2022. augusztus 24., szerda

Sétarepülés a HA-LIX Liszunov Li-2-essel


A HA-LIX a világ egyetlen üzemképes Liszunov Li-2-ese



Dunakeszi

Dunakeszi városa Pest megyében található. A megye második legnépesebb települése Érd után. Budapesttől mintegy 15 kilométerre északra helyezkedik el.

Dunakeszi régi sporthagyományokkal rendelkezik. Különleges sportolási lehetőséget nyújt a MALÉV Aero Club és Opitz Nándor Repülőklub. Sport repüléséről nemzetközi szinten is híres.

A város egyik fő programja és látnivalója a Dunakeszi air Show, avagy tisztességes nevén a Dunakeszi Veteránjármű- és Repülőnap, melyet a Dunakeszi repülőtéren rendeznek meg.

 

Dunakeszi Veteránjármű- és Repülőnap

A szabad ég alatt, hatalmas területen kerül megrendezésre a program a repülőgépek és a veteránjárművek szerelmeseinek. A kétnapos rendezvényen a látványos légi bemutatók mellett oldtimer és retro járműveket is megnézhetünk földön és levegőben egyaránt.

DE ami a legtutibb az egészben, hogy a Malév Aero Club szervezésében mindkét napon lehetőség van különleges gépekkel repülni; helikopter, motoros repülőgép, vitorlázó repülő.

Amire én személy szerint már régóta nagyon-nagyon vágytam, az egy sétarepülés a HA-LIX lajstromjelű Liszunov Li-2-essel.

 

HA-LIX

„A világ egyetlen üzemképes Li-2-ese a Goldtimer Alapítvány tulajdonában lévő és a budaörsi repülőtéren állomásozó gép. Ezt a példányt 1949-ben építették a taskenti 84. sz. repülőgépgyárban 18433209 gyártási számmal. Még abban az évben Magyarországra került, ahol a Magyar Néphadsereg állította szolgálatba. 1958-ban polgári légialkalmassági bizonyítványt kapott, és több társával együtt a Malévhez került. 1964-ben visszakerült a Magyar Néphadsereghez, és ott szállítási feladatokat látott el. Ejtőernyős ugrás céljára is gyakran használták. Az 1974-es selejtezését követően a szolnoki Kilián György Repülő Műszaki Főiskola gyűjteményéhez (ma: RepTár: Szolnoki repülőmúzeum) került.

A Goldtimer Alapítvány 1997-ben átszállította a gépet Szolnokról a Budaörsi repülőtérre, ahol felújították és szinte teljesen újraépítették.” … „Az újra üzemképes állapotba hozott, az eredeti HA-LIX lajstromjelet kapott gép 2001. szeptember 21-én emelkedett először a levegőbe Budaörsön, majd 2002 áprilisában megkapta a légialkalmassági bizonyítványát. A repülőgép azóta a légibemutatók rendszeres vendége és a sétarepülni vágyók rendelkezésére is áll. A gép 2008-ban korabeli Malév-festést kapott, így szerepelt a 2013-ban bemutatott Szabadság – Különjárat című játékfilmben is, amely az első magyar repülőgép-eltérítés valódi története alapján készült.” 1

Testvére, a HA-LIQ az Aeropark Budapestben látható.






 

A repülés árának befizetése után elég sokat kellett várnunk, egyrészt, hogy megteljen a gép (19 fő utazhatott benne), másrészt a repülőnap fix programjai miatt.

Mire a géphez értünk, már majdnem dél volt.







A gépen ülve elszorult a torkom, hiszen végre teljesül a vágyam, repülhetek ezzel ez egyedi géppel, megy a világon az egyetlen üzemképes Li-2-es! Arról nem is beszélve, hogy több mint 70 éves! Ennél öregebb géppel csak egyszer repültem, a Junkers Tante Ju Ju-52/3m repülőgéppel, ami azóta sajnos már nem is repülhet.

Az indulás előtt (igaz, csak az ülésünkből) volt idő alaposabban szemügyre venni a repülőt. Aztán indultak a hajtóművek, majd lassan a gép is kigurult. Felszállás után a Duna felé vettük az irányt, majd a folyó jobb partján repültünk felfelé, elrepültünk a Szürkő-sziget mellett, megkerültük a pócsmegyeri tavat Szigetmonostor és Surány között. A Duna bal partján repültünk vissza Göd majd Dunakeszi (az M2-es út) felett a Dunakeszi reptérre. Akik a bal oldalon ültek (én nem), azok láthatták „szülőfalum” Fót nagy, sárga római katolikus templomát is. Jól lehetett látni Budapestet, a Megyeri hidat, és a Budai-hegyeket is.

Leszállás után még bekukucskálhattunk a pilótafülkébe is, sőt, a keresztfiam kapott egy Li-2-es repülős matricát is a pilótáktól. 💙




































 

VIDEÓ!!!


Néhány adat az utunkról:

Felszállás: LHDK (Dunakeszi repülőtér) 11:57
Landolás: LHDK (Dunakeszi repülőtér) 12:07
A repülés 10 percig tartott.
Max. sebesség: 137 mi/h (kb. 220 km/h)
Repülési távolság kb. 23 mérföld

Néhány adat a gépünkről:

Típusa: Liszunov Li-2T (zsargonban: Lidva)
Reg. jele: HA-LIX
Neve: Kármán Tódor 
A gyártás éve és helye: 1949. - Taskenti 84. sz. repülőgépgyár
Gyártási száma: 18433209
Magyarországra érkezett: 1949. szeptember 10-én
A repülőgép hossza: 19,65 m
Az utasfülke hossza: 8,45 m
Az utasfülke szélessége: 2,34 m
Utaslétszám: 21 fő
Személyzet /utaskísérővel/: 4 fő
Az üres repülőgép súlya: 7325 kg
A szárny fesztávolsága: 28,81 m
A szárny felülete: 91,7 m2
Maximális sebesség /1000 m magasságon/: 316 km/h
Hatótávolság: 2500 km
Csúcsmagasság: 6000 m


Egyéb sétarepüléseink:

Cessna 172-R Skyhawk – a Rothsee és Nürnberg felett
Zeppelin NT – a Boden-tó felett Friedrichshafen környékén
Junkers Tante Ju Ju-52/3m – Ingolstadttól Kelheimig


Ha tetszett a bejegyzés, köszönöm, ha megosztod a linket másokkal is. A cikket viszont légy szíves, ne másold!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

 

LINKEK / FORRÁSOK

Dunakeszi MAGYARul: Dunakeszi – Wikipédia (wikipedia.org)
1 Li-2 MAGYARul: Li–2 – Wikipédia (wikipedia.org)
Liszunov Li-2 HA-LIX MAGYARul: Goldtimer Alapítvány Li-2 Po-2 Cimbora Gerle Vöcsök Kánya




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy benéztél! / Thanks for your visit!