2019. február 15., péntek

Santa Claus Village - a Mikulás főhadiszállása

A Mikulás Rovaniemi melletti falujában fogadja télen-nyáron a világ minden tájáról ide érkező látogatókat. Nemcsak vele, hanem az őt mindenben segítő manókkal is találkozhatunk. Sőt, átlépjük az Északi Sarkkört, utazhatunk rénszarvas és husky vontatta szánkón, megleshetjük a manókat a Mikulás Postahivatalában. Ez a csoda hely nemcsak a kicsiket, de a felnőtteket is magával ragadja, mesés hangulatba repít, és egy életre szóló élménnyel gazdagít.

Az első napunk az ideúttal telt; autó-repülő-még egy repülő-autó. Éjszaka volt már, mikor megérkeztünk, így egyből az airbnb-n foglalt szálláshelyünkre mentünk. Házigazdánk mondta, hogy ő már a lakás ablakából is látta az északi fényt, így lefekvés előtt még kinéztünk, hogy szerencsénk van-e. Nem volt.

Másnap reggeli után egyenesen a Santa Claus Village-be mentünk, és az egész napot a Mikulás falujában töltöttük. A Rovaniemiből ide vezető úton nagyon kell figyelni, mert lépten-nyomon kint van az 50-es tábla, de egy helyen 30-as van, és rögtön utána a kamera!!! Sajnos mi a 30-as táblát nem vettük észre, így készült rólunk egy fénykép. (Egyelőre még nem kaptunk róla számlát, reméljük, már nem is fogunk!)

Santa Claus Village

A Santa Claus Village-ben (Joulupukin Pajakylä) simán el lehet tölteni egy egész napot. A Mikulás hivatalos falujában egész évben karácsonyi zene szól, és a Mikulás az év minden napján várja a látogatókat, felnőtteket és gyerekeket egyaránt.
A belépés ingyenes, de ez igencsak csalóka, mert csak addig az, míg csak sétálgatsz és nézelődsz. Ha valamilyen programon részt szeretnél venni, akkor kőkeményen a zsebedbe kell nyúlni!

Találkozás a Mikulással

A falu legfőbb látványossága a Mikulás. A látogatásért nem kell külön fizetni, de ha a hivatalos fényképet vagy a videót meg szeretnénk vásárolni, azért már igen. Mondanom sem kell, fényképezni itt nem lehet.
Úgy olvastuk, hogy akár több órás sort is ki kell várni, mire bejuthatunk, így igencsak meglepődtünk, hogy alig volt előttünk ember. Így a várva várt találkozóra az „eredeti és egyetlen” finn Mikulással -azaz bocsánat-, Joulupukkival gyorsan sor került. Az „igazi” lappföldi Mikulás egyébként nem pont úgy néz ki, ahogy mi ismerjük. Nálunk teljesen piros ruhákba bújik, itt a finneknél viszont zöld nadrágot visel, fehér lenvászon inget és piros mellényt, melyet kék színű, finn népi motívumok díszítenek.
A találkozó pár percig tartott, a Mikulás mindkettőnkkel beszélgetett picit, és természetesen közös fénykép is készült. Úgy döntöttünk, hogy mivel nincs belépő a faluba, ennek az árát annak tekintjük, és megvettük a „bizonyítékot”.
Később derült csak ki a számunkra, hogy nem is az „igazi” Mikulással találkoztunk, hanem egy másikkal. Az igazira később, a Santa Claus Office-ban bukkantunk rá.

A Mikulás Postahivatala

A Mikulás Postahivatala (Santa’s Post Office) az egyik legnépszerűbb hely, amely már 1950 óta fogadja a gyerekek ezreinek leveleit. Itt láthatjuk a Mikulásnak küldött levelek (egy részét) kiállítva, országok szerint rendezve. Másrészt rengeteg cumit, amit a gyerekek itt hagynak, hogy legyen mit adni a rénszarvas bébiknek.
Nem utolsó sorban pedig rengeteg féle Mikulásos és karácsonyi képeslap kapható itt, melyekre a bélyeg is mikulásos. A legtutibb azonban az egyik postaláda. Van egy teljesen átlagos, a másik viszont speciális! Ha ebbe a második postaládába dobjuk be a képeslapot, akkor azt a következő karácsonykor kapja meg a címzett! Mi ez utóbbiba dobtuk be a képeslapjainkat, kíváncsian várjuk, hogy mikor érkeznek meg!
Bármelyikbe is dobjuk a lapokat, azokra GPS kódos, mikulásos postai pecsétet nyomnak a manók.

Átlépni az északi sarkkörön

Az oszlopsor és az oszlopokat összekötő színes fényfüzér az északi sarkkört jelzi, melyen ittlétünk alatt többször is átkelhetünk.

Látogatás a Mikulás irodájában

A Santa Claus Office-ban találkozhat az „igazi” Mikulással az, aki hajlandó kivárni a 2-3 órás sort. Várakozás közben persze akad néznivaló is. Egy monitoron láthatjuk, hogy épp ki van nála, és ugyanez élőben követhető az interneten is. Mi úgy döntöttünk, hogy ha már így pórul jártunk, akkor nem állunk sorba, így az „igazi” Mikulással nem találkoztunk.

Utazás huskyk húzta szánon

A huskyk szerves részei a lappföldi életnek. Korábban ezek az állatok biztosították a közlekedést és nyújtottak segítséget például a vadászathoz.
A Husky Parkba vagy a kutyás szánnal való túráért fizetni kell. Ha sétálunk az erdőben, akkor láthatjuk őket szánhúzás közben, de arra nagyon figyeljünk oda, hogy a pályára ne menjünk rá. Erre persze táblák is figyelmeztetnek, de van, akinek ez nem elég. Az utolsó napunkon mentünk egy kutyaszános túrára, és majdnem balesetünk lett, mert két csaj az úton sétált, sőt, az egyikük a táskáját az út közepén dobta le! Szerencsére emberünk éber volt, és sikerült megállítani a kutyákat és a szánt, így nem ért baleset, de ez csak centiken múlott!

VIDEO!!!

Snowmobile

A helyiek másik közlekedési eszköze a snowmobile, avagy a hótalpas szán. Ők ezzel járnak ki a faházaikba vagy lékhorgászatra. Nagyobb távok megtételéhez a legegyszerűbb megoldás. A turisták körében pedig az egyik legnépszerűbb kinti tevékenység, mivel kombinálható sarki fény vadászattal, husky és rénszarvasfarm látogatással is. A túra idejére biztosítanak meleg overallokat.

Moomin SnowCastle

Egy kisebb jégkastélyt találhatunk a Mikulás falujának határában is. Őszintén szólva gőzöm sem volt arról, hogy mik azok a múminok, pedig Magyarországon is ment a tévében a róluk szóló rajzfilmsorozat.
A múminok a szereplői egy könyvsorozatnak és képregényeknek, melyet eredetileg a finn, svéd anyanyelvű író és illusztrátor, Tove Jansson (1914-2001) jelentetett meg svédül Finnországban. A múminok egy troll család tagjai, fehérek és kerekdedek, nagy orral, amely a vízilovakhoz teszi hasonlóvá őket. A gondtalan és kalandvágyó család a Múmin-völgyben él. Barátaikkal számos kalandban vesznek részt.

Rénszarvasszán

A rénszarvasok is szerves részei a lappföldi életnek. Rénszarvasszános túrára, és farm látogatásra is be lehet fizetni.

VIDEO!!!

Rooseveltin Maja

Ez a kis kunyhó zárva volt, csak az ablakán tudtunk bekukucskálni. A II. világháborúban elpusztult Rovaniemi újjáépítését az amerikaiak is támogatták. 1950-ben ennek az eredményeit jött ide megszemlélni Eleanor Roosevelt, a korábbi elnök özvegye, az Egyesült Államok képviseletében. A kis fakunyhóban erről láthat(t)unk (volna) egy kis kiállítást.

Jó nagyokat lehet sétálni a Mikulás falujában. Sőt, akár meg is szállhatunk itt, üvegfalú kunyhókban, ahonnan ha szerencsénk van, láthatjuk az északi fényt.

Gasztronómia

A finn és a lapp konyha híres a lazacos és rénszarvasos ételeiről. A főtt krumpli pedig vagy az étel alkotóeleme, vagy pedig jár hozzá. A halak és húsok mellé különféle bogyókból készített szószokat adnak és desszertjeikre is jellemzők a bogyók.

A Santa Claus Village-ben nem látszik túl jól, hogy milyen nagy hó volt, mert ott a sok járókelő letapossa. Ez a kép az airbnb-n foglalt szállásunk előtt lévő parkban készült.

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK/FORRÁSOK

Le Routard útikönyvek sorozat Finlande című része, 2017/2018-as kiadás, ISBN 978-2-01-279940-0

(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)

1. Szia. A csoport előtt nem ismertem a blogodat de nagyon szeretem olvasni a bejegyzéseket. Biztos fantasztikus élmény lehetett eljutni a Mikulás falujába. 😊

1. Köszönöm Andrea, örülök, hogy tetszik 🙂
      Igen, jó volt nagyon. Először azt hittem, hogy felnőtteknek, gyerek nélkül nem buli, de aztán mi is jól elszórakoztunk itt. 😊

2. Szia!
    Azta!!! Nagyon jó cikk lett. Engem nagyon érdekel minden ,emi a finnekkel és Joulupukkival kapcsolatos. Jól összehoztad. :)