Elérkezett az utolsó napunk a Bajor-Alpokban, melyet
izgatottan vártunk. Erre a napra ígérte a meteorológia (és a házinénink J)
a legjobb időt a Zugspitzére tervezett kiránduláshoz. Való igaz, ma láttuk a
legtöbb kéket az égen, a nap is kisütött, csak néha takarta egy-egy
bárányfelhő. De tudtuk, hogy ettől még nem lehetünk biztosak abban, hogy a
küldetés sikerül, hisz ott majd’ 2000 méterrel magasabban leszünk. Ha leszünk.
Kavics
megint sokat segített, illetve megerősített bennünket abban, hogy a tervünk úgy
jó, ahogy kitaláltuk. Tőle kaptunk két honlapot is, ahol akár webkamerán
keresztül is láthattuk, hogy milyen fent az idő. EZ, EZ és EZ
a honlap hasznos lehet annak, aki ide tervezi az útját.
A szokásos gazdag reggeli után lerendeztük a piszkos
anyagiakat a Gästehaus Leitnerben (Höfen, Ausztria), ahol 3 éjszakát aludtunk.
Majd reményekkel telve indultunk el, fel a hegyekbe, a Zugspitzére.
Hivatalosan Németországhoz tartozik a hegycsúcs, mely
megközelíthető az osztrák oldalról is. A Zugspitze 2962,06 méteres magasságával
Németország teteje, azaz legmagasabb pontja. És ha már az osztrákoknál tartunk,
egy kis érdekesség, hogy szerintük a hegy 27 méterrel magasabb. Ez a viccesnek
mondható eltérés pedig abból fakad, hogy Ausztriában más alapponthoz
viszonyítják a tengerszint feletti magasságot. Ott még a Monarchia idejéből
hagyományosan az Adriai-tenger vízszintje, a trieszti (Triester Pegel) alapján
mérik a földrajzi pontok magasságát, Németországban pedig az amszterdami
tengeri vízszinthez igazodnak. A Földközi-tenger vízszintje (így az Adriáé is)
pedig a nagyobb párolgás miatt mindig alacsonyabb, mint az Északi-tengeré.
Ha már Németország legmagasabb pontja, akkor mi úgy
döntöttünk, hogy onnan is hódítjuk meg a csúcsot, melyről négy ország
panorámája tárul elénk.
Grainauba mentünk, és az volt a terv, hogy felfelé az új,
3-szoros világrekorder Seilbahn Zugspitze kötélvasúttal megyünk fel, majd ha
már kellően kibámészkodtuk magunkat, és szétfagytunk, akkor a Bayerische
Zugspitzbahn (Bajor Zugspitze-vasút) fogaskerekű hegyi vasúttal jövünk le.
Tervben volt még az is, hogy átmegyünk az Alpspitzére, mert a hegy alsó részén
van egy speciális X-alakú kilátó, amely 13 méterre nyúlik be az 1000 méteres
völgy fölé, és ahonnan tökéletesen látni a Zugspitzét. Az AlpspiX kilátó
Persze megint bebizonyosodott, hogy ember tervez, Isten
végez: a jegyvételkor kiderült, hogy az Alpspitzére nem mehetünk fel, időjárási
okok (hó) miatt. Így egy kombinált jegyet vettünk a kötélvasútra és a
fogaskerekű hegyi vasútra.
A jeggyel a kezünkben beálltunk a kötélvasútra várakozók
sorába. Egyre több embert láttunk kiállni a sorból a „zug” szót hajtogatva.
Sajnos kiderült, hogy a kötélvasút meghibásodott, és nem tudják, hogy mikor
lesz újra üzemképes, átirányítottak a fogaskerekűhöz. L Szomorkodtunk a
fuccsba ment terv miatt, és erősen aggódtunk, hogy vasárnap lévén vajon
helyrehozzák-e olyan gyorsan, hogy legalább lefelé azzal jöhessünk.
Bayerische Zugspitzbahn
Átsétáltunk a Bayerische Zugspitzbahnhoz. A Bajor
Zugspitze-vasút egy 1 méteres nyomtávolságú fogaskerekű vasút, ami Garmisch-Partenkirchenről
vezet fel a csúcsra. 1928 és 1930 között építették. Szerencsére nem kellett rá
sokat várnunk, és bár dugig lett, le tudtunk ülni. Az első (rövidebb) szakaszán
a szabad ég alatt, majd a második szakaszán a hegybe vájt alagútban halad, így ott
semmit nem látni. Az út kb. 40 percig tartott és 2600 méterre mentünk fel.
Bayerische Zugspitzbahn (Bajor Zugspitze-vasút) |
2600 méteren
Itt van egy pici templom, egy pici kilátó, és jó néhány
vendéglátóipari egység. A Marienkapelle egy szép kőkápolna, melyet 1981-ben
szenteltek fel. Ez Németország legmagasabban (2600 méteren) fekvő temploma.
A Marienkapelle Németország legmagasabban (2600 méteren) fekvő temploma |
A Marienkapelle Németország legmagasabban (2600 méteren) fekvő temploma |
A Marienkapelle Németország legmagasabban (2600 méteren) fekvő temploma |
A Marienkapelle Németország legmagasabban (2600 méteren) fekvő temploma |
A Marienkapelle Németország legmagasabban (2600 méteren) fekvő temploma |
A Marienkapelle Németország legmagasabban (2600 méteren) fekvő temploma |
Gletscher-Seilbahn
Miután kibámészkodtuk magunkat, elindultunk az itteni
kötélpályához, hogy a kabinos felvonóval felmenjünk a csúcsra. Ezt a
kötélpályát 1992-ben adták át. Ez a 995 m hosszú közvetlen kötélpálya
(Gletscher-Seilbahn) visz fel a 2950 m-en kiépített Gipfelstationhoz, a
csúcshoz. (Ezért nem kellett fizetni, és annyiszor használhatod a nap folyamán,
ahányszor akarod.)
A Gletscher-Seilbahn kötélpályája |
Gletscher-Seilbahn |
Gletscher-Seilbahn |
2962 méteren - Zugspitze
Mivel még nincs szezon (?) karbantartási munkák folytak
fent, egy csomó rész le volt zárva, az étterem sem üzemelt.
A csúcs a sűrű beépítettség miatt eredeti formájában már nem
látható. A keleti csúcskereszt azonosítja a volt helyét. Ezt az aranyozott
csúcskeresztet 1851-ben állította fel egy 21 fős csapat. 1993-ban lecserélték
egy újra, a régit pedig múzeumba vitték. A nyugati csúcsot, ami egy méterrel
magasabb volt a keletinél, az első világháborúban felrobbantották. A Münchner
Haus (2959 m )
Németország legmagasabban fekvő menedékháza, melyet 1897-ben építettek. Az 1900-as
évek elejétől egy meteorológiai állomás is van itt.
A keleti csúcskereszt felállítása Falfestmény Garmisch-Partenkirchenben, a Ludwigstraße egyik házának falán |
A Seilbahn Zugspitze kötélpályája |
A Seilbahn Zugspitze kötélpályája |
A Seilbahn Zugspitze kötélpályája |
A Seilbahn Zugspitze kötélpályája Lent pedig a Bayerische Zugspitzbahn bemegy az alagútba |
Eibsee |
A keleti csúcskereszt |
Először tiszta volt minden, csak a távolban láttunk pár felhőt. Majd a szél az egyiket felénk hozta, és a felhő „átment” rajtunk! J
A Gletscher-Seilbahn kötélpályája |
A Gletscher-Seilbahn kötélpályája |
A Gletscher-Seilbahn kötélpályája |
A Gletscher-Seilbahn kötélpályája |
A Gletscher-Seilbahn kötélpályája és a lenti állomás |
A Gletscher-Seilbahn lenti állomása |
Sonn Alpin
Mivel eddigre rendesen megéheztünk, és itt nem igazán volt
alkalmas enni, visszamentünk 2600 méterre és leültünk az egyik teraszon. Pechünkre
a forralt bor már elfogyott, így forró csokit ittunk a szendvicseink mellé.
Meglepően meleg volt fent, szinte izzadtam a télikabátomban és a bakancsban.
Seilbahn Zugspitze
Bámészkodtunk, sétáltunk még egy kicsit, majd úgy
döntöttünk, hogy újra felmegyünk, és megnézzük, hogy a Seilbahn Zugspitze
működik-e már. Óriási szerencsénk volt, mert igen! J Így érvényesítettük a
jegyeinket és elindultunk lefelé a 3-szoros világrekorder kötélvasúttal. A
Seilbahn Zugspitze 2017 karácsonya előtt (dec. 21-én) indult. Első rekordja: 1946 méter szintkülönbséget tesz meg a
kétkabinos felvonó 998 méterről a 2944 méteren lévő hegyi állomásig. És ezt
mindösszesen kb. 10 perc alatt.
A második rekord: ez a világ legnagyobb távolságot
megtevő kötélvasútja! Összesen 3213 métert
tesz meg!És a harmadik rekord: egyetlen (!)
A két kabin, melyek egymással szemben haladnak, óránként
580 utas szállítására képesek. Egy kabinba max. 120 utas és egy kísérő fér.
Izgalmas volt vele az út lefelé, főleg, hogy sikerül úgy
helyezkedni, hogy ablak mellett állhattunk. Többször átkeltünk felhőkön, és
mindenki felvisított, mikor az acéloszlop megdobta a kabint.
VIDEO!!!
Egyetlen (!) Lent az Eibsee. |
Lent még megvártuk, míg a mi kabinunk az új utasokkal
elindul felfelé, és a másik leér.
VIDEO!!!
Mivel gyerek volt még az idő, úgy döntöttünk, hogy a mai
napra tartaléknak szánt programot is megcsináljuk.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!
Zugspitze MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Zugspitze
Grainau MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Grainau
Bayerische Zugspitzbahn MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Bayerische_Zugspitzbahn
Seilbahn Zugspitze ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Eibsee_Cable_Car
LeRoutard útikönyvek sorozat Allemagne része, ISBN 978-2-01-912442-7
15 élményeimen mést úgy végig, mintha magam mennék. Bár a Zugspitzbahn szégyentelenül drága, de most, hogy kész lett az új, nekünk is jó lenne felmenni mégegyszer. Régen álmodoztunk a csócs megmászásáról, az osztrák oldal felől, de már dombokat is nehezünkre esik megmászni, ez már felejtős lesz.
VálaszTörlésIgen, valóban húzós az ára, de mégiscsak Németország legmagasabb pontja, úgyhogy úgy voltunk vele, kerül amibe kerül, menni kell. Nagyon tetszett odafönt. :-) Meg mi sem másznánk, nem vagyunk olyan kondiban sajnos.
TörlésNagyon klasz felvételek, különösen amikor a felhő "átment" rajtatok. :-) Minden jó, ha a vége jó!
VálaszTörlésAz tök jó volt! Az a nagy, nedves, hideg tömeg, ahogy átment rajtunk... ;-)
TörlésIgen, végülis jól sikerült. És szerencsések voltunk, hogy lefelé mire jöttünk, már megjavították. :-)