Stuttgartban van a Daimler, a Mercedes-Benz és a Porsche
központja is, ez utóbbi két márka múzeuma a város legnépszerűbb látnivalói
közé tartozik. A múzeumban kiállított legendás modellek mellett számos
érdekességet is megtudhatunk a Porsche történetéről.
Porsche Museum
A Porsche autógyár prototípusait kiállító első múzeum
1976-ban nyílt meg. Az új múzeum épületének megtervezéséért több mint 150
építész iroda versenyzett. A Porsche a Delugan Meissl Associated Architects
bécsi cégnek adta a munkát 2005-ben. Az új épület 2009. január végén nyílt meg
a Porsche székháza mellett. Az 5000 négyzetméteres csillogó-villogó
tükör-üveg-beton épület 100 millió euróba került. A derékszögeket kívül és
belül is mellőző, döntött oszlopok és falak között több mint 80 autó mellett
rengeteg díjat, trófeát, motorokat és fényképeket láthatunk a Porsche
történelméből. Ha többet szeretnénk megtudni egy-egy autóról, akkor igénybe
vehetjük az audioguide-ot, illetve a kiállítás területén mindenhol találunk
adatokkal teli információs lapokat is (németül és angolul).
Porsche logó
Már a római korban is állomásoztak katonák a mai Stuttgart
területén, ahol a középkorban kezdtek el lovakkal foglalkozni. A portyázó magyaroktól
való félelmükből eredt az igényük arra, hogy jó lovaik legyenek. Stuttgart mai
címerében, és a Porsche logóban is visszaköszönnek a lovak.
Az első villamos hajtású automobil
Ferdinand Porsche (1875-1951.) tanulmányai elvégzése
után Egger Béla bécsi magyar vállalkozásához (Vereinigte Elektrizitäts AG.
Bela Egger) került, ahol konstrukciós munkákban is részt vehetett. 1897-ben
Ludwig Lohner udvari kocsigyártó cégénél Lohner és Porsche 1898-ban megszerkesztették
a villamos hajtású Egger-Lohner C.2 Phaeton automobilt, mellyel 80 kilométert
lehetett utazni újratöltés nélkül. Ferdinand Porsche ezzel az autóval
1899-ben Berlinben megnyert egy 40 km-es versenyt.
Az első cég
Ferdinand Porsche 1931-ben alapította Stuttgartban az első
céget, amelyben a Porsche név szerepelt, műszaki tervezőirodaként. A Dr. Ing.
h.c. F. Porsche GmbH kezdetben nem tervezett saját néven futó modellt.
Volkswagen
A német kormány meghirdette a motorizált nemzet
megteremtésének programját. Az új népautó (Volkswagen) megtervezésére Ferdinand
Porsche cége kapott megbízást 1934-ben. Az első VW prototípusokkal 1936
tavaszán kezdődtek meg a próbautak. 1938-ban felépültek az első gyártócsarnokok, a sorozatgyártás azonban a második világháború kitörése miatt csak 1946-ban,
a háború vége után valósulhatott meg.
Az első versenyautó
Ferdinand Porsche nevéhez a fentieken kívül még számos
autómárka köthető. Ilyen például a Mixtwagen, az Austro-Daimler Majája, a
Tulipán nevű versenyautó. Az első világháború után Sascha Kolowrat segítségével
megszületett Ferdinand Porsche első versenyautó terve, az autót Sascha névre
keresztelte. 144 km/h
sebességre volt képes.
Austro-Daimler ADR Bergmeister (1932) |
Austro-Daimler ADR Bergmeister (1932) |
Sascha |
A Porsche első saját modellje
A Porsche első saját modellje, a Typ 64-es 3 prototípusa a Bogárhátú
vázának és motorjának felhasználásával készült el 1939-ben. Ebben az évben egy
Berlin-Róma versenyen kellett volna futnia, amelyre azonban soha nem került
sor.
Megszületik a Porsche
Ferdinand Porschét a második világháború után háborús
bűnökkel vádolták meg, és majdnem két évet töltött börtönben. A családi céget
közben fia, Ferdinand „Ferry” Anton Ernst Porsche vette át, akinek
irányításával a sportkocsik felé fordult a cég. Az ő nagy álma volt, hogy az
autósportban is sikeres legyen a márkanév. Ferrynek a piacon kapható egyetlen
modell sem tetszett. „Kezdetekben körülnéztem és nem láttam autókat, amikről
mindig is álmodtam, így hát építettem magamnak.” Ferry tehát terveztetett
magának egyet, így született meg az alumínium karosszériás 356-os modell. 1948.
június 8-án a Porsche 356 „Nr.1” Roadster megkapta az általános üzemeltetési
engedélyt. Ezt a dátumot tekintik a Porsche márka születésnapjának.
Traktor
A Porsche traktorok története 1937-ben kezdődött, amikor
a Volkswagen (népautó) mintájára a „Volksschlepper” (néptraktor)
ötlete megszületett. A stuttgarti Porsche fejlesztési üzemében számos
prototípus készült. A Dr. Ing h.c. F Porsche KG létrehozta a
Porsche-Diesel Motorenbau GmbH mezőgazdasági vontatókat gyártó céget.
A Porsche-Diesel ezen a néven 1954 és 1963 között működött a Boden-tó partján
lévő Friedrichshafen Manzell
városrészében. Összesen 120 000 Porsche traktort gyártottak. Az
audioguide vicces megjegyzése szerint egy traktor volt az utolsó lehetőség, amikor
egy farmer bűntudat nélkül leírhatott egy Porschét az adójából. Ma az autóknál
is drágábban cserél gazdát egy-egy traktor, már ha egyáltalán ilyenre sor kerül.
Az ikonikus darabtól egyetlen megszállott gyűjtő sem akar megválni.
Porsche 911 - a legnépszerűbb
A Porsche-dinasztia következő generációját Ferry Porsche
idősebbik fia, Ferdinand Alexander „Butzi” Porsche képviseli. Az ő nevéhez
fűződik az ikonikus Porsche 911-es karosszériaterve. Az 1963-as Frankfurti
Autószalonon mutatták be a 2+2 személyes autót a nagyközönségnek Porsche 901
néven. A sorozatgyártás azonban Porsche 911 márkamegjelöléssel kezdődött, mivel
a Peugeot az általuk használt számjelölés átvétele miatt perrel fenyegetőzött.
A kínálat mára ugyan kibővült, de a Porsche 911-es máig a legnépszerűbb modell.
Már több mint 1000000 darabot gyártottak belőle, és az 1000000-dik darab is
megtekinthető a múzeumban.
Porsche 356
1948-ban Ferry Porsche irányításával elkészült
egy Volkswagen alkatrészek alapján tervezett sportkocsi:
a 356-os modell. 1951-ben szerezte meg első nemzetközi versenygyőzelmét az
1100 cm³-ig terjedő kategóriában a Le Mans-i 24 órás versenyen a
356-os Porsche. Azóta több mint 30000 trófeát zsebeltek be versenysportban elért eredményeikért.
Slusszkulcs a bal oldalon, és más titkok
Hogy kerül a kulcs helye a bal oldalra? Mivel a Le
Mans-i versenyek azzal indultak, hogy a pilóták egy nagy rohanás után (balról)
bevágták magukat az autókba, a bal oldali slusszkulcs a Porsche szerint jobban
kézre esett, és pár tizedmásodperccel hamarabb be tudták indítani a kocsit.
Szintén a versenyzés miatt lett lyukas a kormány és az
indítókulcs is egyes versenyautókban, mivel így néhány milligrammot le lehetett
faragni a kocsi súlyából.
Versenyautó fejjel lefelé
Versenyautó fejjel lefelé?! Már az ötlet is furcsa, de
elméletileg az aerodinamikai leszorítóerőnek köszönhetően ez nem lehetetlen! (F
= p : 2 · v2 · A · ca) Elméletben ez azt jelenti, hogy amikor ez a Porsche 956 eléri
a 321,4 km/h
sebességet, akár fejjel lefelé is tudna menni.
Az első tisztán elektromos modell
A Mission E az első tisztán elektromos Porsche modell,
melyet a kereskedésekben az új, hivatalos nevén kell keresni, ez pedig a Taycan
(jelentése: energikus, fiatal ló). A Porsche ágaskodó paripát ábrázoló ikonikus
márkajelzése 1952 óta látható a gyártó autóin, az új névvel pedig azt
érzékeltetik, hogy az elektromos meghajtású modell is egy vérbeli Porsche.
Mission E |
A világ legtöbbet fotózott Porschéje
A legendák szerint erről a Porschéről készült a világon a
legtöbb fénykép. A versenyautó olyan, mint egy hentesbolti tájékoztató tábla, a
sertés különböző testrészei és azok nevei vannak felfestve rá.
A múzeumban van néhány autó, amelybe be is lehet ülni.
Az itt látható autók nagy részével ma is bármikor ki lehetne menni az utcára.
A felnőtt belépőjegy ára 9,70 €, melynek felmutatásával a
Mercedes Múzeumban 25% kedvezményt adnak. A Porsche Múzeumot gyerekek 14 éves
korig ingyen nézhetik meg.
Van lehetőség a Porsche gyár megtekintésére is (Porsche
Factory Tour), ez újabb 9,70 €-ba kerül, de jó előre időpontot kell
foglalni. Bővebb információ >> ITT <<
A Porsche Múzeum és a gyár látogatás után az airbnb-n foglalt
szállásunkra mentünk. Szállásadónk ajánlott a közelben egy helyet, oda mentünk
vacsorázni.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!
Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt
jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube
csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper
közösséggel találkozhatsz!
LINKEK / FORRÁSOK
Porsche Múzeum MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Porsche-m%C3%BAzeum
Porsche MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Porsche
Ferdinand Porsche MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche
Ferdinand Anton Ernst Porsche MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Anton_Ernst_Porsche
Porsche Diesel MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Porsche-Diesel_Motorenbau
Le Routard Allemagne kötete ISBN978-2-01-912442-7
A múzeum területén kihelyezett német és angol nyelvű
információs táblák
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése