2020. december 10., csütörtök

Miért éppen Alaszka? (Szerző: Rinkács Gabriella)

Az év utolsó vendégírója Rinkács Gabriella. Gaby főként logisztikában dolgozott, de volt az életében egy 2,5 éves kitérő, amikor hajós kalandokkal gazdagodhatott egy óceánjárón. Ennek köszönhetően elég sok helyre eljutott. Az utazást a szárazföldről is folytatta tovább, mivel az egyik szenvedélye az utazás, a másik pedig a fotózás. Nézzetek be Gaby instagram oldalára is!

Sziasztok, Rinkács Gabriella vagyok, majdnem 3 évet óceánjáron dolgoztam, így aztán eljuthattam a világ több pontjára. Néha a szárazföldet se érinthettem, de a szerencsés napjaimon lehetőségem nyílt a kirándulásokra. Így a mai írásommal talán a „Miért éppen Alaszka?” kérdésre is választ adhatok...

Úgyhogy kalandra fel! 😊

Juneau (3. legnagyobb város Alaszkában)

Alaszka fagyos, ám de annál színesebb világába szeretnélek titeket egy kicsit elrepíteni. Ha már Alaszka felé veszitek az irányt, érdemes több helyszínre is ellátogatni, Ketchikan, Anchorage, Sitka, Skagway és még sorolhatnám, de én most a fővárosba viszlek titeket, ami egy nem mindennapi főváros, nem kötik össze utak a külvilággal, ahová vagy repülővel vagy hajóval juthattok el. Kivételesen az autót felejtsétek el, vagy csak Juneauban béreljetek.😊 A  különleges történelmi belvárosból 5 perc alatt a vadonba kerülhetünk.

Bálnales

Néha a szárazföldről is láthatjuk őket, de a bálnales inkább a vízről történik. Alaszka-szerte kikötők kínálnak bálnafigyelő hajóutakat. (Részvételi díj: kb. 100 dollár) Ha szerencsétek van, akkor akár többféle bálnát (kardszárnyú delfin, szürke bálna, hosszúszárnyú bálna, kék bálna) is láthattok.Van egy egyedülálló és összetett táplálkozási magatartás, amit a púpos bálnák májustól-szeptemberi időszakban végeznek, ezt angolul bubble-net feedingnek neveznek. Ilyenkor a púpos bálnák csoportban halásznak, buborékokat képeznek, amit megtanulnak, ezzel a halakat egy csoportba terelik a buborékhálóban majd tátott szájjal a bálnák felfelé úsznak, így rabul ejtik a zsákmányukat. Ez egy nagyon különleges látvány, ha jókor vagytok a vízen, akár ezt is lencsevégre kaphatjátok.

Mount Roberts Tramway

A függővasút utasai drótkötélpályán juthatnak fel Juneau egyik legszebb helyére. A névadó hegy, a Mount Roberts 1164 m magas, a függővasút kabinjai 548 m magasra kúsznak fel, alig 6 perc alatt. A függővasút tulajdonosa a városi őslakos testület. Az őslakos jelleg a fönt a végállomásnál is megmaradt, filmet vetítenek a tinglit kultúrától, az ajándékoltban a kézműves mestereket nézhetjük munka közben. Ezen kívül van egy étterem is, melyből csodálatos a kilátás, illetve egy természetvédelmi központ. Innen indulnak a gyalogutak, 10-15 perces sétával feljebb juthatunk, ahonnan egész Juneaut beláthatjuk és ha szerencsések vagyunk, akár medvéket is láthatunk. Ha időnk is akad, akkor lefelé akár a 7,2 km-es gyalogúton indulhatunk útnak (Mount Roberts trail).

Mendenhall-gleccser

Alaszka egyik leghíresebb látnivalója a Mendenhall-gleccser, turistaközponttal, vízeséssel és színes programokkal (kajak, kutyaszán, gleccsertúra helikopterezéssel). Szerencsésnek mondhatom magam, mert kétszer is jártam a gleccsernél, egyszer lentről a központ felől közelítettük meg, második alkalommal pedig a turistaútvonalon. Egy kis info, a gleccser az 1750 évek óta húzódik vissza, évente 35-45 métert. A gleccser a Mendenhall-tóba torkollik, ahol sokszor gyönyörű kék jégtáblák úsznak, a gleccserről leváló jégtömbök miatt. A gleccser mellett a Nugget-vízesés sebes áradata a sziklás lejtőkön zúdul lefelé szintén a tóba. Egyszerűen a gleccser, a tó és a vízesés látványa gyönyörű. Ha szerencsések vagyunk akár itt is láthatunk medvéket, így aztán érdemes óvatosnak lenni.

A turistaútvonal tele van kihívásokkal, néhol falmászós, néhol a keskeny kanyargós meredek részek, de a gleccser látványa felülről mindent megér. Mi másfél óra alatt a gleccser tetejét láttuk, a jégbarlangokhoz már nem jutottunk el, pedig a célegyenesben voltunk. Sajnos idő hiányában vissza kellett fordulnunk és eljutni a kikötőbe, de így is szerencsésnek mondhatom magam, hogy megízlelhettem az alaszkai gleccserek világát.

Kutyaszán

A kutyaszán kalandok akár nyári vagy téli környezetben is kipróbálhatóak Juneauban. Ha több időtök és pénzetek van akkor javaslom számotokra a helikopteres túrával egybekötött kutyaszán túrát (kb. 450 dollár) a Mendenhall-gleccseren. Sajnos mi idő hiányában a nyári edzőtáborba jutottunk el a Tongass Nemzeti Esőerdő szívébe. A különleges kalandon egyedi tervezésű, kerekes szánokkal vehetünk részt.

A szánhúzás után a táborról, versenyekről, felkészülésről, csapatokról, étrendről, életkorról, felszerelésekről kaphattunk információkat, illetve játszhattunk a kölyökhuskykkal.

Belváros

A belvárost körülveszi a történelem, a házakból 143 db 1914 előtt épült, ezekből pedig 60 db 1904 előtti. A városban több totemoszloppal is találkozhatunk. Múzeum, parlament, szálláshelyek, nagyszerű vendéglők, derűs kávézók várják, hogy a turisták belépjenek az ajtajaikon. Ha szerencsénk van, itt is találkozhatunk huskykkal, pár dollárért cserébe cuki képekkel gazdagodhatunk. A turisták minden ékszerboltban bálnafarokról mintázott medálokat vehetnek, kőből, ezüstből, aranyból és ezek kombinációiból.

Gasztronómia

És egy kis gasztronómia, leghíresebb étterem Juneauban: Tracy’s King Crab Shack

Tracy LaBarge nevű hölgy 1996-ban költözött a városba, és hamarosan beleszeretett a rákhalászatba, illetve az egész folyamatba: a főzésbe, tisztításba és persze az evésbe. Gyakran vitte ki ismerőseit hajóval rákot gyűjteni, majd tíz évre rá megnyitotta az első büféjét, ahol lábanként árulta rákot. Itt kipróbálhatjátok Tracy híres sűrű ráklevesét (Bisque) és a ráklábakat is, de semmiképp se hagyjátok ki 😊

A 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyv és az 1999. évi LXXVI. törvény a szerzői jogról alapján a fenti tartalom a vendégíró tulajdona, és a benne szereplő összes tartalom a szerző tulajdonát képezi. Bármilyen célra történő felhasználása csak előzetes írásbeli hozzájárulás esetén engedélyezett!

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!