2019. április 5., péntek

Porsche Museum - Stuttgart-Zuffenhausen



Stuttgartban van a Daimler, a Mercedes-Benz és a Porsche központja is, ez utóbbi két márka múzeuma a város legnépszerűbb látnivalói közé tartozik. A múzeumban kiállított legendás modellek mellett számos érdekességet is megtudhatunk a Porsche történetéről.




Porsche Museum

A Porsche autógyár prototípusait kiállító első múzeum 1976-ban nyílt meg. Az új múzeum épületének megtervezéséért több mint 150 építész iroda versenyzett. A Porsche a Delugan Meissl Associated Architects bécsi cégnek adta a munkát 2005-ben. Az új épület 2009. január végén nyílt meg a Porsche székháza mellett. Az 5000 négyzetméteres csillogó-villogó tükör-üveg-beton épület 100 millió euróba került. A derékszögeket kívül és belül is mellőző, döntött oszlopok és falak között több mint 80 autó mellett rengeteg díjat, trófeát, motorokat és fényképeket láthatunk a Porsche történelméből. Ha többet szeretnénk megtudni egy-egy autóról, akkor igénybe vehetjük az audioguide-ot, illetve a kiállítás területén mindenhol találunk adatokkal teli információs lapokat is (németül és angolul).







Porsche logó

Már a római korban is állomásoztak katonák a mai Stuttgart területén, ahol a középkorban kezdtek el lovakkal foglalkozni. A portyázó magyaroktól való félelmükből eredt az igényük arra, hogy jó lovaik legyenek. Stuttgart mai címerében, és a Porsche logóban is visszaköszönnek a lovak. 



Az első villamos hajtású automobil

Ferdinand Porsche (1875-1951.) tanulmányai elvégzése után Egger Béla bécsi magyar vállalkozásához (Vereinigte Elektrizitäts AG. Bela Egger) került, ahol konstrukciós munkákban is részt vehetett. 1897-ben Ludwig Lohner udvari kocsigyártó cégénél Lohner és Porsche 1898-ban megszerkesztették a villamos hajtású Egger-Lohner C.2 Phaeton automobilt, mellyel 80 kilométert lehetett utazni újratöltés nélkül. Ferdinand Porsche ezzel az autóval 1899-ben Berlinben megnyert egy 40 km-es versenyt.



Az első cég

Ferdinand Porsche 1931-ben alapította Stuttgartban az első céget, amelyben a Porsche név szerepelt, műszaki tervezőirodaként. A Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH kezdetben nem tervezett saját néven futó modellt.



Volkswagen

A német kormány meghirdette a motorizált nemzet megteremtésének programját. Az új népautó (Volkswagen) megtervezésére Ferdinand Porsche cége kapott megbízást 1934-ben. Az első VW prototípusokkal 1936 tavaszán kezdődtek meg a próbautak. 1938-ban felépültek az első gyártócsarnokok, a sorozatgyártás azonban a második világháború kitörése miatt csak 1946-ban, a háború vége után valósulhatott meg.



Az első versenyautó

Ferdinand Porsche nevéhez a fentieken kívül még számos autómárka köthető. Ilyen például a Mixtwagen, az Austro-Daimler Majája, a Tulipán nevű versenyautó. Az első világháború után Sascha Kolowrat segítségével megszületett Ferdinand Porsche első versenyautó terve, az autót Sascha névre keresztelte. 144 km/h sebességre volt képes.

Austro-Daimler ADR Bergmeister (1932)

Austro-Daimler ADR Bergmeister (1932) 

Sascha



A Porsche első saját modellje

A Porsche első saját modellje, a Typ 64-es 3 prototípusa a Bogárhátú vázának és motorjának felhasználásával készült el 1939-ben. Ebben az évben egy Berlin-Róma versenyen kellett volna futnia, amelyre azonban soha nem került sor.



Megszületik a Porsche

Ferdinand Porschét a második világháború után háborús bűnökkel vádolták meg, és majdnem két évet töltött börtönben. A családi céget közben fia, Ferdinand „Ferry” Anton Ernst Porsche vette át, akinek irányításával a sportkocsik felé fordult a cég. Az ő nagy álma volt, hogy az autósportban is sikeres legyen a márkanév. Ferrynek a piacon kapható egyetlen modell sem tetszett. „Kezdetekben körülnéztem és nem láttam autókat, amikről mindig is álmodtam, így hát építettem magamnak.” Ferry tehát terveztetett magának egyet, így született meg az alumínium karosszériás 356-os modell. 1948. június 8-án a Porsche 356 „Nr.1” Roadster megkapta az általános üzemeltetési engedélyt. Ezt a dátumot tekintik a Porsche márka születésnapjának.




Traktor

A Porsche traktorok története 1937-ben kezdődött, amikor a Volkswagen (népautó) mintájára a „Volksschlepper” (néptraktor) ötlete megszületett. A stuttgarti Porsche fejlesztési üzemében számos prototípus készült. A Dr. Ing h.c. F Porsche KG  létrehozta a Porsche-Diesel Motorenbau GmbH mezőgazdasági vontatókat gyártó céget. A Porsche-Diesel ezen a néven 1954 és 1963 között működött a Boden-tó partján lévő Friedrichshafen Manzell városrészében. Összesen 120 000 Porsche traktort gyártottak. Az audioguide vicces megjegyzése szerint egy traktor volt az utolsó lehetőség, amikor egy farmer bűntudat nélkül leírhatott egy Porschét az adójából. Ma az autóknál is drágábban cserél gazdát egy-egy traktor, már ha egyáltalán ilyenre sor kerül. Az ikonikus darabtól egyetlen megszállott gyűjtő sem akar megválni. 



Porsche 911 - a legnépszerűbb

A Porsche-dinasztia következő generációját Ferry Porsche idősebbik fia, Ferdinand Alexander „Butzi” Porsche képviseli. Az ő nevéhez fűződik az ikonikus Porsche 911-es karosszériaterve. Az 1963-as Frankfurti Autószalonon mutatták be a 2+2 személyes autót a nagyközönségnek Porsche 901 néven. A sorozatgyártás azonban Porsche 911 márkamegjelöléssel kezdődött, mivel a Peugeot az általuk használt számjelölés átvétele miatt perrel fenyegetőzött. A kínálat mára ugyan kibővült, de a Porsche 911-es máig a legnépszerűbb modell. Már több mint 1000000 darabot gyártottak belőle, és az 1000000-dik darab is megtekinthető a múzeumban.




Porsche 356

1948-ban Ferry Porsche irányításával elkészült egy Volkswagen alkatrészek alapján tervezett sportkocsi: a 356-os modell. 1951-ben szerezte meg első nemzetközi versenygyőzelmét az 1100 cm³-ig terjedő kategóriában a Le Mans-i 24 órás versenyen a 356-os Porsche. Azóta több mint 30000 trófeát zsebeltek be versenysportban elért eredményeikért.



Slusszkulcs a bal oldalon, és más titkok

Hogy kerül a kulcs helye a bal oldalra? Mivel a Le Mans-i versenyek azzal indultak, hogy a pilóták egy nagy rohanás után (balról) bevágták magukat az autókba, a bal oldali slusszkulcs a Porsche szerint jobban kézre esett, és pár tizedmásodperccel hamarabb be tudták indítani a kocsit.
Szintén a versenyzés miatt lett lyukas a kormány és az indítókulcs is egyes versenyautókban, mivel így néhány milligrammot le lehetett faragni a kocsi súlyából.


Versenyautó fejjel lefelé

Versenyautó fejjel lefelé?! Már az ötlet is furcsa, de elméletileg az aerodinamikai leszorítóerőnek köszönhetően ez nem lehetetlen! (F = p : 2 · v2 · A · ca) Elméletben ez azt jelenti, hogy amikor ez a Porsche 956 eléri a 321,4 km/h sebességet, akár fejjel lefelé is tudna menni. 



Az első tisztán elektromos modell

A Mission E az első tisztán elektromos Porsche modell, melyet a kereskedésekben az új, hivatalos nevén kell keresni, ez pedig a Taycan (jelentése: energikus, fiatal ló). A Porsche ágaskodó paripát ábrázoló ikonikus márkajelzése 1952 óta látható a gyártó autóin, az új névvel pedig azt érzékeltetik, hogy az elektromos meghajtású modell is egy vérbeli Porsche.

Mission E


A világ legtöbbet fotózott Porschéje

A legendák szerint erről a Porschéről készült a világon a legtöbb fénykép. A versenyautó olyan, mint egy hentesbolti tájékoztató tábla, a sertés különböző testrészei és azok nevei vannak felfestve rá. 



A múzeumban van néhány autó, amelybe be is lehet ülni.







Az itt látható autók nagy részével ma is bármikor ki lehetne menni az utcára.




























































A Porsche Múzeumban van egy ajándékbolt, és egy étterem/kávézó is. Innen be lehet lesni a múzeum saját szerelőműhelyébe, mely a világon egyedülálló. Itt az összes Porschéhez értenek. A múzeumi autók karbantartása mellett a kocsikat olyan legendás versenyekre készítik fel, mint például a 1000 Miglia.





A felnőtt belépőjegy ára 9,70 €, melynek felmutatásával a Mercedes Múzeumban 25% kedvezményt adnak. A Porsche Múzeumot gyerekek 14 éves korig ingyen nézhetik meg.
Van lehetőség a Porsche gyár megtekintésére is (Porsche Factory Tour), ez újabb 9,70 €-ba kerül, de jó előre időpontot kell foglalni. Bővebb információ >> ITT <<

A Porsche Múzeum és a gyár látogatás után az airbnb-n foglalt szállásunkra mentünk. Szállásadónk ajánlott a közelben egy helyet, oda mentünk vacsorázni.



Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!



LINKEK / FORRÁSOK

Ferdinand Anton Ernst Porsche MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Anton_Ernst_Porsche

Le Routard Allemagne kötete ISBN978-2-01-912442-7
A múzeum területén kihelyezett német és angol nyelvű információs táblák


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy benéztél! / Thanks for your visit!