2019. szeptember 7., szombat

Gyönyörű vízesések, ahol strandolni is lehetett

Krka vízesések - Krka Nemzeti Park

Nacionalni Park Krka

A Krka Nemzeti Park (Nacionalni Park Krka) Horvátország egyik jelképe. A Krka folyóról elnevezett nemzeti park a folyó nagy részét magába foglalja. A területet -mely hatalmas, és több látnivalót, kirándulási és fürdési lehetőséget is kínál-, 1985-ben nyilvánították nemzeti parkká. Sziklák, vízesések, különleges állat- és növényvilága, valamint történelmi emlékei miatt vonzó terület.

Éjszaka megint óriási esőre, viharra, dörgésre, villámlásra ébredtünk. Nagyon közel lehetett. Olyan hangos volt, amilyet még életemben nem hallottam. Az airbnb-s szállásunk egy puszta közepén volt, így nem voltak más épületek, amik felfogták volna a zajt, mint egy városban. Reggelre a viharnak szerencsére már csak a nyoma maradt. A reggelinél minden asztaltársaságnál ez volt a beszédtéma. J

Krka Nemzeti Park

A közeli Skradin városkába mentünk, hogy a nap nagy részét a Krka Nemzeti Parkban töltsük. Az itt megváltott belépőjegy magában foglalja az oda-vissza hajóutat a városka kikötőjéből a „Nagy vízesés”-ig. Az út kb. 25-30 perc. Skradin városkában van a tengerről érkező hajók és vitorlások kikötője. De a halászok és rákászok is itt kötnek ki. J

Skradinski buk

(Nagy vízesés)

Pár percnyi séta után meg is érkeztünk a park fő látványosságához, a hatalmas, 800 méter hosszú vízesésrendszerhez, melynek szélessége 200 és 400 méter között változik. A szintkülönbség pedig 48 méter. A Skradinski buk (Nagy vízesés) Európa egyik legszebb mészkő vízesése. Ennek az aljában fürdeni is lehetett, sőt, ha szerencsénk volt, akár hattyúk társaságában! (2021. január 1-től tiltották be a fürdést a vízesés aljában.)

Krka vízerőmű

Magyar emlékek nyomában is jártunk, Krkához ez kapcsolódik: A Skradinski bukon találhatók a valamikori Krka vízerőmű maradványai. Ez 1895-ben kezdte meg működését, mindössze 2 nappal Nicola Tesla Niagara vízesésen található vízerőművének megnyitása után. Az építőknek, mérnököknek köszönhetően Šibenik számos európai várost megelőzve kapott elektromos áramot.

Nikola Tesla (Никола Тесла) az Osztrák-Magyar Monarchia horvátországi területén született szerb-amerikai fizikus, feltaláló, villamosmérnök, gépészmérnök, filozófus. 25 éves korában Budapestre költözött, ahol megismerkedhetett Puskás Tivadarral. A Puskás Tivadar-féle American Telephone Companynek dolgozott a budapesti telefonközpont átadásán. 1881-ben Tesla lett a cég főmérnöke. Hamarosan feltalált egy telefon-kihangosítót, ami tulajdonképpen nem más, mint az első hangszóró. 1884-ben ment Amerikába.

A Skradinski bukon található egykori Krka vízerőmű egyes elemei a budai Ganz-öntödében készültek!

Túraútvonal

Tovább sétáltunk a gyalogos túraútvonalon, melyen körbejárható az egész vízesésrendszer. A Szent Miklós templomocskát zárva találtuk. A Császári kilátó (Carski vidikovac) alján az éjszakai vihar miatt állt a víz. L

Szent Miklós templom

Császári kilátó (Carski vidikovac)

A vízeséstől egy kis fahídon át egy kis faluhoz érkeztünk, ahol néprajzi kiállítás, ajándéküzlet, sőt még egy működő vízimalom is van. A néprajzi kiállításon a gabona őrlését, a len mosását és feldolgozását, szőnyegszövést, patkókovácsolást és régi berendezési tárgyakat, konyhát, ruhákat láthatunk.

Hajókirándulás

A közeli hajóállomásról kétféle kirándulásra mehetünk, van egy 2 órás és egy 4 órás hajóút. Ezekre külön kell jegyet venni, ez nincs benne a park belépőjében, mint az első út. A 2 órás út a Visovac-szigetig megy, majd onnan vissza, a 4 órás pedig a sziget után még tovább megy a Roški vízesésig. Mi a hosszabbik hajókirándulásra fizettünk be.

Visovac-sziget

Először a Visovac-szigeten kötöttünk ki, ahol 1445-óta áll a Kegyelmes Anya ferences rendi kolostor és a Visovaci Szűzanya templom. A kolostor múzeumában régészeti gyűjteményt, miseruhákat és kellékeket láthatunk. Fél órát töltöttünk itt, ami elég is volt, mivel minden nagyon pici a szigeten.

Ez A VILÁG LEGKISEBB KÖNYVE volt egykor. A Guttenberg Múzeumban készült Mainzban.
A "Miatyánk" imádságot tartalmazza 7 nyelven. A könyvecske lapjainak mérete mindössze 3,5x3,5 mm!!!

A sziget templomának különlegessége, hogy két oltára van. Ez azért van így, mert először itt csak egy kisebb templom volt.
Később azonban bővíteni kellett, de csak egy oldalra építhettek, így született a dupla oltáros megoldás.

Roški vízesés

Újra hajóra szálltunk, a következő megálló a Roški vízesésnél volt. Itt 1 óra 45 percet kaptunk. Itt is van egy picike néprajzi múzeum, és működő malomkerék is. Lehet sétálni az Ogrlice mellett, vagy lehet fürdeni a folyóban. Van lehetőség ételt-italt vásárolni, és miután körülnéztünk, mi is falatoztunk egy kicsit.

Plata Roški za 2 osobe (Pršut, sir) (Roški tál 2 személyre - sonka, sajt)
Palačinka čokoladni namaz (Csokis palacsinta)

A visszautat egyben tettük meg.
Miután kikötöttünk, visszasétáltunk a túraösvényhez, hogy folytassuk a délelőtt megkezdett kört, melynek végén újra a „nagy vízesés”-nél találtuk magunkat.

Innen megint hajóval mentünk vissza Skradin városkába, ahonnan aztán a közeli Šibenik városába indultunk tovább.

VIDEO!!!

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK/FORRÁSOK

Le Routard útikönyvek sorozat Croatie című része, 2015/2016-os kiadás, ISBN 978-2-01-396014-4
A Krka Nemzeti Parkban kapott ingyenes, magyar nyelvű anyag.

(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)