Vicenza város Észak-Olaszországban Veneto tartományban, Vicenza megye székhelye. Velencétől mintegy 60 km-re nyugatra a Monti
Berici északi lábánál a Bacchiglione folyó mellett fekszik. Andrea Palladio
városaként is ismert, hiszen az építész számtalan késő reneszánsz épületet
valósított meg a városban. Vicenza belvárosa Olaszország egyik legfontosabb
művészeti, kulturális emléke. 1994-ben a UNESCO Vicenza belvárosát felvette a
Világörökség listájára, majd ezt kiterjesztette 1996-ban Palladio villáira,
amelyek Veneto régió egész területén találhatók. 712bis referencia számmal
Vicenza város és Veneto tartomány Palladio által tervezett villái néven
szerepel a Világörökség listán. Andrea Palladio (1508-1580) munkája, amely a
klasszikus római építészet részletes tanulmányozásán alapul, adja a város
egyedi megjelenését. Palladio városi épületei, valamint villái szétszórva
Veneto régióban meghatározó hatással voltak az építészet fejlődésére. Munkája
ihletette a palladianizmus néven ismert önálló építészeti stílust, amely elterjedt
Angliában és más európai országokban is, valamint Észak-Amerikában (pl. a Virginiai Egyetem Charlottesville-ben).
Vicenza „Vicetia" néven ősi római város, i. e. 49-től
municipium, de a római korban a közeli Patavium (Padova) árnyékában élt. Római
emlékeiből nem sok maradt, csak három híd a Bacchiglione és a Retrone folyón és
a római csatorna néhány boltíve a Porta Santa Croce közelében élte túl az idők
viharait.
A gazdagságnak és a töretlen fejlődésnek a Nyugatrómai
Birodalom bukásával vége szakadt. Az 5. századi barbár betörések: I. Alarich
vandáljai és Attila hunjai szörnyű pusztítást végeztek, a várost ugyanis nem
védte fal. A lombardok, majd a frankok uralma ideiglenesen visszahozta a békét,
de 899-ben a síkságot végigpusztító magyarok komoly károkat okoztak. Őseink így
akaratlanul is hozzájárultak Vicenza fejlődéséhez: miattuk kezdték építeni a
városfalat. Vicenza a német-római császárok uralma idején önálló grófság, őrzi
a római hagyományokat. A 9-10. században a gróftól egyre inkább az egyház
kezébe kerül a hatalom, míg végül 1110-ben a vicenzai polgárok megfosztják
hatalmától Torengo püspököt. A várost választott tanács, magisztrátus
igazgatja. Később lombard hercegség központja lett és csatlakozott a Barbarossa
Frigyes ellen szerveződött Lombard Ligához. Az addig független köztársaságot
1311-ben Verona hódította meg.
I. Lajos magyar király az első nápolyi hadjárata során,
Nápoly felé menet 1347. december 4-én érintette Vicenza városát. Tiszteletére
300 lovaggal vonultak ki elé a veronai Scalák.
A milánói Viscontik ellen harcoló Scaligerik megerősítették
a várost. A Scaligerik bukása után a Viscontiak gyászos emlékű uralma jön.
Vicenza polgárai belátják, hogy erősebb szomszédaik között nincs esélyük az
önállóságra, ezért 1404-ben önként vállalják a legkisebb rosszat, Velence
fennhatóságát.
Vicenza a velencei uralom alatt a 15. század elejétől a 18.
század végéig virágzott.
Ebben az időszakban élt és alkotott Andrea Palladio (1508-1580). Az ő munkája adja a város egyedi megjelenését és báját, mely gyorsan rabul ejti az embert. A sok palota és grandiózus épület eleganciát ad a városnak, ezáltal teljesen máshogy néz ki és más a hangulata, mint a többi olasz városnak.
Érdemes beszerezni a Biglietto Unico-t (Museum card) ami egy jegy és az összes múzeumba érvényes az első használattól 7 napig. Beszerezhető az alábbi helyeken: Teatro Olimpico, Gallerie d'Italia di Palazzo Leoni Montanari, Palladio Museum, Museo Diocesano, Museo del Risorgimento e della Resistenza. A teljes árú jegy 15 EUR-ba kerül, de nagyon megéri, ha több helyre is be akarunk menni. (Teljes árú jegyek az alábbi helyekre: Teatro Olimpico 11 EUR, Palazzo Chiericati 5 EUR, Gallerie d'Italia di Palazzo Leoni Montanari 5 EUR, Palladio Museum 6 EUR, Museo Diocesano 5 EUR, Museo del Risorgimento e della Resistenza 3,50 EUR, Museo Naturalistico Archeologico 3,50 EUR, Chiesa di Santa Corona 3 EUR) Bővebb információ: +39 0444 320854, iat@comune.vicenza.it, www.museicivicivicenza.it, www.comune.vicenza.it.
Loggia Valmarana
A téren látható Palazzo Porto vagy Porto Breganze névre is
hallgató keskeny kis palota Palladio műve.
Innen a Corso Palladio-ra kanyarodtunk. A várost átszelő utca -mely itt a Piazza Castello-nál kezdődik, és a Piazza Matteotti-nál (Teatro Olimpico és Palazzo Chiericati) ér véget-, gazdag műemlékekben, amelyek többnyire Palladio művei, ezek közül a híresebbek: Palazzo Thiene Bonin Longare, Palazzo Pojana, Palazzo Trissino Baston, Palazzo Thiene, Palazzo Da Schio (Cá d’Oro), Teatro Odeon, Casa Cogollo, melyről úgy tartják, hogy ez Palladio saját maga tervezte háza, és melynek homlokzatát valaha festmények díszítették.
Erről az útról aztán többször letértünk, majd újra vissza.
A
Kripta
Az apszis hátulról; a dobot és a kupolát Andrea Palladio tervezte.
A harangtorony külön áll; alapja a 10., a felső része a 12. században épült.
Kis utcákon át jutunk el a Basilica Palladiana-hoz (Palazzo
della Ragione), mely Vicenza egyik híres reneszánsz épülete a város
központjában, a Piazza dei Signori-n, és mely nevének ellenére sohasem volt
bazilika. Az építmény legfigyelemreméltóbb sajátossága a boltíves folyosó,
loggia, mint az első példák egyike a Palladio-stílusú ablakra, amelyet az ifjú
Andrea Palladio tervezett.
Az eredeti épület a 15. században épült, és Palazzo della
Ragione (városi tanács épülete) néven ismerték. A város vezetősége üléseinek
színhelye volt, s alsó szintjén üzletek sorakoztak. Amikor az épület egy része
1546-ban összedőlt, a Százak Tanácsa megbízta az építészeket, készítsenek
terveket az épület helyrehozatalára. A kor leghíresebb építészei, a velencei
Sansovino és a veronai Sanmichele ellenében 1549 áprilisában Palladio terve
nyerte el a megbízást. Ez rendkívül nagy hatással volt az építész további
pályafutására, akinek ez volt az első középület-tervezői megbízatása. Az antik
és a korszerű építészetet ötvözte, és ezzel nagy sikert aratott. Az eredetileg
gótikus épület köré márványból kétszintes loggiasort épített, egy új külső
homlokzatot klasszikus alakzatokból, egy boltíves folyosó és egy oszlopcsarnok
segítségével.
A megfordított hajóra emlékeztető, belül fa, kívül réz
tetőszerkezetet mitológiai tárgyú szobrok övezik.
A Basilica nevet Palladio javasolta, mivel a régi rómaiak
így nevezték az igazságszolgáltatás központját.
A Basilica Palladiana tervezéséért Palladio hosszú éveken
keresztül kapta a fizetést. Az épület teljesen csak halála után több mint
harminc évvel, 1617-ben készült el. Ma kiállításoknak és rendezvényeknek ad
otthont.
A palota régi korára utaló torony 82 méter magas.
A város főterén, a Piazza dei Signori-n a Basilicával szemben balról látható a velencei helytartó palotája, a Loggia del Capitano (más néven Palazzo del Capitano vagy Loggia Bernarda). 1565-ben Palladio tervezte, és 1571-72-ben épült.
Érdekessége a középső központi részben található Chiesa di San Vincenzo (templom).
A Piazza dei Signori teret keletről - velencei mintára - két
oszlop zárja le, az egyiken Velence oroszlánjának, a másikon a Megváltó szobrával.
Innen a Teatro Olimpico-hoz mentünk. Ez Európa legrégibb fedett színháza. Úgy tartják, ez az első példája a modern kori fedett színháznak, amely emellett teljesen megfelel az antik színház építési szabályainak. A színházat a vicenzai Accademia Olimpica rendelte meg 1580-ban a város keleti részére. Az építés még abban az évben elkezdődött. Ezek a reneszánszkori szerkezetek az egyetlenek a világon, amelyek épségben fennmaradtak napjainkig, és a Teatro Olimpico a legidősebb ma is fennálló reneszánsz színház.
Ez Palladio utolsó műve, és legnevezetesebb mesterműveinek
egyike. A vicenzai építész 1579-ben tért vissza szülővárosába. 1579-ben az Accademia
megszerezte a koncessziót egy telekre, ahol egy állandó színházat építhettek.
Itt egy öreg középkori erőd állt, amelyet addig börtönként és lőporraktárként
hasznosítottak.
Palladio a színház tervezésénél is perspektivikusan rafinált
szerkezetet hozott létre. Az 1000 nézőt befogadó nézőtér ovális és
lépcsőzetesen emelkedik. A színpad előterét egy diadalív alkotja, amelyet az Accademia
Olimpica előkelő tagjainak szobrai díszítenek. A színpadon három kapun
keresztül a képzeletbeli tér perspektivikusan kialakított házai láthatóak.
Palladio kevéssel a munkák kezdete után meghalt.
Mindazonáltal továbbra is tudtak alapozni a vázlataira és rajzaira, és 1584-ben
az erkély, a loggia és az előtér kész volt. Palladio nem hagyott hátra
látványterveket a díszletek elkészítéséhez, ezért ezzel egy másik vicenzai
építészt, Vincenzo Scamozzi-t bízták meg. Szintén ő volt a felelős az Odéo és
az Antiodéo termekért, az eredeti bejárati portálokért.
A színházat Szophoklész Oidipusz király című drámájának
előadásával nyitották meg 1585. március 3-án. Mindazonáltal a színházat
gyakorlatilag néhány előadás után elhagyták. A fából és stukkóból ideiglenes
használatra készült díszleteket soha nem távolították el: a bombázások és egyéb
viszontagságok ellenére csodálatosan megmaradtak napjainkig.
A palotát a korábban piazza dell'Isola (Sziget tér, ma
Piazza Matteotti) néven ismert, a Retrone és Bacchigliones patakok által
körülvett területre építették, amely a fa- és marhapiacnak adott otthont. Hogy
megvédje a gyakori árvizektől, Palladio megemelt helyzetűre tervezte. A palotát
kétszintes, árkádos loggiasorral vette körül. Egyik újítása volt a homlokzat
hármas tagolása, amelyből a középső kissé kiáll, és a felső szinten zárt. A
homlokzaton az oszlopok két egymás fölötti sorában alul dór, felül jón oszlopok
sorakoznak. A tető vonalát szobrok díszítik.
A Palazzo Chiericati Palladio egyik legérettebb alkotása,
amely klasszikus vonalaival és mértani arányaival mintaképül szolgált más
épületeknek is világszerte.
Az épület 1885 óta a Museo Civico-nak (városi múzeum) ad
otthont, gazdag képtárában nagyrészt venetói mesterek munkái láthatók.
Chiesa di Santa Corona (templom) a 13. században épült,
gótikus stílusban. Az egyházat Boldog Bartolomeo di Breganzei püspök alapította
a 13. században, azért, hogy itt helyezzen el egy ereklyét, egy tüskét Jézus
töviskoronájából. A tüskét a püspök ajándékba kapta IX. Lajos francia
királytól.
A templom egyszerű téglafalai többek között Montagna szép
oltárképét, Bellini nagyszerű architektúrába és gazdagon faragott keretbe
foglalt Krisztus keresztelése című művét és Veronese A három király hódolata
című képét őrzik.
Az altemplomban található Valmarana kápolna (1576) Palladio
műve. Ez volt az egyetlen vallási témájú munkája.
Az oltár érdekessége, hogy több mint 60 különböző színű márványból készült intarziával van díszítve.
Az ereklye: tüske Jézus töviskoronájából
Bellini Krisztus keresztelése
Veronese A három király hódolata
Altemplom
Valmarana kápolna
A Palazzo Leoni Montanari-ban a Gallerie d’Italia-t
láthatjuk.
Palladio (1508-1580)
1521-ben egy helyi kőfaragó mellett tölti inaséveit.
1524-ben Vicenzába költözik, ahol harminckét éves koráig egy szobrász-kőfaragó segédjeként építkezéseken dolgozik kőművesként. Miután kétkezi munkásként kitanulta a szakmát, önállósítja magát.
1534-ben feleségül veszi Allegradonna-t, akitől később 5 gyermeke születik.
Az 1530-as években főleg lakóházakat, villákat épít Vicenza környékén.
1538-ban találkozik a nagy tudású humanistával, Gian Giorgio Trissino-val. Ez az ismeretség megváltoztatja az életét. Gian Giorgio Trissino megbízza di Pietro-t villája építésével. Beszélgetéseik során a humanista felkelti a kőműves-építész érdeklődését az antik kultúra iránt. Tőle kapja új nevét is: a Palladio a bölcsesség görög istennőjét, Pallas Athénét idézi.
1539 februárjában szerepel először Andrea Palladio néven hivatalosan egy dokumentumban.
A fiatalember utazni kezd, tanulmányozza az ókori építészet emlékeit, többek között Veronában, a dalmáciai Splitben, a dél-franciaországi Orange és Nimes városában.
1541-ben utazik először Rómába Trissino-val.
1543-ban kapja első megbízását Vicenza-ban.
1546-ban megint Rómába megy, 8 hónapig marad, 1547 júliusában jön vissza.
1549-ben elkezdődik a Basilica Palladiana építése, melynek tervezéséért Palladio hosszú éveken keresztül kap egy szerény, de állandó fizetést.
1550-ben meghal Trissino. Palladio Velence felé kacsintgat.
1554-ben kiadja a város ókori építészeti emlékeinek szentelt Antichita di Roma című munkáját.
1556-ban Daniele Barbaro megjelenteti a legnagyobb hatású ókori építész, Vitruvius munkáit, Palladio illusztrációival. Ez egyben egy új barátság kezdete is.
1559-ben Barbaro-nak köszönhetően Palladio-t bízzák meg a velencei San Pietro in Castello bazilika új homlokzatának megtervezésével.
1560-ban Vicenza város megpróbálja nem fizetni tovább Palladio-nak a fizetést a Basilica-ért, mondván, hogy ő maga nincs jelen. A kísérlet azonban kudarcot vall.
1564-ben (mikor Michelangelo meghal Rómában, és Shakespeare megszületik Angliában) Palladio Zenobia nevű lánya hozzámegy Battista della Fede aranyműveshez, akitől 2 gyermeke születik majd.
1565-ben velencében megkezdődnek a San Giorgio Maggiore templom építési munkálatai. Ez ugyanolyan nagy munka, mint a Basilica Vicenza-ban.
1568-ban Giorgio Vasari „Vite” (Lives of the Great Artists) (A legkiválóbb festők, szobrászok és építészek élete) című művében megjeleni Palladio életrajza is.
1569-ben harmadik gyermeke, Orazio Padovában jogból érettségizik, elsőszülöttje Leonida pedig egy vitában leszúr egy embert.
1570-ben meghal Daniele Barbaro, innentől testvére Marcantonio támogatja Palladio-t.
1570-ben megjelenik I Quattro Libri dell'Architettura (Négy könyv az építészetről) című munkája.
1571-ben a Szentszék Orazio-t eretnekséggel vádolja.
1572-ben Leonida és Orazio is meghalnak. Feleségét Allegradonna-t is a halál fenyegeti, de túléli.
1575-ben megjelenteti Julius Ceasar „Commentaries” című művének illusztrált kiadását.
1580-ban hirtelen meghal. Az ok és a helyszín nem ismert.
A múzeumban főleg makettek vannak kiállítva.
A Basilica Palladiana makettje
A Palazzo Chiericati makettje
A 15. századi reneszánsz palotában (Casa Pigafetta) született
a Föld első körülhajózásának krónikása, Antonio Pigafetta, aki a véletlennek is
köszönheti hírnevét. A földrajztudósok még vitatkoznak, hogy a Föld lapos-e
vagy gömbölyű, amikor Magellán flottája Pigafetta-val a fedélzetén 1591-ben
elindult Sevillából, hogy nyugat felé lehajózva, Amerikát megkerülve elérje a
távol-keleti Fűszer szigeteket. Az öt hajó kétszázhatvanöt tengerésze közül
tizennyolc csont és bőr ember, köztük Pigafetta tér haza három év múlva egy
félig roncs karavella fedélzetén. Az utazás krónikáját a vicenzai
fiatalembernek köszönhetjük, aki egy követség tagjaként tartózkodott a spanyol
udvarnál, és az utolsó pillanatban kapott engedélyt, hogy csatlakozzék az
expedícióhoz. A botcsinálta tengerész, aki még úszni sem tudott, olyan helyeket
ír le, ahol európai ember sohasem járt. Ő látott először pingvint és fókát.
Szótár-kezdeményeket írt a brazíliai guaranai indiánok és az argentínai
patagónok nyelvéből.
1565-ben egy pap, Paolo Almerico úgy döntött, hogy a Vatikántól
kapott életjáradékából visszatér szülővárosába, Vicenza-ba és egy kastélyt
építtet. Nem sejtette, hogy az épület, amelynek tervezésével Palladio-t bízta
meg, a következő évszázadok egyik legtöbbet utánzott és legösztönzőbb
építészeti remekműve lesz. Ugyan a Villa Capra megihlethetett vagy ezer újabb
épületet, a villa terveit pedig a római Pantheon ihlette.
Az ókori római villákat idéző épület egy légterű középső része
négyzet alaprajzú, kupola fedi. A bejáratokhoz mind a négy irányból jón
oszlopokkal díszített lépcső vezet.
Az ünnepélyes megjelenésű, centrális épülettel Palladio a reneszánsz
villák új típusát teremtette meg. Palladio élete folyamán még több mint 20
villát tervezett Velence és Vicenza környékén, s ez a ház, amelyet később La Rotonda-ként is
ismertek, a legismertebb mind közül.
A legenda szerint a Boldogságos Szűz kétszer is megjelent a
hegyen egy Vincenza Pasini nevű munkás parasztnak. Első alkalommal 1426. március
7-én, másodjára 1428. augusztus 1-én. Ebben az időben a Veneto-ban az emberek
és a gazdaság már évek óta szörnyű pestisjárványtól szenved. A Madonna megígérte,
hogy ha az emberek Vicenza-ban a domb tetején templomot építenek, megszabadítja
őket a pestistől. Az emberek megtartották az ígéretet, és a templom 3 hónap
alatt felépült.
Kilátás a Santuario di Monte Berico előtti térről a városra
Innen visszasétáltunk az autóhoz, majd visszamentünk a
városközpontba, az Osteria il Cursore nevű étterembe vacsorázni. Ez az első olyan hely, amit nem
ajánlok senkinek. Az étterem egy családi vállalkozás, és a felügyelő nagypapán
kívül (aki sajnos csak rövid ideig volt ott) a személyzet nem volt valami
barátságos és figyelmes. A pincér csaj unottan ecsetelte az étlapon nem
szereplő napi ajánlatot, a felszolgáló nem hozott kést-villát, stb. Kár, hogy
ezzel elrontottak mindent, mert amúgy a kaja nem volt rossz. De nem volt olyan
szuper jó sem, hogy a kellemetlenségeket feledtetni tudja.
Salmone affumicato con crostini e burro
(Füstölt lazac pirítóssal és vajjal)
Pepata di Cozze
(Kagyló pikáns paradicsomos lében)
Piatto del giorno
(A nap ajánlata: sült hús, polentával, krumplival)
Cheesecake con fragola
(Sajttorta eper öntettel)
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni
a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook
oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel
találkozhatsz!
LINKEK:
Vicenza MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Vicenza
Villa Rotonda MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Villa_Almerico-CapraTeatro olimpico MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Teatro_Olimpico
Andrea Palladio MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Andrea_Palladio
Palladianizmus MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Palladianizmus
Giardini Salvi OLASZul: https://it.wikipedia.org/wiki/Giardini_Salvi
Dóm OLASZul: https://it.wikipedia.org/wiki/Cattedrale_di_Santa_Maria_Annunciata
Basilica Palladiana MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Basilica_Palladiana
Palazzo del Capitano ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Palazzo_del_Capitaniato
Palazzo del Monte di Pieta OLASZul: https://it.wikipedia.org/wiki/Palazzo_del_Monte_di_Piet%C3%A0_(Vicenza)
Palazzo Vhiericati MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Palazzo_Chiericati
Chiesa Santa Corona ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Santa_Corona,_Vicenza
Palladio Museum OLASZul, ANGOLul: http://www.palladiomuseum.org/
Monte Berico ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Monte_Berico
Osteria il Cursore étterem OLASZul: http://www.osteriacursore.it/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése