Stuttgartban van a Daimler, a Mercedes-Benz és a Porsche
központja is, ez utóbbi két márka múzeuma a város legnépszerűbb látnivalói közé
tartozik. A múzeumban kiállított legendás modellek mellett számos
érdekességet is megtudhatunk a Mercedes történetéről.
Laurent 30. szülinapjára egy Porsche gyárlátogatást és a Porsche Múzeum meglátogatását kapott ajándékba. Ezt a kettőt egy nap alatt letudtuk, majd a másodikon megnéztük Stuttgartot, és a harmadik napra választhatott, hogy mit szeretne. Mily’ meglepő: a Mercedes-Benz Múzeumot akarta megnézni.
Mercedes-Benz Museum
Korábban a múzeum a gyár területén belül egy kijelölt helyen
volt, ahová a főkaputól egy őrzött járat szállította a látogatókat. A múzeum új
épülete közvetlenül a Daimler gyár stuttgarti üzemének bejárata mellett
található. Az épületet az UN Studio tervezte. Az építése 150 millió
euróba került, 2006. május 19-ére készült el és ekkor adták át a
nyilvánosságnak. Kívülről és belülről is különleges, egyedi építészeti
megoldások jellemzik. Alaprajza a lóhere levelén alapul, amely három egymást
fedő levél segítségével hozza létre a központi átrium háromszögletű terét. A
kiállítótér 16500 m2-es területével ez a világ legnagyobb
autómúzeuma, ahol több mint 160 jármű tekinthető meg. Ha többet szeretnénk
megtudni egy-egy autóról, akkor igénybe vehetjük az audioguide-ot, illetve a
kiállítás területén mindenhol találunk adatokkal teli információs lapokat is
(németül és angolul).
Benz - Daimler
Karl Benz gépkocsi-tervező német mérnök jelentette be a
német szabadalmi hivatalnál az autó feltalálását 1886-ban. Szabadalmaztatta a
Patent-Motorwagent, amivel megszületett az első eladható automobil. 1893-ig
ő uralta a piacot.
Mellette Gottlieb Daimler volt az autó születésének másik jelentős alakja, aki saját cannstadti kertjében építette meg járműveit (farmotoros hintót, motorkerékpárt, kocsit), melyek révén hamarosan túlszárnyalta kollégáját. 1894-ben rendezték meg a világ első hosszú távú autóversenyét Párizs és Rouen között, majd ezt követően újabb és újabb versenyeket, melyeken a Daimler cég autói több alkalommal győzelmet arattak.
Mercedes név
Az Osztrák-Magyar Monarchia nizzai konzulja, Emil Jellinek
felfigyelt a Daimler autók eredményeire, és 1896-ban rendelt magának egyet a
Doppel-Phaeton típusból. Nem sokkal később a milliárdos autórajongó hivatalos
értékesítő lett. Közben műszaki tanácsokat is adott a tulajdonosoknak. 1900.
április 2-án Emil Jellinek 36 darab autó leszállítását kérte a Daimlertől. A
több mint félmillió aranykorona értékű üzletnek két feltétele volt: a
felépítési kritériumok, és hogy az új autót az előző évben született lányáról Mercedesnek
akarta elnevezni. Ekkora tételnél ezekre a feltételekre lehetetlen volt nemet
mondani, így ez a nap lett a Mercedes márkanév születésének napja.
Emil Jellinek Doppel Phaetonjában Kép forrása: wikipedia |
Mercedes Jellinek Kép forrása: wikipedia |
A magyar származású Emil Jellinek és a Mercedes meghozta a szerencsét a Daimlernek, a cég és a Mercedes híre egyre nőtt: hamarosan a milliárdos Rockefellernek is volt Mercedese. A tulajdonosok 1902. június 23-án levédették a nevet, ezzel megteremtették a világ egyik leghíresebb autómárkáját. Gottlieb Daimler ezt már nem érhette meg, 1900. március 6-án elhunyt.
(Emil Jellinek 1903-ban felvette lánya nevét, onnantól Emil Jellinek-Mercédès volt a hivatalos neve.)
Mercedes jel
Gottlieb Daimlerhez kötődik a híres háromágú csillag. Még az
Otto-gyárban dolgozott, amikor egy képeslapon, melyet családjának küldött ezzel
jelölte meg házát. A képeslapra pedig ezt írta: „Egy napon majd ez a csillag
ragyogja be munkámat.” Ez volt az oka, hogy fiai -Adolf és Paul Daimler- ezt a
jelet választották. Apjuk jóslata így beteljesedett, a híres háromágú csillag
1910-ben felkerült a Mercedes autókra. A jelkép a motor jövőjének fontosságára
utalt: földön, vízen, levegőben egyaránt lehetőséget láttak fejlesztésében és
mindennapi használatában.
Daimler AG
A Daimler-fivérek gyára nehézségek közepette, de fejlődni
tudott. A cég az első világháborút követő nehéz gazdasági helyzet
eredményeképpen 1926-ban egyesült az egykor Karl Benz által alapított céggel,
mellyel a mai napig fúzióban áll. A járműgyártó vállalat 1926-tól
1998-ig Daimler-Benz, 1998-tól 2007-ig DaimlerChrysler, 2007 óta
ismét Daimler néven működik. A vállalat neve Németországban tehát sohasem volt
Mercedes. A cégnek több országban van leányvállalata, melyek nevében szerepel a
Mercedes, mint például Magyarországon is Mercedes-Benz Manufacturing Hungary-nek
hívják.
A jegyek megvásárlása után egy audioguide-ot kapunk (magyar
nyelvű sajnos nincs). Ezután egy kapszula formájú lifttel felmegyünk 36 méter magasba, miközben
egy időutazáson veszünk részt, vissza 1886-ig.
Az első meghökkentő dolog, amit láthatunk egy ló. Persze ez
csak annak furcsa, aki nem járt még a Wartburg
Múzeumban Eisenachban, ott ugyanis már találkozhattunk II. Vilmos német
császár az 1890-es években tett kijelentésével, miszerint „Szerintem a lovaké a
jövő. Az automobilt múlandó jelenségnek tartom.”
Innen kétféle útvonalon járhatjuk be a DNS-spirálként
egymásba csavarodó emeleteket: az egyik időrendi, a másik tematikus. Láthatjuk,
hogy a történelmi események milyen hatással voltak az autóiparra, valamint,
hogy a motorok fejlődése hogyan lehetett közvetlen vagy közvetett kiváltója
történelmi eseményeknek. Bármerre is indulunk, mindenütt csillogó-villogó,
autótörténelmileg nevezetes járműveket -utcai autók, buszok, haszonjárművek, Forma-1-es
versenyautók- láthatunk. A több mint 130 év összes típusát lehetetlen lenne
bemutatni, de a múzeumban remek összképet kapunk az autózás fejlődéséről.
Érdekes az a terem, ahol hírességek: sportolók, színészek,
vagy Diana hercegnő autói vannak kiállítva.
Diana hercegnő 1991 decemberében vásárolt magán-használatra
egy Mercedes-Benz 500 SL-t, amivel óriási botrányt kavart. Ő volt az első
ugyanis a királyi családban, aki külföldi autómárkát vásárolt magának. Rengeteg
kritika érte emiatt, így a kényelmes és erős sportautót 1992 szeptemberében
visszaadta.
Mellette látható II. János Pál pápa-mobilja, egy
Mercedes 230 G .
Ez gyakorlatilag az első olyan kialakítású autó volt, amilyennek ma a
pápamobilt ismerjük. II. János Pál 1980-as németországi látogatására készítették.
Az autó hatalmas, levehető műanyag tetővel rendelkezett. Fehér bőrrel borított
ülés van benne, és a pápa fel is állhatott, ha akart. A II. János Pál elleni
1981-es merénylet után az autó karosszériáját megerősítették, az üvegeket pedig
golyóállóra cserélték. Ezt az autót XVI. Benedek pápa is használta.
Diana hercegnő és II. János Pál pápa Mercedesei |
The Lost World: Jurassic Park Az elveszett világ: Jurassic Park |
Nicolas Cage autója |
Van egy szimulátor is, amiért vagy fél órát álltunk sorba. Jó volt ez is, csak annyira „felrázó” élmény volt, hogy a végén a hányinger kerülgetett.
Szintén jó megoldás a földszinti teremben a versenyautók kiállítása. Egy döntött pályán sorakoznak a kocsik, és ahogy ott állunk és bámulunk, felbőg az egyik, és a motorzúgás végigsuhan a termen.
A legvégén az ajándékboltba érkezünk, ahonnan át lehet menni az autószalonba.
Ami nem tetszett az az, hogy az emeleteken nincs mosdó. Csak
a földszinten van, ahová nehézkes lejutni, ráadásul az audioguide-ot is le kell
adni minden egyes alkalommal. Hiába mondtam, hogy csak a WC-re megyek és utána
megyek is vissza, le kellett adni. Ezzel óriási mennyiségű műanyag szemét
keletkezik. Az audioguide nyakbaakasztóját megtarthatjuk emlékbe, de amikor már
3 lógott a nyakamban, ez is frusztráló volt. Az újabb felmenetelnél egyszerűen
lecsatoltam az audioguide-ot a nyakbaakasztóról és átraktam egy másikra, ami
már a nyakamban lógott. Utána megint sorba kellett állni a kapszula lifthez,
majd lecaplatni oda, ahol épp tartottam. Ez az egész macera legalább 20 percig
tartott.
A földszinten van egy büfé is, ahol egy kis nasi mellett meg
lehet pihenni, ha már elteltünk a sok autó látványával.
Ha tetszett a
bejegyzés, oszd meg másokkal is!
Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt
jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube
csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper
közösséggel találkozhatsz!
LINKEK / FORRÁSOK
Stuttgart MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Stuttgart
Mercedes-Benz Múzeum MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_M%C3%BAzeum
Daimler AG MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Daimler_AG
Mercedesz-Benz MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz
Emil Jellinek ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Emil_Jellinek
Le Routard Allemagne kötete ISBN978-2-01-912442-7
A múzeum területén kihelyezett német és angol nyelvű információs táblák(A bejegyzésben szereplő képek közül párat Laurent készített.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése