2019. február 21., csütörtök

Tradicionális finn lazac leves - avagy: Mit eszik a Mikulás?




Lohikeitto - tradicionális finn lazac leves

Lappföldre utaztunk, sarki fényt vadászni. A nappalokat viszont más programokkal, látnivalók megtekintésével kellett elütni. Az első napot (és az utolsót is) a Santa Claus Villageben (Mikulás falu) töltöttük és itt ettünk először Lohikeittót, azaz tradicionális finn lazac levest. Annyira finom volt, hogy ezután minden nap ettünk ilyet, ebédre vagy vacsorára.



A legfinomabb a Café Bar 21-ben volt, ahol füstölt lazacból készítik.


Itt éreztem úgy, hogy e nélkül a recept nélkül nem jöhetek haza Finnországból. Még az étteremben rákerestem a receptjére, és milyen jól tettem! Ugyanis a neten talált receptek mindegyikében szerepelt a répa mint alapanyag, azonban egyik helyen sem (pedig ettük ezt a levest vagy 4-5 különböző helyen) volt benne répa!
Így nem maradt más hátra, mint odamenni a szomszédos asztalnál ülő három finn hölgyhöz, és kifaggatni őket. Szerencsére egész jól beszéltek angolul, így könnyedén megoszthatták velem főzési fortélyaikat. Kiderült, hogy számos kis csavar létezik a leves megbolondítására, és ilyen a répa is. Van, aki tesz bele, van, aki nem. Van, aki füstölt lazacból készíti, van, aki nem. Van, aki a lazacra főzés előtt locsol egy kis citromlevet, van, aki nem.

Nézzük, hogyan készül a Lohikeitto!

Hozzávalók (2 liter leveshez):
(előkészítés kb. 30 perc)

  • 300 g (füstölt) lazac filé, bőre nélkül, kb. 1,5x1,5 cm-es kockákra vágva (esetleg citromlével meglocsolva)
  • 300 g krumpli, kb. 1,5x1,5 cm-es kockákra vágva
  • 1 nagyobb répa, felkarikázva (ez simán elhagyható, ahol mi ettünk, ott egyik helyen sem volt benne)
  • 1/3 (kb. 70 g) sótlan vaj
  • 1 kisebb póréhagyma, jól megmosva, kis kockákra vágva
  • 1 l hal alaplé (ha nincs, víz is elég)
  • 1 jó nagy csokor (15 g) friss kapor, nem túl apróra vágva
  • 1 doboz főzőtejszín (200 ml-es)
  • Fehérbors

  • Rozskenyér, vaj

Elkészítés
(kb. 30 perc)

Felmelegítjük a vajat és beletesszük a póréhagymát. Puhára pároljuk.


Hozzáadjuk a krumplit (a répát is, ha teszünk bele), felöntjük a hal alaplével, beletesszük a kapor felét. Lefedve kb. 10 percig főzzük.



Hozzáadjuk a lazacot, a maradék kaprot, sózzuk, borsozzuk, és további 10 percig főzzük.



A legvégén hozzáadjuk a tejszínt és ha kell, még egy kis sót/borsot adunk hozzá. Összeforraljuk.




Tálalás

A kész levest tányérokba szedjük, és vajas rozskenyeret adunk mellé.



Hyvää ruokahalua! (Jó étvágyat!)


A Mindenütt jóóó - Travel blog minden kedves olvasóját üdvözli a Mikulás! 


Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! 

Ha nem szeretnél lemaradni a következő (íz)utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, az ÍzUtazás Facebook csoportban vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!



Ezt a bejegyzést neveztem az MBBK_Grafomágia felhívására. A kék gombra kattintva megismerheted a többi blogger Mikulással kapcsolatos gondolatait is. Hajrá, kattints!

You are invited to the Inlinkz link party!

Click here to enter

8 megjegyzés:

  1. Na ez abszolút a mi ízlésünkre lenne, így máris másolom ki a receptet! :-)

    VálaszTörlés
  2. Azaz nem másolom, mert nem lehet. :-( Esetleg elküldenéd Mailben?

    VálaszTörlés
  3. Nyami! Szoktam ilyesmit készíteni tonhalból. Már rég volt utoljára, így most újra előveszem a receptet. Köszi!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igazán nincs mit! Szerintem próbáld ki lazaccal is. :-)
      Én pedig kipróbálom tonhallal, szeretem azt is. ;-)

      Törlés
  4. Szoktam én is hasonlót készíteni, csa én először krémesítem a levest és utána kerül bele a lazac. Imádjuk és már elég régen készült, jó hogy említetted. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Örülök, hogy feleleveníthettem nálatok is egy finomságot! Jó étvágyat hozzá :-)

      Törlés

Köszönöm, hogy benéztél! / Thanks for your visit!