2020. június 7., vasárnap

Tempelhofer Feld



Berlin-Tempelhof repülőtér (THF / EDDI), 1923-ban épült és a hidegháború alatt a nyugat-berlini amerikai szektor repülőtere volt. 2008. október 30-án bezárták, azóta Tempelhofer Feld néven szabadidőparkként működik.




Flughafen Berlin-TempelhofBerlin-Tempelhof repülőtér

A berlini Tempelhof repülőtér (Flughafen Berlin-Tempelhof) jelenlegi területe a középkorban a Templomos Lovagrend birtokában volt, innen eredeztetik a „Tempelhof” elnevezést. 1720-tól egészen az I. világháborúig a porosz, majd az egyesített német haderők használták gyakorló-, illetve felvonulási célokra. 1909-ben innen szállt fel a francia Armand Zipfel, őt később, de még ugyanebben az évben Orville Wright követte. 1923-ben döntöttek létrehozásáról, és a légikikötő hivatalosan 1923. október 8-án nyitotta meg kapuit. 1926. január 6-án itt alakult meg a Deutsche Luft Hansa.


1927-ben a repülőterek közül a világon elsőként(!) földalatti vasúttal csatlakoztatták a belvároshoz, és még ugyanebben az évben avatták fel az első terminálépületet. A rohamosan növekedő forgalmat látva a náci kormány az 1930-as évek közepén a repülőtér erőtejes fejlesztéséről határozott, így épült meg Prof. Ernst Sagebiel tervei szerint a hatalmas, félköríves, ikonikussá vált terminálépület. Az építkezés 1936 és 1941 között zajlott, azonban a II. világháború alaposan keresztülhúzta a gigantikus munkaprogram teljes megvalósítását. Hitler Germania birodalmi építészetének egyik legjelentősebb, egészében felépült darabja lett volna. Sir Norman Foster brit építész azonban még így is „minden légikikötő anyja”-nak nevezte a tempelhofi terminálépületet. A félkör alakú főépület akkor a 18. legnagyobb építmény(!) volt a világon, és ebben működött a világ legkisebb duty-free üzlete. Sokak szerint ez a világ legrégebbi kereskedelmi repülőtere, bár ezt több repülőtér is vitatja. A két párhuzamos futópályát (a 2094 méter hosszú 09L/27R-t és az 1840 méteres 09R/27L-t) guruló utak fogják körbe. Európában -a londoni Croydon Airport és a párizsi Le Bourget mellett- Tempelhofot tartják a háború előtti három legjelentősebb repülőtér egyikének.


1938 második felében












Az 1938-39-es adatok szerint átlagosan legalább 50 külföldi és 40 belföldi repülőgép indult és érkezett naponta, ezzel 1939-re a világ egyik legforgalmasabb repülőtere lett. A II. világháború idején a polgári utasforgalmat leállították, de a bajbajutott gépeknek engedélyezték a kényszerleszállást. A repülőteret 1945 áprilisában a szovjet csapatok, majd júliusban az amerikaiak vették birtokba, és megkezdték a háborús károk kijavítását. A megosztott Berlinben az amerikai zónába került Tempelhof sorsdöntő szerepet játszott az 1948-49-es szovjet blokád idején. A szovjetek elzártak Berlin körül minden földi és vízi utat, így a repülőtér a légihíd része lett: 1948 júniusától 11 hónapig fogadta azokat a repülőgépeket, amelyek a berlini lakosság ellátásához szükséges létfontosságú dolgokat; élelmiszert, szenet szállítottak. A blokád idején határoztak egy új nyugat-berlini repülőtér létrehozásról, ekkor épült meg a város észak-nyugati részén a Tegel. Berlinben ezzel együtt három repülőtér (a Tegel (TXL), Schönefeld (SXF), valamint a Tempelhof (THF)) volt. Tempelhof később katonai repülőtérként működött, polgárivá a német újraegyesülés után vált.

Fent: 1962 - két British airways Vickers Vanguard repülőgép
Lent: 1964 - Kirk Douglas feleségével a Berlin-Tempelhof repülőtéren

Fent: a terminál 1963-ban
Lent: 2008-ban, nem sokkal a leállás után

Rdar torony 2005-ből


Tempelhofer Feld

Az 1996-os döntés értelmében az épülő új, Brandenburg repülőtér veszi majd át a meglévő berlini légikikötők forgalmát, a többit fokozatosan bezárják. Elsőként, 2008-ban Tempelhof állt le. A terület a város tulajdona lett, és azóta számos nagy rendezvénynek, koncertnek, vásárnak, fesztiválnak, sporteseménynek adott otthont. A futópályák és a zöld területek a város rekreációs zónájának részévé váltak, és 2010-ben nyílt meg a Tempelhofer Feld nevű szabadidőpark, mely napkeltétől napnyugtáig van nyitva. 10 bejárata van, a belépés ingyenes. Megmaradt a gigantikus terminálépület, és láthatunk két repülőgépet is. Az egyik a terminál épülete előtt álló Douglas C-54 Skymaster, a másik pedig a tűzoltóság gyakorlatain is használt Nord Aviation (később Aérospatiale) Nord 262-es. A futópályákon nagy X-szel jelzik, hogy használaton kívül vannak. A gurulóutak is megvannak a megfelelő jelzésekkel együtt.













Radar torony

Nord Aviation (később Aérospatiale) Nord 262 

Nord Aviation (később Aérospatiale) Nord 262



Nord Aviation (később Aérospatiale) Nord 262

Nord Aviation (később Aérospatiale) Nord 262 1987-es balesete

Nord Aviation (később Aérospatiale) Nord 262 még a baleset előtt




Douglas C-54 Skymaster 








Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!



LINKEK / FORRÁSOK 

Berlin Tempelhof repülőtér ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Berlin_Tempelhof_Airport
Tempelhofer Feld szabadidőpark ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Tempelhofer_Feld

Lonely planet: Pocket Berlin, 6th edition, ISBN 978-1-78657-798-6
Le Routard: Berlin, 2016, ISBN 978-2-01-912437-3


(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.) 


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy benéztél! / Thanks for your visit!