Márton-napi Gyertyafény Expressz
vacsoravonat:
Libator a szekszárdi Bodri Pincészet újboraival
Az úgy kezdődött, hogy játszottam, és nyertem. Egész
pontosan anyu nyert. Még pontosabban: néha, mikor játszom, elküldöm a
megfejtést mások nevében is. Most is így volt. Nyertem, de anyu nevében. A
nyeremény egy két személyre szóló liba vacsora a Márton-napi Gyertyafény Expressz
vacsoravonatra. Így mivel én nyertem az ő nevében, rögtön adott volt, hogy mi ketten megyünk „kirándulni”.
És amit kaptunk:
Romantikus időutazás finom étkek, zenei csemegék: a
Gyertyafény Expressz szalon-, bár- és étkezőkocsiból álló luxusszerelvénye
háromórányi gasztronómiai kalandot nyújt azoknak, akik e sajátos utazásra és
múltidéző atmoszférára vágynak.
Az étkezőkocsikban -a háromfogásos gyertyafényes vacsora ideje alatt- a sommelier körbehordozza a jóféle borokat, melyek a menühöz (vagy annak vegetáriánus változatához) dukálnak.
Indulás: Budapest, Nyugati pályaudvar 18.55
Program: nosztalgiautazás Nagymarosra, vacsora, a vacsorát követően Tabáni István zenés műsora a vonat Orfeum kocsijában, visszaútban Veresegyházán meglepetésprogram (finom házi rétessel)
Érkezés: Budapest, Nyugati pályaudvar 22.00Az étkezőkocsikban -a háromfogásos gyertyafényes vacsora ideje alatt- a sommelier körbehordozza a jóféle borokat, melyek a menühöz (vagy annak vegetáriánus változatához) dukálnak.
Indulás: Budapest, Nyugati pályaudvar 18.55
Program: nosztalgiautazás Nagymarosra, vacsora, a vacsorát követően Tabáni István zenés műsora a vonat Orfeum kocsijában, visszaútban Veresegyházán meglepetésprogram (finom házi rétessel)
Menüválaszték:
Menü I. - Húsimádó ínyenceknek
Frissen sült bagettkarikák fűszervaj-rózsákkal
Libamájpástétom lilahagyma dzsemmel, őszi salátaágyon
Sült libacomb sütőtökös rakott burgonyával és almás pároltkáposztával
Gyümölcssaláta a szezon legzamatosabb gyümölcseiből
Menü II. - Vegetáriánusoknak
Frissen sült bagettkarikák fűszervaj-rózsákkal
Mozzarella golyók roppanós salátaágyon, mézes-mustáros
szósszalSzójaszószban érlelt tofu grill zöldségekkel
Gyümölcssaláta a szezon legzamatosabb gyümölcseiből
A menühöz tartozó italválaszték:
Welcome drink - Törley Sec száraz pezsgő
Borok - minőségi fehér- és vörösborok Szeremley Szemelt Rizling (száraz fehérbor)
Bodri Cilvilis QV (száraz vörösbor)
Szénsavas üdítők: Coca-Cola / Coca-Cola Light / Fanta / Sprite
Szénsavmentes üdítők: Narancslé / Baracklé / Almalé
Ásványvíz: Natur Aqua szénsavas / szénsavmentes
Kávé: Espresso kávé / Hosszú kávé
Ennyi volt, amit előre tudni engedtek.
A „kaland” Fóton kezdődött. Öcsém kivitt minket a vasútállomásra.
Az állomás épülete zárva, jegyet nem tudtunk venni. Sötét alakok a sötétben…
aztán érkezett néhány „jólöltözött” ember is, de mondanom sem kell, mi ketten
anyuval eléggé kirívóak voltunk elegáns ruháinkban.
A kocsi koszos volt, de legalább iszonyatos meleg volt
benne. Végig azon izgultunk, hogy ha jön az ellenőr, meg ne büntessen, hogy
nincs jegyünk. Szerencsére tudta, hogy Fóton, azon az állomáson ilyenkor már
nem lehet jegyet venni, szóval bünti nélkül megvehettük nála.
Beértünk a Nyugati pályaudvarra, ahonnan a Gyertyafény
Expressz indult. Volt időnk megtalálni a vágányt, és beregisztrálni. Sőt még
arra is, hogy végignézzük a szerelvény összes kocsiját kívülről. Első ránézésre eléggé
össze-vissza összeállítás volt. Volt fa, és fém kocsi is.
M61 001 Nohab mozdony
A mi kocsink nagyon szép volt, nagyon elegáns. Később, mikor
vacsora után volt idő, elmentünk és belülről is végignéztük a kocsikat. Ekkor
megállapítottuk, hogy a miénk a legszebb! :-)
És hogy miért a miénk volt a legszebb?
Mert mi a 100 éves Teakfa Wagons-Lits étkezőkocsiban kaptunk helyet! :-)
A világon
egyedülálló és egyetlen üzemképes favázas Teakfa Wagons-Lits Étkezőkocsi (WR
2347) idén ünnepli 100 éves születésnapját.
Az Orient Expressz a világ leghíresebb vonata. Luxusát borsos ára miatt többnyire
csak kiváltságos személyek és hírességek élvezhetik még napjainkban is. Hazánk
is rendelkezik azonban egy, még ma is működőképes étkezőkocsival, ami az Orient
Expressz Párizs-Budapest-Isztambul útvonalán már számos utat megtett. A magyar
Teakfa Orient Expressz Étkezőkocsi (WR 2347) idén ünnepelte 100.
születésnapját. A vagont hazai és nemzetközi összefogással sikerült eredeti
pompájában felújítani. A teljes pompájában és korabeli stílusában felújított, a
világon egyetlen üzemképes (!) Orient étkezőkocsi átadására 2012. május 11-én került
sor Budapesten, a Vasúttörténeti Parkban. Lord Faulkner, a Lordok háza
elnökhelyettese, országgyűlési képviselő, az angol Nosztalgiavasút Szövetség (Heritage
Railway Association) elnöke köszöntőjében kiemelte, hogy ilyen szépen
felújított, eredeti állapotába visszaállított vasúti kocsit, mint ez,
világszerte is keveset látni. Aznap este a születésnapi különvonattal mondtak
köszönetet a Wagons-Lits Teakfa étkezőkocsi felújítását támogatóknak és az abban
közreműködőknek. A születésnapi különvonat 2012. május 11-én este Gödöllőre, a
Királyi Váróba érkezett. Ezen kivételes alkalomból a „Gyertyafény Expressz” vacsoravonat
szerelvényét a híres Orient Expressz (Venice-Simplon) étkezőkocsijai
ékesítették, melyek egy nappal korábban érkeztek Budapestre. A világhírű vonat pazar
miliőjét a külföldi és belföldi politikai, valamint gazdasági élet szereplőin,
hazai és külföldi vasutak és múzeumok képviselőin, és a felújítás támogatóin
kívül bárki élvezhette, aki megváltotta a 25-50 ezer forintos jegyét a
születésnapi mozgó vacsorára.
A világon
egyedülálló és egyetlen üzemképes favázas Teakfa Wagons-Lits Étkezőkocsi (WR
2347) idén ünnepli 100 éves születésnapját.
Libamájpástétom lilahagyma dzsemmel, őszi salátaágyon
Sült libacomb sütőtökös rakott burgonyával és almás pároltkáposztával
Voltak páran a kocsinkban; család, szerelmespár, baráti
társaság, meg egy főnök a beosztottjával. Na, ez a főnök nem kellett volna oda.
Irritálóan fellengzős stílusa volt a pasinak, és olyan hangosan beszélt, hogy
lehetőleg mindenki őt hallja, még a következő kocsiban is. Sajnáltuk szegény
beosztottját, akin látszott, hogy rettenetesen érzi magát. Mikor végre
elmentek, hogy végigjárják a vonatot, szinte fellélegeztünk. És akkor az egész
kocsi, mind elkezdte megbeszélni a „főnököt” meg a viselkedését. Jól
összekovácsolta a társaságot. :-)
Bekukkantottunk az Orfeum kocsiba is Tabáni István műsorára,
de nem fértünk be. Amit őszintén szólva nem is annyira bántunk, mert annyira
nem jött be a műsor.
Később megnéztük azért ezt a kocsit is, már üresen, hát
eléggé kilógott a sorból: a többi szép volt és (bár különböző mértékben de)
elegáns, ez meg mint egy graffity-vel összerondított csupasz kocsi.
Orfeum bulikocsit 2010-ben újították fel. Megengedett legnagyobb sebessége 140 km/h. A MÁV Nosztalgia Kft. gördülő mulatója az Orfeum kocsi, amelynek színpadán utazás közben zenészek lépnek fel és élőzenével szórakoztatják a vendégeket.
A kocsi minden igényt kielégítő hang- és fénytechnikával felszerelt táncterében akár 50 vendég is szórakozhat egyszerre, míg a másik felében kialakított bárban hűtött italok és csapolt sör várják a vendégeket.
A kocsi minden igényt kielégítő hang- és fénytechnikával felszerelt táncterében akár 50 vendég is szórakozhat egyszerre, míg a másik felében kialakított bárban hűtött italok és csapolt sör várják a vendégeket.
A WR 029 számú kormányzati étkezőkocsi a kormányzati vonatok reprezentatív részeként közlekedett, ezért több magas rangú államfő is igénybe vette szolgáltatásait. Ebből a típusból 30 darab készült az egykori NDK Bautzen-i gyárában 1981-ben. Az étkezőkocsit a rendszerváltást követően a MÁV Utasellátó Rt. üzemeltette nemzetközi expresszjáratain, Párizstól Isztambulig és Velencétől Hamburgig.
A WR 029 Pannónia kormányzati étkezőkocsi
Budapest étkezőkocsi
A WR 252 Matthias étkezőkocsiban az ülőhelyek száma 56, megengedett sebessége 120 km/óra.
A Nemzetközi Hálókocsi Társaság egykori 230 pályaszámú étkezőkocsija a II. világháború végére olyan súlyosan megsérült, hogy annak helyreállítása már nem volt lehetséges. Az 1940-es évek végén a MÁV Dunakeszi Járműjavítója az eredeti kocsi alapján olyan étkezőkocsit épített, mely mindmáig egyedülálló típust képvisel. Az étkezőkocsi kezdetben normál MÁV gyorsvonatként közlekedett, később átkerült a MÁV kormányzati utazásokat teljesítő kocsiparkjába. Az 1970- es évek végén a kocsit kivonták a forgalomból és a Budapesti Műszaki Egyetem Vasúti Tanszékének épülete elé állították ki. 1997-ben külső felújítását a Szolnoki Járműjavító Üzem, belső restaurálását a MÁV Nosztalgia Kft. végezte. Napjainkban a MÁV Nosztalgia Kft. szervezésében szolgálja a nosztalgiautazások során az utasok kényelmét.
A Nemzetközi Hálókocsi Társaság egykori 230 pályaszámú étkezőkocsija a II. világháború végére olyan súlyosan megsérült, hogy annak helyreállítása már nem volt lehetséges. Az 1940-es évek végén a MÁV Dunakeszi Járműjavítója az eredeti kocsi alapján olyan étkezőkocsit épített, mely mindmáig egyedülálló típust képvisel. Az étkezőkocsi kezdetben normál MÁV gyorsvonatként közlekedett, később átkerült a MÁV kormányzati utazásokat teljesítő kocsiparkjába. Az 1970- es évek végén a kocsit kivonták a forgalomból és a Budapesti Műszaki Egyetem Vasúti Tanszékének épülete elé állították ki. 1997-ben külső felújítását a Szolnoki Járműjavító Üzem, belső restaurálását a MÁV Nosztalgia Kft. végezte. Napjainkban a MÁV Nosztalgia Kft. szervezésében szolgálja a nosztalgiautazások során az utasok kényelmét.
WR 252 Matthias étkezőkocsi
Sajnos nem minden kocsiról találtunk ismertetőt. Ezekről sem. :-(
A WR 4252 Piano étkezőkocsiban az ülőhelyek száma: 24, megengedett sebessége:
120km/h. Korszerűsítve: 1949.
Ez az elegáns belső kialakítású kocsi a Nemzetközi Hálókocsi
Társaság Párizs mellett található Saint Denis-i műhelyében készült 1916-ban. Az
eredetileg faszekrénnyel készült szalonkocsit az 1940-es években
korszerűsítették. Később a komfortigényeknek megfelelően ismét felújították. A
szalonkocsi, étkező- és bárkocsiként is berendezhető. Napjainkban exkluzív
nosztalgiautazásokon vesz részt a MÁV Nosztalgia Kft. szervezésében. Az
utazások alkalmával az esti szórakozásról a bár zongoristája, az étkekről és
italokról pedig külön személyzet gondoskodik.
A WR 4252 Piano étkezőkocsi
Nagymarosra vonatoztunk el, de az útból nem igazán láttunk
semmit; egyrészt mert tök sötét volt kint, másrészt meg a kajára
koncentráltunk, harmadrészt meg…
Visszafelé a vonat másik végén volt a mozdony, így mindenki
utazott menetirány szerint és háttal is. A visszafelé úton álltunk meg
Veresegyházán, és itt ki lehetett szállni. Lent az állomáson népviseletbe
öltözött lányok, asszonyok fogadtak bennünket, egy csomó rétessel. (Itt volt
egy pillanat, amikor rosszul éreztem, és mások helyett szégyelltem magam:
ugyanis kedves útitársaink egyike másika szépen előadta magát, vagy úgy, hogy a
rétest fikázta az asszonyok előtt, vagy úgy, hogy tömte bele még a zsebébe is,
nem gondolva azokra, akik egy távolabbi kocsiból később érkeznek… „Magyarok”
vagyunk, nemdebár?)
Innen vissza a Nyugati pályaudvarig már nem történt semmi
különös. Megint Laca jött értünk, de ezúttal a Nyugatihoz.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése