2018. május 21., hétfő

Kékestető

Magyarország legmagasabb pontja

Kékes

A Kékes Magyarország legmagasabb hegye, mely az Északi-középhegységben, a Mátrában található. Hazánk jelentős turisztikai célpontja, egyik legjelentősebb klimatikus gyógyhelye, illetve síközpontja. 1014, más mérések alapján 1015 méter magas. Nem ismerek olyat, aki ne Kékestető néven emlegetné, ami viszont helytelen, mert ez a hegy területén található település neve. Azonban ezen nagyon nincs mit csodálkozni, hisz a csúcson 1985. augusztus 20. óta található nemzeti színűre festett kőre, mely a magassági pontot jelzi, szintén „Kékestető 1014” van írva.

Miután pár hete felmentünk Németország legmagasabb pontjára (Zugspitze, 2962 m), elhatároztam, hogy legközelebb, ha alkalom adódik rá, felviszem Laurent-t hazánk legmagasabb pontjára is. Mikor meséltem neki róla, hogy 1014 m, kb. kinevetett, hogy az nem is hegy, az csak egy domb. Hát igen, sajnos Trianon óta nekünk már csak ennyi maradt.
Mivel egyre több mindent megért magyarul, ezt a kirándulást titokban szerveztem, mindenkinek, akivel beszéltem róla, a lelkére kötöttem, hogy előtte nehogy elszólják magukat. Na, így indultunk el a Mátrába.

Laurent az autópályán még csak bizonytalanul tippelt, azonban Gyöngyösnél, ahol már jól látszanak a hegyvonulatok, biztos volt benne, hogy Magyarország tetejére megyünk. J

Az autót a szanatórium mellett hagytuk. A szanatórium kertjében mókusokra „vadásztunk”, mert úgy hallottuk, rengetegen vannak. Nekik vitt elemózsiát láttunk is sok helyen, csak épp mókust nem. Egyet sem. L

Motoros emlékhely

Innen pár perc alatt felértünk a csúcsra, ahol először a motoros emlékhelyet néztük meg, melyet 10 éve (2008 nyarán) állítottak, közlekedési balesetben elhunyt motorosok emlékére. Hogy miért pont itt van egy ilyen emlékmű az országban, azt nem tudom. Csak sejtjük, hogy esetleg köze lehet az 1939-től gyártott kismotorokhoz, melyek a Mátra nevet kapták. A Mátra a magyar motorkerékpár-gyártás sikertörténete volt, és nemzetközileg elismert kismotor is válhatott volna belőle, ha közbe nem szól a második világháború.

A magassági pontot jelző kő

Pár lépésre innen található a magassági pontot jelző kő. Sorba kellett állnunk, hogy fényképet készíthessünk mi is.

Tévétorony

Szerencsére szép időnk volt, így a hegyen álló új tévétoronyba is felmentünk, mely kilátóként is szolgál. Kékestetőn 1958-ban épült fel az első nyolcemeletes antennatorony, ez azonban később elavulttá vált, és most be is van zárva, nem lehet bemenni. A régi torony tőszomszédságában 1981-re épült fel a ma is működő Kékestetői tévétorony. A torony 180 m magas, Magyarország legmagasabb építményei közé tartozik. Egyik szintjén zárt körpresszó működik, felette pedig, 45 m magasan van egy nyitott kilátószint, melyet jóval később alakítottak ki. Ide lépcsőn és lifttel is fel lehet menni. A toronyba belépőjegyet kell venni. A körkilátóból tiszta időben jó messzire el lehet látni.

A Kékestetői tévétorony és a régi antennatorony

Kinéztünk a térképen egy túraútvonalat, hogy sétáljunk egy kicsit. Saját turistatérképünk nem volt, így csak úgy elindultunk a jel mentén. Hogy, hogy nem, valahogy sikerült az ellenkező irányba elindulni, mint szerettünk volna. Az elején kellemes volt a terep, kissé lejtős. Aztán később bedurvult rendesen, és volt, ahol alig tudtunk lemenni. Nem ilyen túrára készültünk, egyikünkön sem volt ehhez való cipő. Lényeg a lényeg: több órás kaland után Mátraházán lyukadtunk ki.

Ez után a szép tisztás után kezdődött a durva szakasz.

Itt kerestünk egy éttermet, ahol megpihenhettünk, és a hasunkat is megtömhettük. Könnyű volt választani, a Tölgy kisvendéglő felől ugyanis olyan finom illatokat hozott a szellő…

Vargánya leves tejfölösen

Gyümölcs leves fagyival

Vaddisznósült erdei gombás raguval, rösztivel, rizzsel

Zsolt kedvence - Zsiványpecsenye
(mustáros-fokhagymás natúr borda, kolbász karikák, juhtúróval töltött zöld erőspaprikával, hasábburgonyával, rizzsel)

Szarvassült áfonyamártással, krokettel

Somlói galuska

Túrós palacsinta vaníliapudinggal

Abban már az ebéd előtt megállapodtunk, hogy visszafelé busszal megyünk, így lejegyzeteltük az indulási időpontokat, nehogy lekéssük, mert elég ritkán járnak. A busz a szanatóriumhoz vitt fel, ahol autóba ültünk és elindultunk haza.

Ha tetszett a bejegyzés, köszönöm, ha megosztod a linket másokkal is. A cikket viszont légy szíves, ne másold!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK/FORRÁSOK

Mátra motorkerékpár története MAGYARul: https://magyarjarmu.hu/ipar/matra/

(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)

1. Nagyon élvezem a körbejárható kilátókat! Mennyi gomba volt már ott júniusban... :-O
    Én a szarvassültet áfonyával választottam volna :-)