II. Piusz ideális reneszánsz városa
„Pienza nata da
un pensiero d'amore e da un sogno di bellezza” (azaz: Pienza egy gondolatnyi
szerelemből és a szépség álmából született.) - Giovanni Pascoli (olasz költő
1855. 12. 31. - 1912. 04. 06.)
Pienza
Pienza egy kisváros Olaszországban, Toszkánában, a d’Orcia
völgyben.
1996-ban az UNESCO Pienza történelmi központját kulturális
világörökséggé nyilvánította (789-es azonosító számmal) és 2004-ben a d’Orcia
völgyet is fölvette a listára (1026rev azonosítóval).
A városka története, ellentétben a szomszédos
településekével, mentes a középkori háborúktól és csatározásoktól. Pienza 1462-ig
csak egy kis falu volt Corsignano néven. Sorsát az változtatta meg, amikor 1405-ben
megszületett itt Enea Silvio Piccolomini, akit 53 évvel később II. Piusz néven
pápává választottak.
II. Piusz pápa
(Enea Silvio Piccolomini, 1405. 10. 18. - 1464. 08. 14.)
II. Piusz Enea Silvio Piccolomini néven született
Corsignano falucskában, melyet később róla neveznek át Pienza-ra. A család a 18
gyermeke közül ő született elsőként. A család nemességéből Enea Silvio
születésekor már csak a név maradt; elszegényedtek, birtokait maguk művelték, a
munkákból pedig Enea Silvio is kivette részét. Ugyanakkor élénk érdeklődést
mutatott a tudományok iránt, így a gyermeket az egyház felkarolta, s végül egyetemet
végzett teológussá vált. A humanizmus szellemi áramlata őt is elragadta, s hamar
korának reneszánsz műveltségű polihisztorrá vált. Ő az egyetlen pápa, aki
megírta saját életrajzát.
Siena-ban az egyetemen jogot végzett, s hamarosan
különböző magasrangú egyházi személyiségek munkatársává, kísérőjévé vált. Ezek
során mind mélyebb ismereteket és tapasztalatot szerzett egyházi és politikai
vonatkozásban is. Több zsinat és diplomáciai küldetés során bejárta Európa
számos városát, és hatalom udvarát.
Az új ismeretségeknek köszönhetően, az akkorra már európai
hírre szert tett Enea könnyedén az új német-római császár, III. Frigyes
kegyeibe férkőzött. Az uralkodó költői babérkoronával ismerte el Enea
tehetségét, és meghívta (bécsi) udvarába.
Innen 1445-ben hivatalos ügyben Rómába ment, és felkereste IV.
Jenő pápát, akitől teljes bűnbocsánatot kért és kapott. Innentől a korábbi meglehetősen
szabados életvitelével is felhagyott, és szigorúan erkölcsös életet élt.
Hamarosan a Laterán egyik legbenfentesebb alakja lett, és szolgálatait a Szentszék hamar jutalmazta is; Trieszt püspökévé szentelték fel, 1450-ben pedig megkapta Siena püspöki székét. 1456-ban már bíborosi rangot visel.
Hamarosan a Laterán egyik legbenfentesebb alakja lett, és szolgálatait a Szentszék hamar jutalmazta is; Trieszt püspökévé szentelték fel, 1450-ben pedig megkapta Siena püspöki székét. 1456-ban már bíborosi rangot visel.
1458. augusztus 6-án meghalt III. Callixtus pápa, s
az összeülő konklávé az esélyes francia jelölttel szemben végül
augusztus 19-én őt választotta meg Szent Péter trónusára. Enea Silvio ekkor
felvette a II. Pius nevet.
A koronázás kirobbanó ünneplés volt, amelyre egész
Itáliából özönlöttek a tudósok és művészek. Pontifikátusa központi elemének a
török elleni keresztes háború megindítását tartotta. E célt szolgálta a
sikertelenül zárult mantovai kongresszus. Az 1463-ban indított újabb török
hadjárat hatására a pápai követek elérték, hogy a közvetlen veszélybe
került Magyarország (Hunyadi Mátyás rettegett fekete serege) összhangban a
Velencei Köztársaság flottájával támadásba lendüljön.
II. Piusz az egyesült velencei és pápai flották élére
személyesen akart állni, ezért Ancona-ba utazott. De ekkor már halálos beteg
volt, és nemsokára, 1464. augusztus 14-én meghalt.
Testét a római Sant’Andrea della Valle-bazilikában helyezték
örök nyugalomra. A Szent Péter-bazilikában egy üres síremléket állíttattak fel
emlékére, amely mind a mai napig ott áll.
Itália legtiszteltebb klerikusa volt. A nép és a nemesség rajongott
érte, hiszen Enea igazi mesterműveket alkotott az irodalomban, és emellett
majdnem minden művészeti és tudományos ághoz értett. Több verse, episztolái,
levelei, több történelmi tárgyú leírása és más tudományos munkája maradt fenn,
és emeli a halhatatlanok közé II. Piuszt.
II. Piusz döntött Corsignano
(későbbi nevén Pienza)
újjáépítéséről, amiből aztán négy év alatt egy tipikus 15. századi városka
született. A pápa korai halála Pienza virágzásának is véget vetett, a városka
képe azóta gyakorlatilag változatlan maradt. A pápa sokat adott a városnak,
igyekezett abból egy ideális reneszánsz várost kialakítani. Az eszményi város
tervezésében maga II. Piusz is részt vett, tervei megvalósítását Bernardo
Rossellino-ra bízta (Pienza főutcája róla van elnevezve: Corso Rossellino). A
tervek csak részben valósultak meg, de ennek ellenére is az olasz reneszánsz
racionális városépítészet kiemelkedő példájává teszik Pienza-t.
Az egységes tervek szerint megépült tér az első nagyléptékű
városrendezési kísérletnek számít az ókor óta. A kialakított ideális városkép
egész Itália építészetében iránymutatóvá vált, s az ember alkotó
géniuszának kimagasló megnyilvánulása kritériumai alapján 1996-ban Pienza
történelmi központját a UNESCO fel is veszi a világörökségi listára 789-es
azonosítóval.
Látnivalók
A látnivalók túlnyomó része is a II. Piuszról elnevezett
térre (Piazza Pio II) koncentrálódik
a katedrálissal és reneszánsz palotákkal.
Mária Mennybemenetele katedrális
Chiesa Di San Giovanni
Püspöki palota
A tér bal oldalán, a Palazzo Piccolominivel szemben van a püspöki palota épülete (Palazzo Vescovile), vagy más néven
Palazzo Borgia, mivel azt II. Piusz ajándékozta Rodrigo Borgia bíborosnak. Ő a
későbbi VI. Sándor pápa, aki a Katolikus Egyház alkancellári tisztségében
(amely hivatalba még nagybátyja, néhai III. Callixtus - sz. Alfonso Borgia
juttatta) akkoriban legszorosabb munkatársa volt. A palota termeiben ma
egyházművészeti múzeum (Museo Diocesano)
működik. A múzeumban helyi szőtteseket, valamint vallásos emléktárgyakat
mutatnak be. Három faliszőnyeg is látható vallásos ábrázolásokkal; ezek a 15.
század végén keletkeztek Flandriában és a Piccolomini család segítségével
kerültek Pienza-ba. A képtárban található egy 7. századi műalkotás, Krisztus a
keresztfán (La Croce )
címmel, a 14. századból származik Pietro Lorenzetti A boldogasszony gyermekével
és Barolo di Fredi Szenvedő Szűzanya műve. Ezenkívül a 14. és 15. század egyéb
fontos alkotásai is láthatóak, köztük egy Madonna, amelyet állítólag Luca
Sigorelli készített.
A püspöki palotába be lehet menni a II. Piusz térről is. Itt csak egy kis szoba van (ide ingyen be lehet menni), ebben magyarázzák el a téren lévő kör szerepét, és az árnyék-jelenséget. Van itt egy makett is, ha felkapcsolsz felette egy lámpát (fizetős), akkor elméletileg jó helyen és méretben kellene látnod az árnyékot. Sajnos azonban a lámpát valaki elállította, így az árnyék nem jó helyen van.
A múzeum pedig a Corso il Rossellino-ról nyílik. A egyházművészeti múzeumba (Museo Diocesano) csak belépőjeggyel lehet bemenni.
Palazzo Piccolomini
Mária Mennybemenetele katedrális
Cattedrale Santa Maria Assunta
A katedrális előtti trapéz alakú tér azt a benyomást kelti, hogy az
1462. augusztus 29-én felszentelt katedrális hatalmas. Pedig nem az, csak a tér
kicsi. A halszálka mintában téglákkal kirakott burkolat nagy téglalap alakú részekre
van osztva, egy körgyűrűvel a középső sorban.
És hogy miért van ott a körgyűrű? Mert nem véletlen! Kétszer
egy évben (április 1-én, illetve szeptember 11-én) ezeken a köveken különleges
látvány bontakozik ki. Eredetileg a tavaszi és őszi napéjegyenlőség idején (az
1582. évi naptárreform miatt ez az időpont mára eltolódott), a katedrális tökéletesen
pontos arányú árnyéka a térre vetül, és a katedrális körablaka a körgyűrűvel
azonos helyen helyezkedik el! II. Piusz emlékirataiból kiderül, hogy a templom
orientációját is eszerint határozták meg annak idején, és a jelenségnek megvolt
a maga vallásos üzenete a hívek felé.
A pienzai dómot Rossellino építette 1459-1462 között
háromhajós csarnoktemplomnak, kápolnakoszorúval. A világos travertin mészkőből
emelt katedrális a tér meghatározó eleme. A reneszánsz stílusú egyszerű, tiszta
vonalvezetésű homlokzat ellenére, melyet a megbízó, II. Piusz pápai címere
díszít, a dóm típusában az északi gótikát követi, amely a városépítő pápa
számos németországi útjának tudható be. A katedrális tágas, világos belső
terében egy háromhajós templomot találunk, gótikus stíluselemekkel díszítve.
A Rossellino műhelyében készült faragványok a reneszánsz
ízlésvilágát tükrözik, míg a névadó, Szűz Mária témakörrel kapcsolatos
oltártáblák a gótikus sienai festészet szellemében születtek. A képeken a
Madonnát a gyermekkel ábrázolják, mindig 4 szent társaságában.
Chiesa Di San Giovanni
Szent János templom
Az apszis alatt található a Chiesa Di San Giovanni (Szent János templom), mely a dóm kriptája, és részeiben még az eredeti, román stílusú templomból származik (Chiesa di Santa Maria, 12. század). Itt van a Museo della Cattedrale. És itt van egy labirintus is, melynek egy része bejárható. (Belépőjeggyel látogatható.)
Keresztelő kút
A dóm homlokzatán ez volt az eredeti ólomüveg ablak
(Küklopsz szemének becézik)
Chiesa di Santa Maria
Labirintus
Püspöki palota
Palazzo Vescovile
A tér bal oldalán, a Palazzo Piccolominivel szemben van a püspöki palota épülete (Palazzo Vescovile), vagy más néven
Palazzo Borgia, mivel azt II. Piusz ajándékozta Rodrigo Borgia bíborosnak. Ő a
későbbi VI. Sándor pápa, aki a Katolikus Egyház alkancellári tisztségében
(amely hivatalba még nagybátyja, néhai III. Callixtus - sz. Alfonso Borgia
juttatta) akkoriban legszorosabb munkatársa volt. A palota termeiben ma
egyházművészeti múzeum (Museo Diocesano)
működik. A múzeumban helyi szőtteseket, valamint vallásos emléktárgyakat
mutatnak be. Három faliszőnyeg is látható vallásos ábrázolásokkal; ezek a 15.
század végén keletkeztek Flandriában és a Piccolomini család segítségével
kerültek Pienza-ba. A képtárban található egy 7. századi műalkotás, Krisztus a
keresztfán (A püspöki palotába be lehet menni a II. Piusz térről is. Itt csak egy kis szoba van (ide ingyen be lehet menni), ebben magyarázzák el a téren lévő kör szerepét, és az árnyék-jelenséget. Van itt egy makett is, ha felkapcsolsz felette egy lámpát (fizetős), akkor elméletileg jó helyen és méretben kellene látnod az árnyékot. Sajnos azonban a lámpát valaki elállította, így az árnyék nem jó helyen van.
II. Piusz palástja
II. Piusz palástja (részlet)
Sant'Andrea (Szent András) fej ereklyéje
Madonna della Misericordia
(Luca Signorelli festménye)
Palazzo Piccolomini
Piccolomini palota
A katedrális jobb oldalán van a Palazzo Piccolomini (Piccolomini palota), mely az ugyancsak Alberti tervei szerint készült firenzei Palazzo Rucellai mintájára készült. A pápa egykori nyári rezidenciája ma múzeum, és csak idegenvezetővel látogatható. Sajnos fényképezni tilos, és ennek betartására nagyon is figyel a vezető. :-( De ha bepillantást szeretnénk nyerni a korszak eleganciájába, akkor szánjunk rá a pénzt és az időt. A háromszintes épületnek különösen szép az árkádos udvara és terasza, a palota legfőbb építészeti érdeme a kapcsolata a természettel és az őt körülölelő tájjal. A palota kis reneszánsz kertet -az első reneszánsz függőkertet- fog közre, ahonnan csodálatos panoráma nyílik az Orcia völgyre (Val d’Orcia).
De az egyszerű, szabályos alaprajzú palotában a pápai hálószoba, a szalonok és a könyvtár is nagy élményt nyújt. Az épületet 1962-ig, utolsó leszármazottja elhunytáig, a Piccolomini család lakta, így ma a múzeumban eredeti berendezések, műtárgyak, könyvek, iratok tekinthetők meg. Érdekessége, hogy Zeffirelli Rómeó és Júlia filmjének azon jeleneteit, amikor a két fiatal első alkalommal találkozik a Capulet házban rendezett bálon, itt forgatták.
Ebben a kertben olyan illatok voltak!!! Pedig nem is lehetett benne egy-két rózsán kívül mást látni, ami virágzott volna... És mégis!!!
Kilátás a kertből Val d'Orcia-ra
De az egyszerű, szabályos alaprajzú palotában a pápai hálószoba, a szalonok és a könyvtár is nagy élményt nyújt. Az épületet 1962-ig, utolsó leszármazottja elhunytáig, a Piccolomini család lakta, így ma a múzeumban eredeti berendezések, műtárgyak, könyvek, iratok tekinthetők meg. Érdekessége, hogy Zeffirelli Rómeó és Júlia filmjének azon jeleneteit, amikor a két fiatal első alkalommal találkozik a Capulet házban rendezett bálon, itt forgatták.
Az utolsó Piccolomini
Pozzo dei Cani
A Palazzo Piccolomini (Piccolomini palota) előtt a Corso Rossellino és a Piazza Pio II sarkán áll egy bájos kő kút, a Pozzo dei Cani. A két oszlop fölötti architrávon II. Pius címere látható.
Van egy másik kút is a palota ugyanezen oldalán, a függőkert felőli végén, innen is élvezhetjük a látványt a Val d’Orcia-ra. A magas fal a függőkertet támasztja meg a kinyúló szikla oldalán.
Palazzo Comunale
Van egy másik kút is a palota ugyanezen oldalán, a függőkert felőli végén, innen is élvezhetjük a látványt a Val d’Orcia-ra. A magas fal a függőkertet támasztja meg a kinyúló szikla oldalán.
Palazzo Comunale
Városháza
A tér másik oldalán, a templommal szemben van a Palazzo Comunale (városháza). Az épület szintén Firenzét idézi, az ottani városháza
(Palazzo Vecchio) mintájára épült, de finom reneszánsz elemekkel vegyítve.
Árkádos loggiája védi a természet elemeitől a beszélgetni kívánókat, ami
szempont fontos eleme a reneszánsznak. Felső szintjének magas ablakai elegendő
fényt biztosítanak a tanácsteremnek. A felső szinteket vésett minták és a pápai
címerek díszítik. A téglából épített, csipkézett óratornyot később adták hozzá,
ügyelve rá, hogy annak magassága ne haladja meg a katedrálisét, ezzel is
hangsúlyozva az egyházi hatalom elsőbbségét a civilével szemben.
A II. Piusz pápa által finanszírozott építkezések az új városi szerkezetben részben a pápai udvar használatára szánt paloták létrehozását célozták, ám építtetett 12 új házat a „nép” számára is, saját költségére. Ezért is alakulhatott ki az a mondás: „Quando ero Enea, nessuno mi volea. Ora che son Pio, di tutti son lo zio.” (Vagyis: Amikor még Enea voltam, senki nem akart engem. Most, hogy Pio vagyok, mindenki nagybátyja lettem. (Az olaszban a zio, zia (szó szerinti fordításban nagybácsi, nagynéni) igen erős, majdnem a szülőkével azonos családi kötődést, kapcsolatot jelent.)
Eddigre már kellőképpen megéheztünk, így beültünk egy hangulatos kis helyre. (Mondjuk ebben a városkában nehéz lett volna nem hangulatos helyet találni ;-) )
A várost megtámasztó falon is végigsétálhatunk, és élvezhetjük a látványt a Val d’Orcia-ra, vagy a katedrális tornyára. A bejegyzés elején idéztem már Giovanni Pascoli olasz költőtől „Pienza egy gondolatnyi szerelemből és a szépség álmából született.” Na, a szerelemre több kis sikátor neve is emlékeztet: Via dell’Amore (Szerelem utcája), Via del Bacio (Csók utcája), Via della Fortuna (Szerencse utcája). Ezek mind belefutnak a várost megtámasztó falon végigfutó Via del Casello utcába.
A Via del Casello pedig Pienza főutcájának déli végén eléri a 13. századi Porta del Ciglio városkaput.
Csak úgy is érdemes bólkászni a szűk kis utcákon, nagyon hangulatos!!!
És nem árt csukva tartani a szemünket néha, különben elcsábítanak a tipikus helyi termékek! :-)
A város főutcájának másik, északi végén a Porta al Prato városkapun túl is érdemes kimerészkedni.
Egyéb látnivalók a környéken:
A II. Piusz pápa által finanszírozott építkezések az új városi szerkezetben részben a pápai udvar használatára szánt paloták létrehozását célozták, ám építtetett 12 új házat a „nép” számára is, saját költségére. Ezért is alakulhatott ki az a mondás: „Quando ero Enea, nessuno mi volea. Ora che son Pio, di tutti son lo zio.” (Vagyis: Amikor még Enea voltam, senki nem akart engem. Most, hogy Pio vagyok, mindenki nagybátyja lettem. (Az olaszban a zio, zia (szó szerinti fordításban nagybácsi, nagynéni) igen erős, majdnem a szülőkével azonos családi kötődést, kapcsolatot jelent.)
Caffé Piccolomini
Gran Tagliere Misto di Pecorini e Salumi
Nobile di Montepulciano (bor)
Torta Pistocchi l'Originale
A várost megtámasztó falon is végigsétálhatunk, és élvezhetjük a látványt a Val d’Orcia-ra, vagy a katedrális tornyára. A bejegyzés elején idéztem már Giovanni Pascoli olasz költőtől „Pienza egy gondolatnyi szerelemből és a szépség álmából született.” Na, a szerelemre több kis sikátor neve is emlékeztet: Via dell’Amore (Szerelem utcája), Via del Bacio (Csók utcája), Via della Fortuna (Szerencse utcája). Ezek mind belefutnak a várost megtámasztó falon végigfutó Via del Casello utcába.
A Via del Casello pedig Pienza főutcájának déli végén eléri a 13. századi Porta del Ciglio városkaput.
A Palazzo Piccolomini-től nem messze találjuk Itália egyik legrégebbi ferences épületét, az egyhajós kis Chiesa di San Francesco (Szent Ferenc templom). A Szent Ferenc templom egyike azon kevés épületeknek, amely még a régi Corsignano-ból származik, homlokzata és bejárata gótikusak. A templom maga egy 8. századi templom alapjaira épült. A templombelsőt 14. századi Szent Ferenc életét ábrázoló freskók díszítik, amelyeket Cristofano di Bindoccio és Meo di Pero, a sienai festőiskola mesterei készítettek. Az értékes templomi berendezés -például Segna di Bonaventura temperafestményei- a püspöki múzeumban található.
Körmeneti kereszt
Oltár
Felolvasó emelvény
Feszület az oltár felett
A miséző széke
Sekrestye
Madonna del Latte
A temlpom mellett a kolostor
És nem árt csukva tartani a szemünket néha, különben elcsábítanak a tipikus helyi termékek! :-)
A város főutcájának másik, északi végén a Porta al Prato városkapun túl is érdemes kimerészkedni.
Pieve di Corsignano dei Santi Vito e Modesto
A templomot a városközponton kívül találjuk, kb. 1 km sétára. Harangtornya
sajnos nem látogatható. Eredete a 7. századig nyúlik vissza, bár jelenlegi
román stílusú külseje a 12. századból való. Háromhajós belseje üres. Jobb
oldalon láthatunk egy keresztelő kutat, ebben keresztelték meg II. Piuszt, és
unokaöccsét III. Piuszt is. Kriptája a jobb oldalon a legrégebbi része.
A Palazzo Massaini
Pienza közelében
egy dombtetőn látható. Ez elég messze van, így érdemes ide autóval menni. Az
épületegyüttest a 15. században egy korábban a Cacciaconti-ak tulajdonában lévő
középkori vár helyére építtette a Massaini család, róluk kapta a nevét. Az idők
során számtalan tulajdonosa volt, többek között a Piccolomini család is,
akiknek volt palotájuk Pienza városában is.
-> Val d'Orcia
Ha tetszett a bejegyzés, köszönöm, ha megosztod a linket másokkal is. A cikket viszont légy szíves, ne másold!
Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!
LINKEK:
Pienza MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Pienza
II. Piusz pápa élete MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/II._Piusz_p%C3%A1pa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése