Wartburg Múzeum
A Museum AWE (Automobile Welt Eisenach), azaz az Eisenachi
Automobil Világ Múzeum a régi Wartburg-gyár egyik épületében található a
türingiai Eisenachban. Eisenachban számos jól (és kevésbé jól) ismert modell
készült, az itt látható kiállítás révén pedig egészen a kezdetektől
végigkövethetjük a gyár történetét.
Museum AWE - Automobile Welt Eisenach |
II. Vilmos német császár az 1890-es években kijelentette: „Szerintem a lovaké a jövő. Az automobilt múlandó jelenségnek tartom.” |
A kezdetek
A történet 1896. december elején indult, amikor Heinrich
Ehrhardt megalapította a Fahrzeugfabrik Eisenach (FFE)-t. Eredetileg
bicikliket és fegyvereket gyártott, és csak két évvel később kezdett motoros
autókat gyártani francia Decauville licenccel, melyeket Wartburgnak hívott.
1904-ig készültek modellek ezen a néven. A Wartburg nevet a gyárnak otthont
adó Eisenach városban található,
a UNESCO Világörökség részét képező várról kapta. A
cég a harmadik németországi gépkocsi gyártó volt a Daimler Motoren Gesellschaft
és a Benz & Cie után. A XIX. század végén fia, Gustav vette át a gyárat,
amely akkor 1300 munkást foglalkoztatott, és Türingia egyik legnagyobbja volt.
Dixi
1903-ban az Ehrhardt család visszavonult a vezetésből.
Egyrészt a pénzügyi veszteségek miatt, másrészt mert a Decauville-i licencet
visszavonták. A gyár egy új névvel -Dixi (latin, „beszéltem”)- és William Seck
főmérnökkel 1904-ben kezdte meg a gyártást. Az U35 típus csúcsmodelljét 1907-ben
vezették be, és hamarosan elismerték megbízhatóságát és teljesítményét (65
lóerős (48 kW), és a legmagasabb sebessége 85 km/h volt).
Az első világháborús évek
Az első világháború alatt a gyárban teherautók és fegyverek
készültek. Ezt követően a gyárból eltávolították a berendezéseket. 1919-ben
folytatódott újra az autógyártás; de a fellépő gazdasági nehézségek miatt hamarosan
a Gothaer Waggonfabrik AG-val egyesülniük kellett. A gazdasági visszaesés másik
eredményeként a termelés megváltozott, kisautókra összpontosítottak. 1927-ben a
Dixi megépítette a DA-1 3/15-öt, a brit Austin 7 engedélyezett változatát.
BMW
1928 novemberében a BMW megvásárolta a Gothaer
Waggonfabriktól a Fahrzeugfabrik Eisenach A.G.-t (a Dixi márkát), ezzel véget
vetve a Dixi önálló létének. Az eisenachi gyár a BMW autógyártás szülőhelye
lett. A Dixi csak rövid ideig futott tovább, BMW Dixiként. Az átnevezett BMW
gyár hamarosan megkezdte a BMW 3/15PS gyártását (elhagyva a Dixi nevet), mely a
Dixi korszerűsített változata volt. 1931-re 25000 autót gyártottak a DA 1-től
DA 4-ig terjedő sorozatban. A DA-3 sportos verzió újra a Wartburg nevet kapta.
1930-ban a BMW Eisenachban elkezdett motorokat is gyártani.
A legjelentősebb az 1937-ben bemutatott BMW R35 volt.
1933-ban 6 hengeres motorral nagyobb autók gyártását kezdték
meg. Az első autó a BMW 303 volt. Utódai pedig a BMW 315, a BMW 319, a BMW 327 és a BMW 328
elegáns sportkupéja.
1942-ben a második világháború miatt megszűnt a rendszeres
gépjárműgyártás. A BMW gyár a Wehrmachtnak motorkerékpárokat, valamint a
Luftwaffének repülőgép motorokat gyártott. A háború végére a gyár mintegy 60%-a
megsemmisült.
EMW/BMW
A háború után Türingia a szovjet szektor része lett, és a
gyár Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, a Werk BMW Eisenach nevű szovjet
részvénytársaság lett. A gyártás a BMW 321-gyel indult újra, amelyből 1945 és
1950 között csaknem 4000 db készült. 1946-47-ben néhány BMW 326-ost, és
1952-ben 161 db BMW 325-2s-t gyártottak. 1949-ben megkezdték a BMW 340,
valamint a BMW 327-es gyártását.
1945-ben folytatták a háború előtti BMW R35 motorkerékpár
gyártását. Ez lett az EMW R35 1952-ben, melyet később az R35/2 és az R35/3
váltottak fel. Eisenach az R35-ből és változataiból több mint 83 000 darabot
készítettek 1955-ig, amikor a motorkerékpár-gyártás véget ért.
Míg a szovjetek birtokolták a társaságot, a müncheni BMW nem
tudott eljárást indítani védjegyének megvédésére. Mivel a müncheni gyár nem
gyártott még autókat, az 1945 és 1951 között gyártott összes „BMW” Eisenachban
készült.
1952-ben a gyár a kelet-német kormány tulajdonába került, és
új neve EMW vagyis Eisenacher Motorenwerk lett. Tovább gyártották a 327 típust,
és továbbfejlesztették a 340-est (EMW 340-2). Mindkét modell gyártása megszűnt
1955-ben. A négyütemű autók össztermelése 1945 és 1955 között csaknem 30 800
volt.
VEB Automobilwerk Eisenach
1952-ben a szovjet tulajdonosok átadták a vállalatot az
NDK-nak, és így állami tulajdonban lévő vállalat lett. A müncheni BMW ekkorra
levédte nevét, logóját és tipikus kétszárnyas rácsos megjelenését, és ismét
elkezdett autókat gyártani. Az eisenachi céget átnevezték Eisenacher
Motorenwerk (EMW)-nek, logója pedig a BMW embléma változata lett, a kék
kvadránsokat pirosakra cserélték. Egy évvel később a cég a VEB Automobilwerk
Eisenach (AWE) nevet kapta.
Eisenacher Motorenwerk (EMW) |
Eisenacher Motorenwerk (EMW) |
Eisenacher Motorenwerk (EMW) |
EMW 340-2 |
EMW |
AWE - AutomobilWerk Eisenach A gyárlétesítmény egykori főbejárata |
Az első új modell -az IFA 309- háromhengeres kétütemű motorral rendelkezett. Ez a DKW F9 prototípuson alapult, amelyet 1939-ben fejlesztettek ki, de nem gyártották. A háború előtti BMW-ből származó modellek gyártása 1955 végén befejeződött.
1956-ban az első Wartburg (311-es típus, később a 312-es típus) új designnal indult, de a DKW alapú kétütemű motor megmaradt. A Wartburg 353, amelyet 1966-ban vezettek be, új testet kapott, de még mindig kétütemű motorja volt, most 1000 cm3-es. A mérnökök sok új javaslattal álltak elő, de az állami hatóságok nem fogadták el őket. Végül 1988-ban bevezetésre kerültek a Volkswagen által gyártott négyhengeres négyütemű motororok.
Wartburg Sportwagen 313/1 1958 |
Wartburg Sportwagen 313/1 1958 |
Wartburg Limousine Luxus 311/108 1961 |
Wartburg Limousine Luxus 311/108 1961 |
Wartburg Coupé |
Wartburg Camping-Limousine 311/5 |
Wartburg 1965 |
Wartburg 1000 (353) Limousine 1966 |
Wartburg 353 S Limousine 1988 |
Wartburg 1.3 S Limousine |
Wartburg 353 Pickup Transporter |
Wartburg 1.3 |
Wartburg 1.3 |
Wartburg 1.3 |
Wartburg 1.3 |
Wartburg 1.3 |
Wartburg 1.3 |
Zárás az újraegyesítés után
Az 1990. évi német újraegyesítés az AWE végét jelentette. Mivel
nem tudtak a modern gyártási módszerekkel versenyezni, a gyárat 1991
áprilisában bezárták. Az utolsó Wartburg 1.3-as 1991. április 10-én gördült le
a gyártósorról.
Míg a gyár legtöbb épületét lebontották, egy része (O2
épület) megmarad. Ebben látható ma az Eisenach Automobilbaumuseum.
A régi gyár épületei |
A régi gyár főkapuja (12) |
Még le nem bontott, de rég nem használt gyárépület. |
Még le nem bontott, de rég nem használt gyárépület. |
A munkások egy része az 1992-ben újonnan létrehozott eisenachi Opel-gyárban kapott munkát.
1998-ban Helmut Kohl kancellár társaságában meglátogatta Bill Clinton amerikai elnök, ezzel jelezve, hogy az Amerikai Egyesült Államok támogatja Németország kommunista uralom alól szabadult keleti felének fejlesztését.
Opel-gyár Eisenach |
Opel Olympia 1935 |
Opel Corsa |
Opel Vectra, az 1., mely Eisenachban készült |
Opel Astra, az 1., mely Eisenachban készült Opel Astra F 1.6i GLS 1992 |
Opel Corsa, az 1., mely Eisenachban készült |
Opel ADAM 2013 |
Opel ADAM |
Eisenach legfontosabb megélhetési forrása ma is az autóipar. A BMW-nek és a Bosch-nak szintén vannak üzemei a városban.
Innen Kassel városába mentünk tovább, ahol a szállásunk
volt, melyet ezúttal is az airbnb-n foglaltunk. Kassel kertvárosi részén
laktunk, a ház mögött már a rétek kezdődtek. A ház maga is nagyon rendben volt,
de a tulajdonosok… csak szuperlatívuszokban tudok róluk beszélni! Kedvesek,
segítőkészek, közvetlenek… Ők ajánlották azt a helyet is (Sudhaus), ahová
vacsorázni mentünk. Az is nagyon rendben volt.
Sudhaus |
Sudhaus |
Sudhaus A volt sörfőző épületében az átalakított üstökben is vannak asztalok. |
Sudhaus |
Sudhaus A volt sörfőző épületében az átalakított üstökben is vannak asztalok. |
Sudhaus A volt sörfőző épületében az átalakított üstökben is vannak asztalok. |
Sudhaus A volt sörfőző épületében az átalakított üstökben is vannak asztalok. |
Kipróbáltunk egy csomó helyi specialitást.
Sudhaus - étlap |
Grüne Sosse mit Drillingen und Ei Zöld szósz (tejföl zöldfűszerekkel) krumplival és tojással |
Süsses Dippen – Schmandmousse nordhessischer Art mit fruchtig-frischem Himbeerpuree im Weck-Glas Édes mártás - az észak-hesseni tejföl mousse gyümölcsös-friss málna pürével befőttes üvegben |
Cím: Friedrich-Naumann-Str. 10, 99817 Eisenach
Telefon: +49 03691 - 77212
E-mail: museum@awe-stiftung.de, info@awe-stiftung.de
Telefon: +49 03691 - 77212
E-mail: museum@awe-stiftung.de, info@awe-stiftung.de
Belépő: van, fotójegyet külön kell vásárolni
ELŐZMÉNY ITT, FOLYTATÁS ITT és ITT!
Ha tetszett a bejegyzés, köszönöm, ha megosztod a linket másokkal is. A cikket viszont légy szíves, ne másold!
Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!
LINKEK/FORRÁSOK
Eisenach MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Eisenach
Wartburg (autómárka) MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Wartburg_(aut%C3%B3m%C3%A1rka)
AWE múzeum honlapja NÉMETül, ANGOLul: http://www.awe-stiftung.de/scripts/angebote/4243?active=3&subactive=1
AWE ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Automobilwerk_Eisenach
LeRoutard útikönyvek sorozat Allemagne része, ISBN
978-2-01-912442-7
(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése