2019. szeptember 9., hétfő

Stari Grad-síkság




Stari Grad Hvar sziget északkeleti részén fekszik. A Stari Grad-síkság több évezredes kataszteri rendszere ma is a mezőgazdasági kultúra integráns része; az ókori görög geometria, földmérési technika és a gazdálkodás fejlettségének cáfolhatatlan bizonyítéka. A látnivaló 2008 óta UNESCO világörökség.





Hvar


Hvar a kőkorszak óta lakott hely. Az illírek által is lakott szigeten a görögök kolóniát alapítottak, mely több évszázadig virágzott. Hvar ezután római uralom alá került. Ahogy a többi horvát terület, Hvar szigete is tartozott a történelme folyamán a magyarokhoz, Velencéhez, Napóleon idején a franciákhoz, és a Monarchiához is.


Stari Grad-síkság


A Stari Grad-síkság (Starogradsko polje) Hvar sziget északkeleti részén elterülő szőlő- és olajfaligetekkel, levendula- és rozmaringmezőkkel tarkított, majd’ 1400 hektáros mezőgazdasági terület. Az illírek lakta szigeten Kr. e. 385-ben a Pharosz-szigeti görögök alapítottak kolóniát, melyet szülőföldjükről ugyanígy neveztek el. A város és a síkság egy öböl mellett helyezkedik el, melyet már a korai hajósok is kikötőnek használtak. A görög kolónia több évszázadon keresztül virágzott, gazdaságának alapja a jó minőségű termőföldön folytatott mezőgazdaság, főleg a szőlő- és az olajbogyó termesztés volt. A görögök a művelhető területet szabályos telkekre, 75 parcellára osztották fel. A 16 hektár körüli, 181×905 méteres téglalap alakú parcellákat száraz falazással épült, alacsony kőfalakkal további kisebb, 181×181 méteres területekre osztották. A parcellák kialakítása során az esővizet változó méretű tartályokban gyűjtötték, a víz tárolására ciszternákat, és földművesek részére kisebb kunyhókat is alkottak. Ez a hagyományos földfelosztás 24 évszázadon keresztül szinte érintetlenül fennmaradt, a határjelzések egy része jelenleg is látható.

Nem igazán tudtuk, mit várjunk ettől a helytől. A fentiek alapján egy mezőgazdasági területre számítottunk, ahol nincs semmi érdekes. De mivel UNESCO világörökség, és azokat mi ugye szeretjük, hát meg „kellett” nézni.

Előző este, vacsora közben kaptuk a hírt, hogy a másnapra megbeszélt speed-boat-os kirándulás a rossz idő miatt elmarad. Ha jó nekünk, akkor mehetünk egy nappal később. Igen ám, de a kompjegyünk is le volt foglalva. Így mivel a komptársaságot telefonon nem tudtuk elérni, vacsora után még lerohantunk a kikötőbe, ahová pont zárás előtt estünk be. Kiderült, hogy a foglalt jegyen a dátum azt jelenti, hogy az a legkésőbbi időpont, amikor felhasználhatjuk, így simán használhatjuk előbb. Nagy kő esett le a szívünkről, így a speed-boat-os pasinak jeleztük, hogy jó lesz egy nappal később is. Így tehát egy nappal korábban jöttünk a Stari Grad-síksághoz.

Féltünk, hogy az időjárás milyen lesz, hisz a speed-boat túra amiatt lett elhalasztva. Reggel, míg a kikötőben vártunk, hogy felmehessünk a kompra, esett az eső. L Az út alatt is esett és fújt a szél, nagy hullámok voltak Laurent elmondása szerint. Én nem tudom, mert végigaludtam majdnem az egész utat. Laurent félt is, hogy leesek az ülésekről, amiken keresztbe feküdtem, amikor egy-egy nagyobb hullám jól megdobta a kompot. Mire megérkeztünk, szép idő lett, kisütött a nap is.







Beültünk az autóba és az egyetlen neten talált GPS koordinátát beírva, elindultunk. Hamar föld utakon találtuk magunkat. Az első állomást még viszonylag könnyen megtaláltuk. Csodálkoztunk, mert egy csomóan bicikliztek errefelé, de rajtunk kívül senki nem állt meg. Hát senki nem tudja, hogy itt van néznivaló?!


















Innen kezdődtek aztán a kalandok, mert még otthon, felkészülés alatt térképet sem igazán találtunk, legalábbis olyat, ami igazán használható lett volna. A helyszínen volt itt-ott egy-egy tábla, de annyira megfakult volt rajtuk a kép, hogy használhatatlanok voltak. Így maradt az otthonról hozott, kinyomtatott térkép. Ez alapján barangolni olyan volt, mint régen, még iskolás korunkban az akadályversenyeken haladni egyik helyről a másikra. Végül nagyon élveztük az egészet. J













Sv. Mihovil - Szent Mihály kápolna


Vrbanj



Sv. Duha - Szentlélek plébániatemplom





Szent Liberatus kápolna

Dol


Crkva Sv. Mihovila - Szent Mihály templom

Crkva Sv. Mihovola - Szent Mihály templom







Stari Grad



A komp indulása előtt volt még egy kis időnk, így körülnéztünk Stari Grad városkában is, mely Hvar szigetének nyugati részén, a sziget egy szárazföldbe mélyen benyúló szűk öblének, a Starogrojska-öbölnek a két partján terül el. A görögök alapították Paros várost, amely a mai Stari Grad. Bár a görög emlékek száma itt nagyon kevés, Stari Grad óvárosa is UNESCO világörökség.









Szent István tér

A Szent István téren látható Crkva Sv. Stjepana (Szent István templom) 1605-ben épült.
A különálló templomtorony az egykori görög település köveiből épült 1753-ban. A toronyba beépítve egy vitorlást ábrázoló római dombormű található, mely a legrégibb hajóábrázolások egyike.





Starogrojska-öböl - Kikötő




Škor tér









A rövid séta után átmentünk a kompkikötőbe, ahonnan aztán visszahajóztunk Splitbe.





VIDEO!!!


Split

Split

Ezen az estén az Oštarija u Viđakovi nevű helyre mentünk, melyet szintén az airbnb-s házigazdáink ajánlottak. Mivel az útikönyvünkben is benne volt, bíztunk benne. A hely hangulatos, az étel finom volt, de a kiszolgálás lassú.
Az egyik étel, amit rendeltünk, a fekete rizottó volt. A mellettünk lévő asztalnál a pár egyik tagja szintén ezt kért. Majd mikor kihozták neki, visszaküldte azzal, hogy „de hát ez fekete”! J Laurent-nal összenéztünk; mégis mit vártak?!




Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!



LINKEK / FORRÁSOK 


Le Routard útikönyvek sorozat Croatie című része, 2015/2016-os kiadás, ISBN 978-2-01-396014-4  




(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy benéztél! / Thanks for your visit!