet a település geostratégiai helyzete játszotta: kedvező fekvése miatt hosszú ideig sikeresen védhető.

Željava légibázis

A Željava légitámaszpont építése 1957-ben kezdődött meg az „505-ös objektum” fedőnév alatt. A létesítmény alapja egy radar volt, mely Jugoszlávia egyesített légvédelmének idegközpontját képezte, és az ország egész területét, sőt, távolabbi területeket is lefedett. Jugoszlávia összesen 6 milliárd dollárt fektetett bele, ezzel ez volt az akkori Európa egyik legköltségesebb katonai fejlesztése! A légibázis 1968-ra épült ki teljesen. Ex-Jugoszlávia legnagyobb földalatti repülőtere és katonai légitámaszpontja volt, valamint Európában is az egyik legnagyobb. Földfelszín alatti létesítményei megfeleltek mind a klasszikus, mind az atomháború követelményeinek akár húsz kilotonna erejű atomcsapás esetén is.
1500 fő elhelyezésére is elegendő lett volna, azonban pontosan senki sem tudja, hogy hány fő tartózkodott itt maximum.
A délszláv háború elején, 1991-ben a szövetségi katonaság intenzíven használta a bázist. A Jugoszláv Néphadsereg az evakuálás előtt hat hónappal megpróbálta kiképezni a Boszniai Szerb Köztársaság hadseregének katonáit a létesítmény használatára. Mivel a kiképzést sikertelennek minősítették, a Jugoszláv Néphadsereg aktiválta a földalatti bunkerbe épített robbanószereket, valamint a Boszniai hadsereg több mint félszáz tonnányi robbanószert robbantott, hogy ne jusson más kezére a hatalmas objektum. 1992 májusában „zárták be”, azóta elhagyatott.

A programot a Plitvice Art Farmon kezdtük, ahol egy kis kóstolót kaptunk helyi sajtokból, és tökmagolajból (nem gondoltam volna, de a kettő remek párosítás!), friss kenyérrel, és egy-egy italt is választhattunk mellé.

A túravezetőnk, Hrvoje autójával mentünk a Željava légibázishoz. Útközben sokat mesélt a környékről, a bázis történetéről, valamint többször is felhívta a figyelmünket arra, hogy őt kövessük, és ne bóklásszunk el, a taposóakna-veszély miatt.

Először a műszaki ellenőrző állomás (Технички преглед) épületénél szálltunk ki. Ezt a helyet ma a környékbeli gazdák fa- és szénatárolásra használják.

Az egyik épület romjai között egy felrobbantott buszt néztünk meg.

A betonon mély vágások, melyek tankoktól származnak. A közelben pedig egy tankok javítására használt szerelőaknát láttunk.

A második megálló egy Douglas C-47B Dakota (71212) katonai repülőgépnél volt, melyet a délszláv háború idején szétlőttek, valamint azóta fosztogatók elvitték az értékes részeit. Azért a roncs még így is nagyon érdekes.

Újra autóba ültünk, és épp a futópályák felé tartottunk egy hosszú, keskeny úton, amikor szembejöttek velünk a rendőrök. Kérdezősködtek, majd tovább engedtek.
Az egyik futópályán (14L), ami elég jó minőségű volt a többihez képest, száguldoztunk. A bázishoz 5 futópálya tartozott, ebből 3 Horvátország és Bosznia, 2 pedig csak Horvátország területén van. A túra során kb. száz méter erejéig átmentünk Boszniába is.

A másik futópályán pedig elhaladtunk egy tribün mellett, amit egy reklámfilm forgatáskor használtak. 2018 végén a Peugeot 508 reklámját itt forgatták. Ezen a futópályán voltak elhelyezve a csíkok és korongok, melyeken az autó cikázott. Igazából nekik köszönhető az is, hogy az alagút bejáratát, és az alagút első szakaszát kitisztították, majd amikor elhagyták a helyszínt, egy nagy ajtót építettek a bejárathoz. (A többi alagút bejárata előtt bokrokkal benőtt szeméthegyek állnak.)
A több kilométer hosszú földalatti alagútrendszert felderítő- és harci repülőszázad MiG-21-eseinek tárolására és karbantartására használták.

Peugeot reklám
VIDEO!!!

A reklámban is látható bejáraton mentünk be. Hrvoje adott nekünk lámpát, és pár lépés után a tök sötétben követtük őt. Egy ponton megállt, és mondta, hogy innen tovább befelé nem mehetünk, mert veszélyes. Mivel a szellőzőrendszer is tönkrement, mikor a bázist használhatatlanná tették, beljebb, az irányítóközpont felé már oxigénpalackokkal, erős lámpával, védősisakkal és rádióval felfegyverkezve mehetnénk csak. Hrvoje egyszer megtette ezt a több órás utat, de azt mesélte, hogy szörnyű élmény volt, és még egyszer nem menne. A kérdés az volt, hogy visszaforduljunk, vagy egy összekötő járaton menjünk tovább, és egy másik kijáraton menjünk ki. Naná, hogy ez utóbbit választottuk! J

Ezt az útvonalat jártuk be, amit a nyilakkal jelöltem
Kép forrása: https://acesflyinghigh.files.wordpress.com/2016/01/eljava-airbase-underground-base-map-forgotten-airfields.jpg

Innen aztán visszasétáltunk a másik bejáratnál hagyott autóhoz. Egy másik útvonalon hagytuk el a légibázis területét.

A visszaút is jó hangulatban telt. A Farmnál váltunk el egymástól és mi az egyik közeli, Hrvoje által ajánlott étterembe mentünk vacsorázni. A Restauran Plitvički Dvori-ban gombás ételeket ettünk. Finom volt mindkét étel.

Juha od gljiva (gombaleves)
Odrezak "Plitvički Dvori" - punjena teleča šnicla, riža, njoki, umak od gljiva
("Plitvički Dvori" steak - töltött borjúhús steak, rizs, gnocchi, gombaszósz)

Igyekeztünk vissza az airbnb-n foglalt szállásunkra, hogy legyen időnk aludni egy jót a másnapi nagy túra előtt a Plitvicei-tavak Nemzeti Parkban.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK

(A bejegyzésben található képek egy részét Laurent készítette.)