2019. február 16., szombat

Arktikum - Rovaniemi

Az Arktikum Rovaniemi leggyakrabban látogatott múzeuma. Itt az északi sarkkörrel kapcsolatos érdekes információkkal, többek között Lappföld élővilágával és lakóinak életével, történetével, a rénszarvastenyésztéssel és egy interaktív kiállításon keresztül a sarki fénnyel is megismerkedhetünk.

Az airbnb-n foglalt szálláshelyünkön elfogyasztott reggeli után jó melegen felöltöztünk, és az Arktikum múzeumba mentünk.

Arktikum természettudományi múzeum

Az Arktikum természettudományi múzeum 1992-ben nyílt meg Rovaniemiben, Finnország függetlenségének 75. évfordulója alkalmából. Az Ounasjoki folyó partján található Arktikum múzeum nem csak Rovaniemi, hanem Finnország egyik legkedveltebb látványossága is.

Az Arktikum külseje is figyelemre méltó. Az épület legszembetűnőbb része az üvegcső, egy 172 méter hosszú szerkezet, mely a fő múzeumból az Ounasjoki folyó felé nyúlik. A kertben helyi növényeket és fákat, valamint szobrokat láthatunk. Mivel északi irányba mutat, „Gateway to the North” (Északi-átjáró)-nak nevezik.

Az Arktikum a finn Lappföld és a sarkvidék történelmét és kultúráját mutatja be. Betekinthetünk a helyi életstílusba, a népművészetekbe és az ősi hagyományokba.

Sok érdekes dolgot láthatunk itt, csak néhány ezek közül:

Az aurora borealist egy mini planetárium segítségével mutatják be. Itt fekve lehetett csodálni a sarki fény rókáját (számi mítosz), és e csodás égi jelenség képeit.

Az északi fénnyel kapcsolatban több legenda is él. A finn verzió szerint egy sarki róka szalad a hóban és a farkával megüti a hó felső rétegét, majd ezek a hópelyhek szikráznak az égen.
A grönlandi eszkimók szerint pedig az aurora az ég legmagasabb helye, ahol a halottak egy rozmár koponyájával fociznak.
A régi rómaiak véres esőként írták le a jelenséget, mivel a déli féltekén a színe valóban vöröses. Háborúk és katasztrófák előjelének tartották.
Kínában is féltek tőle, égi csapatokként, vagy tekergő sárkányként, kígyóként ábrázolták.
Északon a halottakkal és a túlvilággal azonosítják. Számi hiedelmek szerint az aurora élő lény, mely beszél és érti a beszédet. Azért kell csendben maradni, ha meglátjuk, hogy az aurora ne vigyen el bennünket. Egyesek szerint az aurora intenzívebb lesz, ha nézed őket, valamint fütyüléssel előcsalogathatod!

Van egy hideg kamra, ahol a hideg szelet lehet kipróbálni.

Megtapinthattunk régi szőrruhákat, és felpróbálhattunk fából készült eszkimó napszemüvegeket is.

Érdekes az utolsó vándorfotográfus műteremsátra, mellette a motorja, és fényképezőgépe. Az elkészült fotók mellett szuveníreket és festményeket is árult.

Van itt egy benzinkút is minden felszerelésével, 1994-ből. A környéken ez volt az egyetlen közösségi tér, ahol az emberek munka után találkoztak, kártyázhattak, rádiót hallgathattak és iszogathattak.

A múzeumban vannak állandó és ideiglenes kiállítások is. Érdekes, hogy itt nincsenek szabályos termek, hanem a terek és ezáltal a témák is összemosódnak.

Az ideiglenes kiállítás elég modern volt és fura, nekünk nem tetszett annyira.

Az Arktikumban kapott helyet az Arctic Center könyvtár, egy ajándékbolt, egy kávézó, ahol skandináv ételeket is megkóstolhattunk. Nekünk csak szendvics jutott, mert ezen a napon valamiért nem volt rendes konyha.

A könnyű ebéd után az autóban magunkra vettünk még pár réteg ruhát, és vártuk a találkozót az Our life, our travel bloggerpárosával, Katával, és Karollal, akik már évek óta Rovaniemiben élnek. Sok hasznos infót olvashattunk tőlük a blogjukon, illetve Kata e-mailben is sok jó tanáccsal látott el bennünket. Ezúton is hálás köszönet érte!

Amíg rájuk vártunk, megcsodáltuk a finn „graffiti”-t is, sőt, életünkben először mi is csináltunk egyet! J

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK/FORRÁSOK

Le Routard útikönyvek sorozat Finlande című része, 2017/2018-as kiadás, ISBN 978-2-01-279940-0

A múzeumban kapott információs anyag, és az ott kihelyezett ismertetők szövege.

(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)