2015. július 25., szombat

Oslo szigetei: Hovedøya, Nakholmen, Lindøya - Oslo, Norvégia

Az estét és éjszakát Andival töltöttem Oslo-ban. Este kicsit elkenődtünk, mert az időjárás előrejelzés esőt ígért déltől, mi meg szabadtéri programot terveztünk.

Szerencsére reggel mikor felkeltünk, és reggeli közben újra megnéztük az előrejelzést, más csak délután 5-től mondta az esőt. Igaz, egész napra felhőket ígért, napsütés nélkül, de ezzel könnyebben megbarátkoztunk, mint az esővel. A levegő is eléggé lehűlt. Így az Andi lakótársától kölcsönkapott dzsekiben töltöttem a napot.

Az eredeti terv mára hajókázás és szigetlátogatás volt, valamint a Norske Folkemuseet. Ez utóbbira azonban nem jutott idő.

Szóval Oslo, Oslo-fjord, és a kis szigetek…

Az Oslo-fjord kis tengeröböl Norvégia fővárosánál, Oslo-nál. Része a Skagerrak tengerszorosnak, amely az Északi-tengert a Kattegat tengerszorossal köti össze, ami a Balti-tengerhez vezet.

Minden az öbölben elhelyezkedő szigetnek megvan a maga történelmi háttere, illetve a sajátos tulajdonságai. Ide tartozik: Hovedøya, Lindøya, Nakholmen, Bleikøya, Gressholmen, és Langøyene szigete. Ezen szigetek könnyedén elérhetőek az Oslóból induló hajójáratokkal.

Mi elsőnek a Hovedøya szigetre mentünk. A sziget elég kicsi, nem több mint 800 méter átmérőjű bármelyik irányban, a teljes területe 0,4 négyzetkilométer. Jellemzője a buja, zöld természet, sokféle fa, bokor és virág. A neve a 8-11. századból ered, akkor Hofudøy-nak hívták. Az első elem (hofud) jelentése ’fej’ (itt domb, hegy illetve magasság értelemben), az utolsó elem (øy) jelentése ’sziget’. A név utalás a szigeten lévő dombtetőre, mely 47 méterével a legmagasabb pontja az Oslo-fjord belső részén lévő szigetek bármelyikének.

A szigeten épített ciszterci monostor, (Hovedøya Kloster) 1147. május 18-án nyílt meg. A középkorban a kolostor vezető gazdasági erővel rendelkezett Oslo térségében. Azonban bezárták a reformáció előtt, mivel az apát konfliktusba került II. Keresztély királlyal (King Christian II). Az Akershus Erőd katonai tisztviselője 1532-ben az apátot börtönbe csukatta és a kolostort kifosztották illetve felégették. A monostor romjai ma is láthatók a szigeten, de a kövek többségét elvitték és a 17. században az Akerhus Erőd bővítésére használták.

A szigetet katonai célokra is használták; voltak katonai objektumok és tüzérségi létesítmények a szigeten. Amikor 1808-ban Dánia-Norvégia is bekapcsolódott a napóleoni háborúba, ágyúkat telepítettek ide, hogy megvédjék Oslo-t és az Akershus Erődöt. 1826-ban négy puskapor raktárat építettek a sziget csúcsán, hogy kivédjék a betolakodókat, és egy ötödik is épült 1867-ben.

Fegyverraktár

A sziget keleti felén van egy viktoriánus ház, becenevén a "Laboratórium". Ezt használta a 19. század végén a Fegyvertár igazgatója Ole Herman Johannes Krag, a Krag-Jørgensen puska társ-feltalálója.

Volt egyszer egy nagy német tábort a szigeten, több laktanyával, amelyből ma már csak egyetlen laktanya maradt, amely a monostor romjainak közelében található.

A sziget geológiai szempontból is érdekes: dél-keleti csücskében sárkő és mészkő egymásra rétegeződést látni.

A sziget talaja nagyon termékeny, néhány olyan növényfaj is megtalálható a szigeten, mely sehol máshol nem fordul elő Norvégiában. Geológiai és természeti sokszínűsége miatt természetvédelmi területté nyilvánították a szigetet, és bár a sziget látogatható, de növény- és kőzetminták gyűjtése szigorúan tilos.

Növényvilág

Állatvilág
Kis tengeri csillag

Ezt a medúzát megmentettük... egy kis "pocsolyában" volt, mi meg botokkal átpateroltuk őt vissza a nagy vízbe. Először úgy tett, mint aki megdöglött, de aztán visszafordult, és újra elkezdett rendesen mozogni. :-)

Hattyúbébik

Hovedøya-ról Nakholmen-re hajóztunk tovább.

A Nakholmen szigete Lindøya szigete és a Bygdøy félsziget között található, a kikötő a sziget északkeleti csücskében van.
Nakholmen elsősorban a "hytte sziget" - majdnem 200 magán, természetesen fából készült nyaraló ház (hytte) található a kis szigeten, melynek déli része természetvédelmi terület.

Nakholmen olyan, mint egy mese: szép házacskák egy kis szigeten az erdő és a tengerpart mellett: nagyon aranyos és szép hely. És eszméletlenül romantikus… Nincsenek kerítések, és nincsenek utcák sem, kis ösvények vannak.

Találtunk egy focipályát és egy boltot is. A boltban vettünk waffel-t, és pølse med lomper-t is, ez volt az ebédünk.

Pølse med lomper

A szigeten tilos sátrazni, vagy tüzet gyújtani! Grillsütők csak sóder vagy homokágyon használhatók.

Nakholmen után Lindøya következett.

1920-ban Lindøya szigetén volt a bázisa az úttörő a Det Norske Luftfartrederi norvég légitársaságnak, és annak hidroplánjainak. A működése csak 1920 őszéig tartott. Amikor 1927-ben a rendszeres hidroplán útvonalak ismét bevezetésre kerültek, már a szomszédos Gressholmen szigetéről működtették a járatokat. Lindøya olyan, mint Nakholmen, csak picit nagyobb. És itt a házaknak picit más színük van. Míg Nakholmen hytte-i pirosak, sárgák és kékek, addig Lindøya-n piros, sárga és zöld hytte-k vannak.

Lindøya szigetén 2 kikörő van, ez a másik a Lindøya øst

És találtunk egy természetvédelmi területet is meg egy kis tavacskát is. És MÁLNAbokrokat!!! Annyi málnát bezabáltunk Andival, hogy majd’ kipukkadtam! :-)

A hajó innen visszavitt bennünket a Rådhuset megállóba. Annyira fáradtak voltunk az egész napos kószálástól, hogy ki sem akartunk szállni. Amúgy sem volt már elég idő elmenni és alaposan megnézni a Norske Folkemuseet-et (skanzen). Nagynehezen elindultunk kifelé a hajóból, amikor még egyszer visszanéztem, és akkor látom, hogy átváltott másik kódra, mégpedig arra, amelyik arra a két szigetre visz, amelyiken nem voltunk. Gressholmen, és Langøyene. Így hát gyorsan visszaszálltunk a hajóra, hogy ha a szigeteken kiszállni már nem is lesz idő, de legalább „kívülről” megnézzük őket. Így még majd’ 1 órát hajókáztunk.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK:

Hovedøya ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Hoved%C3%B8ya
Nakholmen ANGOLul: http://www.visitoslo.com/en/activities-and-attractions/boroughs/oslo-fjord/attractions/?TLp=673097&Nakholmen=
Lindøya ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Lind%C3%B8ya
Lindøya ANGOLul: http://www.visitoslo.com/en/activities-and-attractions/boroughs/oslo-fjord/attractions/?TLp=181571&Lindoya=