2020. augusztus 16., vasárnap

Bad Harzburg

A Harz hegység természeti látnivalóit többféle módon és magasságból is élvezhetjük, ha Bad Harzburg az úti célunk. Adrenalinfüggők előnyben, tériszonyosok kevésbé. 😉

Az elmúlt napok a Harz hegység híres (UNESCO világörökség) látnivalóinak, csodás középkori településeinek felfedezésével telt, mint Quedlinburg és Goslar, melyek jelképei a gyönyörű favázas szerkezetű házak. Az utóbbi mellett több mint 1000 éven át működött a rammelsbergi bánya, melyet a város felügyelt és nagy vagyonra tett szert ebből a tevékenységből. A Felső-Harz-vidéki vízgazdálkodási rendszernek a XIII. századtól fontos szerepe volt a bányászatban és mérnöki mesterműnek számít. Több víztározót is láttunk a környéken.

Ma is a Bäckerei Moockban reggeliztünk, majd elhagytuk az airbnb-n foglalt szállásunkat Altenauban, és Bad Harzburgba mentünk.

Harz hegység

A Harz hegység (avagy Harz) a Német-középhegység része. Neve a Hart szóból ered, ami magyarul „hegyi erdő”-t jelent.
Ez Észak-Németország legmagasabb középhegysége. Legmagasabb pontja a Brocken, 1141,1 méter. 2006-ban alapították meg a Harz Nemzeti Parkot.
A Harz hegység területén három tartomány osztozkodik: Alsó-Szászország, Szász-Anhalt és Türingia.
A Harz hegységet turistautak szövik át, melyek sebes vizű patakok, titokzatos lápok mellett, legendás, sötét erdőkön visznek keresztül. A ködbe vesző, zord hegyekben nyulakkal, szarvasokkal, vaddisznókkal, rókákkal és őzekkel, óriási szerencsével pedig még vadmacskával vagy hiúzzal is találkozhatunk. Ez utóbbi Bad Harzburg heraldikai állata lett.

Bad Harzburg

A település Németországban, Alsó-Szászország tartományban található.

Bad Harzburgban a természeti látnivalókat többféleképpen is megismerhetjük. A legkézenfekvőbb gyalogosan, a túraútvonalakon.

Baumwipfelpfad Harz
Lombkorona sétány

Itt található Alsó-Szászország első lombkorona sétánya a Baumwipfelpfad Harz. Ez akadálymentesített: kerekesszékkel és babakocsival is végigjárható, kutyát felvinni azonban tilos. Az 1000 méter hosszú út a legmagasabb pontján 26 méter. 50 interaktív információs ponton ismerkedhetünk meg a faiparral, a természettel, a hegység növény- és állatvilágával.

Burgberg Seilbahn
Kötélvasút

A Burgberg Seilbahn kötélvasút lassan 100 éves lesz! Ezzel a völgy- és a hegyállomás közötti út csak 3 perc. A gondolák 18 személyesek, így előfordul, hogy várni kell rá. 1929 óta több mint 25 millió utas használta a felvonót a Großer Burgbergig (483 m).

VIDEO!!!

Großer Burgberg
Nagy Várhegy

Innen fentről lenyűgöző kilátás nyílik Bad Harzburgra, a környező hegyekre és a hatalmas Harz előterére. A Großer Burgbergen a Harzburg romjai háborús időkről tanúskodnak, és 1877 óta itt emelkedik a Canossa oszlop Bismarck kancellár tiszteletére.

BaumSchwebeBahn
Erdei kötélpálya

És ott van még az erdei beülő hevederes kötélpálya (BaumSchwebeBahn) is. A kiindulási platform 460 méterrel a tengerszint felett található a Großer Burgbergnél. Régi tölgyesek és bükkösök fölött halad a szerpentin 1000 méter a hosszan a lombkorona ösvényig. Maximum 12-15 km/h sebességgel haladhatunk a pályán, az átlagos utazási idő 6 perc.

Ezeket lehet kombinálni, mi is ezt tettük, bár nem a legjobb sorrendet választottuk. Mi a lombkorona sétányra mentünk először. Onnan felgyalogoltunk a hegy tetejére, ahonnan aztán a Burgberg Seilbahn kötélvasúttal jöttünk le.

A Sole-Therménél lévő étteremben ebédeltünk meg. Közben jött egy nagy zuhé, de mire végeztünk, elállt.

A terv az volt, hogy most felmegyünk a kötélvasúttal, lejövünk az erdei beülő hevederes kötélpályán, majd a maradék kb. 1 kilométert lesétáljuk. Ez sajnos nem jött össze, mert mire ránk került a sor, és felértünk a hegytetőre, újabb -ezúttal sokkal nagyobb- vihar jött, és a beülős kötélpályát bezárták. A vihar elől mindenki menekült volna lefelé, de a Seilbahn gondoláihoz kilométeres sorok álltak, és rengeteget kellett volna az esőben állni és várni. Ezért úgy döntöttünk, hogy inkább lemegyünk gyalog. Két esernyőnk volt négyünkre, amivel a szél miatt nem sokra mentünk. Mire leszenvedtük magunkat a parkolóba az autóhoz, szó szerint bőrig áztunk. Száraz ruhát vettünk, majd elindultunk hazafelé.

A jó megoldás az lett volna, ha felmegyünk a Burgberg Seilbahn kötélvasúttal a hegy tetejére, majd le az erdei beülő hevederes kötélpályán (BaumSchwebeBahn), és tovább le a lombkorona sétányon (Baumwipfelpfad Harz). Utána aztán még lehetett volna sétálgatni a túraútvonalak valamelyikén.

További látnivalók a Harz-hegységben:

Csodás középkori település favázas házakkal: Goslar
Az egykori bánya ma múzeum: Rammelsbergi bánya
Kb. 1300 meseszerű favázas ház Quedlinburgban
"A Harz színes városa": Wernigerode
Wernigerode kastélya: Schloss Wernigerode
Légiközlekedési Múzeum: Luftfahrtmuseum Wernigerode
A Harz Nemzeti Park legmagasabb hegye: Brocken
A cseppkőbarlang, mely a már kihalt barlangi medve számos csontlelete miatt vált ismertté: Baumannshöhle

Egyéb, általunk is megjárt lombkorona sétányok:

Waldwipfelweg, 94379 - Sankt Englmar, Bajorország, Németország
Baumwipfelpfad Bayerischer Wald, 94556 - Neuschönau, Bajorország, Németország
Baumwipfelpfad Saarschleife, 66693 - Mettlach-Orscholz, Saar-vidék, Németország
Baumkronenpfad Beelitz-Heilstatten, 14547 - Beelitz, Brandenburg, Németország
Lombkorona sétány, 6900 - Makó, Csongrád-Csanád megye, Magyarország

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK / FORRÁSOK:

Németország világörökségi helyszínei MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/N%C3%A9metorsz%C3%A1g_vil%C3%A1g%C3%B6r%C3%B6ks%C3%A9gi_helysz%C3%ADnei
Harz hegység MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Harz
Bad Harzburg MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Bad_Harzburg
A Baumwipfelpfad Harz hivatalos honlapja NÉMETül, ANGOLul: https://www.baumwipfelpfad-harz.de/