2019. február 9., szombat

Air Inter Flight 148 Memorial




Elzász


Elzász (elzászi nyelven Elsàss, franciául: Alsace, németül: Elsass vagy Elsaß) Franciaország egyik északkeleti régiója volt 2015 végéig. 2016. január 1-től a Grand Est (Nagy Keleti) régió része, melynek székhelye Strasbourg. Elzász Franciaország legkisebb régiója volt, hossza kb. négyszerese volt szélességének.

Mont Sainte Odile


Elzászi hosszú hétvégénk első állomása Mont Sainte Odile volt. A Vogézek (Massif des Vosges) 760 méter magas hegye Szent Otíliáról (Sainte Odile, Odile de Hohenbourg) kapta a nevét, aki Elzász patrónája, a szemfájósok és vakok védőszentje. Itt két dolgot terveztünk megnézni: a Hohenburg kolostort (Abbaye de Hohenbourg), és az Air Inter katasztrófa emlékhelyét.

Mire első nap délután végeztünk a kolostorral és a csodatévő forrással, ránk sötétedett, így az Air Inter katasztrófa emlékhelye másnapra maradt. Reggeli után rögtön ide indultunk.




Az Air Inter 148-as járatának katasztrófája


1992. január 20-án este indult Lyonból Strasbourgba 90 utassal és 6 fő személyzettel a fedélzetén az Air Inter légitársaság Airbus A320-111-es, F-GGED lajstromjelű gépe. Körülbelül 40 perc repülés után kezdődtek a bajok, melynek következtében a repülő 19:20-kor a Mont Sainte Odile hegynek ütközött, egy sűrű erdővel borított részen, kb. 20 km-re Strasbourg repterétől. A katasztrófát, melynek okaként többek között pilótahibát, a robotpilóta nem megfelelő használatát és irányítói hibát jelöltek meg a vizsgálati eredményekben, 9 ember (8 utas, és 1 fő személyzet) élte csak túl. Valószínűleg több ember is túlélhette volna a tragédiát, azonban azt sem tudták pontosan, hogy hol keressék a gépet. A környékbeliek (közel 1000 fő) azonnal a Sainte Odile hegyre mentek, hogy segítsenek a kutatásban. A keskeny hegyi utakon parkoló autók azonban hátráltatták az amúgy is későn érkező mentőalakulatok munkáját. „A pokolba vezető út jó szándékkal van kikövezve” tipikus esete. L
A túlélőknek a téli mínuszokban kellett várakozniuk a mentőcsapatokra. Nicolas Skourias -az egyik túlélő- megelégelve a várakozást, elindult segítséget keresni. Össze is akadt egy TV stábbal, akik azonban nem nagyon hittek neki. Végül csak visszamentek vele a roncshoz, ahol eddigre már csak 8 másik túlélőt találtak. A mentőcsapatok kb. 4,5 órával a baleset után érkeztek a helyszínre!
A National Geographic Air Crash Investigations (Légikatasztrófák) sorozata is feldolgozta az esetet, a 9. évad (2009) 7. Disaster in the Air / Doomed to Fail (magyarul: Eltűnt a ködben) című része szól a balesetről. 

A balesetet szenvedett F-GGED lajstromjelű gép, kb. 1 évvel a tragédia előtt, 1991 januárjában
© Michel Gilliand - http://www.airliners.net/photo/Air-Inter/Airbus-A320-111/0575836/L/,
https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Inter_Flight_148#/media/File:Air_Inter_Airbus_A320-111_Gilliand-1.jpg


Nem csodálom, hogy annak idején olyan nehezen találtak rá a roncsokra, hisz ma, majd’ 30 évvel a baleset után mi is alig találtuk meg az amúgy nem kicsi emlékhelyet. Pedig GPS koordinátánk is volt (48°25′38.5″N 007°24′18.5″E). Nincs kitáblázva, és az út elején teljesen más útjelzőket kell követni, és már csak a legvégén, mikor már szinte ott voltunk, láttuk az első jelet az egyik fán.

Először a Kiosque Jadelot felé kell menni. Itt érdemes pár percre megállni, lenyűgöző a panoráma. Az épületet körbejárva, jó időben akár egész Elzász tartományt és a Rajna-völgyét is beláthatjuk innen.





Utána a Mur païen-t, azaz a pogány falat kell követni. Ez egy hatalmas, kb. 10 km hosszú építmény, mely körülveszi a Sainte Odile hegyet. Körülbelül 300 000 kőtömbből áll, 1,6-1,8 m széles, és legmagasabb pontjain kb. 3 m magas.A fal eredetét és keletkezésének idejét homály fedi: egyesek azt állítják, hogy 3000 éve a druidák építették, míg mások szerint a VII. századból, amikor a kolostort is építették. Egy biztos, a „pogány” nevet IX. Leó pápától kapta.











A Grotte des Druides, azaz a druidák barlangja is itt látható. 









Air Inter Flight 148 emlékhely


Ahogy itt sétáltunk, könnyen megértettük, hogy miért volt olyan nehéz megtalálni a repülőt. Sűrű, magas fenyőfák állnak itt, és sok helyen függőleges és magas a sziklafal. Bár a GPS koordináták szerint egy köpésre parkoltunk csak az emlékhelytől, a valóságban jó nagy kört kellett tennünk, hogy kikerüljük a sziklafalakat. Pár nappal a katasztrófa emléknapja után jártunk itt, még ott voltak a koszorúk a köveknél. Akárcsak a tragédia napján, ezen a napon is erős szél fújt a hegyen.

Az első, az emlékhelyet jelző tábla, 3 percnyire a céltól.







VIDEO!!!


Ugyanazon az úton ereszkedtünk lefelé, amelyen feljöttünk.
Innen pedig Strasbourgba mentünk tovább.





Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!


LINKEK

NatGeo Air Crash Investigation (Légikatasztrófák) sorozat MAGYARul: https://dajo.hu/aircrash/natgeo-air-crash-investigation-series
NatGeo Air Crash Investigation (Légikatasztrófák) sorozat Eltűnt a ködben részének tartalma MAGYARul: https://port.hu/adatlap/sorozat/tv/eltunt-a-kodben-doomed-to-fail/legikatasztrofak-air-crash-investigation-disaster-in-the-air/episode-200607

FILMEK

NatGeo Air Crash Investigation (Légikatasztrófák) sorozat Disaster in the Air / Doomed to Fail része ANGOLul: https://www.dailymotion.com/video/x35q92s
NatGeo Air Crash Investigation (Légikatasztrófák) sorozat Eltűnt a ködben része MAGYARul: https://indavideo.hu/video/Legikatasztrofak_-_Eltnt_a_kodben


(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)



4 megjegyzés:

  1. Elsass-t szeretném én is látni, főleg a kis városokat a Fachwerk-házakkal.
    üdv

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megértem! ;-) Már fent is van egy bejegyzés a strasbourgi La Petite France negyedről. Nagyon szép! :-)

      Törlés

Köszönöm, hogy benéztél! / Thanks for your visit!