Stari Grad Hvar sziget északkeleti részén fekszik. A
Stari Grad-síkság több évezredes kataszteri rendszere ma is a mezőgazdasági
kultúra integráns része; az ókori görög geometria, földmérési technika és a
gazdálkodás fejlettségének cáfolhatatlan bizonyítéka. A látnivaló 2008 óta UNESCO
világörökség.
Hvar
Hvar a kőkorszak óta lakott hely. Az illírek által is lakott
szigeten a görögök kolóniát alapítottak, mely több évszázadig virágzott. Hvar
ezután római uralom alá került. Ahogy a többi horvát terület, Hvar szigete is
tartozott a történelme folyamán a magyarokhoz, Velencéhez, Napóleon idején a
franciákhoz, és a Monarchiához is.
Stari Grad-síkság
A Stari Grad-síkság (Starogradsko polje) Hvar
sziget északkeleti részén elterülő szőlő- és olajfaligetekkel, levendula-
és rozmaringmezőkkel tarkított, majd’ 1400 hektáros mezőgazdasági terület.
Az illírek lakta szigeten Kr. e. 385-ben a Pharosz-szigeti
görögök alapítottak kolóniát, melyet szülőföldjükről ugyanígy neveztek el. A
város és a síkság egy öböl mellett helyezkedik el, melyet már a korai hajósok
is kikötőnek használtak. A görög kolónia több évszázadon keresztül virágzott,
gazdaságának alapja a jó minőségű termőföldön folytatott mezőgazdaság, főleg a
szőlő- és az olajbogyó termesztés volt. A görögök a művelhető területet
szabályos telkekre, 75 parcellára osztották fel. A 16 hektár körüli,
181×905 méteres téglalap alakú parcellákat száraz falazással épült, alacsony
kőfalakkal további kisebb, 181×181 méteres területekre osztották. A parcellák
kialakítása során az esővizet változó méretű tartályokban gyűjtötték, a víz
tárolására ciszternákat, és földművesek részére kisebb kunyhókat is
alkottak. Ez a hagyományos földfelosztás 24 évszázadon keresztül szinte
érintetlenül fennmaradt, a határjelzések egy része jelenleg is látható.
Nem igazán tudtuk, mit várjunk ettől a helytől. A fentiek
alapján egy mezőgazdasági területre számítottunk, ahol nincs semmi érdekes. De
mivel UNESCO világörökség, és azokat mi ugye szeretjük, hát meg „kellett”
nézni.
Előző este, vacsora közben kaptuk a hírt, hogy a másnapra
megbeszélt speed-boat-os kirándulás a rossz idő miatt elmarad. Ha jó nekünk,
akkor mehetünk egy nappal később. Igen ám, de a kompjegyünk is le volt
foglalva. Így mivel a komptársaságot telefonon nem tudtuk elérni, vacsora után
még lerohantunk a kikötőbe, ahová pont zárás előtt estünk be. Kiderült, hogy a
foglalt jegyen a dátum azt jelenti, hogy az a legkésőbbi időpont, amikor
felhasználhatjuk, így simán használhatjuk előbb. Nagy kő esett le a szívünkről,
így a speed-boat-os pasinak jeleztük, hogy jó lesz egy nappal később is. Így
tehát egy nappal korábban jöttünk a Stari Grad-síksághoz.
Féltünk, hogy az időjárás milyen lesz, hisz a speed-boat
túra amiatt lett elhalasztva. Reggel, míg a kikötőben vártunk, hogy
felmehessünk a kompra, esett az eső. L Az út alatt is esett
és fújt a szél, nagy hullámok voltak Laurent elmondása szerint. Én nem tudom,
mert végigaludtam majdnem az egész utat. Laurent félt is, hogy leesek az
ülésekről, amiken keresztbe feküdtem, amikor egy-egy nagyobb hullám jól
megdobta a kompot. Mire megérkeztünk, szép idő lett, kisütött a nap is.
Beültünk az autóba és az egyetlen neten talált GPS
koordinátát beírva, elindultunk. Hamar föld utakon találtuk magunkat. Az első
állomást még viszonylag könnyen megtaláltuk. Csodálkoztunk, mert egy csomóan
bicikliztek errefelé, de rajtunk kívül senki nem állt meg. Hát senki nem tudja,
hogy itt van néznivaló?!
Innen kezdődtek aztán a kalandok, mert még otthon,
felkészülés alatt térképet sem igazán találtunk, legalábbis olyat, ami igazán
használható lett volna. A helyszínen volt itt-ott egy-egy tábla, de annyira
megfakult volt rajtuk a kép, hogy használhatatlanok voltak. Így maradt az
otthonról hozott, kinyomtatott térkép. Ez alapján barangolni olyan volt, mint
régen, még iskolás korunkban az akadályversenyeken haladni egyik helyről a
másikra. Végül nagyon élveztük az egészet. J
Sv. Mihovil - Szent Mihály kápolna |
Vrbanj
Sv. Duha - Szentlélek plébániatemplom |
Szent Liberatus kápolna |
Dol
Crkva Sv. Mihovila - Szent Mihály templom |
Crkva Sv. Mihovola - Szent Mihály templom |
Stari Grad
A komp indulása előtt volt még egy kis időnk, így körülnéztünk
Stari Grad városkában is, mely Hvar szigetének nyugati részén, a sziget
egy szárazföldbe mélyen benyúló szűk öblének, a Starogrojska-öbölnek a két
partján terül el. A görögök alapították Paros várost, amely a mai Stari Grad. Bár a görög emlékek száma itt nagyon kevés, Stari Grad óvárosa is UNESCO világörökség.
Szent István tér
A Szent István téren látható Crkva Sv. Stjepana (Szent
István templom) 1605-ben épült.
A különálló templomtorony az egykori görög település
köveiből épült 1753-ban. A toronyba beépítve egy vitorlást ábrázoló római
dombormű található, mely a legrégibb hajóábrázolások egyike.
Starogrojska-öböl - Kikötő
Škor tér
A rövid séta után átmentünk a kompkikötőbe, ahonnan aztán
visszahajóztunk Splitbe.
VIDEO!!!
Split |
Split |
Ezen az estén az Oštarija u Viđakovi nevű helyre mentünk,
melyet szintén az airbnb-s
házigazdáink ajánlottak. Mivel az útikönyvünkben is benne volt, bíztunk benne.
A hely hangulatos, az étel finom volt, de a kiszolgálás lassú.
Az egyik étel, amit rendeltünk, a fekete rizottó volt. A
mellettünk lévő asztalnál a pár egyik tagja szintén ezt kért. Majd mikor
kihozták neki, visszaküldte azzal, hogy „de hát ez fekete”! J
Laurent-nal összenéztünk; mégis mit vártak?!
Ha tetszett a
bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő
utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt
jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes
tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!
Horvátország MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Horv%C3%A1torsz%C3%A1g
Horvátország világörökségi helyszínei MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Horv%C3%A1torsz%C3%A1g_vil%C3%A1g%C3%B6r%C3%B6ks%C3%A9gi_helysz%C3%ADnei
Hvar sziget MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Hvar_(sziget)
Stari Grad MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Stari_Grad
Stari Grad-síkság MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Stari_Grad-s%C3%ADks%C3%A1g
Le Routard útikönyvek sorozat Croatie című része,
2015/2016-os kiadás, ISBN 978-2-01-396014-4
(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése