2016. augusztus 6., szombat

Trianon Múzeum - Várpalota, Magyarország



Trianon Múzeum



Cím: 8100 Várpalota, Gróf Apponyi Albert liget 1.
GPS: 47° 11' 56.8536" N, 18° 8' 16.0332" E
Telefon: +36 30 646-7089; +36 88 372-721
e-mail: trianonmuzeum@trianonmuzeum.hu
Honlap: http://www.trianonmuzeum.hu/

Nyitva tartás:
téli: kedd-vasárnap: 10:30-15:00;
nyári: kedd-csütörtök: 10:30-16:00, péntek-vasárnap: 10:30-17:00,
hétfő: egész évben szünnap  




A trianoni békeszerződés


A trianoni békeszerződés (békediktátum / kényszerszerződés / békeparancs) az I. világháborút lezáró Párizs környéki békeszerződések rendszerének részeként a háborúban vesztes Magyarország (mint az Osztrák-Magyar Monarchia egyik utódállama) és a háborúban győztes antant szövetség hatalmai között létrejött békeszerződés.

A győztes antanthatalmak elsődleges célja Németország és a háborúban vele szövetséges országok alapvető meggyengítése volt, ezen felül céljuk volt a jelentős háborús jóvátétel követelése, valamint a soknemzetiségű nagyhatalmak egységének megtörése is.

A szerződésben a győztes felek kijelentik, hogy Magyarország felelős a háborúban győztes államoknak okozott károkért (161. cikk), és részletesen szabályozzák az ennek következtében teljesítendő jóvátétel feltételeit, valamint meghatározták benne Magyarország új határait.

1920. június 4-én budapesti idő szerint 16:32-kor írták alá a franciaországi Versailles-hoz tartozó Nagy-Trianon-kastély 52 méter hosszú és 7 méter széles folyosóján, a La galérie des Cotelles-ben. A trianoni békeszerződést a Magyar Királyság nevében Benárd Ágost, a magyar kormány népjóléti és munkaügyi minisztere, a küldöttség vezetője és Drasche-Lázár Alfréd rendkívüli követ és államtitkár írta alá.



A várpalotai Zichy-kastély


A 18. század elején Palota és környéke Zichy birtok volt. Egy viszály következtében a család kettészakadt és az „alsó uraság”-i ág megtartotta a főtéren álló kéttornyú várkastélyt (Thury-vár), a másik, a „felső uraság”-i ág új kastélyt építtetett magának a vár nyugati oldalán emelkedő Kastélydombon.

A barokk stílusú felsőuradalmi kastély építése gróf Zichy II. Imre felesége, Erdődy Terézia nevéhez fűződik. Az építkezés 1721-ben kezdődött, és 1725-ben fejeződött be.

A kastély Gábor arkangyal tiszteletére emelt földszinti kápolnáját Acsády Ádám veszprémi püspök 1727. május elsején szentelte fel. Ebből a barokk kastélyból mára csak az egykori kápolna maradt (ez ma az épület aulája).

Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc leverését követően több elfogott magyar társával együtt Palotán keresztül szállították a laibachi börtönbe az első magyar miniszterelnököt, gróf Batthyány Lajost. A foglyok az 1849. április 25-i éjszakát itt töltötték.

A barokk kastély 1860-ban leégett. Az újjáépítést gróf Zichy Terézia férje, gróf Waldstein János végeztette. A munkálatokat Ybl Miklós vezette. A bejárat felett látható a Waldstein-Zichy címer, mely 1863-ban készült.

Az egyemeletes kastély jellegzetessége a tetején kiemelkedő, ovális csonkatorony, mely csak díszítményül szolgál. Alatta, az emeleti részben található a kastély legszebb helyisége, az ovális alaprajzú, faburkolatos könyvtár, melynek ovális alakú kupolás mennyezetén Guido Reni olasz mester freskójának másolata látható. A másolatot Pállik Béla festőművész készítette, Apollót, Aurórát és a Hórákat ábrázolja.

A könyvek és az oldalfreskók a háború és az utána következő időszak alatt megsemmisültek/elkobozták őket/eltűntek, de a mennyezet freskója megmaradt.

Az épület 1913-ban a honvédség tulajdonába került.

Az épület a két világháború között tiszti kaszinóként, parancsnoki épületként működött. 1945-ben a kastély jelentősen megsérült.

A II. világháború után rövid ideig a kommunista párt székháza volt. Az erősen leromlott állagú épületet a Honvédelmi Minisztérium 1954-ben Ybl Miklós eredeti tervei szerint, szakszerűen helyreállíttatta.

Szomorú epizód a kastély történetében, hogy 1956-tól a karhatalmisták rendezkedtek be itt. 1957 márciusában tömegesen hurcoltak ide és vertek össze embereket.

1977-ben a kastély falai között megnyílt a Tüzérségi Fegyvernemi Múzeum, melyet a rendszerváltás után megszüntettek. Az épületet kiürítették és a kastély évekig üresen állt. 1993-94-ben részlegesen, majd 2014-ben a teljes tetőteret és a külső homlokzatot restaurálták.

A várpalotai Zichy-kastély

A Trianon Múzeum


A kastélydombon álló gróf Zichy-kastély ad otthont a Trianon Múzeumnak. A Trianon Múzeum Magyarország egyetlen olyan múzeuma, amely az I. világháborút követő trianoni békeszerződéssel, a bécsi döntésekkel és a párizsi békeszerződés történetével és napjainkra is kiható következményeivel foglalkozik. Bemutatja a trianoni országvesztés gazdag és megrázó tárgyi, szellemi hagyatékát. A Múzeumban látható anyag a Kárpát-medence viszonylatában egyaránt felöleli a trianoni diktátum történetét és következményeit, bemutatja az I. világháborút követő irredenta mozgalmak, az anyaországhoz időlegesen visszacsatolt egyes országrészek hazatérésének pillanatait, a II. világháború eseményeit, és a háború utáni, magyarokat sújtó kollektív megtorlásokat.

A Trianon Múzeum 2004. június 26-án nyitotta meg kapuit.

Jelmondata egy Hamvas Bélától származó gondolat: „Semmi lázadás. De semmit sem engedni!”


A főbejáraton belépve az előcsarnokba érkezünk. Valamikor ez volt az említett kápolna. A helyén Ybl -megtartva az eredeti barokk belső teret- reprezentatív szalont rendezett be. Ma ez a kastély impozáns előcsarnoka, ahonnan a kiállítóterek és a főlépcsőház nyílik.

Az egykor a budapesti Szabadság téren álló irredenta szobor, a Kelet másolata.
Az eredeti Pásztor János alkotása volt.
A Magyarországtól elszakított négy országrészről, illetve égtájról kapták a nevüket.
A szobor a magyar erőt megtestesítő Csaba vezért, a székelyek legendás vezérét ábrázolja,
amint az elcsatolt Erdélyt szimbolizáló -karjával az országrész címerét görcsösen ölelő-
férfialak bilincseit széttépi, és őt újra talpra segíti.


Vagonba zárt nemzet - A Magyar Királyi Államvasutak megszállása, kirablása és a magyar exodus 1918-1920 című kiállítás a Nagy Háborút követő sorsfordító évek méltatlanul elfeledett vagy alig ismert történeteiből mutat be néhányat. A felidézett tragikus események mind az állami vasúthoz kapcsolódnak.

Korhű hangulatot és színteret ad a kiállításnak az 1918-19-es éveket idéző vasútállomás, verandás fogadóépülettel, peronokkal és váróteremmel.

Korhűen berendezett állomásfőnöki iroda.

A „Vagonlakók” című részben megismerhetjük az ősei földjéről magyarsága miatt elüldözött mintegy 450 ezer honfitársunk történetét. A kiutasított állami alkalmazottak között nagyon sok volt a vasutas. A biztos megélhetésüket és otthonukat elvesztett családok évekig tengődtek vagonlakásokban vagy nyomortelepeken.



Két méter hosszú, egyedülálló, korabeli gőzmozdony-modell.
Kolozsvár megszállását bemutató nagy terepasztal.

Megismerhetjük Balassagyarmat felemelő történetét is, ahol a lakosok nem nyugodtak bele a csehszlovák megszállásba. Az 1919. január 29-i csehkiverés óta illeti Balassagyarmatot a legbátrabb város cím. Mondani sem kell, hogy a gyarmati ellenállást is az ottani vasutasok szervezték meg…



A Fekete arcképcsarnok. A történelmi Magyarország szétszakításának és a közép- európai egyensúlyok lerombolásának politikai felelősei című kiállítás a békeszerződésért felelősek arcképeit mutatja be.











Kézjegy, amely megpecsételte a történelmi Magyarország sorsát - A trianoni békediktátum aláírása című kiállítás
A gróf Apponyi Albert által vezetett magyar delegáció hosszas munka után, Teleki Pál „vörös térképével”, etnikai, néprajzi, történelmi munkák és érvek tucatjával érkezett meg 1920 januárjában Párizsba - mindhiába. A magyar küldöttséget a tárgyalások ideje alatt házi őrizetben tartották, szót pedig csak 1920. január 16-án, a béketervezet véglegesítése után adtak Apponyi Albert vezérszónoknak. A konferencián Magyarországnak nem volt lehetősége érveket hozni a csehszlovák, román és délszláv területi követelések, a hamisított etnikai adatok és kérdőívek ellenében, az antantnak lényegében semmi másra nem volt szüksége, mint két megbízottra, akik aláírják majd a kész szerződést.





Vármegyeházak a történelmi Magyarországon című kiállítás egy a Hatvani Sándor által lefolytatott több évtizedes kutatómunka nyomán megvalósult kiállítás, mely a vármegyeháza-építészet Kárpát-medencei történetét mutatja be részletes történeti kronológiával, fényképekkel, alaprajzokkal, megyetérképekkel, főispán portrékkal s a tatai vár makettjével.



Trianon és a magyar bélyegkiadás című kiállítási anyag a közép-európai államhatárokban és az állami felségterületekben bekövetkező hatalmas változásokat követi nyomon a postai levelezőlapokon, bélyegeken, bélyegzéseken, felülbélyegzéseken 1918-at követően.


Az Elpusztított köztéri műemlékek a Kárpát-medencében 1918 után című anyag Deák Endre és Balázs Károly gyűjtése alapján z 1918-1920-as impériumváltásnak talán az egyik legkevésbé ismert fejezetét, a magyar jelenlétet, történelmet és kulturális teljesítményt őrző és megmutató, határon túlra került köztéri szobrok, emlékoszlopok, emléktáblák megsemmisítését mutatja be. A több mint kettőszázötven megsemmisített műemlék közül a legfontosabbakat láthatjuk.


Az Eredj, ha tudsz! - Reményik Sándor emlékkiállítás Reményik Sándort (1890-1941) és munkásságát mutatja be. A két világháború közötti erdélyi magyar líra kiemelkedő alakja, bár munkássága a legutóbbi időkig viszonylag ismeretlen volt Magyarországon, mert őt és költészetét 1945 után -jórészt politikai megfontolásokból- évtizedekre száműzték a magyar irodalomból. A királyi Romániában üldözött és betiltott Reményik Sándor verseit éjszakánként kapcsos füzetekbe másoló középosztálybeli magyar leány gyönyörű gesztusa a nem lankadó magyar ellenállást őrzi és mutatja meg.

  


Tatár Dóra - Ónodi Béla: A történelmi Magyarország címerei ólomüvegen

Az ólomüveggel foglalkozó magyar művészházaspár vállalta a Trianon Múzeum centrális pontján található hajdani barokk könyvtárterem mennyezeti világító ablakainak restaurálását. A három, eddig elkészült ablaküveg közepén az integer és a trianoni Magyarország kontúrjai látszanak, üvegenként a régi Magyarország négy-négy vármegye címerével, az ovális üveg szélén a vármegyék neveivel. A vármegyék székhelyeit Magyarország területén apró pontok jelzik. A három eddig elkészült ólomüveg ablakot a Múzeum felajánlásokból kapta.



Guido Reni olasz mester freskójának másolatát Pállik Béla festőművész készítette, Apollót, Aurórát és a Hórákat ábrázolja.


Az ablaküveg közepén az integer és a trianoni Magyarország kontúrjai látszanak,
üvegenként a régi Magyarország négy-négy vármegye címerével,
az ovális üveg szélén a vármegyék neveivel.
A vármegyék székhelyeit Magyarország területén apró pontok jelzik.
Mi marad nekünk?

Franciák! Aláírnátok ezt a békét?
Ez ugyanaz, mint amit Magyarországra akarnak kiróni!

Ezt akarjátok?
Mert mi nem!






Az összeomlástól a revízióig. A magyar irredenta mozgalom 1918-1941 között című kiállítás az 1918-tól 1941-ig, a trianoni békediktátum következtében elcsatolt magyarlakta területek visszatéréséig követi nyomon a magyarországi irredenta és revíziós mozgalmak fejlődését. A bemutatott tárgyi- és képanyag szemlélteti a korszak revíziós hangulatát, amely társadalom egészét áthatotta és összeforrasztotta.



Eredeti plakátok, szobrok, ritka irredenta relikviák, a Horthy-kultusz tárgyi emlékei

Hazánkban nem volt olyan magyar család, amelynek ne maradt volna rokona az elszakított területen,
vagy ne kellett volna valamely hozzátartozójának elmenekülni szülőföldjéről.
Az otthon elvesztése, a szenvedés és megaláztatás a társadalom egészét áthatotta,
s a revízió általános magyar óhajjá vált. Ez tárgyiasult formában is megjelent,
a gyermekek iskolai irkáitól, ceruzáitól, társasjátékaitól kezdve a szódásüvegeken, díszvázákon át
a közterületeken álló szobrokig, emlékművekig és országzászlókig.


Csendőr egyenruhák a 20-as, 30-as évek Magyarországából.

A gyűjtemény egyik legszebb darabja az 1940 áprilisában, több tízezres tömeg jelenlétében felavatott szászrégeni Ereklyés Országzászló.



A trianoni békeszerződés revíziójának radikális kísérlete. Lajtabánság és Prónay Pál
A Sopronnak és környékének a megtartását lehetővé tevő nyugat-magyarországi felkelés részletei a közvélemény számára jórészt ismeretlenek maradtak. Ez a tárlat bemutatja a korabeli nemzetközi katonai és diplomáciai helyzetet, a selmecbányai és soproni diákok lobogó hazaszeretetét és tevőleges katonai cselekményeit, a Lajtabánság kikiáltását, Prónay Pál szerepét. A kiállítás része a fényképekből, tárgyi emlékekből, levelekből, párbaj-jegyzőkönyvekből álló Prónay-hagyaték.



Szeleczky Zita emlékszoba
„Szeleczky Zita, a Magyar Nemzeti Színház volt művésznője azok közé a művészek közé tartozik, akiknek a szemében elsősorban a magyar kultúra s a magyar művészet becsülete számít.” (Nehéz Ferenc író)


"ÉN ÚGY ÉRZEM, HOGY AZ ISTEN MINDNYÁJUNKAT -akik itt vagyunk, és szabadon élünk-
VALAMI CÉLLAL RENDELT IDE. Mindenki, a tudása és tehetsége szerint kell, hogy szolgálja a magyar ügyet.
Én tengereken, világrészeken át magammal hoztam a mi magyar költőink lelkét..."

  
A Múzeum Klebelsberg Kunó elemi népiskola osztálytermében arról a 20. század eleji iskolai életről szerezhetünk kézzel fogható képet.
A békediktátum következtében elcsatolt területeken a népiskoláknak mintegy kétharmada, a középiskoláknak mintegy fele maradt. Az elkövetkező idők közoktatás- és művelődéspolitikáját nagymértékben meghatározta a trianoni határok revíziójának követelése és a keresztény-nemzeti ideológia.
Az 1920-as évek elején a hazai kultúrpolitika és a közoktatásügy irányítása gróf Klebelsberg Kunó kezébe került, aki a kultúrát tartotta a fejlődés elsődleges mozgatórugójának.






Turulszobrok a Kárpát-medencében
A turulmadár magyar eredetmondáink mitologikus madara, ősi hitvilágunk emléke és szimbóluma, az égi hatalom és az uralkodói fensőbbség megtestesítője. Mondavilágunk tőle eredezteti a legtöbb magyar szentet adó, első királyi családunkat, az Árpád-házat, vagyis a Turul nemzetséget. A kiállítás a turulmadár Kárpát-medence szerte egyre növekvő számú, rendkívül változatos köztéri megjelenéseit mutatja be.
 

Ábrázolása a mai napig jelentős tartalmat hordoz, hiszen nemzeti jelképként az önálló magyar nemzeti identitás és a nemzeti összetartozás megtestesítője.

Mai ismereteink szerint a Kárpát-medencében 700-nál is több turul található.

Turulmadár a Zichy-kastély előtt


Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!


LINKEK:


Várpalota város honlapja MAGYARul: http://www.varpalota.hu/
A Trianon Múzeum MAGYARul: http://www.trianonmuzeum.hu/
A Trianon Múzeum MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Trianon_M%C3%BAzeum
A trianoni békeszerződés MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Trianoni_b%C3%A9keszerz%C5%91d%C3%A9s


(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.) 



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy benéztél! / Thanks for your visit!