Hugo Junkers a teljesen fémből épített repülőgépek úttörője. Ötvenévesen kezdett el a repüléssel foglalkozni, ekkor kezdett el dolgozni egy fémből készült repülő szerkezeten. Úttörő koncepciói voltak, de az első világháború kitörése után a kormány a hagyományos repülőgépek készítésére ösztönözte. Így is több, különböző szempontból világ első repülőgép készítése fűződik a nevéhez.
Dessau
Dessau korábban önálló város volt Németország Szász-Anhalt tartományában. 2007 nyarán egyesült Roßlauval és lett Dessau-Roßlau város része. A város területén található látnivalók közül több is az UNESCO világörökség része. Dessau a Bauhaus második bölcsője. A város közelében található a Wörlitzer Park és a Schloss Wörlitz (Wörlitz kastély) is.A Technikmuseum "Hugo Junkers" Dessauban található, a régi Junkers repülőgépgyár helyén. A kifutópálya még mindig ott van, és ma egy kis helyi repülőtérként használják.
Hugo Junkers
Hugo Junkers 1859 és 1935 között élt, német mérnök és repülőgépkonstruktőr, üzletember volt. Cégét 1895-ben alapította. A Junkers kezdetben gázkazánok tervezőjeként volt ismert, majd a repülőgépgyártás terén olyan újításokat fejlesztett ki, mint a teljesen fémből készült konstrukció és a hullámos repülőgéptörzs. Emellett csoportja repülőgépmotorokat is gyártott. A Junkers Luftverkehr AG légitársasággal megalapította a Luft Hansa egyik elődjét. A gazdasági világválság következtében 1932-ben csoportja pénzügyi nehézségekkel nézett szembe. Mivel a nemzetiszocialistáknak nem tetszett, hogy Hugo Junkers demokrata és pacifista, 1933-ban kényszerítették, hogy adja át az államnak szabadalmai tulajdonjogait és cégeinek többségi részvényeit. Mivel bebörtönzéssel is megfenyegették, Junkers engedett a zsarolásnak. 1934-ben így is házi őrizetbe került, majd eltávolították Dessauból. Junkers a bajorországi Bayrischzellbe vonult vissza. Röviddel később, 76. születésnapján (1935. február 3-án) halt meg. Münchenben temették el.Technikmuseum "Hugo Junkers"
Miután belépünk a hangárba, szemünk elé tárul a Junkers cég leghíresebb alkotása, a Junkers Ju-52-es repülőgép. Ez a típus az európai repüléstörténet egyik legfontosabb repülőgépe volt, és különösen az 1930-as években a Lufthansa gerincét alkotta. Abban az időben az utasok számára korábban ismeretlen szintű kényelmet kínált. Norvégiától Dél-Amerikáig használták. Néhány évvel ezelőtt volt alkalmunk repülni a Junkers Tante Ju Ju-52/3m repülőgéppel. Az utolsók egyikeként, mert nem sokkal később múzeumba került.Van itt egy Junkers F13-as repülőgép másolat is, sőt, ugyanennek a repülőgépnek a repülésszimulátora is, amit ki is lehet próbálni. A Junkers F13 volt a világ első teljesen fémépítésű polgári célú repülőgépe. A gép 4 utast tudott szállítani, a személyzet 2 főből állt, akik elöl ültek a kezdetben nyitott kabinban. A Junkers F13-at 1932-ig gyártották.
Junkers 1915-ben elkészítette az első működőképes, csak fémből épített repülőgépet, a Junkers J 1-et, melyet Blechesel-nek, azaz Pléhszamárnak becéztek. A J 1 mindössze 12 évvel azután épült és repült, hogy a Wright testvérek 1903 decemberében először repültek a "Flyer I" kétfedelű repülőgéppel!
Ki van állítva néhány tárgy, amely Hugo Junkers tulajdonát képezte, köztük néhány Meisseni porcelánból készült tányér.
1929-ben Hugo Junkers, mint látnok, felbérelte Johannes Winkler tudóst, hogy dolgozzon rakétaprototípusokon, ami akkoriban igazán új dolog volt. Winkler volt az egyik első a világon, aki ezen a technológián dolgozott, és megalkotta az első prototípusokat. Az ő álma az volt, hogy lehetővé tegye az űrutazást. A világháború alatt a náciknak, majd a háború után a Királyi Légierőnek dolgozott.
A múzeumban repülőgépmodellek lenyűgöző gyűjteménye is látható, és ezek közül több a második világháborús prototípusokból származik, mint pl:
Blohm & Voss 194: vicces repülőgép az egyik szárnyon lévő pilótafülkével (így a pilóta nem látta a légcsavart).
Arado E.555: nagy sebességű bombázó 8000 km-es hatótávolsággal, amely elérhette volna Amerikát.
A múzeumban rengeteg negyedbe-, félbevágott hajtómű is található, így megnézhetjük, hogy milyenek belülről.
Jelenleg felújítják az Iljusin IL-18 utolsó meglévő működőképes kiképző szimulátorát is, amelyet a kelet-német Interflug cég használt. Ez az egyetlen IL-18 szimulátor, mely nem az egykori Szovjetunió területén található. Az Interflug egy használt szimulátort vásárolhatott meg annak idején, mert a márka hűséges vásárlója volt. Az IL-18 szimulátor még mindig készül, de reméljük, hogy hamarosan ez is „repülni” fog. Mi kaptunk egy kis ízelítőt belőle.
A múzeum előtt egy szélcsatorna maradványai és néhány régi, szovjet korszakból származó vadászrepülőgép is található, de ezek többsége nincs túl jó állapotban.
Ez a múzeum nem túl híres, mivel viszonylag új (2001-ben nyílt meg). A Junkers neve talán nem annyira ismert a fiatalabb generáció számára, mivel már régóta nem gyártanak repülőgépeket, de a múzeumot ettől függetlenül tényleg érdemes meglátogatni!
Telefonszám: +49 (0) 340 6611982
Hivatalos honlap: Technikmuseum "Hugo Junkers" Dessau (technikmuseum-dessau.org)
E-mail: info@technikmuseum-dessau.de
Ha tetszett a bejegyzés, köszönöm, ha megosztod a linket másokkal is. A cikket viszont légy szíves, ne másold!
Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper
közösséggel találkozhatsz!
Dessau MAGYARul: Dessau – Wikipédia (wikipedia.org)
Dessau-Roßlau MAGYARul: Dessau-Roßlau – Wikipédia (wikipedia.org)
Hugo Junkers MAGYARul: Hugo Junkers – Wikipédia (wikipedia.org)
LeRoutard Allemagne kötete, 2016, ISBN 9 782019 124427
A helyszínen kapott, illetve kihelyezett információs anyagok
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése