2020. október 15., csütörtök

Györöki panoráma (Szerző: K. Emese)

A 2020-as vendégírói sorozat októberi vendégírója K. Emese, aki nagyon szeret tanulni és oktatni is. Mindig újabb és újabb képzéseken, tanfolyamokon vesz részt, nem sok ideje marad utazgatni. Leginkább Magyarország határain belül tölti szabadidejét, kedvence a Balaton, amit egyik évben sem hagyna ki. Idei nyaralásának egyik állomását mutatja be most nekünk. Fedezzük fel vele együtt a Balatongyörök környéki kilátókat!

Györöki panoráma

Szeretettel ajánlom Alinak, Gabinak és Pannának.

Amióta az eszemet tudom, nem volt olyan év, hogy ne nyaraltam volna a Balatonnál. Így volt ez idén is. Balatongyörököt nagyon megszerettem. A település “a Keszthelyi- és a Szigligeti-öböl által határolt földnyúlványon helyezkedik el. A terület az őskor óta lakott volt. [...] Nevét valószínűleg Szigliget urának, II. Atyusz bánnak Gyürk nevű fiáról kapta. [...] A falu életében a változást a 20. század eleje hozta. Ekkor jelentek meg a rendszeres fürdővendégek, 1902-ben megépült a falut átszelő vasút, majd öt év múlva elkészült a strandfürdő is. [...] A fürdőtelepet 1920-ban nyilvánították üdülőhellyé, 1932-ben pedig elkészült a strand melletti móló is. Az egykor egy utcából álló település a fürdőélet megindulása után fejlődésnek indult. [...] 1990-ben a település az Európa legszebb falvainak járó Európafalu (Prix d’Honneur) kitüntetést vehette át.” 1

Györök számos lehetőséget tartogat mind az aktív, mind a strandolós-nyaralgatós kikapcsolódásra, de a kulturális betétekről sem kell lemondania senkinek. Most a Györökről megközelíthető gyönyörűbbnél is gyönyörűbb Balaton-panorámákat mutatom be, egy-egy kis kitérővel. 😊

Szépkilátó

Az első - talán a legikonikusabb mind közül - a Szépkilátó. Valójában nem is kilátó, különösebb erőfeszítést se kell tenni, hogy felérjünk hozzá, hiszen közvetlenül a 71-es főút mellett helyezkedik el, Györök szélén. Ez persze mit sem von le az értékéből, a panoráma így is csodás!

Más csodát is rejt a Szépkilátó: ha egy kicsit lejjebb megyünk a kőlépcsőn, be a fák közé, egy tisztavizű kis forrásra bukkanunk (Római forrás). A forráshoz Kneipp taposó is épült. Érdemes itt elidőzni egy picit, és hallgatni a csobogást.

CSOBOGÁS VIDEÓ!!!

Bél Mátyás kilátó

Könnyű erdei sétával érhetjük el a Bél Mátyás kilátót (221m, Garga-hegy). Indulhatunk a Bélapi pihenőtől (sárga kereszt, majd sárga háromszög), vagy egy kicsivel kalandosabb kezdettel a Felsőcsetény köz felől. Akár gyerekekkel is mehetünk, hiszen a kilátóhoz vezető út Pele apó 38 állomásból álló erdei tanösvényének (vagy tanult barátnőm szófordulatával élve: tansövény) része.

Aki korán kel, csodás nyugalmat talál.

Györök

Batsányi-kilátó

Ha pedig valaki (szerintem minden csapatban van ilyen személy 😉) tud egy egyszerűbb / gyorsabb utat (a susnyáson), akkor sincs semmi veszve: volt már rá példa, hogy egy rosé fröccsel találtam magam szemben a megpróbáltatások után - ugyancsak pazar kilátással.

Susnyás után

Rosé fröccs kilátással

Batsányi-kilátó

Átmehetünk egyből a Bél Mátyás kilátótól, vagy indulhatunk a Szépkilátótól a Szerelemdombon keresztül, esetleg ugyaninnen a piros háromszög jelzésen. A Batsányi-kilátó a Pap-hegy csúcsán magasodik, 448 méter magasan. Ide már kirándulósabb és kicsivel hosszabb az út, de még mindig nem túl technikás. Ha a Bél Mátyás kilátóból csodás volt a kilátás, akkor innen egyenesen pazar.

Bél Mátyás kilátó

Szent Mihály kápolna a (nem is olyan) távolban

Akit elkap a kirándulás heve, hívja még egy kicsit az erdő, hosszabbra is veheti a visszautat: Balatonederics felé. Kis kitérővel a Csodabogyós barlang is elérhető. A mini túra ezen része már igazi keskeny erdei úton vezet. Ha jól tájoltuk magunkat, akkor a Csodabogyós barlang bázisnál bukkanunk elő az erdőből. Én speciel nem tájoltam magam semerre, csak érzésre nekiindultam (Ilyet sose csináljatok! Minimum töltsétek le a Természetjáró alkalmazást /nem reklám, tényleg hasznos/) - azért elég jól becéloztam az irányt, és tényleg a bázisnál kerültem elő. Innen vegyük az irányt a Becehegyen keresztül, nem bánjuk meg: egyrészt olyan házakat láthatunk, hogy nem is tudjuk, melyiket fogadnánk el inkább, másrészt - természetesen - innen is pompás a kilátás a Balatonra. Sose tudom megunni! 😊 Ha nyitva van, akkor betérhetünk a Szentháromság kápolnába is. Innen már egyenes az út a Szépkilátóhoz.  >> ITT << vannak képek róla.

Padkűi-kilátó, kis kitérővel

A Padkűi-kilátó már „igazi” túra - ha végig gyalog megyünk Györökről, akkor szánjuk rá az egész napot. Nálunk a társaság - a családi béke megőrzése érdekében - kettévált: egy menetelősebb csapat korábban elindult, és gyalogtúrázott (megéri!!!), a többiek autóval közelítették meg a Büdöskúti pihenőt, ahonnan már csak egy laza séta a kilátó.

Büdöskúti pihenő - Tervezzünk egy jó szalonnasütéssel is!

Ha még nem teltünk be az erdővel,  akkor feltétlen tegyünk egy kis kitérőt a veterán kutyatemető felé, illetve  Pálos monostor romjaihoz és a Szent-Miklós forráshoz.

Kutyatemető - A Görbe-tető egykori katonai bázisán szolgáló kutya őrnagyok végső nyughelye 💕

Csodás nyugalom - kár, hogy az erdő hangjait nem tudom közvetíteni

Klassz nap volt, még a tini-tini lányok és tini-tini srácok is élvezték, amikor megfeledkeztek róla, hogy nem akarnak kirándulni 😉 De mi így szeretjük őket 💗

Szent Mihály domb

A végére egy kakukktojás: nem kilátó, és gyakorlatilag nem is Györökön van, de a kilátás innen is pompás. Ide minden évben ellátogatok, amióta Györökre járok. A Szent Mihály domb Vonyarcvashegy és Balatongyörök határán áll, akár át is sétálhatunk vagy biciklivel áttekerhetünk Györökről.

“Egykor ez a domb a Balaton vizéből kiemelkedő sziget volt, [...] s tetején évszázadok óta épület áll. Ma hazánk egyetlen halászkápolnája áll itt. [...] A legenda szerint 1729 telén 46 halász dolgozott a tó jegén, amikor rianás következtében egy jégtábla levált, rajta a halászokkal. Hat halász azonnal meghalt, a többiek pedig a táblán sodródtak a biztos halál felé. Ekkor hirtelen megfordult a széljárás, a jégtáblát pedig kisodorta a partra a szél. A halászok csodás megmenekülésük után fogadalmat tettek, hogy kápolnát építenek a dombtetőn. Ez azonban valószínűleg csak átépítés volt, hiszen a dombon ekkor már régóta állt a Szent Mihály kápolna. [...] Szeghalmy Gyula így írt a Szent Mihály kápolnáról: »A tetőre parányi templomot emelt a kegyelet. Hálás és kedves volt ide emelni a magányba. Ide a tetőre, hogy őrszemével végignézzen a tó felületén, hogy harangszóval innen üdvözölje a hajnalt, az alkonyt, a fényes csillagszemekkel kivert ég éjszakáját, és a vihar előtt innen intse a parti halászokat, vigyázzatok, támadóban a vihar!«” 2

Aki szeret reggelente magában ráhangolódni a napra - ahogy én is - azoknak szívből tudom ajánlani, hogy minél korábban induljanak útnak. Kora reggel még zavartalanul töltődhetünk út közben. Idén egy kivétellel reggel látogattam meg a kilátókat, ami remek alapot adott a napjaimnak - 9-kor pedig már együtt reggeliztem a többiekkel.

A következő vendégíró Szabó Elvira, a Vargabetűk blog írója lesz. Őt már ismeritek, hisz az elmúlt 4 évben, mióta a sorozat tart, kétszer is írt már. Egyszer az Iguazú-vízesést mutatta meg nekünk, majd 6 dologról mesélt, amit (társ)albérletben tanult. Blogját azoknak ajánlja, akik szívesen indulnak külső és belső utazásokra. Nézzetek be blogjára és instagram vagy facebook oldalára is! Jó olvasást!

A 2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyv és az 1999. évi LXXVI. törvény a szerzői jogról alapján a fenti tartalom a vendégíró tulajdona, és a benne szereplő összes tartalom a szerző tulajdonát képezi. Bármilyen célra történő felhasználása csak előzetes írásbeli hozzájárulás esetén engedélyezett!

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog facebook oldalán, pinterest oldalán vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!