2019. április 7., vasárnap

Mercedes-Benz Museum - Stuttgart-Bad Cannstatt



Stuttgartban van a Daimler, a Mercedes-Benz és a Porsche központja is, ez utóbbi két márka múzeuma a város legnépszerűbb látnivalói közé tartozik. A múzeumban kiállított legendás modellek mellett számos érdekességet is megtudhatunk a Mercedes történetéről.




Laurent 30. szülinapjára egy Porsche gyárlátogatást és a Porsche Múzeum meglátogatását kapott ajándékba. Ezt a kettőt egy nap alatt letudtuk, majd a másodikon megnéztük Stuttgartot, és a harmadik napra választhatott, hogy mit szeretne. Mily’ meglepő: a Mercedes-Benz Múzeumot akarta megnézni.



Mercedes-Benz Museum

Korábban a múzeum a gyár területén belül egy kijelölt helyen volt, ahová a főkaputól egy őrzött járat szállította a látogatókat. A múzeum új épülete közvetlenül a Daimler gyár stuttgarti üzemének bejárata mellett található. Az épületet az UN Studio tervezte. Az építése 150 millió euróba került, 2006. május 19-ére készült el és ekkor adták át a nyilvánosságnak. Kívülről és belülről is különleges, egyedi építészeti megoldások jellemzik. Alaprajza a lóhere levelén alapul, amely három egymást fedő levél segítségével hozza létre a központi átrium háromszögletű terét. A kiállítótér 16500 m2-es területével ez a világ legnagyobb autómúzeuma, ahol több mint 160 jármű tekinthető meg. Ha többet szeretnénk megtudni egy-egy autóról, akkor igénybe vehetjük az audioguide-ot, illetve a kiállítás területén mindenhol találunk adatokkal teli információs lapokat is (németül és angolul).




Benz - Daimler

Karl Benz gépkocsi-tervező német mérnök jelentette be a német szabadalmi hivatalnál az autó feltalálását 1886-ban. Szabadalmaztatta a Patent-Motorwagent, amivel megszületett az első eladható automobil. 1893-ig ő uralta a piacot.


Mellette Gottlieb Daimler volt az autó születésének másik jelentős alakja, aki saját cannstadti kertjében építette meg járműveit (farmotoros hintót, motorkerékpárt, kocsit), melyek révén hamarosan túlszárnyalta kollégáját. 1894-ben rendezték meg a világ első hosszú távú autóversenyét Párizs és Rouen között, majd ezt követően újabb és újabb versenyeket, melyeken a Daimler cég autói több alkalommal győzelmet arattak.



Mercedes név

Az Osztrák-Magyar Monarchia nizzai konzulja, Emil Jellinek felfigyelt a Daimler autók eredményeire, és 1896-ban rendelt magának egyet a Doppel-Phaeton típusból. Nem sokkal később a milliárdos autórajongó hivatalos értékesítő lett. Közben műszaki tanácsokat is adott a tulajdonosoknak. 1900. április 2-án Emil Jellinek 36 darab autó leszállítását kérte a Daimlertől. A több mint félmillió aranykorona értékű üzletnek két feltétele volt: a felépítési kritériumok, és hogy az új autót az előző évben született lányáról Mercedesnek akarta elnevezni. Ekkora tételnél ezekre a feltételekre lehetetlen volt nemet mondani, így ez a nap lett a Mercedes márkanév születésének napja.

Emil Jellinek Doppel Phaetonjában
Kép forrása: wikipedia

Mercedes Jellinek
Kép forrása: wikipedia

A magyar származású Emil Jellinek és a Mercedes meghozta a szerencsét a Daimlernek, a cég és a Mercedes híre egyre nőtt: hamarosan a milliárdos Rockefellernek is volt Mercedese. A tulajdonosok 1902. június 23-án levédették a nevet, ezzel megteremtették a világ egyik leghíresebb autómárkáját. Gottlieb Daimler ezt már nem érhette meg, 1900. március 6-án elhunyt.
(Emil Jellinek 1903-ban felvette lánya nevét, onnantól Emil Jellinek-Mercédès volt a hivatalos neve.)



Mercedes jel

Gottlieb Daimlerhez kötődik a híres háromágú csillag. Még az Otto-gyárban dolgozott, amikor egy képeslapon, melyet családjának küldött ezzel jelölte meg házát. A képeslapra pedig ezt írta: „Egy napon majd ez a csillag ragyogja be munkámat.” Ez volt az oka, hogy fiai -Adolf és Paul Daimler- ezt a jelet választották. Apjuk jóslata így beteljesedett, a híres háromágú csillag 1910-ben felkerült a Mercedes autókra. A jelkép a motor jövőjének fontosságára utalt: földön, vízen, levegőben egyaránt lehetőséget láttak fejlesztésében és mindennapi használatában.


Daimler AG

A Daimler-fivérek gyára nehézségek közepette, de fejlődni tudott. A cég az első világháborút követő nehéz gazdasági helyzet eredményeképpen 1926-ban egyesült az egykor Karl Benz által alapított céggel, mellyel a mai napig fúzióban áll. A járműgyártó vállalat 1926-tól 1998-ig Daimler-Benz, 1998-tól 2007-ig DaimlerChrysler, 2007 óta ismét Daimler néven működik. A vállalat neve Németországban tehát sohasem volt Mercedes. A cégnek több országban van leányvállalata, melyek nevében szerepel a Mercedes, mint például Magyarországon is Mercedes-Benz Manufacturing Hungary-nek hívják.



A jegyek megvásárlása után egy audioguide-ot kapunk (magyar nyelvű sajnos nincs). Ezután egy kapszula formájú lifttel felmegyünk 36 méter magasba, miközben egy időutazáson veszünk részt, vissza 1886-ig.


Az első meghökkentő dolog, amit láthatunk egy ló. Persze ez csak annak furcsa, aki nem járt még a Wartburg Múzeumban Eisenachban, ott ugyanis már találkozhattunk II. Vilmos német császár az 1890-es években tett kijelentésével, miszerint „Szerintem a lovaké a jövő. Az automobilt múlandó jelenségnek tartom.”


Innen kétféle útvonalon járhatjuk be a DNS-spirálként egymásba csavarodó emeleteket: az egyik időrendi, a másik tematikus. Láthatjuk, hogy a történelmi események milyen hatással voltak az autóiparra, valamint, hogy a motorok fejlődése hogyan lehetett közvetlen vagy közvetett kiváltója történelmi eseményeknek. Bármerre is indulunk, mindenütt csillogó-villogó, autótörténelmileg nevezetes járműveket -utcai autók, buszok, haszonjárművek, Forma-1-es versenyautók- láthatunk. A több mint 130 év összes típusát lehetetlen lenne bemutatni, de a múzeumban remek összképet kapunk az autózás fejlődéséről.



















































Érdekes az a terem, ahol hírességek: sportolók, színészek, vagy Diana hercegnő autói vannak kiállítva.
Diana hercegnő 1991 decemberében vásárolt magán-használatra egy Mercedes-Benz 500 SL-t, amivel óriási botrányt kavart. Ő volt az első ugyanis a királyi családban, aki külföldi autómárkát vásárolt magának. Rengeteg kritika érte emiatt, így a kényelmes és erős sportautót 1992 szeptemberében visszaadta.
Mellette látható II. János Pál pápa-mobilja, egy Mercedes 230 G. Ez gyakorlatilag az első olyan kialakítású autó volt, amilyennek ma a pápamobilt ismerjük. II. János Pál 1980-as németországi látogatására készítették. Az autó hatalmas, levehető műanyag tetővel rendelkezett. Fehér bőrrel borított ülés van benne, és a pápa fel is állhatott, ha akart. A II. János Pál elleni 1981-es merénylet után az autó karosszériáját megerősítették, az üvegeket pedig golyóállóra cserélték. Ezt az autót XVI. Benedek pápa is használta.

Diana hercegnő és II. János Pál pápa Mercedesei



The Lost World: Jurassic Park
Az elveszett világ: Jurassic Park





Nicolas Cage autója

Van egy szimulátor is, amiért vagy fél órát álltunk sorba. Jó volt ez is, csak annyira „felrázó” élmény volt, hogy a végén a hányinger kerülgetett.



Szintén jó megoldás a földszinti teremben a versenyautók kiállítása. Egy döntött pályán sorakoznak a kocsik, és ahogy ott állunk és bámulunk, felbőg az egyik, és a motorzúgás végigsuhan a termen.




















A legvégén az ajándékboltba érkezünk, ahonnan át lehet menni az autószalonba.

Ami nem tetszett az az, hogy az emeleteken nincs mosdó. Csak a földszinten van, ahová nehézkes lejutni, ráadásul az audioguide-ot is le kell adni minden egyes alkalommal. Hiába mondtam, hogy csak a WC-re megyek és utána megyek is vissza, le kellett adni. Ezzel óriási mennyiségű műanyag szemét keletkezik. Az audioguide nyakbaakasztóját megtarthatjuk emlékbe, de amikor már 3 lógott a nyakamban, ez is frusztráló volt. Az újabb felmenetelnél egyszerűen lecsatoltam az audioguide-ot a nyakbaakasztóról és átraktam egy másikra, ami már a nyakamban lógott. Utána megint sorba kellett állni a kapszula lifthez, majd lecaplatni oda, ahol épp tartottam. Ez az egész macera legalább 20 percig tartott.

A földszinten van egy büfé is, ahol egy kis nasi mellett meg lehet pihenni, ha már elteltünk a sok autó látványával.



Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!


LINKEK / FORRÁSOK


Le Routard Allemagne kötete ISBN978-2-01-912442-7
A múzeum területén kihelyezett német és angol nyelvű információs táblák


(A bejegyzésben szereplő képek közül párat Laurent készített.)

15 megjegyzés:

  1. Érdekes honnan indult az egész. Emiatt szeretem a londoni Transport múzeumot is 🙂

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. köszi, örülök, hogy tetszett.
      A londoni Transport Múzeumban még nem jártam. Talán majd egyszer.

      Törlés
  2. Ez nagyon szuper programlehetőség. Érdekes és egyszerre látványos. Imádom az ilyen helyeket. Ide biztosan elmegyek egyszer. Remek képek készültek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szépen köszönöm! Örülök, hogy tetszett és hogy újabb helyet ajánlhattam a bakancslistádra! 🥰

      Törlés
  3. Nagyon érdekes, és informatív bejegyzés, a képek is nagyon jók.

    VálaszTörlés
  4. Nagyon klassz lett a bejegyzés.

    VálaszTörlés
  5. Nagyon jók lettek a képek, igazán hangulatos, érdekesek a számomra és az is, hogy honnan indult. Hasznos bejegyzés annak, aki esetleg el szeretne ide látogatni, mert igenis jó program ajánló😊

    VálaszTörlés
  6. Micsoda szuper programot mutattál be nekünk. Nagyon tetszik múlt bemutatása, engem az ilyenek mindig nagyon érdekelnek, ahogy az autók is☺️Köszönöm a posztot , meg a képeket☺️

    VálaszTörlés
  7. Ez egy nagyon jó hely 😍 A férjem tuti oda lenne érte, de én is 🤭🤭

    VálaszTörlés
  8. Elképesztő hely lehet :3 nagyok bejönne nekem is, szeretem az ilyen különleges helyeket, látványokat. Szuper képek lettek.

    VálaszTörlés
  9. Wow, nagyon tetszenek ezek a fajta autók, órákig tudnám őket csodálni. 😍 Szívesen megnézném ezt a múzeumot élőben is, nagyon érdekes.☺️

    VálaszTörlés
  10. Ha egyszer lesz egy autómániás párom, akkor ide biztos el fogom vinni, mert tökéletes programnak tűnik, és nem feltétlen férfias a dolog, mert szerintem nekünk csajoknak is van benne valami érdekes. Köszi az ajánlót!

    VálaszTörlés
  11. Másodszorra jártam itt,egyszerűen csodálatos,magával ragadó,nagyon szerettem itt lenni,szívem csücske a múzeum😍.
    (A mosdó kicsit tévesen van leírva,mert bizonyos szinteken van mosdó és nem kell mindig lemenni…én megtaláltam..és nagyon szép,igényes.😊)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Egyetértek, tényleg izgalmas múzeum, még nőként is élvezhető, érdekes.
      Köszönöm szépen a mosdókkal kapcsolatos pontosítást, nekem, mikor kerestem, azt mondták, hogy le kell menni, nincs máshol. Ezek szerint félre tájékoztattak.

      Törlés

Köszönöm, hogy benéztél! / Thanks for your visit!