Museo Ferruccio Lamborghini
(Ferruccio Lamborghini Múzeum)
Cím: Strada Provinciale 4 Galliera n. 319
40050 Funo di Argelato (Bologna) Italy
Tel: +39 051 863366
Fax: +39 051 86495640050 Funo di Argelato (Bologna) Italy
Tel: +39 051 863366
Vezetett túra: +39 347 0380388
Infomáció: info@museolamborghini.com
Foglalás: reservation@museolamborghini.com
Honlap: http://www.museolamborghini.com/
Szeptember 1-június 30-ig:
Hétfő: zárvaKedd-szombat: 10:00-13:00 és 14:00-17:30
Vasárnap: 15:00-18:00
Július 1-augusztus 31-ig:
Ugyanígy, de vasárnap csak előzetes bejelentkezés alapján.
Teljes árú jegy 15 EUR, kedvezményes jegy 10 EUR
A félreértések elkerülése végett: ez a múzeum nem az a
múzeum! Ez nem az, mely az Audi tulajdonában van, az autógyár székhelye
mellett, Sant’Agata Bolognese-ben. Ez az a múzeum, mely a Lamborghini család
tulajdonában van, Funo di Argelato-ban, az egykori Lamborghini Hidraulikarendszereket gyártó üzem
helyén.
Ferruccio Lamborghini |
Amikor Ferruccio Lamborghini Ferrarijának kuplungja vacakolni
kezdett, ő szétszedte, majd megdöbbenéssel tapasztalta, hogy az alkatrész
szinte teljesen ugyanolyan, mint az ő traktoraiban lévők. Miután a szervizben
nem tudták orvosolni a problémát, bejelentkezett a „Commandante”-hoz Enzo
Ferrari-hoz, és egy új tengelykapcsoló tervrajzát mutatta be neki. A legendásan
hiú és sértődékeny konstruktőr persze nem vette jó néven, hogy egy
traktorgyáros oktatja ki, így azt mondta Lamborghini-nek, hogy ha ennyire
tudja, építsen ő autót. Más források szerint Ferruccio Lamborghini tervezőnek
jelentkezett a Ferrarihoz, de elküldték, mondván, foglalkozzon inkább a traktoraival.
Ferruccio visszavezetett Cento-ba a gyárba, fogott és beépíttetett egy Borg&Beck kuplungot az egyik traktorból a Ferrarijába. A probléma soha nem jött elő többet.
Ferrari 250 GTE Ferruccio és Annita Lamborghini saját autója (1958) |
Lamborghini természetesen vérig sértődött, de nemes bosszút
forralt. Elhatározta, hogy csak azért is megmutatja, hogyan kell igazi
sportkocsit gyártani. Szakembereket toborzott, és 1962-ben megalapította az
Automobili Lamborghini-t. Cégének márkajeléül Murciélago-t, a legendás bikát választotta,
aki 1879. október 5-én egy bikaviadalon Córdoba-ban 90 kardszúrást élt túl, ezzel
az erő egyik szimbóluma lett. A legenda szerint Murciélago (neve egyébként
denevért jelent spanyolul) olyan szenvedéllyel és lélekkel harcolt, hogy a
tömeg kérte, hogy kíméljék meg az életét. Így is lett, a torreádor életben
hagyta. Egyébiránt Bika volt az alapító csillagjegye is. A bikaviadalok iránt
rajongó gyáros a leszegett fejű, dühöngő bika márkajel mellett, több modelljének
is híres spanyol bikák nevét adta, mint például a Miura, a Gallardo, a Murciélago,
és Aventador. Már 1963-ra elkészült és 1964-ben meg is jelent az orrmotoros 350
GTV. 12 hengeres motorjának teljesítménye még a rivális Ferrari erejét is
jócskán meghaladta. De Lamborghini-t ez csak tovább ösztökélte a folytatásra.
350 GTV (1963) |
350 GTV (1963) |
„Voglio il motore dodici cilindri perché il miglior motore é il dodici cilindri della Ferrari, basta cambiare le testate con quella dell’Alfa Romeo che sono le piú giuste ed ecco un motore eccezionale.” - Ferruccio Lamborghini
(Tizenkét hengeres motort akarok, mert a Ferrari legjobb motorja is tizenkét hengeres, elég lecserélni a cilinder fejet az Alfa Romeo-jéval, amely a legjobb minőségű, és íme egy kivételes motor.)
V-12 motor, Giotto Bizzarrini tervezte A motor teljesítménye az első teszteken 350 lóerő volt 8000-es fordulaton |
Az újabb fejlesztést, a P400-at 1965-ben a Torinói
Autószalonon mutatták be. A középmotoros sportkocsi alvázának különlegessége az
volt, hogy a 12 hengeres motort nem hosszában, hanem keresztben helyezték el. A
hatás nem is maradt el! Sorra jelentkeztek neves olasz karosszériaépítő cégek,
közülük a Bertone kapta meg a megbízást. A fiatal Marcello Gandini, aki addig
jobbára éjszakai bárok berendezéséhez adta a nevét, lapos, arányos, gyönyörű
kocsit tervezett, és az 1966-os genfi autószalonon bemutatott Miura valósággal
sokkolta a szakértő közönséget. Átlépte a 300 km/h-s sebességhatárt! Ez
volt az első középmotoros utcai sportkocsi, és egyben a szupersportkocsi
kategória megteremtője. A Miura olyan hírességek figyelmét is felkeltette, mint
Frank Sinatra, aki állítólag Amerikából küldött leopárdbőröket, hogy azokkal
vonják be az általa megrendelt autó üléseit. 1971-ben hozták ki a kétüléses
sportkocsi „bikaerős” változatát, a 385 lóerős Miura SV-t.
Miura Tervezte Marcello Gandini (Bretone) |
1971-ben mutatták be a merész vonalú Countach-t, amelynek
két ajtaja felfelé nyílt, és amelyet szintén Bertone tervezett. Ez a szokatlan
megoldás később a márka egyik jellegzetességévé vált, később ilyen ajtókat
kapott a Diablo és a Murciélago típus is.
Countach LP500 QuattroValvole |
Diablo |
1971 óta készít a Lamborghini Offshore-versenycsónakoknak kb.
1000 lóerős motorokat.
A gyár 1972 óta szinte folyamatosan gazdasági problémákkal
küzdött. A traktor-részvényeket kénytelenek voltak eladni. Ferruccio Lamborghini
az 1973-as olajválság után visszavonult umbriai birtokára, ahová saját
golfpályát és autót is tervezett. 1993. február 20-án bekövetkezett haláláig
gazdálkodott (szőlője volt és borászkodott) és vadászott. 1987-ben érdekeltségeinek többségét eladta a
Chrysler gyárnak, az alapító család kezében csak az épületek, irodák
klimatizálásával foglalkozó üzlet és az iparban használatos
hidraulikarendszerek készítése maradt.
Golf autók |
A Lamborghini 1989 és 1993 között Formula-1-es motorokat is
gyártott a Lola, Lotus, Ligier, Minardi és Larrousse csapatoknak. A mai
modellpaletta két modellből, és különféle variánsaiból áll, az Aventadorból és
a Huracánból.
1998 óta a Lamborghini márka a Volkswagen-csoporthoz
tartozik, azon belül az Audi leányvállalata. A gyár jelenleg nyereséges.
A Ferruccio Lamborghini Múzeum, melyet 1995-ben nyitott meg Ferruccio Lamborghini fia, Tonino -Centro Studi e Ricerche Ferruccio Lamborghini néven- eredetileg Ferrara-hoz közel
(Dosso di S. Agostino) volt, 2014-ben átköltözött a Tonino Lamborghini Forum-ba. Ez az
új, többfunkciós tér néhány kilométerre található Bologna belvárosától Funo di Argelato-ban,
ahol egykor a Lamborghini OLEODINAMICA (hidraulikarendszerek) gyára volt.
Ferruccio fia, a vállalkozó Tonino Lamborghini saját ötletét megvalósítva alapította
és nyitotta meg a múzeumot 2014-ben. A múzeum küldetése, hogy bemutassa és
tisztelegjen Lamborghini öröksége előtt a mechanika, gépészet és ipari
formatervezés területén.
Museo Ferruccio Lamborghini |
Az első multifunkciós Ferruccio Lamborghini múzeum 1995-ben
nyílt meg a Lamborghini Calor gyárhoz közeli területen, ahol Ferruccio
született.
19 év, és a világ minden tájáról érkezett több ezer látogató után, Ferruccio Lamborghini fia Tonino, ugyanazzal a vállalkozói és avantgárd szellemben, amely összes projektjét jellemzi, úgy döntött, hogy a múzeumot közelebb költözteti Bologna-hoz. Ugyanakkor a hangsúlyt is áthelyezte az apja, a kiváló mérnök és egy fontos olasz ipari vállalkozó történetére, ezt az új helyet az ő emlékének szentelte. (Tonino Lamborghini 1981-ben céget alapított a „bikás” logóval ellátott luxus kiegészítők és dizájntermékek gyártására.)
19 év, és a világ minden tájáról érkezett több ezer látogató után, Ferruccio Lamborghini fia Tonino, ugyanazzal a vállalkozói és avantgárd szellemben, amely összes projektjét jellemzi, úgy döntött, hogy a múzeumot közelebb költözteti Bologna-hoz. Ugyanakkor a hangsúlyt is áthelyezte az apja, a kiváló mérnök és egy fontos olasz ipari vállalkozó történetére, ezt az új helyet az ő emlékének szentelte. (Tonino Lamborghini 1981-ben céget alapított a „bikás” logóval ellátott luxus kiegészítők és dizájntermékek gyártására.)
A múzeum 9000 nm-én bemutatásra kerül a mérnök Ferruccio
Lamborghini összes ipari terméke: az első Carioca traktortól kezdve, mellyel 1947-ben
indult ipari csoport, egészen a 70-es modellig.
Carioca traktor (1948) Jelentős technikai újítással: a Mosrris motorhoz egy speciális párologtatót raktak, így gazolinnal indult, majd benzinnel működött tovább |
L 33 (1951) Az első teljes egészében Lamborghini által gyártott traktor a Morris motort kivéve. |
Lamborghinetta (1956) |
Universal (1956) |
Ferruccio Lamborghini első saját hivatali irodájának rekonstrukciója a Lamborghini Trattori-nál néhány személyes holmijával |
Lamborghini égők, melegítők, és hűtőrendszerek:
Lamborghinik a 350GTV prototípustól a 400GT-ig, Ferruccio saját epikus
MiuraSV-jétől a futurisztikus Countach-ig (ezek képeit ld. fentebb); a Jarama modellektől a Jalpa
prototípusokig; az Urraco-tól a sirály szárnyas ajtós Espada-ig (melyek a Vissza
a jövőbe c. film autóját inspirálták).
Islero |
Espada-k |
Espada |
Espada |
Klima Lounge |
Urraco (1970) |
Urraco P300 (1975) |
Jarama |
Jarama SVR (1972) |
Jarama SVR (1972) |
Jalpa Spyder (1982) |
A 11-szeres világbajnok Fast 45 Diablo 1. osztályú tengeri, |
Egy működő Lamborghini helikopter (1965) |
Egy működő Lamborghini helikopter (1965) |
A híres FIAT „Barchetta” melyet Ferruccio az 1948-as Mille Miglia-ra épített versenyezni. |
És egy helyen Ferruccio és
a Lamborghini család, illetve a több ezer őket körülvevő ember autói és
motorkerékpárjai abból az időszakból, amelyben Ferruccio a saját autóit tervezte.
Ferruccio Lamborghini-nek három felesége volt, és két gyermeke született. Első felesége Clelia Monti 1947-ben meghalt. Tőle született Tonino nevű fia. Második felesége Annita Borgatti, tőle elvált. Harmadik felesége Maria Theresa Cane, tőle született Patrizia nevű lánya.
Fiat Topolino C Annita Borgatti (1952) |
Ferruccio maga készítette ezt a játék autót fiának, Tonino-nak 1955-ben. Igazi, működő autó, 3 sebességgel előre és hátra is. |
Alfa Romeo 1900 CSS Annita Borgatti (1956-57) |
Alfa Romeo 1900 Super Ferruccio Lamborghini (1957-58) |
Alfa Romeo Giulietta Ti Tonino Lamborghini (1963-64) |
Ford Mustang Tonino Lamborghini (1964) |
VW-Porsche 914 Tonino Lamborghini (1972) |
Mini Morris 1001 Annita Borgatti (1974) |
Rolls Royce Silver Shadow II Tonino Lamborghini |
Ferruccio Lamborghini minden cége tovább működik ma is ilyen
vagy olyan formában. Fia, Tonino, ruhákat, luxuskiegészítőket és dizájntermékeket tervez Tonino
Lamborghini márkanév alatt, valamint bicikliket, illetve Town Life márkanévvel elektromos microautókat, amelyeket a Bolognai Autószalonon mutatott be 1999-ben.
Town Life |
Town Life |
Tonini Lamborghini biciklik |
Ferruccio
lánya, Patrizia Lamborghini, viszi tovább a Lamborghini pincészetet az umbriai
birtokon.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal
is! Ha szeretnél velem utazni máskor is, akkor csatlakozz a Mindenütt jóóó blog Facebook
oldalához, ahol bejárjuk az egész világot, és
megosztjuk a tapasztalatainkat!
LINKEK:
A múzeum hivatalos honlapja OLASZul, ANGOLul: http://www.museolamborghini.com/
A múzeumról ANGOLul: http://www.bolognawelcome.com/en/home/discover/places/culture-and-history/the-motor-valley/museum-ferruccio-lamborghini/A Lamborghiniről MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Lamborghini
Ferruccio Lamborghini életéről ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Ferruccio_Lamborghini
Murciélago-ról a legendás bikáról ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Murci%C3%A9lago
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése