40. Nemzetközi Múzeumi Világnap
Museum Industriekultur
Műszaki múzeum
Telefonszám: +49 911 2313875
Fax: +49 911 2317432
E-mail: museum-industriekultur@stadt.nuernberg.de
Honlap: https://museen.nuernberg.de/museum-industriekultur/
Nyitva tartás: Hétfő: zárva, kedd-péntek: 09:00-17:00, szombat-vasárnap: 10:00-18:00.
Belépőjegy: Felnőtteknek 5 EUR, kedvezményes 3 EUR.
Egyéb jegyárak, kedvezmények: https://museums.nuernberg.de/visitor-information/admission/
Idén 40. alkalommal rendezték meg a Nemzetközi Múzeumi
Világnapot. Minden országban más napra esett, de csak pár napos eltérések
voltak. Nürnbergben és a régióban 2017. 05. 21-én tartották. Mottója itt
„Spurensuche. Mut zur Verantwortung” volt. A világnap alkalmából számos múzeum
INGYEN volt látogatható ezen a napon. Többek között a Museum Industriekultur (Műszaki
múzeum) is.
Museum Industriekultur
Az 1980-as évek közepén Nürnbergben egy újfajta múzeumot
fejlesztettek ki, amely a technikai, kulturális és társadalmi történelmet is
magában foglalja. Ez a múzeum a Museum Industriekultur (Műszaki múzeum)
Nürnberg északi részén.
Julius Tafel vasgyár
A múzeum egy egykori csavarüzem csarnokában található, amely az 1876-ban alapított és 1975-ben bezárt Julius Tafel vasgyár részét képezte. Ez a csarnok és a szomszédos közigazgatási blokk a hatalmas ipari komplexum utolsó maradványai. Az egykori Tafel-gyár minden más szerkezetét 1990-ben lebontották.
Museum Lane - az egykori csavargyár szíve
Az úgynevezett Museum Lane mellett a történelmi gyárépületben a kiállításokat egységekbe csoportosítják, elsősorban az iparosodás történetére összpontosítva, Nürnberget használva példaként. A munka és a hétköznapi élet a múltban és a jelenben életre kel. 2000-ben számos új kiállítási egység került hozzáadásra, és a múzeum jelenleg közel 6000 négyzetméteren működik. Az új kiegészítések közé tartozik a "Technológiai Revue", egy múzeumi mozi, valamint egy forgó színpad, mely a háztartási készülékek történetét mutatja be.
A múzeumnak különös vonzerőt adnak a hozzá kapcsolt szaktudományi múzeumok, többek között a nürnbergi motorkerékpár-múzeum és az iskolai múzeum, ahol régi osztálytermeket láthatunk.
Az 1900-as évek ipara
J. W. Spaeth gépgyár
A kétütemű dugattyús gőzgép és egy kis bolt emlékeztet Johann Wilhelm Spaeth malomépítőre és technikusra.
A Spaeth gyárából származó kis gőzgép még mindig működik. Spaeth Nürnberg számos gyárának biztosított felszerelést és gyártástechnológiát. Mindössze két ilyen 15 lóerős gőzgép készült, melyből az egyiket Nürnberg vasúti javítóműhelyében helyezték üzembe.
A kétütemű dugattyús gőzgép és egy kis bolt emlékeztet Johann Wilhelm Spaeth malomépítőre és technikusra.
A Spaeth gyárából származó kis gőzgép még mindig működik. Spaeth Nürnberg számos gyárának biztosított felszerelést és gyártástechnológiát. Mindössze két ilyen 15 lóerős gőzgép készült, melyből az egyiket Nürnberg vasúti javítóműhelyében helyezték üzembe.
Gőzgép csarnok
A Spaeth gépgyárjával ellentétben a MAN -korábban Cramer Klett néven ismert- erőfeszítéseit a gyári termelésre összpontosította.
A múzeumban ezt mindenekelőtt egy hatalmas MAN tandem gőzgép jelképezi, amely egykor 1100 lóerőt biztosított a Julius Tafel vasmű számára. Az acél kolosszus még ma is lenyűgözi a látogatókat, amikor beindítják a múzeumi bemutatók során.
A Spaeth gépgyárjával ellentétben a MAN -korábban Cramer Klett néven ismert- erőfeszítéseit a gyári termelésre összpontosította.
A múzeumban ezt mindenekelőtt egy hatalmas MAN tandem gőzgép jelképezi, amely egykor 1100 lóerőt biztosított a Julius Tafel vasmű számára. Az acél kolosszus még ma is lenyűgözi a látogatókat, amikor beindítják a múzeumi bemutatók során.
A nyomda
A számítógépek elterjedésével háttérbe szoruló és eltűnő 1930-as évekbeli forró fémlemezes nyomda még teljesen működőképes.
A tapasztalt nyomdászok olyan gyakorlati bemutatókat tartanak, amelyek során a látogatók például névjegykártyákat tervezhetnek és nyomtathatnak.
A számítógépek elterjedésével háttérbe szoruló és eltűnő 1930-as évekbeli forró fémlemezes nyomda még teljesen működőképes.
A tapasztalt nyomdászok olyan gyakorlati bemutatókat tartanak, amelyek során a látogatók például névjegykártyákat tervezhetnek és nyomtathatnak.
Retro technológia
Nürnberg úttörő szerepet játszott a telekommunikáció és a rádió/televíziós technológia területén. A város hírnevét nem kis részben a Süddeutsche Telefonapparate, a Kabel und Drahtwerke AG (TeKaDe)-nek, Németország első televíziókészülék gyártójának köszönheti.
Forrás |
Élet az 1900-as években
A hangsúly nem a legfontosabb történelmi eseményeken van, mint a háború vagy a politikai felfordulás, hanem a mindenféle társadalmi osztályból származó emberek életén: mindennapi életükön, élet- és munkakörülményeiken, ünnepeiken, oktatási rendszerükön, szabadidős tevékenységükön, művészetükön és kultúrájukon, valamint a magán- és közéletük közötti kapcsolaton. Mindez a nürnbergi iparosodás történetének bemutatására összpontosul, a városra, mely a 19. században Bajorország ipari szíve volt.
Fogorvosi rendelő
1900-tól 1930-ig.Itt az orvostechnológia fejlődését láthatjuk, ahogyan azt a fogászati berendezések tükrözik. Még csak ránézni is fáj. Olyan dolgokat láthatunk itt, mint a pedálos fúró, a nevető gázzal működő altatógép és a sugárvédelem nélküli röntgensugaras készülékek.
Az otthon villamosítása
Főzés, mosás, vasalás, takarítás… csak néhány példa.
Vasaló |
Mosógép |
Történelmi osztályterem
Egy autentikus osztálytermet láthatunk a századfordulóból. A mai tanulók meglepődnek, amikor megtapasztalják, hogy milyen szigor volt az oktatásban nagyszüleik idejében.
Egy autentikus osztálytermet láthatunk a századfordulóból. A mai tanulók meglepődnek, amikor megtapasztalják, hogy milyen szigor volt az oktatásban nagyszüleik idejében.
Igény a sebességre
Történelmi kerékpárok gyűjteménye
A magasan képzett munkaerővel rendelkező termelési létesítmények kulcsfontosságúak voltak a XIX. század utolsó harmadában az Angliából a kontinensre hozott "penny-farthing" kerékpárok tömeggyártásához.
A Nürnberg számos fémfeldolgozó üzemével egyedülálló képességekkel rendelkezett, és a kerékpárgyártás központjává vált, mivel a kétkerekűek a világ első, az egyéni közlekedés eszközeivé váltak. A történelmi kerékpárok gyűjteménye és egy autentikus kerékpárbolt az 1920-as évek végére viszi vissza a látogatókat.
A magasan képzett munkaerővel rendelkező termelési létesítmények kulcsfontosságúak voltak a XIX. század utolsó harmadában az Angliából a kontinensre hozott "penny-farthing" kerékpárok tömeggyártásához.
A Nürnberg számos fémfeldolgozó üzemével egyedülálló képességekkel rendelkezett, és a kerékpárgyártás központjává vált, mivel a kétkerekűek a világ első, az egyéni közlekedés eszközeivé váltak. A történelmi kerékpárok gyűjteménye és egy autentikus kerékpárbolt az 1920-as évek végére viszi vissza a látogatókat.
Történelmi motorkerékpárok gyűjteménye
A Victoria és a Hercules
A motorkerékpár-gyártás Nürnbergben 1901-ben kezdődött,
amikor néhány kerékpárgyártó elkezdett kísérletezgetni a járművek
motorizálásával. Nem sokkal később a Victoria és a Hercules társaságok
bemutatták az első motorkerékpárokat a piacon.
A Zündapp
Azonban a motorkerékpár-gyártás csak az 1920-as években indult be igazán. A
nürnbergi székhelyű Zündapp hamar felismerte a motorizáció irányába mutató
tendenciát, és 1922-ben bevezette a "motorkerékpárt a tömegeknek",
ezzel megalapozva vezető pozícióját a piacon. Hamarosan más gyártók is
követték.
A nürnbergi motorkerékpár-gyártók közül csak hét élte túl a nagy válságot és a weimari köztársaság végét. Amikor a nemzeti szocialisták hatalomra kerültek, a motorkerékpár a háborús gépek szimbólumává vált. A motorkerékpár-gyártás ideiglenes háború utáni tilalmát követően a nürnbergi gyártók hamarosan újra megkezdték a legendás gépek gyártását. A Zündapp KS 601 -gyakran oldalkocsival ellátva- a történelem során "Zöld elefántként" lett ismert.
Nürnberg legfontosabb motorkerékpár-gyártója, a Zündapp egy kis különálló kiállítás tárgyát képezi, amely egykori világrekord-tulajdonosokat, prototípusokat, egyedi kerékpárokat és tesztmodelleket tartalmaz. Az állandó gyűjtemény mellett a múzeum rendszeresen rendez különleges rendezvényeket, márkakereskedők találkozóit és egyéb motorkerékpár témájú rendezvényeket.
A nürnbergi motorkerékpár-gyártók közül csak hét élte túl a nagy válságot és a weimari köztársaság végét. Amikor a nemzeti szocialisták hatalomra kerültek, a motorkerékpár a háborús gépek szimbólumává vált. A motorkerékpár-gyártás ideiglenes háború utáni tilalmát követően a nürnbergi gyártók hamarosan újra megkezdték a legendás gépek gyártását. A Zündapp KS 601 -gyakran oldalkocsival ellátva- a történelem során "Zöld elefántként" lett ismert.
Nürnberg legfontosabb motorkerékpár-gyártója, a Zündapp egy kis különálló kiállítás tárgyát képezi, amely egykori világrekord-tulajdonosokat, prototípusokat, egyedi kerékpárokat és tesztmodelleket tartalmaz. Az állandó gyűjtemény mellett a múzeum rendszeresen rendez különleges rendezvényeket, márkakereskedők találkozóit és egyéb motorkerékpár témájú rendezvényeket.
Tűzoltó motor |
Az 1950-es évek gazdasági csodája a motorkerékpárok számára
fokozott versenyt jelentett az autók ellen, és a nürnbergi
motorkerékpár-gyártás megszűnése elkerülhetetlenné vált.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!
LINKEK:
Honlap NÉMETül: https://museen.nuernberg.de/museum-industriekultur/
Honlap ANGOLul: https://museums.nuernberg.de/museum-for-industrial-culture/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése