A Németországba induló éjszakai charterjárat nem sokkal felszállás után, Puerto Platától (Dominikai Köztársaság) 26 km-re északkeletre az Atlanti-óceánba zuhant 1996. február 6-án. A balesetet senki sem élte túl, 189-en vesztették életüket.
Birgenair
A Birgenair egy török charter légitársaság volt 1988 és 1996 között. Nevét Çetin Birgen üzletemberről kapta. A Birgenair kezdetekben Nyugat-Európából törökországi üdülővárosokba indított járatokat, később pedig egy török-német diszkont utazási társaságot szolgált a járataival Németországból a Karib-térségbe. A 301-es járat tragédiája után hamarosan csődbe ment.
Birgenair 301-es járata
A Birgenair 301-es járata Németországba, Frankfurtba indult 1996. február 6-án. A járatot a Birgenair egyik partnere, az Alas Nacionales légitársaság indította. A gépet, amivel eredetileg repültek volna, mechanikai probléma miatt egy másikra cserélték. Így a TC-GEN lajstromjelű Boeing 757-225-ös géppel indultak el több mint 4 órás késéssel. Az a gép előzőleg kb. 3 hétig vesztegelt a Dominikai Köztársaságban, Puerto Plataban a Gregorio Luperón nemzetközi reptéren, mert a kevés utas miatt nem volt gazdaságos elindítani. A balesetet megelőző napokban a Pitot-cső (repülőgépek sebességének mérésére használt szerkezet) burkolatok nem voltak a helyükön.
Boeing 757-225 - TC-GEN - Berlin Schönefeld repülőtéren 1995 júliusában. Fotó: Lutz Schönfeld, Forrás: wikipedia |
A gép kapitánya Ahmet Erdem (61) volt, 24 750 repült órája
volt, ebből 1 875 óra Boeing 757-esen. Az első tiszt Aykut Gergin (34) 3 500
óra repülési tapasztalattal rendelkezett, ebből 71 óra volt Boeing 757-esen. A kiegészítő
személyzet Muhlis Evrenesoğlu (51) volt, akinek 15 000 repült órája volt, ebből
Az események végzetes láncolatát az indította el, hogy kapitány oldalán lévő sebességmérő helytelen értékeket mutatott. Felszállás közben atlanti időzóna szerint 23 óra 42 perckor a kapitány észlelte, hogy a sebességmérője helytelen értéket mutat, de mivel a másodpilóta oldalán lévő műszer működött, úgy döntött, hogy nem szakítja meg a felszállást. Emelkedés közben úgy tűnt, hogy a kapitány sebességmérője ismét működik. Bekapcsolták a robotpilótát. Nem sokkal ezután azonban két egymással teljesen ellentétes hibaüzenetet kaptak, ami miatt a személyzet teljesen összezavarodott. A kapitány végül a sebesség csökkentése mellett döntött, amitől a gép átesett és zuhanni kezdett. A bal oldali hajtómű végleg leállt, és a gép átfordult a bal szárny körül, majd spirális mozgásba kezdett, nem sokkal később pedig Puerto Platától 26 km-re északkeletre nagy sebességgel az Atlanti-óceánba csapódott.
A gépen összesen 189 ember volt: 176 utas (167 német és 9 lengyel) és 13 fő legénység (11 török és 2 dominikai köztársasági). A katasztrófát senki sem élte túl. Csak 73 holttestet sikerült megtalálniuk, a többi áldozatnak a tenger az örök nyughelye.
A kivizsgálók gyorsan a helyszínre értek. A víz felszínén úszó roncsdarabokat összegyűjtötték. A feketedobozokat pár héttel később hozták felszínre. És bár egyik Pitot-csövet sem találták meg, a vizsgálatok során arra jutottak, hogy a kapitány oldalán lévő sebességmérő külső érzékelőjének eltömődését, és ez által az események tragikus láncolatát valószínűleg a Dominikai Köztársaságban honos kaparódarázs fészke okozta.
A gép útközben két helyen is megállt volna, az egyik a Gander Nemzetközi Repülőtér (Gander, Újfundland és Labrador, Kanada), a másik pedig a Berlin-Schönefeld repülőtér (Németország) lett volna.
Birgenair 301 emlékhelyek
Schönefeld település Németországban, azon belül Brandenburgban, kb. 20 km-re található Berlin központjától, és közvetlenül határos Berlin délkeleti városrészeivel. Schönefeld neve a Berlin-Schönefeld repülőtérről (Flughafen Berlin-Schönefeld (SXF)) ismert, mely a fővárost kiszolgáló két nemzetközi repülőtér egyike. A Berlin-Schönefeld repülőtér 1934-ben épült, és a város kettéosztottsága alatt Kelet-Berlin repülőtere volt. (A régi repülőtér 2020. október 31-e óta Berlin új nemzetközi repülőterének, a Berlin Brandenburg repülőtérnek (Flughafen Berlin Brandenburg „Willy Brandt” (BER)) az 5-ös terminálja.)
A szerencsétlenség áldozatainak Puerto Platában, Schönefelden és Frankfurt fő temetőjében is állítottak emlékművet. Schönefelden a Dorfkirche (evangélikus templom) kertjében találjuk az emlékhelyet.
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!
Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!
Birgenair ANGOLul: Birgenair - Wikipedia
1996 a légi közlekedésben MAGYARul: 1996 a légi közlekedésben – Wikipédia (wikipedia.org)
A Birgenair 301-es járatának katasztrófája MAGYARul: A Birgenair 301-es járatának katasztrófája – Wikipédia (wikipedia.org)
A Birgenair 301-es járatának katasztrófája ANGOLul: Birgenair Flight 301 - Wikipedia
Videó ANGOLul: (1) Mayday Air Crash Investigation ~ S05E08 Mixed Signals The Plane That Wouldn't Talk - YouTube
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése