Stuttgartban van a Daimler, a Mercedes-Benz és a Porsche
központja is, ez utóbbi két márka múzeuma a város legnépszerűbb látnivalói közé
tartozik. A múzeumban kiállított legendás modellek mellett számos
érdekességet is megtudhatunk a Mercedes történetéről.
Laurent 30. szülinapjára egy Porsche gyárlátogatást és a Porsche Múzeum meglátogatását kapott ajándékba. Ezt a kettőt egy nap alatt letudtuk, majd a másodikon megnéztük Stuttgartot, és a harmadik napra választhatott, hogy mit szeretne. Mily’ meglepő: a Mercedes-Benz Múzeumot akarta megnézni.
Mercedes-Benz Museum
Korábban a múzeum a gyár területén belül egy kijelölt helyen
volt, ahová a főkaputól egy őrzött járat szállította a látogatókat. A múzeum új
épülete közvetlenül a Daimler gyár stuttgarti üzemének bejárata mellett
található. Az épületet az UN Studio tervezte. Az építése 150 millió
euróba került, 2006. május 19-ére készült el és ekkor adták át a
nyilvánosságnak. Kívülről és belülről is különleges, egyedi építészeti
megoldások jellemzik. Alaprajza a lóhere levelén alapul, amely három egymást
fedő levél segítségével hozza létre a központi átrium háromszögletű terét. A
kiállítótér 16500 m2-es területével ez a világ legnagyobb
autómúzeuma, ahol több mint 160 jármű tekinthető meg. Ha többet szeretnénk
megtudni egy-egy autóról, akkor igénybe vehetjük az audioguide-ot, illetve a
kiállítás területén mindenhol találunk adatokkal teli információs lapokat is
(németül és angolul).
Benz - Daimler
Karl Benz gépkocsi-tervező német mérnök jelentette be a
német szabadalmi hivatalnál az autó feltalálását 1886-ban. Szabadalmaztatta a
Patent-Motorwagent, amivel megszületett az első eladható automobil. 1893-ig
ő uralta a piacot.
Mellette Gottlieb Daimler volt az autó születésének másik jelentős alakja, aki saját cannstadti kertjében építette meg járműveit (farmotoros hintót, motorkerékpárt, kocsit), melyek révén hamarosan túlszárnyalta kollégáját. 1894-ben rendezték meg a világ első hosszú távú autóversenyét Párizs és Rouen között, majd ezt követően újabb és újabb versenyeket, melyeken a Daimler cég autói több alkalommal győzelmet arattak.
Mercedes név
Az Osztrák-Magyar Monarchia nizzai konzulja, Emil Jellinek
felfigyelt a Daimler autók eredményeire, és 1896-ban rendelt magának egyet a
Doppel-Phaeton típusból. Nem sokkal később a milliárdos autórajongó hivatalos
értékesítő lett. Közben műszaki tanácsokat is adott a tulajdonosoknak. 1900.
április 2-án Emil Jellinek 36 darab autó leszállítását kérte a Daimlertől. A
több mint félmillió aranykorona értékű üzletnek két feltétele volt: a
felépítési kritériumok, és hogy az új autót az előző évben született lányáról Mercedesnek
akarta elnevezni. Ekkora tételnél ezekre a feltételekre lehetetlen volt nemet
mondani, így ez a nap lett a Mercedes márkanév születésének napja.
Emil Jellinek Doppel Phaetonjában Kép forrása: wikipedia |
Mercedes Jellinek Kép forrása: wikipedia |
A magyar származású Emil Jellinek és a Mercedes meghozta a szerencsét a Daimlernek, a cég és a Mercedes híre egyre nőtt: hamarosan a milliárdos Rockefellernek is volt Mercedese. A tulajdonosok 1902. június 23-án levédették a nevet, ezzel megteremtették a világ egyik leghíresebb autómárkáját. Gottlieb Daimler ezt már nem érhette meg, 1900. március 6-án elhunyt.
(Emil Jellinek 1903-ban felvette lánya nevét, onnantól Emil Jellinek-Mercédès volt a hivatalos neve.)
Mercedes jel
Gottlieb Daimlerhez kötődik a híres háromágú csillag. Még az
Otto-gyárban dolgozott, amikor egy képeslapon, melyet családjának küldött ezzel
jelölte meg házát. A képeslapra pedig ezt írta: „Egy napon majd ez a csillag
ragyogja be munkámat.” Ez volt az oka, hogy fiai -Adolf és Paul Daimler- ezt a
jelet választották. Apjuk jóslata így beteljesedett, a híres háromágú csillag
1910-ben felkerült a Mercedes autókra. A jelkép a motor jövőjének fontosságára
utalt: földön, vízen, levegőben egyaránt lehetőséget láttak fejlesztésében és
mindennapi használatában.
Daimler AG
A Daimler-fivérek gyára nehézségek közepette, de fejlődni
tudott. A cég az első világháborút követő nehéz gazdasági helyzet
eredményeképpen 1926-ban egyesült az egykor Karl Benz által alapított céggel,
mellyel a mai napig fúzióban áll. A járműgyártó vállalat 1926-tól
1998-ig Daimler-Benz, 1998-tól 2007-ig DaimlerChrysler, 2007 óta
ismét Daimler néven működik. A vállalat neve Németországban tehát sohasem volt
Mercedes. A cégnek több országban van leányvállalata, melyek nevében szerepel a
Mercedes, mint például Magyarországon is Mercedes-Benz Manufacturing Hungary-nek
hívják.
A jegyek megvásárlása után egy audioguide-ot kapunk (magyar
nyelvű sajnos nincs). Ezután egy kapszula formájú lifttel felmegyünk 36 méter magasba, miközben
egy időutazáson veszünk részt, vissza 1886-ig.
Az első meghökkentő dolog, amit láthatunk egy ló. Persze ez
csak annak furcsa, aki nem járt még a Wartburg
Múzeumban Eisenachban, ott ugyanis már találkozhattunk II. Vilmos német
császár az 1890-es években tett kijelentésével, miszerint „Szerintem a lovaké a
jövő. Az automobilt múlandó jelenségnek tartom.”
Innen kétféle útvonalon járhatjuk be a DNS-spirálként
egymásba csavarodó emeleteket: az egyik időrendi, a másik tematikus. Láthatjuk,
hogy a történelmi események milyen hatással voltak az autóiparra, valamint,
hogy a motorok fejlődése hogyan lehetett közvetlen vagy közvetett kiváltója
történelmi eseményeknek. Bármerre is indulunk, mindenütt csillogó-villogó,
autótörténelmileg nevezetes járműveket -utcai autók, buszok, haszonjárművek, Forma-1-es
versenyautók- láthatunk. A több mint 130 év összes típusát lehetetlen lenne
bemutatni, de a múzeumban remek összképet kapunk az autózás fejlődéséről.
Érdekes az a terem, ahol hírességek: sportolók, színészek,
vagy Diana hercegnő autói vannak kiállítva.
Diana hercegnő 1991 decemberében vásárolt magán-használatra
egy Mercedes-Benz 500 SL-t, amivel óriási botrányt kavart. Ő volt az első
ugyanis a királyi családban, aki külföldi autómárkát vásárolt magának. Rengeteg
kritika érte emiatt, így a kényelmes és erős sportautót 1992 szeptemberében
visszaadta.
Mellette látható II. János Pál pápa-mobilja, egy
Mercedes 230 G .
Ez gyakorlatilag az első olyan kialakítású autó volt, amilyennek ma a
pápamobilt ismerjük. II. János Pál 1980-as németországi látogatására készítették.
Az autó hatalmas, levehető műanyag tetővel rendelkezett. Fehér bőrrel borított
ülés van benne, és a pápa fel is állhatott, ha akart. A II. János Pál elleni
1981-es merénylet után az autó karosszériáját megerősítették, az üvegeket pedig
golyóállóra cserélték. Ezt az autót XVI. Benedek pápa is használta.
Diana hercegnő és II. János Pál pápa Mercedesei |
The Lost World: Jurassic Park Az elveszett világ: Jurassic Park |
Nicolas Cage autója |
Van egy szimulátor is, amiért vagy fél órát álltunk sorba. Jó volt ez is, csak annyira „felrázó” élmény volt, hogy a végén a hányinger kerülgetett.
Szintén jó megoldás a földszinti teremben a versenyautók kiállítása. Egy döntött pályán sorakoznak a kocsik, és ahogy ott állunk és bámulunk, felbőg az egyik, és a motorzúgás végigsuhan a termen.
A legvégén az ajándékboltba érkezünk, ahonnan át lehet menni az autószalonba.
Ami nem tetszett az az, hogy az emeleteken nincs mosdó. Csak
a földszinten van, ahová nehézkes lejutni, ráadásul az audioguide-ot is le kell
adni minden egyes alkalommal. Hiába mondtam, hogy csak a WC-re megyek és utána
megyek is vissza, le kellett adni. Ezzel óriási mennyiségű műanyag szemét
keletkezik. Az audioguide nyakbaakasztóját megtarthatjuk emlékbe, de amikor már
3 lógott a nyakamban, ez is frusztráló volt. Az újabb felmenetelnél egyszerűen
lecsatoltam az audioguide-ot a nyakbaakasztóról és átraktam egy másikra, ami
már a nyakamban lógott. Utána megint sorba kellett állni a kapszula lifthez,
majd lecaplatni oda, ahol épp tartottam. Ez az egész macera legalább 20 percig
tartott.
A földszinten van egy büfé is, ahol egy kis nasi mellett meg
lehet pihenni, ha már elteltünk a sok autó látványával.
Ha tetszett a
bejegyzés, oszd meg másokkal is!
Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt
jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube
csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper
közösséggel találkozhatsz!
LINKEK / FORRÁSOK
Stuttgart MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Stuttgart
Mercedes-Benz Múzeum MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M%C3%BAzeum
Daimler AG MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Daimler_AG
Mercedesz-Benz MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz
Emil Jellinek ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Emil_Jellinek
Le Routard Allemagne kötete ISBN978-2-01-912442-7
A múzeum területén kihelyezett német és angol nyelvű információs táblák(A bejegyzésben szereplő képek közül párat Laurent készített.)
Érdekes honnan indult az egész. Emiatt szeretem a londoni Transport múzeumot is 🙂
VálaszTörlésköszi, örülök, hogy tetszett.
TörlésA londoni Transport Múzeumban még nem jártam. Talán majd egyszer.
Ez nagyon szuper programlehetőség. Érdekes és egyszerre látványos. Imádom az ilyen helyeket. Ide biztosan elmegyek egyszer. Remek képek készültek.
VálaszTörlésNagyon szépen köszönöm! Örülök, hogy tetszett és hogy újabb helyet ajánlhattam a bakancslistádra! 🥰
TörlésNagyon érdekes, és informatív bejegyzés, a képek is nagyon jók.
VálaszTörlésKöszönöm szépen, nagyon örülök, hogy tetszik!
TörlésNagyon klassz lett a bejegyzés.
VálaszTörlésNagyon jók lettek a képek, igazán hangulatos, érdekesek a számomra és az is, hogy honnan indult. Hasznos bejegyzés annak, aki esetleg el szeretne ide látogatni, mert igenis jó program ajánló😊
VálaszTörlésMicsoda szuper programot mutattál be nekünk. Nagyon tetszik múlt bemutatása, engem az ilyenek mindig nagyon érdekelnek, ahogy az autók is☺️Köszönöm a posztot , meg a képeket☺️
VálaszTörlésEz egy nagyon jó hely 😍 A férjem tuti oda lenne érte, de én is 🤭🤭
VálaszTörlésElképesztő hely lehet :3 nagyok bejönne nekem is, szeretem az ilyen különleges helyeket, látványokat. Szuper képek lettek.
VálaszTörlésWow, nagyon tetszenek ezek a fajta autók, órákig tudnám őket csodálni. 😍 Szívesen megnézném ezt a múzeumot élőben is, nagyon érdekes.☺️
VálaszTörlésHa egyszer lesz egy autómániás párom, akkor ide biztos el fogom vinni, mert tökéletes programnak tűnik, és nem feltétlen férfias a dolog, mert szerintem nekünk csajoknak is van benne valami érdekes. Köszi az ajánlót!
VálaszTörlésMásodszorra jártam itt,egyszerűen csodálatos,magával ragadó,nagyon szerettem itt lenni,szívem csücske a múzeum😍.
VálaszTörlés(A mosdó kicsit tévesen van leírva,mert bizonyos szinteken van mosdó és nem kell mindig lemenni…én megtaláltam..és nagyon szép,igényes.😊)
Egyetértek, tényleg izgalmas múzeum, még nőként is élvezhető, érdekes.
TörlésKöszönöm szépen a mosdókkal kapcsolatos pontosítást, nekem, mikor kerestem, azt mondták, hogy le kell menni, nincs máshol. Ezek szerint félre tájékoztattak.