2020. február 3., hétfő

Piramidi di Terra / Erdpyramiden

Földpiramisok

Dél-Tirol székhelye, Bolzano (Bozen) a hatalmas hegyek lábánál bújik meg. A város nem csak színes házai és szépséges főtere miatt érdekes úti cél, hanem a közvetlen környékén található természeti látnivalók miatt is. A Renon-hegységben különleges geológiai képződményeket találunk. Ezek Európa legmagasabb és legérdekesebb földpiramisai.

Funivia del Renon / Rittner Seilbahn

Renon / Ritter drótkötélpályás felvonó

Miután elintéztük a hivatalos ügyeket, a délelőttöt Bolzano belvárosában töltöttük. Egy finom ebéd után pedig kirándulni indultunk a várost körülölelő hegyekbe. Bolzano környékén több drótkötélpálya és hegyi vasút található, melyek a hegyoldalba viszik a kirándulókat. Mi a Funivia del Renon (Rittner Seilbahn)-t választottuk.

VIDEO!!!

Ferrovia del Renon / Rittnerbahn

Renon / Ritten magashegyi villamos

A fel­vo­nó­val 12 perc alatt 950 mé­tert emel­ke­dtünk. Soprabolzano (Oberbozen)-be, az 1221 m magasan fek­vő falu­ba ér­ke­ztünk, ahol ma­gas­he­gyi vil­la­mos­ra szál­ltunk. Ez a vi­dék jel­leg­ze­tes tömegközlekedé­si esz­kö­ze, mely a kör­nyék fal­va­it kö­ti ös­­sze. A mint­egy húsz per­ces uta­zá­s alatt tipikus ti­ro­li tájakon és fal­va­kon ha­la­dtunk ke­resz­tül, és ­köz­ben picit be­te­kin­tést nyerhettünk a helybe­li­ek éle­té­be. Élveztük a nagy­sze­rű ki­lá­tást a Siussi Al­pok­ra, mely a Dolomi­tok egyik nyu­ga­ti nyúlvá­nya és a leg­ki­ter­jed­tebb fenn­sík­ja. A vil­la­mos végállomásán, Collalbo (Klobenstein) fa­lu­ban (1156 m) szálltunk le. Innen indultunk egy rövid gyalog­tú­rá­ra Renon (Ritten) vi­dé­kén. A tú­ra leg­főbb látványossága és célpontja a föld­pi­ra­mi­sok, mely­ről ez a vi­dé­k oly hí­res­.

Piramidi di Terra / Erdpyramiden

Földpiramisok

Az akár 40 méter magas földpiramisok 3 helyszínen is előfordulnak a környéken. Mi a Longomoso (Lengmoos) és Monte di Mezzo (Mittelberg) között, a Rio Fosco völgyben lévőhöz mentünk. Van egy terület a Rio Rivellone völgyben Soprabolzano közelében, és egy másik a Rio Gasterer völgyben Auna di Sotto mellett.

A rejtélyes földpiramisok kúp alakú, hegyes oszlopok, melyek csúcsainak végén kisebb-nagyobb, néha azonban hatalmas szikladarabok egyensúlyoznak.
A földoszlopok az utolsó jégkorszak után visszamaradt moréna agyag talajból képződtek, amikor a völgyet borító Valle d'Isarco gleccserei elolvadtak. Száraz állapotban az anyag kemény, mint kő, de ha esik az eső, akkor puha sáros tömeggé válik, csúszni kezd, és így 10-15 méter meredek lejtő alakul ki. További esőzések révén ezek a lejtők erodálódnak. Ott azonban, ahol a sáros tömegben sziklák vannak, a sziklák alatti agyag talaj az esőtől védve marad. Míg tehát a szomszédos anyagot folyamatosan elhordja az időjárás, addig a védett oszlopok kiemelkednek a földből, és hegyes földpiramisok keletkeznek. Nehéz megállapítani, hogy mennyi ideig tart egy földpiramis kialakulása, mivel ez túl sok tényezőtől függ. Ugyanilyen nehéz megítélni, hogy egy földpiramis hány éves lehet vagy mennyi ideig fog létezni. Az azonban biztos, hogy a legnagyobb és legszebb földpiramisok évezredek alatt fejlődtek ki. Koruk lehet akár 25 000 év is!!!
Amint a szikla leesik a csúcsról, a földpiramisnak befellegzik. Amikor ez megtörténik, az eddig védett anyag ki van téve az időjárás viszontagságainak, és az oszlop minden esőzés alkalmával egyre jobban összezsugorodik. Amíg viszont az egyik földpiramis eltűnik, egy kicsit tovább a lejtőn egy másik földpiramis születik.

Mi a Sentiero Piramidi di Terra (Erdpyramidenweg) 24-es számú útvonalat választottuk. A túra a villamos végállomásától a földpiramisoknál kiépített kilátóig kb. 45 perc. Nem sík, de nem is vészes terep. Gyö­nyö­rű fe­nyő­er­dők­ben gyalogoltunk, szép kilátás volt a völgyekre és a Siussi Alpokra és áthaladtunk egy-két fa­lucskán is. Sajnos nem tudtuk körbejárni, mert voltak olyan helyek, ahol a kiépített járdák alatt beszakadt a föld, és ezek beomlottak. Így ugyanazon az útvonalon mentünk vissza a vas­út­ál­lo­másra, ahon­nan előbb ma­gas­he­gyi vil­la­mos­sal, majd fel­vo­nó­val mentünk vissza Bolzano vá­ro­sá­ba.

Ezúttal az Anita Ristorante-Bar nevű helyre ültünk be, ahol szintén Alpesi és tiroli specialitások közül válogattunk. Minden nagyon finom volt itt is.

Gemischte Käseplatte mit Zwiebelmarmelade und Peperoni-Sauce
Piatto di formaggi misti con marmellata di cipolle e mostarda di peperoni
Plate of mixed regional cheeses with onion-jam and sweet pepper mustard

Vanillaeis mit heissen Himbeeren
Gelato alla vaniglia con lamponi caldi
Vanilla ice-cream with hot raspberries

Warmes Schoko-Törtchen mit Eis
Tortino caldo al cioccolato con gelato
Hot chocolate-tartlet with ice-cream

Lemon soda, Spritz Veneziano

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK /FORRÁSOK

(Bolzano) Bozen NÉMETül: https://de.wikipedia.org/wiki/Bozen

(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)