2018. június 12., kedd

Wartburg Múzeum





AWE - Automobile Welt Eisenach
Wartburg Múzeum

Cím: Friedrich-Naumann-Str. 10, 99817 Eisenach
Telefon: +49 03691 - 77212
E-mailmuseum@awe-stiftung.de, info@awe-stiftung.de

Belépő: felnőtteknek 6 €, fotójegy 1 €




A Museum AWE (Automobile Welt Eisenach), azaz az Eisenachi Automobil Világ Múzeum a régi Wartburg-gyár egyik épületében található a türingiai Eisenachban. Eisenachban számos jól (és kevésbé jól) ismert modell készült, az itt látható kiállítás révén pedig egészen a kezdetektől végigkövethetjük a gyár történetét.

Museum AWE - Automobile Welt Eisenach

II. Vilmos német császár az 1890-es években kijelentette:
„Szerintem a lovaké a jövő. Az automobilt múlandó jelenségnek tartom.”


A kezdetek

A történet 1896. december elején indult, amikor Heinrich Ehrhardt megalapította a Fahrzeugfabrik Eisenach (FFE)-t. Eredetileg bicikliket és fegyvereket gyártott, és csak két évvel később kezdett motoros autókat gyártani francia Decauville licenccel, melyeket Wartburgnak hívott. 1904-ig készültek modellek ezen a néven. A Wartburg nevet a gyárnak otthont adó Eisenach városban található, a UNESCO Világörökség részét képező várról kapta. A cég a harmadik németországi gépkocsi gyártó volt a Daimler Motoren Gesellschaft és a Benz & Cie után. A XIX. század végén fia, Gustav vette át a gyárat, amely akkor 1300 munkást foglalkoztatott, és Türingia egyik legnagyobbja volt.

Heinrich Ehrhardt


Wartburg - Motorwagen "Modell 2"
1899

Adler Nr. 1
1900


Dixi

1903-ban az Ehrhardt család visszavonult a vezetésből. Egyrészt a pénzügyi veszteségek miatt, másrészt mert a Decauville-i licencet visszavonták. A gyár egy új névvel -Dixi (latin, „beszéltem”)- és William Seck főmérnökkel 1904-ben kezdte meg a gyártást. Az U35 típus csúcsmodelljét 1907-ben vezették be, és hamarosan elismerték megbízhatóságát és teljesítményét (65 lóerős (48 kW), és a legmagasabb sebessége 85 km/h volt).


Dixi R8 6/14 PS

Dixi 3/15 PS


Dixi 3/15 PS belseje


Dixi R9


Az első világháborús évek

Az első világháború alatt a gyárban teherautók és fegyverek készültek. Ezt követően a gyárból eltávolították a berendezéseket. 1919-ben folytatódott újra az autógyártás; de a fellépő gazdasági nehézségek miatt hamarosan a Gothaer Waggonfabrik AG-val egyesülniük kellett. A gazdasági visszaesés másik eredményeként a termelés megváltozott, kisautókra összpontosítottak. 1927-ben a Dixi megépítette a DA-1 3/15-öt, a brit Austin 7 engedélyezett változatát.




BMW

1928 novemberében a BMW megvásárolta a Gothaer Waggonfabriktól a Fahrzeugfabrik Eisenach A.G.-t (a Dixi márkát), ezzel véget vetve a Dixi önálló létének. Az eisenachi gyár a BMW autógyártás szülőhelye lett. A Dixi csak rövid ideig futott tovább, BMW Dixiként. Az átnevezett BMW gyár hamarosan megkezdte a BMW 3/15PS gyártását (elhagyva a Dixi nevet), mely a Dixi korszerűsített változata volt. 1931-re 25000 autót gyártottak a DA 1-től DA 4-ig terjedő sorozatban. A DA-3 sportos verzió újra a Wartburg nevet kapta.

1930-ban a BMW Eisenachban elkezdett motorokat is gyártani. A legjelentősebb az 1937-ben bemutatott BMW R35 volt.

1933-ban 6 hengeres motorral nagyobb autók gyártását kezdték meg. Az első autó a BMW 303 volt. Utódai pedig a BMW 315, a BMW 319, a BMW 327 és a BMW 328 elegáns sportkupéja.

BMW 3/20 PS - AM 4

BMW 3/20 PS - AM 4

BMW

BMW 328

BMW 328

BMW 328


1942-ben a második világháború miatt megszűnt a rendszeres gépjárműgyártás. A BMW gyár a Wehrmachtnak motorkerékpárokat, valamint a Luftwaffének repülőgép motorokat gyártott. A háború végére a gyár mintegy 60%-a megsemmisült.

BMW R75 Gespann
1944

1940-45

BMW 320 Kabriolett


EMW/BMW

A háború után Türingia a szovjet szektor része lett, és a gyár Sowjetische AG Maschinenbau Awtowelo, a Werk BMW Eisenach nevű szovjet részvénytársaság lett. A gyártás a BMW 321-gyel indult újra, amelyből 1945 és 1950 között csaknem 4000 db készült. 1946-47-ben néhány BMW 326-ost, és 1952-ben 161 db BMW 325-2s-t gyártottak. 1949-ben megkezdték a BMW 340, valamint a BMW 327-es gyártását.

1945-ben folytatták a háború előtti BMW R35 motorkerékpár gyártását. Ez lett az EMW R35 1952-ben, melyet később az R35/2 és az R35/3 váltottak fel. Eisenach az R35-ből és változataiból több mint 83 000 darabot készítettek 1955-ig, amikor a motorkerékpár-gyártás véget ért.

Míg a szovjetek birtokolták a társaságot, a müncheni BMW nem tudott eljárást indítani védjegyének megvédésére. Mivel a müncheni gyár nem gyártott még autókat, az 1945 és 1951 között gyártott összes „BMW” Eisenachban készült.

1952-ben a gyár a kelet-német kormány tulajdonába került, és új neve EMW vagyis Eisenacher Motorenwerk lett. Tovább gyártották a 327 típust, és továbbfejlesztették a 340-est (EMW 340-2). Mindkét modell gyártása megszűnt 1955-ben. A négyütemű autók össztermelése 1945 és 1955 között csaknem 30 800 volt.


BMW motorkerékpár


VEB Automobilwerk Eisenach

1952-ben a szovjet tulajdonosok átadták a vállalatot az NDK-nak, és így állami tulajdonban lévő vállalat lett. A müncheni BMW ekkorra levédte nevét, logóját és tipikus kétszárnyas rácsos megjelenését, és ismét elkezdett autókat gyártani. Az eisenachi céget átnevezték Eisenacher Motorenwerk (EMW)-nek, logója pedig a BMW embléma változata lett, a kék kvadránsokat pirosakra cserélték. Egy évvel később a cég a VEB Automobilwerk Eisenach (AWE) nevet kapta.

Eisenacher Motorenwerk (EMW)

Eisenacher Motorenwerk (EMW)

Eisenacher Motorenwerk (EMW)

EMW 340-2

EMW

AWE - AutomobilWerk Eisenach
A gyárlétesítmény egykori főbejárata



Az első új modell -az IFA 309- háromhengeres kétütemű motorral rendelkezett. Ez a DKW F9 prototípuson alapult, amelyet 1939-ben fejlesztettek ki, de nem gyártották. A háború előtti BMW-ből származó modellek gyártása 1955 végén befejeződött.

IFA F9 / EMW 309 Limousine

1956-ban az első Wartburg (311-es típus, később a 312-es típus) új designnal indult, de a DKW alapú kétütemű motor megmaradt. A Wartburg 353, amelyet 1966-ban vezettek be, új testet kapott, de még mindig kétütemű motorja volt, most 1000 cm3-es. A mérnökök sok új javaslattal álltak elő, de az állami hatóságok nem fogadták el őket. Végül 1988-ban bevezetésre kerültek a Volkswagen által gyártott négyhengeres négyütemű motororok.


Wartburg Sportwagen 313/1
1958

Wartburg Sportwagen 313/1
1958

Wartburg Limousine Luxus 311/108
1961

Wartburg Limousine Luxus 311/108
1961

Wartburg Coupé

Wartburg Camping-Limousine 311/5



Wartburg 1965

Wartburg 1000 (353) Limousine
1966

NDK-s garázs (de lehetne bárhol kelet-Európában) 







Wartburg 353 S Limousine
1988

Wartburg 1.3 S Limousine

Wartburg 353 Pickup Transporter


Wartburg 1.3

Wartburg 1.3

Wartburg 1.3

Wartburg 1.3

Wartburg 1.3

Wartburg 1.3








Versenyautók














Motorok






Zárás az újraegyesítés után

Az 1990. évi német újraegyesítés az AWE végét jelentette. Mivel nem tudtak a modern gyártási módszerekkel versenyezni, a gyárat 1991 áprilisában bezárták. Az utolsó Wartburg 1.3-as 1991. április 10-én gördült le a gyártósorról.

Míg a gyár legtöbb épületét lebontották, egy része (O2 épület) megmarad. Ebben látható ma az Eisenach Automobilbaumuseum.

A régi gyár épületei

A régi gyár főkapuja (12)

Még le nem bontott, de rég nem használt gyárépület.

Még le nem bontott, de rég nem használt gyárépület.

A munkások egy része az 1992-ben újonnan létrehozott eisenachi Opel-gyárban kapott munkát.
1998-ban Helmut Kohl kancellár társaságában meglátogatta Bill Clinton amerikai elnök, ezzel jelezve, hogy az Amerikai Egyesült Államok támogatja Németország kommunista uralom alól szabadult keleti felének fejlesztését.

Opel-gyár Eisenach

Opel Olympia
1935

Opel Corsa

Opel Vectra, az 1., mely Eisenachban készült

Opel Astra, az 1., mely Eisenachban készült
Opel Astra F 1.6i GLS
1992

Opel Corsa, az 1., mely Eisenachban készült

Opel ADAM
2013

Opel ADAM






Eisenach legfontosabb megélhetési forrása ma is az autóipar. A BMW-nek és a Bosch-nak szintén vannak üzemei a városban.

Innen Kassel városába mentünk tovább, ahol a szállásunk volt, melyet ezúttal is az airbnb-n foglaltunk. Kassel kertvárosi részén laktunk, a ház mögött már a rétek kezdődtek. A ház maga is nagyon rendben volt, de a tulajdonosok… csak szuperlatívuszokban tudok róluk beszélni! Kedvesek, segítőkészek, közvetlenek… Ők ajánlották azt a helyet is (Sudhaus), ahová vacsorázni mentünk. Az is nagyon rendben volt.

A Sudhaus egy volt sörfőzde, ami ma étteremként működik. Meleg nyárias nap lévén ma a kerthelyiségben volt a kiszolgálás


Sudhaus

Sudhaus

Sudhaus
A volt sörfőző épületében az átalakított üstökben is vannak asztalok.

Sudhaus

Sudhaus
A volt sörfőző épületében az átalakított üstökben is vannak asztalok.

Sudhaus
A volt sörfőző épületében az átalakított üstökben is vannak asztalok.

Sudhaus
A volt sörfőző épületében az átalakított üstökben is vannak asztalok.

Kipróbáltunk egy csomó helyi specialitást


Sudhaus - étlap

Kasseler Bier Likör „Steckenpferd”, Hausgemachte Orange/Zitrus Limonade 100% natürlich, ohne künstliche zusatzstoffe, The Brale Bier
Kasseli sör-likőr, Házi készítésű narancs/citrus limonádé 100% -ban természetes, mesterséges adalékanyagok nélkül, The Brale barna sör

Grüne Sosse mit Drillingen und Ei
Zöld szósz (tejföl zöldfűszerekkel) krumplival és tojással 

Hessisches Schmandschnitzel – Nach dem Originalrezept mit heißer Schmandsoße, gerösteten Zwiebeln und Speck
Hesszeni tejfölös rántott hús – Eredeti recept alapján forró tejfölös szósszal, sült hagymával és szalonnával 

Süsses Dippen – Schmandmousse nordhessischer Art mit fruchtig-frischem Himbeerpuree im Weck-Glas
Édes mártás - az észak-hesseni tejföl mousse gyümölcsös-friss málna pürével befőttes üvegben




ELŐZMÉNY ITT, FOLYTATÁS ITT és ITT!


Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!



LINKEK/FORRÁSOK


LeRoutard útikönyvek sorozat Allemagne része, ISBN 978-2-01-912442-7


(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése