2021. szeptember 30., csütörtök

Hétköznapi NagyMenők - Orsi


Új interjú-sorozat indult az idén a blogon „Hétköznapi NagyMenők” címmel. Ezekben a cikkekben, interjúkban olyan bloggereket mutatok be, akik ugyanolyan hétköznapi emberek, mint bárki más. Dolgoznak, családjuk van, kirándulnak/utaznak, szeretnek jókat enni-inni, olvasni. És van egy nagy közös szenvedélyük: a blogolás.


 

Csapjunk bele! Mutasd be magad az olvasóknak!

Köszönöm a felkérést! Szőlősi-Papp Orsi vagyok, író, úti blogger, coach, felfedező, életigenlő.

Hobbi szinten útinaplókat írok 2018 óta. Mindig vezettem naplót s szerettem az élményeim megosztani.

Küldetésemnek tekintem láttatni, hogy mindenhol van szép, csak meg kell találni. Tippeket, trükköket, inspirációkat osztok meg, melyek jól jöhetnek egy-egy utazáshoz és az élethez egyaránt. 

Naplóim személyes hangvételűek, közvetlenek és informatívak. Írásaimat rengeteg fényképpel színesítem, melyeket én készítek. 

Célom, hogy a hétköznapi mókuskerékből kibillenve lássuk, és ne csak nézzük a világot. 

Blogom neve: UTAZZ, ÉLJ, SZERESS, mely az életfilozófiám is egyben. Mindenről írok, ami megérint, legyen az utazás, kaland, program, könyv, recept vagy filmajánló. Oldalam útikalauz és inspiráció az élethez egyaránt. 


 

Mondj egy dolgot, amit ha az emberek megtudnának rólad, nagyon meglepődnének!

Rettegek a bogaraktól. (Mindentől, aminek négynél több lába van) 😊😊😊 Visítva menekülök. (Ez persze nem akadályoz meg abban, hogy a természetben mindent felfedezzek, amerre visz az utam.)

 

Mindig szerettél volna utazni?

Mindig szerettem utazni. 3 éves múltam, mikor először vittek szüleim a tengerhez. Bár nem emlékszem, kislányként mit érezhettem, mikor először pillantottam meg a végtelen kékséget, de azt biztosan tudom, bevésődött valami akkor és ott. Megmagyarázhatatlan vonzalom fűz a tengerhez. Mikor újra láthatom a csillogó habokat, és érezhetem a talpam alatt a homok simogatását, úgy érzem újjászületek. Szüleimnek hála sok szép helyet láthattam. Számunkra és általuk számomra is, az utazás lényege a hely megismerése. A tengerpartokon kívül éppúgy szeretem a hegyeket, tavakat, városokat is. Mindenhol van szép, csak meg kell keresni. Ez lett az életfilozófiám is.

Kicsi Orsi a tengeren

 

Emlékszel az osztálykirándulásokra? Volt olyan köztük, ami valami miatt maradandó nyomot hagyott benned?

Szerettem az osztálykirándulásokat mindig is. Egyik legemlékezetesebb általános iskola 7. osztályában történt. A buszunk nem jött érünk a suli elé. Az osztályfőnök pánikolva futkározott míg sikerült egy újat találnia. Már nem emlékszem mi lett volna az eredeti úti célunk, de végül a Tiszaújvárosi strandra mentünk. Nem volt semmi kötelező program, vagy megnézendő cél, csak játszottunk, ugráltunk és önfeledten nevettünk. Az egyik legjobb emlékem.

 

Van olyan hely, ahová visszajársz?

Ritkán. Leginkább új helyeket szeretek felfedezni, ahol még nem jártam, de gyerekkori helyszíneimre szeretek felnőttként visszatérni. Más a megélésük, mást adnak. Vannak olyan helyek, ahol jártam és tudom egyszer mindenképpen visszatérek majd, mert annyit adtak nekem.

 

Milyen az utazási stílusod?

Az utazási stílusom valahol a hátizsákos turisták és a szállodás kényelmesek között van félúton. All inclusiveban sosem voltam és a félpanziót sem kedvelem. Szeretem a kényelmet, de ez kimerül a tiszta fürdőszoba (szobán belül) és a normál méretű ágy fogalmában. Leggyakrabban apartmant vagy különálló lakást/házat szeretek bérelni nyaraláskor. Jobban szeretem ha én dönthetem el mikor és hol étkezzem, így sokkal több az esélyem van a helyi ízekkel, vendéglátással, eldugott helyekkel megismerkednem. Pár napos utazásokkor szívesen vagyok hotelben és élvezem a wellness nyújtotta kényeztetést.

Előre tervezős, tudatos, felkészült utazó vagyok, programtervet állítok össze, listát írok. Miket szeretnék látni, mi mennyi távolságra van, hogyan van nyitva, mik a szabályok, mennyibe kerül, mivel lehet elütni az időt eső esetén. Természetesen ez nem szent írás, lehetnek újratervezések 😊

Mátra

 

Hogyan döntöd el, hogy hova utazz?

A racionalitás talaján maradva elsőként mindig a pénz és az idő faktor dönt.

Ezen túl: Sokat olvasok, fórumozok, kutatok és nézegetem a google mapset, listát készítek hova vágyom, külföld és belföld tekintetében egyaránt. Bizonyos helyek hívnak magukhoz. Valami megfog bennük. Volt, hogy egy folyó túra miatt esett a választásom egy desztinációra (Parga- Görögország), vagy olvastam egy könyvet s szerettem volna látni a világot, amiről szól (Indonézia- Bali). Ha csak rövidebb időre tudok elszabadulni kinyitom az elektronikus térképet s végignézem mi van a közelben. Minden helynek utána olvasok s megkeresem mit nézhetnék meg arrafelé. Így találtam rá például Kállósemjénre, vagy Abasárra, vagy éppen a Mani félszigetre egy nyaraláskor. Van hogy egy program miatt utazom, egy jeep túrára, vagy egy megkapó fürdő miatt. Természetesen ilyenkor mindig törekszem a környék felfedezésére is. Széleskörű az érdeklődésem, mindenhol találok olyat, ami érdekes lehet számomra. Szeretetek minden évszakban utazni, szeretek úszni, szeretek hegyet mászni, várost nézni, barlangot látogatni, feküdni a fűben, kastélyban tekeregni.

 

Volt olyan könyv, mely utazásra csábított?

Minden, ami körülvesz inspirál, minden amit hallok, látok vagy olvasok ötleteket ad számomra, melyeket próbálok beépíteni a mindennapjaimba és a terveimbe is.

Ami a legemlékezetesebb: Baliba egy Fejős Éva könyvön keresztül szerettem bele, főiskolás koromban. 10 évvel később eljutottam a szigetre. Ez volt az első s egyetlen olyan könyv élményem, mely egy idegen világot tárt fel előttem, melyet később megismerhettem.

Bali

 

Mi a három legfontosabb bakancslistás hely, amelyet szívesen meglátogatnál és miért?

Ide legalább 33-at tudnék írni! 😊 De:  

Azori-szigetek – Portugália: 2020 évben mentünk volna ide, sajnos az univerzum közbeszólt. Nem szokványos parton fekvős hely, különleges és egyedi. Rengeteg természeti szépséget rejt. Lehet túrázni, óceánban úszni, vízesés alatt hűsölni, ezer szín tavakat nézni a magasból. Tetszik, hogy nincsenek sokan. Nagyon különleges ételekről olvastam, melyeket szeretnék megkóstolni. Sosem jártam még Portugáliában szeretném ezt a térséget is felfedezni.   

California – Szeretem Amerikát és még nem jártam a nyugati partján. Szeretném tudni vajon tényleg olyan, mint a televízió képernyőjén. Szeretnék úszni az óceánban és szeretném ha nem kellene kabátban lennem télen. Szeretném újra érezni az American Dream életérzést 😊😊

India – Taj Mahal vonz magához. Általános iskola alsó tagozatos voltam, mikor az első házi dolgozatomat Indiáról írtam. Volt egy akkori gyerek újság, a Vili Világa, mely éppen Indiáról szólt. Kislányként elvarázsoltak a színek, a szép ruhák, hogy kifestik a teheneket, majd megláttam egy fotót a Taj Mahalról… letaglózott annyira megtetszett. Szeretném élőben is átérezni azt az erőt, melyet magából áraszt. Szeretnék elmenni egy ashramba, szeretnék harmadik szemet rajzoltatni a homlokomra s a Holikor megfürdeni az ezer szín tengerében.

 

Utazási pillanat, melyet sohasem felejtesz el… a legjobb és a legrosszabb?

Uh… ez kifog rajtam… Számtalan olyan pillanat van, melyet sosem felejtek el. Nehéz válogatnom.

Oké, ami először eszembe jutott mikor 15 éves koromban megpillantottam a Szabadság-szobrot. Megszólalni sem tudtam, kicsordult a könnyem. A szobor melyet annyiszor láttam már a tévé képernyőjén keresztül itt volt előttem s én nem tudtam elhinni. A szobor melyet azóta is medálként őrzök a nyakamban az örök szabadság jelképe marad számomra is.

Az idei nyaralás (2021) számos emlékezetes pillanata közül a legmeghatározóbb az volt, mikor újra láthattam és érezhettem a sós habokat. Két év után végre újra úszhattam a tengerben.

Kréta

A legrosszabb mindig az, amikor el kell köszönnöm a tengertől. Minden búcsúzás nehéz. Beúszom és felfekszem a vízre. Lebegek s engedem, hogy átjárjon ereje, melyből táplálkozhatom majd az év többi részében.

 

Mi volt a legjobb állatokkal kapcsolatos élmény, amit valaha megéltél utazás közben?

Láthattam bébi teknősöket (caretta – caretta) kikelni egyik éjszaka Kréta partjainál. Még sosem láttam bébi tengeri teknősöket. Sajnos nem a tenger irányába indultak el a város fényei miatt. Önkéntesek keresték őket s homokra téve terelték őket a megfelelő irányba. Este 11 kor a part mellett rengeteg ember gyűlt össze s segítettünk megtalálni a piciket, hogy minél többen eljussanak a vízhez. Óriási adrenalin bomba volt, hogy részese lehettem a teknős mentésnek.

 

Ha egy utazás megtervezéséről van szó, akkor a terveid leginkább éttermek / ételek körül forognak, ahol / amelyeket enni szeretnél?

Az étkezések fontos részét képezik az utazásnak, de sosem e körül forog a tervezés vagy a program. Utána nézek a helyi ízeknek, az éttermek ajánlatának, az ajánlott helyeknek, de ritka hogy bármit is e köré építsek fel az út során.

 

Minden ételélményed megfelelt az elvárásaidnak?

Nem, természetesen rengeteg meglepetés ért már 😊

Egyik legemlékezetesebb mikor 15 éves koromban Amerikában egy  jalapeños szendvicset vettem. (nem tudtam mi a jalapeño) Annyira erős volt számomra ez a paprika, hogy úgy éreztem füstöl az egész fejem. Csuklottam, prüszköltem, ki akart folyni a szemem. Meg kellett állunk, hogy kapjak levegőt. Azóta soha nem ettem ebből a pikáns zöldségből.

Gyerekként Görögországban kóstoltam először nem főtt, hanem sült kukoricát. Meglepett, hogy nem a szokványos Balaton parti ízt éreztem a számban, de nagyon ízlett s azóta is kedvelt csemegém.

 

Ha csak az étel alapján választhatnál egy országot, ahol egy évig élhetnél, akkor melyik lenne az és miért?

Nagyon kedvelem a távol keleti ízeket. A curryt, az édesköményt, a kurkumát, a koriandert, a sok zöldséget és érdekes gyümölcsöt. Balit választanám, mivel még csak ott jártam az ázsiai térségben.

Szeretném hozzátenni, hogy imádom a görög konyhát is, és ha nagyon életszerű szeretnék maradni, akkor az Egyesült Államokat is feltenném a listámra, mert ott nincs olyan íz, melyet ne találnék meg az egyik manhattani utcasarkon.

Manhattan

 

Van olyan recepted, melyet egy utazásról hoztál magaddal?

Igen, több is. 😊

Rizsgolyók – Olaszország- Róma. (2001)

Egyik nap egy gyorsétteremben szaladtunk be ebédre. Olyan különleges bundázott rizsgolyót kóstoltunk meg, mely azóta is része a receptes könyvemnek. Ez a legjobb római szuvenírem. 
Elkészítése:
A rizst megfőzöm. Paradicsom pürét, reszelt sajtot, bazsalikomot s oregánót keverek hozzá. Várok, hogy a "pépes rizs massza" hűljön kicsit. Apró gombócokat formálok belőle, bepanírozom, kirántom. Igen tudom, időigényes, de megéri. Vendégvárónak, köretnek is kiváló. Gluténmentes vendégeknek bunda nélkül készítem.

Nasi goreng és csirke satay – Indonézia – Bali

Ezelőtt sem a családom sem a barátaim közül senki nem járt még Ázsiában. Így az élménybeszámolót igazán stílusossá szerettem volna varázsolni nekik. Vásároltunk kinn balinéz jellegű ruhákat. Ebben fogadtuk vendégeinket. Igazi indonéz íz világgal készültem részükre. Nasi goreng (indonéz sült rizs) és csirke satay (pálcikás hús) mogyorószósszal volt a menü. Ezt egy limeos itallal egészítettem ki, melybe a helyi alkoholt az Arakot használtam. Sokáig keresgéltem a neten, míg megtaláltam azt, amire a férjem is azt mondta, hogy na ennek tényleg olyan íze lett, mint amit kinn ettünk. A legfontosabb az egészben a mogyorós szósz. Az adja meg a pluszt hozzá 😊

 

Szülőhelyedhez/lakóhelyedhez kapcsolódik valamilyen híres étel vagy ital?

Magyarország az ízek paradicsoma. Füstölt, rakott, rántott. A pörkölt, a gulyás, a kolbász, a szalonna, a lángos, hogy csak hogy egy párat említsek. A magyar konyha tipikus hagymás- pirospaprikás ízvilága a világ minden gourmet-ja előtt ismert. A Hortobágyi palacsinta vagy a Tiszai halászlé miatt Európán túlról is utaznak az Alföldre.

Tisza

 

Gondolod, hogy a közösségi média megváltoztatta az utazást, és ha igen, hogyan változott?

Szerintem kitágította a látószöget. Sokkal több helyet ismerhetünk meg, könnyebben kereshetünk, több információhoz juthatunk kevesebb idő alatt. Kedvelem, akik hozzám hasonlóan részletesen, informatívan tesznek ki bejegyzéseket, mert sokat lehet belőlük tanulni. Sok bloggert követek, több csoportban benne vagyok ez segíti az én munkámat is és fejleszt is! 😊

A trollok, összeesküvéselmélet gyártók, károgók, örök pesszimisták, kifejezetten rosszat tesznek viszont szerintem minden portálnak. Aki csak a rosszat látja mindenben, annak úgy sem lehet olyat mutatni, ami megérinti.

Mit szeretnél tanácsolni 15 évvel fiatalabb énednek?

Légy jelen minden pillanatában az életednek! Ne siess s ne engedd hogy siettessenek!

Minden akkor fog hozzád megérkezni, amikor készen állsz rá. Ne félj, nem tudsz lemaradni semmiről sem! Járd csak szépen az utad! Rendben vagy! Minden rendben van!

 

Jó tanácsod az olvasóknak: 

Hiszem, hogy az élet nevű játékban mosollyal könnyebb lépni.
Hiszem, hogy útinaplóimmal, beszámolóimmal motiválok.
Hiszem, hogy a csoda benned van, engedd világot látni!
Gyere és láss más szemüvegen át!

 

Nézd meg az alábbi közösségi csatornákat:

Facebook: https://www.facebook.com/utazzeljszeress/
Weboldal: https://szolosiorsi.blogspot.com/
Instagram: https://www.instagram.com/szolosi_orsi/

 

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Köszönöm, hogy benéztél! / Thanks for your visit!