2023. május 22., hétfő

U-Boot-Bunker Valentin

Valentin tengeralattjáró-fedezék




Bremen
Bréma

A városállam Hamburg után Németország második kereskedelmi kikötője.
Bréma az ország legrégebbi tengeri városa, mely a Hanza-szövetség része volt.

U-Boot-Bunker Valentin
Valentin tengeralattjáró-fedezék

Ez Németország legnagyobb bunkere, amelyet a második világháború alatt építettek tengeralattjárók sorozatgyártásához. Bréma közelében, a Weser folyónál található, így a tengeralattjárók a gyárból a vízen tudtak kijutni és közvetlenül az Északi-tengerbe csatlakozni.

A bunker 426 méter hosszú, 97 méter széles és 27 méter magas. A falak 4,5 méter vastagok, a tető pedig akár a 7,2 méteres vastagságot is eléri, mert úgy tervezték, hogy ellenálljon a légi bombázásoknak. Körülbelül 500 000 m3 betont használtak fel hozzá!

A 4500 kényszermunkásnak köszönhetően 56 óránként egy XXI-es típusú tengeralattjárót kellett volna gyártani. A tengeralattjárók 8 előregyártott egységből készültek, amelyeket brémai, hamburgi és gdanski hajógyárakban építettek, és vonattal vagy hajóval hoztak ide.

A bunker építése 1943-ban kezdődött, mivel Németország el akarta vágni a szövetségesek utánpótlási útvonalait az Atlanti-óceánon. A bunkerben 2 éven át 10000 kényszermunkás dolgozott Európa minden tájáról, rendkívül nehéz körülmények között. Körülbelül 1600 munkás halt meg az építkezés során...

1945 márciusában a Királyi Légierő bombázta a bunkert, és 2 bombának sikerült átütnie a bunker nyugati részét, amely még nem volt befejezve. Az építkezés röviddel ezután leállt, és az épületben soha nem készült tengeralattjáró, annak ellenére, hogy az épület 90%-ban készen állt, és a következő hónapokban meg kellett volna kezdeni a gyártást.

1983-ban az épület előtt az építkezés áldozatainak emlékművet állítottak.

A háború után a bunkert a német hadsereg 2010-ig anyag- és járműtároló épületként használta. A bunker 2015 óta emlékhelyként látogatható (a belépés ingyenes).














Mint egy telhetetlenül éhes szörny, a betongép óránként 300 zsákot nyel el.
Körülbelül tízen cipeljük a zsákokat.
A felügyelők kiabálása és verése ellenére soha nem tudjuk teljesen megtölteni.

Raymond Portefaix (1926-1995), a Farge-i szatellit koncentrációs tábor egykori francia foglya, röviddel szabadulása után.


Szabotázs
A kész betont csöveken keresztül szivattyúzták volna az építési gödrökbe vagy deszkafalazatokba.
Ahhoz, hogy útközben elég sokáig folyékony maradjon, sárga agyagot kellett hozzáadni.
A kényszermunkások gyakran szándékosan hagyták ki ezt az agyagot, aminek következtében
a csövek eldugultak és elrepedtek. A keverőüzemeket le kellett állítani,
és a kimerült kényszermunkások számára a szabotázsnak ez a formája plusz pihenőt jelentett.
Minden tényleges vagy feltételezett szabotázst szigorúan megbüntettek.




Tengeralattjáró kiszállítási kapu





Kézzel készített 𝗰𝗶𝗴𝗮𝗿𝗲𝘁𝘁𝗮𝘁𝗮́𝗿𝗰𝗮 alumíniumból - E. Metz adománya a Denkort Bunker Valentin -nak.
1944-ben a 17 éves Erich Metz egy Neustadt an der Weinstrasse-i cég tanoncaként dolgozott a Valentin bunker építésén Brémában. Egy nap egy olasz kényszermunkás szólította meg: "Odatartotta hozzám a tárcát, és csak annyit mondott: 'kenyér, kenyér' [...] és én tudtam, mit akar". A fiatal németet lenyűgözte a bonyolultan megmunkált 𝗰𝗶𝗴𝗮𝗿𝗲𝘁𝘁𝗮𝘁𝗮́𝗿𝗰𝗮, és beleegyezett a cserébe. Erich Metz éveken át kerékpárjavító készletének tárolására használta a tárcát.







U-Boot-Klasse XXI
XXI típusú német tengeralattjáró

A XXI-es tengeralattjáró akkoriban a világ legjobbja volt, 62 órán át tudott a víz alatt maradni és 20 perc alatt 18 torpedót lőtt ki, de mivel 1943-ban kezdték el gyártani, túl későn érkezett a háborúba. A szövetségesek azonban a háború után tanulmányozták és lemásolták a tervét, hogy saját tengeralattjárókat építsenek. Az utolsó létező XXI-es típusú tengeralattjáró Bremerhavenben látogatható.


 


Cím
: Rekumer Siel, 28777 Bremen, Németország
Telefon: +49 (0) 421 69673670
E-mailmail@bunkervalentin.de
Hivatalos honlap NÉMET és ANGOL mellett több más nyelven is: Startseite (denkort-bunker-valentin.de)



Ha tetszett a bejegyzés, köszönöm, ha megosztod a linket másokkal is. A cikket viszont légy szíves, ne másold!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

 

LINKEK/FORRÁSOK

Bréma (település) MAGYARul: Bréma (település) – Wikipédia (wikipedia.org)
Bréma (tartomány) MAGYARul: Bréma (tartomány) – Wikipédia (wikipedia.org)
Bremen NÉMETül: Bremen – Wikipedia
Valentin tengeralattjáró-fedezék MAGYARul: Valentin tengeralattjáró-fedezék – Wikipédia (wikipedia.org)
XXI típusú német tengeralattjáró MAGYARul: XXI típusú német tengeralattjáró – Wikipédia (wikipedia.org)
XXI típusú német tengeralattjáró NÉMETül: U-Boot-Klasse XXI – Wikipedia

LeRoutard Allemagne kötete, 2016, ISBN 9 782019 124427

A helyszínen kapott, illetve kihelyezett információs anyagok



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy benéztél! / Thanks for your visit!