1972. augusztus 14-én Berlinből való felszállás
után fedélzeti tűz miatt kigyulladt és lezuhant az Interflug Iljusin
Il-62 repülőgépe. A szerencsétlenséget senki sem élte túl, az áldozatok
száma 156.
Berlin-Schönefeld repülőtér
Schönefeld település Németországban, azon
belül Brandenburgban, kb. 20 km-re található Berlin központjától, és
közvetlenül határos Berlin délkeleti városrészeivel. Schönefeld neve
a Berlin-Schönefeld repülőtérről (Flughafen Berlin-Schönefeld) ismert,
mely a fővárost kiszolgáló két nemzetközi repülőtér egyike. A Berlin-Schönefeld
repülőtér 1934-ben épült, és a város kettéosztottsága
alatt Kelet-Berlin repülőtere volt.
Innen indult végzetes útjára az Interflug Iljusin
Il-62 repülőgépe (lajstromjel: DM-SEA) 1972. augusztus 14-én. Ez volt
Németország egyik legtöbb halálos áldozatot követelő repülőgép-balesete.
Interflug
Az Interflug (Internationaler Flug rövidítése, jelentése:
Nemzetközi repülés) az NDK nemzeti légitársasága volt 1958 és 1991 között,
bázisrepülőtere a Berlin-Schönefeld repülőtér volt, charterjáratokat is üzemeltetett. Tevékenységét a német újraegyesítést követően szüntette
be.
Az Interflug Iljusin Il-62 repülőgépének katasztrófája
1972. augusztus 14-én 16:30-kor szállt fel a gép a
schönefeldi repülőtérről. Burgasba, Bulgáriába, a Fekete-tengerhez vitte a 8
fős legénység a 148 nyaralni vágyó utast. (A járat majdnem tele volt.)
DM-SEA (serial number: 00702) Kép forrása: interflug.biz |
A hajózószemélyzet az 51 éves Heinz Pfaff kapitányból, 35 éves Lothar Walther első tisztből, 32 éves Ingolf Stein fedélzeti mérnökből és 38 éves Achim Filenius navigátorból állt. A hajózószemélyzet tagjai 8 100, 6 041, 2 258 és 8 570 órás tapasztalattal rendelkeztek. (Az nagyon sok, tehát sokat megélt személyzetről beszélünk. Érdekesség, hogy Achim Filenius túlélte az 1963-as königsbrücki repülőgép balesetet.) A légiutas-kísérők Marlis Zidanik (32 éves), Barbara Scholz (31 éves), Monika Atanassov (28 éves és friss házas), Gabriele Scheller (20 éves) voltak.
A személyzet tagjai Kép forrása: interflug.biz Die Trauer-Ecke für die 8 tötlich verunglückten Besatzungsmitglieder auf dem Betriebsgelände der INTERFLUG. (Sammlung Horst Materna) |
A felszállás rendben ment, és a gép Csehszlovákia felé vette az irányt. Tizenhárom perccel a felszállás után, 16:43-kor,
16:51-kor a személyzet üzemanyag-ürítést végzett, hogy csökkentsék
a leszállási súlyt. Eközben a légiutas-kísérők arról számoltak be, hogy füst
van a kabin hátsó részében. Már csak néhány kilométerre délre, és
látótávolságon belül voltak Schönefeld repülőterétől, amikor 16:25:25-kor kiadták
a Mayday jelzést, jelezve, hogy problémák vannak a repülőgép magasságának irányításával.
Ebben a pillanatban a hajózószemélyzet valószínűleg nem tudta, hogy tűz pusztít
a repülőgép hátsó részében. (A gép ezen része nem volt elérhető a kabinból, és
füstérzékelővel sem rendelkezett, így a személyzet nem tudta azonnal felismerni
a helyzet súlyosságát. A tüzet a forró levegőt szállító csőben lévő szivárgás
okozta, melyen keresztül körülbelül 300 °C (572 °F ) hőmérsékletű levegő hagyta el a csövet,
és rongálta meg az elektromos vezetékek szigetelőanyagát és a repülőgép
repülési irányító rendszerét. Felszállás után egy rövidzárlat körülbelül 2 000 °C (3 630 °F ) hőmérsékletű
szikrákat, valamint a 4-es számú raktérben tüzet okozott.) Néhány másodperccel
később a tűz által meggyengült farokrész levált a repülőgépről, amely ezután irányíthatatlanul
zuhanni kezdett. A zuhanás miatti erők miatt a repülőgép többi része végül a levegőben
darabokra szakadt, és a roncsok a kelet-németországi Königs Wusterhausen városának
közelében, az erdőben értek földet, 31 perccel azután, hogy a gép útnak indult
Schönefeldről. A fedélzeten tartózkodó 156 ember közül senki nem élte túl a
katasztrófát. 60 embert azonosítani sem tudtak, őket egy közös sírban temették
el.
A gép utolsó útja Kép forrása: interflug.biz Hier eine Skizze des vermeintlichen Flugweges der DM-SEA (mit freundlicher Genehmigung von Jan Richter aus seinem spannenden Buch "Feuer an Bord", - siehe Book-Page. FEUER AN BORD! © 2004 Jan-Arwed Richter & Chrisian Wolf; ISBN: 3-7654-7213-1; Verlag: GeraMond |
A DM-SEA egyik fő futóműve Kép forrása: interflug.biz Ein Hauptfahrwerk der DM-SEA |
A DM-SEA roncsai Königs Wusterhausen közelében Kép forrása: interflug.biz Die Trümmer der DM-SEA, der, in Königs Wusterhausen bei Berlin. (Sammlung Horst Materna) |
A DM-SEA roncsa fentről 1972. aug. 14-én Kép forrása: interflug.biz Draufsicht der Reste der INTERFLUG DM-SEA am 14. AUG 1972 (Sammlung Horst Materna) |
A DM-SEA leszakadt farokrésze Kép forrása: interflug.biz Das abgebrochene Leitwerk der DM-SEA |
A DM-SEA baloldali szárnyának töve Kép forrása: interflug.biz Die linke Tragflächenwurzel der DM-SEA |
A DM-SEA hangrögzítője a pilótafülkéből Kép forrása: interflug.biz Der Cockpit Voice Recorder mit Tondrahtspulen der DM-SEA |
Emlékhelyek
A légikatasztrófa áldozatainak két helyen is van emlékműve.
Wildau
Wildau város temetőjében található az a sír és emlékmű,
ahová azt a 60 áldozatot temették, akiket nem tudtak beazonosítani. Köztük van
Monika Atanassov légiutas-kísérő is, aki 28 éves volt és friss házas. Bár a
temető nagy, könnyen megtaláltuk az emlékhelyet.
Königs Wusterhausen
Nem volt ilyen szerencsénk Königs Wusterhausennel, ugyanis
ehhez a helyhez nem találtunk pontos címet. Találtunk egy GPS koordinátát,
amiről viszont kiderült, hogy rossz, ugyanis egy másik temetőbe vitt minket. (Kicsit
úgy éreztük magunkat, mint amikor az Air
Inter Flight 148 Memorialt kerestük Franciaországban.) Itt nem volt
emlékmű, de szerencsénkre ott volt egy idősebb hölgy, akit megkérdeztünk, hogy
tudja-e, hogy hol van. Tudta! Mind a kettőt. Mondtuk neki, hogy a wildaui
temetőben már voltunk. Ő pedig elmagyarázta, hogy hol találjuk a másikat. Kiderült, hogy szemtanúja volt a szerencsétlenségnek, és
elkezdett mesélni. Hogy azt a napot, míg él, nem fogja elfelejteni. Forró nyári
nap volt. Látták, ahogy közeledik a gép, és azt hitték, hogy a falura, a
házaikra fog zuhanni. Nagyon félt mindenki, rettenetesen meg voltak ijedve. Azt
is mondta, hogy a pilóták nagyon ügyesek voltak, hogy a gép végül a közeli
erdőben zuhant le, és nem a falura. És hogy milyen nagy katasztrófa, milyen sok
áldozatot követelt.
Szóval a néni instrukcióit követve megtaláltuk az
emlékhelyet Königs Wusterhausenben is. Ez a katasztrófa 25. évfordulójára
készült.
Ha tetszett a
bejegyzés, oszd meg másokkal is!
Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket
a Mindenütt jóóó blog
Facebook oldalán, vagy a blog youtube
csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel
találkozhatsz!
LINKEK / FORRÁSOK
Berlin-Schönefeld repülőtér MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Berlin-Sch%C3%B6nefeld_rep%C3%BCl%C5%91t%C3%A9r
Il-62 repülőgép MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Il%E2%80%9362
Interflug MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Interflug
Königs-Wusterhausen ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6nigs_Wusterhausen
Az 1972-es Königs-Wusterhausen-i légikatasztrófa ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/1972_K%C3%B6nigs_Wusterhausen_air_disaster
Az 1972-es Königs-Wusterhausen-i légikatasztrófa NÉMETül: https://de.wikipedia.org/wiki/Flugzeugkatastrophe_von_K%C3%B6nigs_Wusterhausen és http://www.interflug.biz/DM-SEA.htm
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése