2020. május 5., kedd

Interflug Iljusin Il-62 Memorial



1972. augusztus 14-én Berlinből való felszállás után fedélzeti tűz miatt kigyulladt és lezuhant az Interflug Iljusin Il-62 repülőgépe. A szerencsétlenséget senki sem élte túl, az áldozatok száma 156.




Berlin-Schönefeld repülőtér


Schönefeld település Németországban, azon belül Brandenburgban, kb. 20 km-re található Berlin központjától, és közvetlenül határos Berlin délkeleti városrészeivel. Schönefeld neve a Berlin-Schönefeld repülőtérről (Flughafen Berlin-Schönefeld) ismert, mely a fővárost kiszolgáló két nemzetközi repülőtér egyike. A Berlin-Schönefeld repülőtér 1934-ben épült, és a város kettéosztottsága alatt Kelet-Berlin repülőtere volt.

Innen indult végzetes útjára az Interflug Iljusin Il-62 repülőgépe (lajstromjel: DM-SEA) 1972. augusztus 14-én. Ez volt Németország egyik legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-balesete.

Interflug


Az Interflug (Internationaler Flug rövidítése, jelentése: Nemzetközi repülés) az NDK nemzeti légitársasága volt 1958 és 1991 között, bázisrepülőtere a Berlin-Schönefeld repülőtér volt, charterjáratokat is üzemeltetett. Tevékenységét a német újraegyesítést követően szüntette be. 


Az Interflug Iljusin Il-62 repülőgépének katasztrófája


1972. augusztus 14-én 16:30-kor szállt fel a gép a schönefeldi repülőtérről. Burgasba, Bulgáriába, a Fekete-tengerhez vitte a 8 fős legénység a 148 nyaralni vágyó utast. (A járat majdnem tele volt.)

DM-SEA (serial number: 00702)
Kép forrása: interflug.biz 

A hajózószemélyzet az 51 éves Heinz Pfaff kapitányból, 35 éves Lothar Walther első tisztből, 32 éves Ingolf Stein fedélzeti mérnökből és 38 éves Achim Filenius navigátorból állt. A hajózószemélyzet tagjai 8 100, 6 041, 2 258 és 8 570 órás tapasztalattal rendelkeztek. (Az nagyon sok, tehát sokat megélt személyzetről beszélünk. Érdekesség, hogy Achim Filenius túlélte az 1963-as königsbrücki repülőgép balesetet.) A légiutas-kísérők Marlis Zidanik (32 éves), Barbara Scholz (31 éves), Monika Atanassov (28 éves és friss házas), Gabriele Scheller (20 éves) voltak.

A személyzet tagjai
Kép forrása: interflug.biz
Die Trauer-Ecke für die 8 tötlich verunglückten Besatzungsmitglieder
auf dem Betriebsgelände der INTERFLUG.
(Sammlung Horst Materna)

A felszállás rendben ment, és a gép Csehszlovákia felé vette az irányt. Tizenhárom perccel a felszállás után, 16:43-kor, 8 900 méter (29 200 láb) magasan a kelet-németországi Cottbus városa felett a legénység a magassági kormánnyal kapcsolatos problémákról számolt be. A repülőgép kb. 10 fokkal eltért a kijelölt útvonaltól. Visszatérést kértek Schönefeldre, mivel nem gondolták, hogy a helyzet elég kritikus ahhoz, hogy azonnal, a legközelebbi repülőtéren szálljanak le.
16:51-kor a személyzet üzemanyag-ürítést végzett, hogy csökkentsék a leszállási súlyt. Eközben a légiutas-kísérők arról számoltak be, hogy füst van a kabin hátsó részében. Már csak néhány kilométerre délre, és látótávolságon belül voltak Schönefeld repülőterétől, amikor 16:25:25-kor kiadták a Mayday jelzést, jelezve, hogy problémák vannak a repülőgép magasságának irányításával. Ebben a pillanatban a hajózószemélyzet valószínűleg nem tudta, hogy tűz pusztít a repülőgép hátsó részében. (A gép ezen része nem volt elérhető a kabinból, és füstérzékelővel sem rendelkezett, így a személyzet nem tudta azonnal felismerni a helyzet súlyosságát. A tüzet a forró levegőt szállító csőben lévő szivárgás okozta, melyen keresztül körülbelül 300 °C (572 °F) hőmérsékletű levegő hagyta el a csövet, és rongálta meg az elektromos vezetékek szigetelőanyagát és a repülőgép repülési irányító rendszerét. Felszállás után egy rövidzárlat körülbelül 2 000 °C (3 630 °F) hőmérsékletű szikrákat, valamint a 4-es számú raktérben tüzet okozott.) Néhány másodperccel később a tűz által meggyengült farokrész levált a repülőgépről, amely ezután irányíthatatlanul zuhanni kezdett. A zuhanás miatti erők miatt a repülőgép többi része végül a levegőben darabokra szakadt, és a roncsok a kelet-németországi Königs Wusterhausen városának közelében, az erdőben értek földet, 31 perccel azután, hogy a gép útnak indult Schönefeldről. A fedélzeten tartózkodó 156 ember közül senki nem élte túl a katasztrófát. 60 embert azonosítani sem tudtak, őket egy közös sírban temették el.

A gép utolsó útja
Kép forrása: interflug.biz
Hier eine Skizze des vermeintlichen Flugweges der DM-SEA
(mit freundlicher Genehmigung von Jan Richter aus seinem spannenden Buch "Feuer an Bord", - siehe Book-Page.
FEUER AN BORD! © 2004 Jan-Arwed Richter & Chrisian Wolf; ISBN: 3-7654-7213-1; Verlag: GeraMond

A DM-SEA egyik fő futóműve
Kép forrása: interflug.biz
Ein Hauptfahrwerk der DM-SEA 

A DM-SEA roncsai Königs Wusterhausen közelében
Kép forrása: interflug.biz
Die Trümmer der DM-SEA, der, in Königs Wusterhausen bei Berlin.
(Sammlung Horst Materna)

A DM-SEA roncsa fentről 1972. aug. 14-én
Kép forrása: interflug.biz
Draufsicht der Reste der INTERFLUG DM-SEA am 14. AUG 1972
(Sammlung Horst Materna) 

A DM-SEA leszakadt farokrésze
Kép forrása: interflug.biz
Das abgebrochene Leitwerk der DM-SEA

A DM-SEA baloldali szárnyának töve
Kép forrása: interflug.biz
Die linke Tragflächenwurzel der DM-SEA 

A DM-SEA hangrögzítője a pilótafülkéből
Kép forrása: interflug.biz
Der Cockpit Voice Recorder mit Tondrahtspulen der DM-SEA


Emlékhelyek


A légikatasztrófa áldozatainak két helyen is van emlékműve.

Wildau


Wildau város temetőjében található az a sír és emlékmű, ahová azt a 60 áldozatot temették, akiket nem tudtak beazonosítani. Köztük van Monika Atanassov légiutas-kísérő is, aki 28 éves volt és friss házas. Bár a temető nagy, könnyen megtaláltuk az emlékhelyet.




Königs Wusterhausen


Nem volt ilyen szerencsénk Königs Wusterhausennel, ugyanis ehhez a helyhez nem találtunk pontos címet. Találtunk egy GPS koordinátát, amiről viszont kiderült, hogy rossz, ugyanis egy másik temetőbe vitt minket. (Kicsit úgy éreztük magunkat, mint amikor az Air Inter Flight 148 Memorialt kerestük Franciaországban.) Itt nem volt emlékmű, de szerencsénkre ott volt egy idősebb hölgy, akit megkérdeztünk, hogy tudja-e, hogy hol van. Tudta! Mind a kettőt. Mondtuk neki, hogy a wildaui temetőben már voltunk. Ő pedig elmagyarázta, hogy hol találjuk a másikat. Kiderült, hogy szemtanúja volt a szerencsétlenségnek, és elkezdett mesélni. Hogy azt a napot, míg él, nem fogja elfelejteni. Forró nyári nap volt. Látták, ahogy közeledik a gép, és azt hitték, hogy a falura, a házaikra fog zuhanni. Nagyon félt mindenki, rettenetesen meg voltak ijedve. Azt is mondta, hogy a pilóták nagyon ügyesek voltak, hogy a gép végül a közeli erdőben zuhant le, és nem a falura. És hogy milyen nagy katasztrófa, milyen sok áldozatot követelt.

Szóval a néni instrukcióit követve megtaláltuk az emlékhelyet Königs Wusterhausenben is. Ez a katasztrófa 25. évfordulójára készült.





Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!



LINKEK / FORRÁSOK 

Il-62 repülőgép MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Il%E2%80%9362
Az 1972-es Königs-Wusterhausen-i légikatasztrófa ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/1972_K%C3%B6nigs_Wusterhausen_air_disaster



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy benéztél! / Thanks for your visit!