Nyomozás: Járt-e zeppelin Egerben? avagy: Ez az Eger a mi Egerünk?
A Zeppelin Museum előcsarnokában lettem figyelmes egy táblán
EGER nevére. Csodálkoztam, de aztán úgy gondoltam, hogy sok helyen a világban
van ugyanolyan nevű település, ez biztosan nem a mi EGERünk. De hazaérve csak
nem hagyott nyugodni a dolog, és elkezdtem nyomozni (már megint). És akkor rábukkantam,
hogy bizony, ez ez Eger lehetne éppen a miénk is.
Ezért lehetne a miénk:
Az LZ 127 (Luftschiff Zeppelin 127) lajstromszámú Graf
Zeppelin egy német merev szerkezetű léghajó volt, egyben a német léghajógyártás
legsikeresebb darabja. A repülőt a tervezőjéről és a gyártását finanszírozó
német grófról, Ferdinand von Zeppelinről nevezték el.
Graf Ferdinand von Zeppelin |
1928. július 8-án
keresztelte meg Ferdinand von Zeppelin gróf lánya, azon a napon, amikor néhai
apja betöltötte volna 90. évét. Első útjára 1928. szeptember 18-án indult, és
kilenc éven át üzemelt. A Graf Zeppelin 136 alkalommal repülte át az
Atlanti-óceánt. A léghajó a világ első, menetrend szerinti, nonstop
interkontinentális légijárata lett. 1929-ben a Graf Zeppelin megkerülte a
Földet is, öt megállóval. Ez volt az első ilyen jellegű út, melyet óriási
médiaérdeklődés kísért. A léghajó eljutott az Arktiszra (Polarfahrt) is.
A léghajó több európai, valamint közel-keleti látogatáson
vett részt.
LZ 127 Graf Zeppelin |
Az LZ 127 Graf Zeppelin Kairó felett |
Az LZ 127 Graf Zeppelin a világkörüli útjáról magukkal hozott holmik |
Budapest felett először 1929. október 16-án pillanthatták meg a
Zeppelint, amikor éjjel átrepült a főváros fölött. Egy évvel később, 1930-ban
Görögországból Német Birodalomba visszatérőben, átlósan átrepült a Dunántúl
felett. Ez az esemény a korabeli sajtóban nagy hír volt, és ez adta az ötletet
egy Magyarország feletti bemutatóra, körrepülésre.
Az LZ 127 Graf Zeppelin, az akkori idők legnagyobb léghajója
1931. március 29-én, vasárnap reggel 8 óra körül szállt le a Weiss Manfréd
Művek saját csepeli repülőterén. Friedrichshafenből indult, és a fedélzetén a
személyzeten kívül 12 utas tartózkodott. A léghajón több neves személy utazott,
többek között Karinthy Frigyes, Horthy István és gróf Almássy László. A Magyar
Aero Szövetség 250 utászkatonát vezényelt ki a helyszínre, hogy segítsék a
léghajó leszállását és lehorgonyzását a róla ledobott kötelekkel. Nem volt
egyszerű a feladat, ugyanis hózáporral és szélviharral kellett megküzdeniük. Ennek
ellenére is mintegy 30 000 ember ment ki a helyszínre. Karinthy Frigyes
volt, aki a sikeres földet érés után elsőnek lépett ki a léghajóból. Horthy
Istvánt édesapja, Horthy Miklós kormányzó várta a repülőtéren.
A Graf Zeppelin rövid pihenő után, 30 fizető utassal -köztük
Gömbös Gyula honvédelmi miniszterrel és több újságíróval- felszállt, és
elindult magyarországi körútjára.
A terv szerint a Parlament épülete, a Mátra, Eger,
Mezőkövesd és Miskolc, majd Szentes és Hódmezővásárhely térsége, aztán
Debrecen, majd a Jászság, onnan pedig újra a csepeli repülőtér következett
volna.
Az egriek is nagyon várták a Zeppelint. Az Eger napilap
1931. március 22.-i számában a címlapon számoltak be arról, hogy a léghajó
Eger, Gyöngyös és a környező falvak felett is átrepül majd.
Forrás |
Majd ugyanez a napilap a 1931. március 31.-i számában arról
ír, hogy a dunántúli kedvezőtlen időjárás miatt (hóvihar tombolt!) módosítani
kellett az előre bejelentett útvonalat. Budapest, Hatvan, Miskolc, Lillafüred,
majd újra Miskolc, Debrecen, Kecskemét és Budapest lett a tényleges útvonal. Jelentős
eseménynek számított még az is, hogy a hóvihar miatt végül mégsem repült be Eger
fölé a léghajó.
Forrás |
Újabb sikeres landolás és pihenő után az LZ 127 Graf
Zeppelin 14 utassal a fedélzetén visszaindult német állomáshelyére,
Friedrichshafenbe. A Boden-tó partján fekvő városba hajnali fél négykor érkezett
meg.
A vendégek ebédet is kaptak. Ilyen étkészletből ehetett az, akinek a gyomra bírta a viharos időjárást. |
A vendégek ebédet is kaptak. Ilyen étkészletből ehetett az, akinek a gyomra bírta a viharos időjárást. |
A vendégek ebédet is kaptak. Ilyen tálcákon vitték nekik a fogásokat. |
Menü (nem a magyarországi út menüje) |
Tisztasági készlet az LZ 127 Graf Zeppelinen |
Kabin az LZ 127 Graf Zeppelinen (Balra nappali, jobbra éjszakai elrendezés) |
Ezért nem a miénk:
Ahogy sejtettem, tényleg van egy másik Eger is. Ez pedig a mai Csehország területén
található, az Ohře (németül Eger) folyó partján, és a mai neve Cheb (németül
Eger).
Az eseményt itt is széles körben hirdette a sajtó. Ez volt
az első alkalom, hogy a Szudétavidéken szálljon le egy zeppelin. A nagy
eseményre különvonatok és buszok szállították az embereket. 1939. augusztus
13-án az LZ 130 Graf Zeppelin II léghajó repült ide egy repülőnapra. Fogadására
120 000 ember érkezett.
LZ 130 Graf Zeppelin II léghajó Eger felett (A szudétavidéki Eger felett) Forrás |
A Graf Zeppelin II az LZ 129 Hindenburg nevű testvérhajójával
a legnagyobb ember alkotta szerkezet volt, amely a levegőbe emelkedett. E két
léghajó, az LZ 129 Hindenburg és az LZ 130 Graf Zeppelin II ma is a legnagyobb,
emberkéz alkotta repülő objektumnak számít: hossza 245, átmérőjük 41 méter volt, és 199 973 köbméter
gáz befogadására voltak képesek. Legnagyobb sebességük 135 km/h volt,
tartósan 125 km/h-val tudtak haladni.
Az LZ 130 Graf Zeppelin II a Lowenthal hangárnál 1938-ban Forrás |
Az LZ 130 Graf Zeppelin II repülés közben Forrás |
Az LZ 130 Graf Zeppelin II modellje a Zeppelin Múzeumban, Friedrichshafenben |
Ez a léghajó 30 járatot teljesített, és ez az útja Frankfurtból Egerbe az egyik utolsó volt. Ez után már csak a két legutolsó út, az úgynevezett Essen/Mülheim-Fahrt (Essen/Mülheim járat) történt 1939. augusztus 20.-án, nem sokkal később ugyanis kitört a II. világháború. Az indulási és érkezési hely Frankfurt am Main volt, egy megállóval az Essen/Mülheim repülőtéren. Ez az utazás jelentette a nagy léghajóval történő szállítás végét. Az LZ 130 Graf Zeppelin II léghajót a frankfurti nagy zeppelin hangárba vitték. 1940 márciusában Göring elrendelte a megmaradt léghajók szétszerelését és az ezekből kinyert alumíniumot a náci hadiipar kapta meg. A többi anyag és alkatrész szétszóródott és jórészt nyom nélkül eltűnt a háború végére.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha szeretnél velem utazni máskor is, akkor csatlakozz a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalához, ahol bejárjuk az egész világot, és megosztjuk a tapasztalatainkat!
Friedrichshafen MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Friedrichshafen
Zeppelin Múzeum NÉMETül, ANGOLul: http://www.zeppelin-museum.de/
Ferdinand von Zeppelin MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_von_Zeppelin
Zeppelin Múzeum NÉMETül, ANGOLul: http://www.zeppelin-museum.de/
Ferdinand von Zeppelin MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_von_Zeppelin
Hindenburg (LZ 129) MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Hindenburg_(LZ_129)
Zeppelin NT NÉMETül: https://de.wikipedia.org/wiki/Zeppelin_NT
Zeppelin EGER felett képek forrása: http://bartaz.hu/az-lz-127-graf-zeppelin-sata-felett/
Zeppelin a szudétavidéki EGER felett kép forrása: http://mengelmann64.magix.net/public/Zeppelin.htm
LZ 127 léghajó MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Graf_Zeppelin_(LZ_127)
Cheb (Eger) ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Cheb
LZ 130 Graf Zeppelin II léghajó ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/LZ_130_Graf_Zeppelin_II
Zeppelin léghajók MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Zeppelin_(l%C3%A9ghaj%C3%B3)
Le Routard útikönyvek sorozat Allemagne része, 2016-os kiadás, ISBN 9 782019 124427
Magyar Miklós - Zeppelin hóviharban c. könyve(cskéje) NAGYON AJÁNLOM elolvasni, élvezetes írás, sok képpel!
Valamint a múzeumban kirakott információs táblák fordítása
(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)
Ez a nyomzás nagyon jó volt! Azt tudtam, hogy a cseh-bajpr határnál is létezik egy Eger, több szép tó van a környékén. A bajor részen egy település Hohenberg an der Eger. :-)
VálaszTörlésKár, hogy anno a magyar Eger felett nem sikerült átrepülniük.
Örülök, hogy tetszett! :-) Én is élveztem a kutakodást ;-)
TörlésHohenberg an der Egert megtaláltam én is.
Én a cseh Egerről nem tudtam, és elég nehezen is találtam meg, mivel ma a csehek már nem úgy hívják.