Negombo - Marakkalagama - Madampe
- Pambala - Tabbowa South Tabbowa Wewa - Anuradhapura - Negombo
2015. 02. 20.
Megint korán keltünk, gyorsan megreggeliztünk, és ezúttal öten (anyu, apu, Laca, Chinta és én) vágtunk neki az utolsó nagy menős napnak. (Ezután már csak láblógatás lesz ;-) )
Marakkalagama és
környéke tele van téglakészítő kisüzemekkel. A sok fa a tégla kiégetéséhez kell.
Következőnek egy „banán szaküzlet”-nél álltunk meg. Azért,
mert apu még otthon kiderítette, majd a fejébe vette, hogy Srí Lanka-n van
piros! banán. És ő azt mindenképpen meg akarja kóstolni. Így hát megálltunk
ennél a kis árudánál, és vettünk piros banánt. Persze más volt az íze, mint
amit otthon megszoktunk, meg amit bárhol a világon máshol ettünk, de azon
kívül, hogy a héja piros, nem volt semmi különös.
Ezután Pambala-ban
álltunk meg az Új Hindu Templomként
emlegetett helyen. Sajnos nem lehetett fényképezni, és ezt nagyon komolyan
vették, a fényképezőgépet vagy le kellett volna adni, vagy a kocsiban hagyni,
és állandóan követtek, hogy nehogy esetleg mobillal csináljunk képeket. Ennek
ellenére nagy élmény volt a templom, mert belecsöppentünk egy „áldás”
szertartásba. Valaki jött, és valamire áldást kért a paptól. Hozott magával
áldozati adományt (gyümölcsöket) és odaadta a papnak, aki elvette és
„feldolgozta”. Azaz felbontotta a kókuszdiót, szép virágokat rakott bele,
füstölőket gyújtott, közben imádkozott. Mi meg álltunk és néztük. Aztán
megfüstölt minket is, olajat kaptunk a kezünkbe, piros pöttyöt a homlokunkra.
Eddig még nem írtam erről, de nekem nagyon tetszik Srí
Lanka-n ez a vallások békés egymás mellett élése. Mint például Kataragama-ban
is. Nem gond az ha buddhista vagy, simán elmehetsz egy hindu templomba is
imádkozni. Az hogy egy perccel ezelőtt még a buddhistában imádkoztál, nem
akadály. Nem úgy mint itthon, ahol még a keresztény vallások sem mindig
hajlandók egymással békésen meglenni, fujjognak egymásra. És akkor még a nem
annyira rokon vallásokról nem is beszéltem…
Hosszú út állt előttünk Anuradhapura-ig. Következőnek a Tabbowa South Tabbowa Wewa tónál
álltunk meg. Ez egy víztározó, a tenger feletti magassága 20 méter . A Tabbowa Wewa
egy ősi öntözőrendszer, melyet a Mee Oya medencében építettek öntözési célokra a
Nanneri Oya felduzzasztásával, mely a Mee Oya jelentős mellékfolyója. A tározót
1913-1925 között restaurálták, majd ismét 1969-ben. Területe 461 hektár . Nincs sok
bizonyíték a történelemben az építésével kapcsolatosan, de úgy tartják, hogy Kawantissa
király építette, aki Anuradhapura és Ruhuna királya volt, és Kr. e. 205-161
között uralkodott.
Anuradhapura 1982 óta a UNESCO Világörökség Listán a 200-as
referencia számmal szerepel.
A várost Pandukabhava alapította az i.e. 4 században, állítólag
csillagjósok javaslatára. Az új főváros meghatározott tervek szerint készült,
külön palota és templomnegyeddel, tágas lakókörzetekkel. Fejlődése később, Pandukabhava
unokája, Devanampiya Tissa király uralkodása idején következett be, akinek
köszönhető Srí Lanka történetének egyik legfontosabb eseménye, a buddhizmus
érkezése a szigetre. Ekkor épült az első dagoba (a Thuparama dagoba), és a
Mara Vihara templom is. Anuradhapura városát hatalmas védőfalak vették körül, s
a korabeli világ egyik legbonyolultabb csatornarendszere szabdalta keresztül.
Ehhez a vizet hatalmas víztározó medencék biztosították. Ez mind az első
buddhista király Devanampiya Tissa és utódai alatt történt.
Később a város számos tamil inváziót átvészelt (pl. i.e. 2.
század), Duttha Gamani azonban kiűzte őket az országból. Ekkorra esett a város
második nagy építési periódusa; ekkor építették az első nagyméretű dagobákat és
palotákat. A következő évszázadokban a város megint hanyatlásnak indult. A 3.
században Mahasena, majd az 5. században Dhatusena, a 6. században II.
Moggallana uralkodása hozott újra virágzást a városra. Végül a 10. században I.
Vijayabahu (akit még Anuradhapura-ban koronáztak meg) a politikai-kulturális
központot Polonnaruwa-ba helyezte át.
A korabeli város mesés romjait csak a 19. század elején
fedezték fel, addig mélyen benőtte a dzsungel.
A dicsőséges múltú város egykori fényét hűen tükrözi a
palotaépületek, kolostorok és mesterséges medencék maradványai, melyek még
romosan is igen lenyűgözőek. A Malwatu folyó partján 6 km átmérőjű körben fekvő
romterület, a rengeteg látnivaló felfedezésére érdemes rászánni egy egész napot.
Ez idáig is csak a központi negyed legfontosabb részeit tudták feltárni,
tekintve, hogy a város fénykorában több száz négyzetkilométernyi területet
foglalt el.
Megvettük a jegyeket (a teljes árú jegy 25 USD vagy 3250
RS), majd elindultunk felfedezni az ősi várost.
Vijayabahu 12. századi palotájának romjai mellett található
a palotához tartozó Mahapali refektórium.
Ez volt a kolostori ebédlő, melyben egy hatalmas, 3 méter hosszú és 2 méter széles kőkádat
láthatunk. Ebben tárolták a több ezer itt élő szerzetes számára a rizst és
egyéb ételeket.
Az úton tovább haladva, a másik oldalon láthatjuk a Rézpalota épületét (Brazen Palace). Ez az oszloptenger
képezte Duttha Gamani híres rézpalotájának földszintjét. Az eredeti 1800
oszlopból 1600 maradt fenn. A palota 9 emeletes volt és drága fafélékből
készült. A tetejét rézlemezek borították, innen kapta a nevét. Drágakövekkel és
gazdag fafaragásokkal díszített épület volt, minden emeletén 100 szobával,
melyet 1000 szerzetes lakott. Építése után 15 évvel azonban leégett, és a 2.
században Saddha Tissa király építette újjá, de akkor már csak 7 emeletes volt.
A 11. században a csóla hódítás alatt újra elpusztult. Mai fomáját
Parakramabahu-nak köszönheti, aki a 12. században építette újjá.
Anuradhapura leghíresebb nevezetessége a Sri Maha Bodhi; egy ősrégi bódhi-fa, az ország legszentebb fája, amely
a legenda szerint annak a fának egy ágából fakadt, mely alatt Buddha elérte a
megvilágosodást. (Ez a bódhi fa egyébként egy nyárfalevelű fügefa, ficus
religiosa.) Az ágat Sanghamitta királylány hozta a szigetre és ültette el itt, i.e.
288-ban, és azóta folyamatosan őrzik. Egy kőfallal körülvett udvaron, magas,
négyszögletes teraszon áll, és vastag, öreg ágait vasoszlopok támasztják alá. A
terasz és az azt körülvevő oltárok különböző korokban épültek, ez mutatja azt
is, hogy minden uralkodó kötelességének érezte a fa megóvását, és környezetének
díszítését. Ez a világ legidősebb fája, melynek ismert az ültetési dátuma, és
amelynek folyamatos őrzéséről történelmi írások tanúskodnak. Az biztos, hogy egy
hétköznapi látogatónak lehetetlen közel kerülnie a fához, mivel szinte teljesen
körbeépítették a templommal, és a kaput őr vigyázza.
Ezeken túl itt találhatóak Srí Lanka legimpozánsabb sztúpiái
is, elsőként a Ruvanyelisaya dagoba-t
néztük meg. Ennek a fehér színű dagobának az építése Duttha Gamani nevéhez
köthető. A legendák szerint a király a halálos ágyán feküdt, de a dagoba még
messze volt a befejezésétől. Testvére ezért bambuszból és leplekből
elkészítette a mását, így e kegyes csalással az uralkodó még láthatta „készen”
a mesterművét. Ma ez a legnagyobb dagoba Srí Lanka-n, 100 méter magas, és
kerületet 310 méter .
Aranyozott csúcsán (8 méter
magas) egy hegyikristály, burmai buddhisták ajándéka van elhelyezve.
Anuradhapura épületei közül ezt állították helyre elsőként. 100 méteres
oldalait elefánt fejek díszítik, ezek közöl csak a nyugati feljárat mellett van
néhány eredeti, a többi pótlás. A 4 fő világtáj irányéban kisebb szentélyek
vannak, ezek későbbi korokból származnak. A keleti szentélynél egy kőtábla
szerint a 12. században Nissankamalla elzarándokolt ide.
Srí Lanka legelső dagobája, a Buddha kulcscsontja fölé emelt
Thuparama dagoba egy 19 méter magas építmény.
Devanampiya Tissa király építtette az i.e. 3. században, a buddhizmusra való
áttérését követően. Eredetileg „rizskupac” formája volt, de később átépítették
harang formájúra. A mellette megmaradt díszes faragású oszlopok egy valamikori
kúp alakú, fa tetőszerkezetet tartottak az építmény felett.
Az egykor kiterjedt kolostorkomplexum középpontjában
magasodik az Abhayagiri dagoba.
Vattagamani Abhaya király nevéhez köthető, aki az i.e. 1. században emeltette a
dagobát. Egykoron 150 métermagas volt, ma már csak 75. Kerülete 667 méter . A
kolostorkomplexum 5000 szerzetesnek adott otthont. Itt is emeltek a fő égtájak
irányába kisebb szentélyeket, melyek jó állapotban maradtak meg. Legrégebbi
elemei a keleti szentélynél található vázamotívumos oszlopok. A törpéket
ábrázoló faragások későbbiek.
A Ratnaprasada
épületének alapjait a 2. században rakták le, Kannitha Tissa uralkodása idején.
Mai formáját jóval később, a 8. században nyerte el. Rendeltetése nem
egyértelmű, hitték királyi palotának, és az Abhayagiri templom apátjának
lakhelyének is. Hatalmas, több mint fél méter átmérőjű négyszögletes oszlopai
miatt Elefántistállónak is nevezik. Legértékesebb eleme a kőteraszra felvezető
lépcső mellett látható őrkövek, melyek a 8. századból származnak, és gazdag
kidolgozású keretben ábrázolják a kígyókirályt, Nagaraja-t, koronája körül a
hétfejű kobrával. Bal kezében egy virágvázát tart, a bőség edényét, a jólétre
utalva, a jobb kezében pedig lótuszvirágot, mely isteni mivoltára utal.
A Mahasena palota
büszkélkedik a legszebb holdkővel, emiatt Holdkő palotaként is szokták
emlegetni. A palota alapjai 3. századbeliek, de a 8. században épült fel. Fa
szerkezete mára elpusztult, kőteraszai és annak oszlopai sejtetik, hogy
nézhetett ki annak idején. Neve ellenére nem palota, hanem templom volt, és
központi épületét 4 kisebb vette körül.
Anuradhapura másik ismertebb nevezetessége a Samadhi Buddha szobor, melyet az
Abhayagiri dagobától nem messze az ásatások során meglepően jó állapotban
találtak meg. Ez egy a Buddhát meditációs pózban megörökítő kőszobor, mely a
buddhista szobrászat egyik mesterműve; 2 méter magas és 1700 éves szobor, melyet védőtető
alá helyeztek.
A Samadhi Buddha szobortól kb. 200 méterre találjuk a Kuttam Pokuna-t, azaz az Iker fürdőt. Szeépen megmaradt
medencéiben ma halak úszkálnak, annak idején pedig valószínűleg a szerzetesek
használták.
A Mahasena király által a 3. században emeltetett, egykor 122 méter magas Jetavanarama dagoba, a világ legnagyobb
téglaépítésű dagobája, bár ma már csak 70 méter magas. Építése idején csak az
egyiptomi piramisok voltak magasabban nála.
A Tissa Wewa
tavat építőjéről, Devanampiya Tissa királyról nevezték el. Az i.e. 3. században
épült.
Az Isurumuniya
templom az i.e. 3. században épült. Ez egy sziklák között megbúvó építmény.
A legkorábbi megmaradt részei a templom előtti négyszögletes tavacskák
reliefjei, melyeken elefántok, férfialak, és lófej is látható.
A templom mellett van egy kis múzeum, ahol fafaragásokat láthatunk, melyek között a legjelentősebb egy az 5. századból származó Szerelmespárt ábrázoló dombormű.
A sziklák között rengeteg denevér bújik meg. Éles, csiripeléshez hasonló hangot adnak.
A templom mellett van egy kis múzeum, ahol fafaragásokat láthatunk, melyek között a legjelentősebb egy az 5. századból származó Szerelmespárt ábrázoló dombormű.
A Vessagiriya
kolostorban Devanampiya Tissa király udvarának 500 nemese, akik áttértek a
buddhizmusra, az itteni 24 sziklabarlangban éltek remeteként. Lépcsőn jutunk
fel a sziklahátra, mely a barlangokat rejti.
Innen aztán már haza indultunk, és útközben már csak enni
álltunk meg egy útszéli kis helyen. Eddigre már sötét volt, és ha lehet, még
sötétebb mire visszaérünk Negombo-ba. Negombo-ban az állomáson búcsút vettünk
Chintha-tól, mert vele már többet nem találkozunk ittlétünk alatt. Visszaérve a
hotelbe, csak bezuhantunk az ágyba.
Ha
tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a
következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook
oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel
találkozhatsz!
Panoráma Országkalauzok Sri Lanka kötet
Anuradhapura MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Anuradhapura
Anuradhapura ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Anuradhapura
Anuradhapura UNESCO listán ANGOLul: http://whc.unesco.org/en/list/200
Anuradhapura ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Anuradhapura
Anuradhapura UNESCO listán ANGOLul: http://whc.unesco.org/en/list/200
Hotel Rani Beach***: http://www.ranibeachresorts.com/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése