Elzász
Elzász
(elzászi nyelven Elsàss, franciául: Alsace, németül: Elsass vagy Elsaß)
Franciaország egyik északkeleti régiója volt 2015 végéig. 2016. január 1-től a
Grand Est (Nagy Keleti) régió része, melynek székhelye Strasbourg. Elzász
Franciaország legkisebb régiója volt, hossza kb. négyszerese volt
szélességének.
Mont Sainte Odile
Elzászi
hosszú hétvégénk első állomása Mont Sainte Odile volt. A Vogézek (Massif des
Vosges) 760 méter
magas hegye Szent Otíliáról (Sainte Odile, Odile de Hohenbourg) kapta a nevét, aki Elzász patrónája, a szemfájósok és vakok védőszentje. Itt két dolgot terveztünk megnézni:
a Hohenburg kolostort (Abbaye de Hohenbourg), és az Air Inter katasztrófa
emlékhelyét.
Az Air Inter 148-as járatának katasztrófája
1992.
január 20-án este indult Lyonból Strasbourgba 90 utassal és 6 fő személyzettel a
fedélzetén az Air Inter légitársaság Airbus A320-111-es, F-GGED lajstromjelű
gépe. Körülbelül 40 perc repülés után kezdődtek a bajok, melynek következtében
a repülő 19:20-kor a Mont Sainte Odile hegynek ütközött, egy sűrű erdővel
borított részen, kb. 20 km-re Strasbourg repterétől. A katasztrófát, melynek
okaként többek között pilótahibát, a robotpilóta nem megfelelő használatát és
irányítói hibát jelöltek meg a vizsgálati eredményekben, 9 ember (8 utas, és 1
fő személyzet) élte csak túl. Valószínűleg több ember is túlélhette volna a
tragédiát, azonban azt sem tudták pontosan, hogy hol keressék a gépet. A
környékbeliek (közel 1000 fő) azonnal a Sainte Odile hegyre mentek, hogy
segítsenek a kutatásban. A keskeny hegyi utakon parkoló autók azonban
hátráltatták az amúgy is későn érkező mentőalakulatok munkáját. „A pokolba
vezető út jó szándékkal van kikövezve” tipikus esete. L
A
túlélőknek a téli mínuszokban kellett várakozniuk a mentőcsapatokra. Nicolas
Skourias -az egyik túlélő- megelégelve a várakozást, elindult segítséget
keresni. Össze is akadt egy TV stábbal, akik azonban nem nagyon hittek neki.
Végül csak visszamentek vele a roncshoz, ahol eddigre már csak 8 másik túlélőt
találtak. A mentőcsapatok kb. 4,5 órával a baleset után érkeztek a helyszínre!
A
National Geographic Air Crash Investigations (Légikatasztrófák) sorozata is
feldolgozta az esetet, a 9. évad (2009) 7. Disaster in the Air / Doomed to Fail
(magyarul: Eltűnt a ködben) című része szól a balesetről.
A balesetet szenvedett F-GGED lajstromjelű gép, kb. 1 évvel a tragédia előtt, 1991 januárjában © Michel Gilliand - http://www.airliners.net/photo/Air-Inter/Airbus-A320-111/0575836/L/, https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Inter_Flight_148#/media/File:Air_Inter_Airbus_A320-111_Gilliand-1.jpg |
Nem
csodálom, hogy annak idején olyan nehezen találtak rá a roncsokra, hisz ma,
majd’ 30 évvel a baleset után mi is alig találtuk meg az amúgy nem kicsi
emlékhelyet. Pedig GPS koordinátánk is volt (48°25′38.5″N 007°24′18.5″E). Nincs
kitáblázva, és az út elején teljesen más útjelzőket kell követni, és már csak a
legvégén, mikor már szinte ott voltunk, láttuk az első jelet az egyik fán.
Először
a Kiosque Jadelot felé kell menni. Itt érdemes pár percre megállni, lenyűgöző a
panoráma. Az épületet körbejárva, jó időben akár egész Elzász tartományt és a
Rajna-völgyét is beláthatjuk innen.
Utána
a Mur païen-t, azaz a pogány falat kell követni. Ez egy hatalmas, kb. 10 km hosszú építmény, mely
körülveszi a Sainte Odile hegyet. Körülbelül 300 000 kőtömbből áll, 1,6-1,8 m széles, és legmagasabb
pontjain kb. 3 m
magas.A fal eredetét és keletkezésének idejét homály fedi: egyesek azt
állítják, hogy 3000 éve a druidák építették, míg mások szerint a VII.
századból, amikor a kolostort is építették. Egy biztos, a „pogány” nevet IX.
Leó pápától kapta.
A Grotte des Druides, azaz a druidák barlangja is itt látható.
A Grotte des Druides, azaz a druidák barlangja is itt látható.
Air Inter Flight 148 emlékhely
Ahogy
itt sétáltunk, könnyen megértettük, hogy miért volt olyan nehéz megtalálni a
repülőt. Sűrű, magas fenyőfák állnak itt, és sok helyen függőleges és magas a
sziklafal. Bár a GPS koordináták szerint egy köpésre parkoltunk csak az
emlékhelytől, a valóságban jó nagy kört kellett tennünk, hogy kikerüljük a
sziklafalakat. Pár nappal a katasztrófa emléknapja után jártunk itt, még ott
voltak a koszorúk a köveknél. Akárcsak a tragédia napján, ezen a napon is erős
szél fújt a hegyen.
VIDEO!!!
Ugyanazon az úton ereszkedtünk lefelé, amelyen feljöttünk.
Innen
pedig Strasbourgba mentünk tovább.
Franciaország régiói MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Franciaorsz%C3%A1g_r%C3%A9gi%C3%B3i
Elzász MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Elz%C3%A1sz
Vogézek MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Vog%C3%A9zek
Mont Sainte Odile ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Mont_Sainte-Odile
Légiközlekedési balesetek listája MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9gik%C3%B6zleked%C3%A9si_balesetek_list%C3%A1ja#Air_Inter_148_(1992)_Airbus
Air Inter Flight 148 ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Air_Inter_Flight_148
NatGeo Air Crash Investigation (Légikatasztrófák) sorozat MAGYARul: https://dajo.hu/aircrash/natgeo-air-crash-investigation-series
NatGeo Air Crash Investigation (Légikatasztrófák) sorozat Eltűnt a ködben részének tartalma MAGYARul: https://port.hu/adatlap/sorozat/tv/eltunt-a-kodben-doomed-to-fail/legikatasztrofak-air-crash-investigation-disaster-in-the-air/episode-200607
FILMEK
NatGeo Air Crash Investigation (Légikatasztrófák) sorozat Disaster in the Air / Doomed to Fail része ANGOLul: https://www.dailymotion.com/video/x35q92s
NatGeo Air Crash Investigation (Légikatasztrófák) sorozat Eltűnt a ködben része MAGYARul: https://indavideo.hu/video/Legikatasztrofak_-_Eltnt_a_kodben
(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)
Hát ez nem semmi!
VálaszTörléserdekes
VálaszTörlésElsass-t szeretném én is látni, főleg a kis városokat a Fachwerk-házakkal.
VálaszTörlésüdv
Megértem! ;-) Már fent is van egy bejegyzés a strasbourgi La Petite France negyedről. Nagyon szép! :-)
Törlés