2017. július 31., hétfő

Világörökségek nyomában a Boden-tó körül - VII+I. rész




Nyomozás: Járt-e zeppelin Egerben? avagy: Ez az Eger a mi Egerünk?



A Zeppelin Museum előcsarnokában lettem figyelmes egy táblán EGER nevére. Csodálkoztam, de aztán úgy gondoltam, hogy sok helyen a világban van ugyanolyan nevű település, ez biztosan nem a mi EGERünk. De hazaérve csak nem hagyott nyugodni a dolog, és elkezdtem nyomozni (már megint). És akkor rábukkantam, hogy bizony, ez ez Eger lehetne éppen a miénk is.


 
Ezért lehetne a miénk:

Az LZ 127 (Luftschiff Zeppelin 127) lajstromszámú Graf Zeppelin egy német merev szerkezetű léghajó volt, egyben a német léghajógyártás legsikeresebb darabja. A repülőt a tervezőjéről és a gyártását finanszírozó német grófról, Ferdinand von Zeppelinről nevezték el.
 
Graf Ferdinand von Zeppelin
 
1928. július 8-án keresztelte meg Ferdinand von Zeppelin gróf lánya, azon a napon, amikor néhai apja betöltötte volna 90. évét. Első útjára 1928. szeptember 18-án indult, és kilenc éven át üzemelt. A Graf Zeppelin 136 alkalommal repülte át az Atlanti-óceánt. A léghajó a világ első, menetrend szerinti, nonstop interkontinentális légijárata lett. 1929-ben a Graf Zeppelin megkerülte a Földet is, öt megállóval. Ez volt az első ilyen jellegű út, melyet óriási médiaérdeklődés kísért. A léghajó eljutott az Arktiszra (Polarfahrt) is.

A léghajó több európai, valamint közel-keleti látogatáson vett részt.
 
LZ 127 Graf Zeppelin

Az LZ 127 Graf Zeppelin Kairó felett


Az LZ 127 Graf Zeppelin a világkörüli útjáról magukkal hozott holmik

 
Budapest felett először 1929. október 16-án pillanthatták meg a Zeppelint, amikor éjjel átrepült a főváros fölött. Egy évvel később, 1930-ban Görögországból Német Birodalomba visszatérőben, átlósan átrepült a Dunántúl felett. Ez az esemény a korabeli sajtóban nagy hír volt, és ez adta az ötletet egy Magyarország feletti bemutatóra, körrepülésre.

Az LZ 127 Graf Zeppelin, az akkori idők legnagyobb léghajója 1931. március 29-én, vasárnap reggel 8 óra körül szállt le a Weiss Manfréd Művek saját csepeli repülőterén. Friedrichshafenből indult, és a fedélzetén a személyzeten kívül 12 utas tartózkodott. A léghajón több neves személy utazott, többek között Karinthy Frigyes, Horthy István és gróf Almássy László. A Magyar Aero Szövetség 250 utászkatonát vezényelt ki a helyszínre, hogy segítsék a léghajó leszállását és lehorgonyzását a róla ledobott kötelekkel. Nem volt egyszerű a feladat, ugyanis hózáporral és szélviharral kellett megküzdeniük. Ennek ellenére is mintegy 30 000 ember ment ki a helyszínre. Karinthy Frigyes volt, aki a sikeres földet érés után elsőnek lépett ki a léghajóból. Horthy Istvánt édesapja, Horthy Miklós kormányzó várta a repülőtéren.

A Graf Zeppelin rövid pihenő után, 30 fizető utassal -köztük Gömbös Gyula honvédelmi miniszterrel és több újságíróval- felszállt, és elindult magyarországi körútjára.

A terv szerint a Parlament épülete, a Mátra, Eger, Mezőkövesd és Miskolc, majd Szentes és Hódmezővásárhely térsége, aztán Debrecen, majd a Jászság, onnan pedig újra a csepeli repülőtér következett volna.

Az egriek is nagyon várták a Zeppelint. Az Eger napilap 1931. március 22.-i számában a címlapon számoltak be arról, hogy a léghajó Eger, Gyöngyös és a környező falvak felett is átrepül majd. 

Forrás

Majd ugyanez a napilap a 1931. március 31.-i számában arról ír, hogy a dunántúli kedvezőtlen időjárás miatt (hóvihar tombolt!) módosítani kellett az előre bejelentett útvonalat. Budapest, Hatvan, Miskolc, Lillafüred, majd újra Miskolc, Debrecen, Kecskemét és Budapest lett a tényleges útvonal. Jelentős eseménynek számított még az is, hogy a hóvihar miatt végül mégsem repült be Eger fölé a léghajó.

Forrás

Újabb sikeres landolás és pihenő után az LZ 127 Graf Zeppelin 14 utassal a fedélzetén visszaindult német állomáshelyére, Friedrichshafenbe. A Boden-tó partján fekvő városba hajnali fél négykor érkezett meg.

A vendégek ebédet is kaptak.
Ilyen étkészletből ehetett az, akinek a gyomra bírta a viharos időjárást.

A vendégek ebédet is kaptak.
Ilyen étkészletből ehetett az, akinek a gyomra bírta a viharos időjárást.

A vendégek ebédet is kaptak.
Ilyen tálcákon vitték nekik a fogásokat.

Menü
(nem a magyarországi út menüje)

Tisztasági készlet az LZ 127 Graf Zeppelinen

Kabin az LZ 127 Graf Zeppelinen
(Balra nappali, jobbra éjszakai elrendezés)

Na, de emiatt csak nem teszik ki Eger nevét a múzeum falára?! Nyomoztam tovább, hogy talán mégiscsak az első megérzés lesz az igazi, és van valahol máshol is egy Eger. Sajnos van. Illetve volt. 

 
Ezért nem a miénk:

Ahogy sejtettem, tényleg van egy másik Eger is. Ez pedig a mai Csehország területén található, az Ohře (németül Eger) folyó partján, és a mai neve Cheb (németül Eger).

Az eseményt itt is széles körben hirdette a sajtó. Ez volt az első alkalom, hogy a Szudétavidéken szálljon le egy zeppelin. A nagy eseményre különvonatok és buszok szállították az embereket. 1939. augusztus 13-án az LZ 130 Graf Zeppelin II léghajó repült ide egy repülőnapra. Fogadására 120 000 ember érkezett.

LZ 130 Graf Zeppelin II léghajó Eger felett
(A szudétavidéki Eger felett)
Forrás

A Graf Zeppelin II az LZ 129 Hindenburg nevű testvérhajójával a legnagyobb ember alkotta szerkezet volt, amely a levegőbe emelkedett. E két léghajó, az LZ 129 Hindenburg és az LZ 130 Graf Zeppelin II ma is a legnagyobb, emberkéz alkotta repülő objektumnak számít: hossza 245, átmérőjük 41 méter volt, és 199 973 köbméter gáz befogadására voltak képesek. Legnagyobb sebességük 135 km/h volt, tartósan 125 km/h-val tudtak haladni.

Az LZ 130 Graf Zeppelin II a Lowenthal hangárnál 1938-ban
Forrás

Az LZ 130 Graf Zeppelin II repülés közben
Forrás

Az LZ 130 Graf Zeppelin II modellje a Zeppelin Múzeumban, Friedrichshafenben


Ez a léghajó 30 járatot teljesített, és ez az útja Frankfurtból Egerbe az egyik utolsó volt. Ez után már csak a két legutolsó út, az úgynevezett Essen/Mülheim-Fahrt (Essen/Mülheim járat) történt 1939. augusztus 20.-án, nem sokkal később ugyanis kitört a II. világháború. Az indulási és érkezési hely Frankfurt am Main volt, egy megállóval az Essen/Mülheim repülőtéren. Ez az utazás jelentette a nagy léghajóval történő szállítás végét. Az LZ 130 Graf Zeppelin II léghajót a frankfurti nagy zeppelin hangárba vitték. 1940 márciusában Göring elrendelte a megmaradt léghajók szétszerelését és az ezekből kinyert alumíniumot a náci hadiipar kapta meg. A többi anyag és alkatrész szétszóródott és jórészt nyom nélkül eltűnt a háború végére.   

(Most már tényleg VÉGE)
 
 
 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha szeretnél velem utazni máskor is, akkor csatlakozz a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalához, ahol bejárjuk az egész világot, és megosztjuk a tapasztalatainkat!



 
LINKEK/FORRÁSOK

Boden-tó MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Boden-t%C3%B3
Friedrichshafen MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Friedrichshafen
Zeppelin Múzeum NÉMETül, ANGOLul: http://www.zeppelin-museum.de/
Ferdinand von Zeppelin MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_von_Zeppelin




Zeppelin EGER felett képek forrása: http://bartaz.hu/az-lz-127-graf-zeppelin-sata-felett/

Zeppelin a szudétavidéki EGER felett kép forrása: http://mengelmann64.magix.net/public/Zeppelin.htm


Cheb (Eger) ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Cheb

LZ 130 Graf Zeppelin II léghajó ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/LZ_130_Graf_Zeppelin_II

 


Le Routard útikönyvek sorozat Allemagne része, 2016-os kiadás, ISBN 9 782019 124427
Magyar Miklós - Zeppelin hóviharban c. könyve(cskéje) NAGYON AJÁNLOM elolvasni, élvezetes írás, sok képpel!
Valamint a múzeumban kirakott információs táblák fordítása

 
 
(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.) 
 
 

 

2 megjegyzés:

  1. Ez a nyomzás nagyon jó volt! Azt tudtam, hogy a cseh-bajpr határnál is létezik egy Eger, több szép tó van a környékén. A bajor részen egy település Hohenberg an der Eger. :-)
    Kár, hogy anno a magyar Eger felett nem sikerült átrepülniük.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy tetszett! :-) Én is élveztem a kutakodást ;-)
      Hohenberg an der Egert megtaláltam én is.
      Én a cseh Egerről nem tudtam, és elég nehezen is találtam meg, mivel ma a csehek már nem úgy hívják.

      Törlés