2021. augusztus 10., kedd

Székelyvarság - Zsindelyország

Székelyvarság

Székelyvarság (Vărșag) település a mai Romániában, Erdélyben, Hargita megyében található. Ez a megye legnagyobb szórványtelepülése, amely kb. 77 km²-en a Nagy-Küküllő forrásvidékén fekszik. A falut a XX. század elején székely családok alapították. 1906-ban Varságtelep néven szerepelt először, ekkor lett önálló község. 1908-tól Székelyvarság a neve. Lakói között sok a famunkás, a zsindelykészítő. Székelyvarság a Kárpát-medence azon ritka helyeinek egyike, ahol még kézzel „pattintanak” zsindelyt. A Zsindelyország elnevezés innen ered.

Székelyföldi nyaralásunk ideje alatt Székelyvarságban, a NAP Parkban volt a szállásunk, innen jártuk be a környéket.

Látnivalók

Elmentünk egy terepjáró-túrára, hogy megnézzük a közvetlen környék nevezetességeit. Az autókat a malomnál tettük le, itt szálltunk át a dzsipekbe. Első megállónk a Csorgókő-vízesés volt.

Csorgókő-vízesés

Ide csak gyalog vagy terepjárókkal érdemes feljönni, normális út nincs. A faluközponttól 3-4 kilométerre az erdőben található a szépséges Csorgókő-vízesés, melyet a székelyek vízesésének is neveznek a Nagy-Küküllő forrásvidékén.

A vízesést jelző táblánál van egy pihenőhely. Itt szálltunk ki a dzsipből, és gyalog mentünk tovább. Innen már hallani a víz zubogását is. Csak pár métert megtéve érkezünk a 6-7 méter magasból alázúduló hűs vízhez. A vízesés kétlépcsős, ezért érdemes felkapaszkodni a sziklán, hogy ne csak egy részét lássuk e természeti csodának. A zuhatag jobb oldalán a sziklában lépcsőszerű bemélyedések vannak, ezeken tudunk felmászni. (Aki nem tudott felmászni, azt a terepjáróval vitték tovább.) Ezen a szinten balra haladva be is mehetünk a vízesés alá! A zuhatagot a Nagykút patak táplálja, amelynek különlegessége, hogy kb. 15 m2-en 7 forrásból ered! A második emeletet könnyű megmászni, ide felérve, a patak folyását követve hamarosan a forráshoz értünk.

Mutató

Elmentünk a „parlament” előtt, és most csak egy jégkrém erejéig álltunk meg itt, mentünk tovább a Mutatóhoz. Itt található Székelyvarság földrajzi középpontja. Ez a tálasbércei kilátó, mely fából készült, körülbelül háromemeletnyi magas, és mivel amúgy is egy magaslatra épült, innen a Varság hatalmas területe belátható, de jó idő esetén még akár a Déli-Kárpátok bércei is.

Akik ide jönnek, úgy állítanak emléket a látogatásnak, hogy kőből kirakják a település nevét, ahonnan érkeztek, vagy a saját nevüket a kilátótorony lábához. Ezeket fentről a legjobb olvasgatni – már ha nem vagy tériszonyos.

Az egyik terepjáró tetejéről Ákos elmutogatta, hogy mi merre látható, valamint a székelyekről és az itt élőkről is mesélt. Elmondta, hogy három ünnep van a varságiak életében. Az első kettőt, a két nagy vallási ünnepet (a karácsonyt és a húsvétot) gyorsan kitaláltuk. A harmadikra rá nem jöttünk volna… ez a disznóvágás! A gazda egy éven át neveli az állatot. Egy téli napon aztán összegyűlik a család apraja-nagyja, levágják, közösen feldolgozzák az állatot, esznek-isznak, és a húsból is kap mindenki a végén. Hát nem olyan ez is, mint a karácsony?!

Parlament

Visszamentünk a parlamenthez. Na, nem valami komoly dologra kell gondolni, inkább humorra. Ez ugyanis egy kis vegyes bolt, mely egyben kocsma is.

Itt megleshettük Margit nénit szövés közben, és hallgathattuk, ahogy mesél róla (közben a gyerekekkel számoltatta, hogy meglegyen a 10 oda-vissza).

Aztán megnézhettük azt is, hogy hogyan pattintják a zsindelyt.

Itt ebédeltünk, majd visszaültünk a dzsipekbe és lementünk a malomhoz.

VIDEÓ!!!

Malom

Ez a vízimalom több mint 200 éves, és még ma is működőképes! A malomárokban található hajtókerék körfűrészt is működtet. Régen áramot is termelt, de ezt a funkcióját ma már nem használják. A jelenlegi tulajdonos a tizedik, Bálint Vencel (Venci bácsi), aki szívesen fogadja a látogatókat, és ízes beszédével lelkesen mesél a malom működéséről és annak fénykoráról. De ugyanúgy saját gyermekkoráról is, és a régi, mindennapos használati eszközökhöz is fűződik valamilyen érdekes története.

Zeteváraljai víztározó (Zetelaki gát)

A víztározó Zeteváralja és Székelyvarság között található. Sokan csak Zetelaki gátnak hívják, mert eredetileg Zeteváralja és Zetelaka közé tervezték. Mivel azonban Nicolae Ceauşescu nem támogatta a tervet, ezért a mostani helyszínre esett a választás, így itt épült meg a Nagy-Küküllő felső szakaszának egyetlen mesterséges tava. Az építkezés 1976-ban kezdődött. 16 év alatt épült meg, és 1993-ban kezdődött a feltöltése. Az elárasztott területen volt egy kisebb tanya is, az ott lévő 20 házból az embereket kiköltöztették, a házaikat elbontották, és felhasználták építőanyagként. A gát 520 méter hosszú, 46 méter magas és 49 millió köbméter vizet tud befogadni.

Székely zászló

Zeteváralján látható 2014 óta az óriási székely zászló, mely 15 méter hosszú és 7 méter széles. Zászlórúdja 20 méter magas. Ez Erdély legnagyobb székely zászlaja, mely azóta is rendületlenül lobog az árbocán, melyre annak idején ünnepélyes keretek között vonták fel.

NAP Park

Székelyföldi nyaralásunk ideje alatt Székelyvarságban, Küküllőmezőn, a Natur Air Parkban (NAP Park) volt a szállásunk. Ez tulajdonképpen egy üdülőfalu, néhány nagyméretű faházzal, melyekben több szoba található. Mi a Medve-házban laktunk. Ebben 4 hálószoba volt, 3 fürdőszoba és egy nappali egy kis főzősarokkal és egy étkező asztallal. Nagyon vegyes érzésekkel jöttünk innen el. Az egyik szoba nagyon picike, és beletömtek két ágyat, de a bőröndök már nem fértek el benne. Ennek közös a fürdőszobája egy másik szobával. A faház nem hangszigetelt, így a másik szobákból minden áthallatszik. Ha zavar a többiek hangos horkolása, itt nem fogsz aludni. A matracok (amiket mi kifogtunk) szörnyűek voltak; az összes rugót érezted a testedben, az arcodban is. A fürdőszobában a wc-n egyensúlyozni kellett, mert mozgott. Fürdeni az egy hét alatt alig tudtunk, és nem csak azért, mert nem volt meleg víz, de víznyomás sem nagyon. Némelyik házhoz tartozik fa dézsa is (a miénknek nem volt), ezek felfűthetők, így mások ezt használták arra, hogy lemossák magukról a koszt. A gyerekek is koszos lábbal ugráltak bele. Pedig az ilyesmiknél jobb helyeken felhívják a figyelmet arra, hogy csak tisztán lehet bele menni. Egyrészt a tisztítás miatt, másrészt a fertőzések miatt. Ezért, amikor a társaság egy nagy része kezdett beteg lenni, arra gyanakodtunk, hogy a dézsázás miatt. De másnap, mikor mi is megbetegedtünk, és ételmérgezéses tüneteink voltak, rájöttünk, hogy valószínűleg az étkezéseknél kapott víz lesz az oka. A faházakban minden csapnál ki van írva több nyelven, hogy nem ivóvíz, így azt nem is használtuk kávé- és teafőzéshez sem, mégis betegek lettünk mi is. Laurent 2 napig, én 1 napig ki sem bírtam kelni az ágyból, csak a wc-re jártunk. Volt, aki napokig küzdött vele. Kár, mert én is lemaradtam így egy programról, amin pedig nagyon szerettem volna részt venni.

Amúgy az ételek finomak voltak, csak sajnos a vineta (padlizsánkrém) mellett más erdélyi ételt nem kaptunk. (Illetve, ha a Hargitára el tudtam volna menni, ott mics lett volna ebédre.) A konyhás nénik többsége is aranyos volt. A csoportos rosszullét után nem kancsókban kaptunk vizet, hanem ásványvizet tettek ki az asztalokra.

A park egyébként a hegyek között, az erdő mélyén, szinte érintetlen környezetben található. A friss hegyi levegőt reggelente szinte harapni lehetett. A csendet a csiripelő madarak és patak zúgása mellett csak nagy ritkán törte meg egy-egy elhaladó autó hangja. Hajnalban pedig a medvé(ke)t ugató kutyáké. Sajnos csak az egyik buszsofőr látott medvét, Laurent legnagyobb bánatára.

„Hargitai fecskemadár hosszú útra készül,
Nem hagyja el piciny fészkét könnyhullatás nélkül
Én is, én is úgy elmennék, messzi tájra,
ha szivem a Hargitáért oly nagyon nem fájna...”
 - dalszöveg

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK / FORRÁSOK

Székelyvarság MAGYARul: Székelyvarság – Wikipédia (wikipedia.org)
Zeteváraljai víztározó MAGYARul: Zeteváraljai víztározó – Wikipédia (wikipedia.org)
Natur Air Park honlapja MAGYARul: .: NAP Park :. (naturair.eu)

A helyszínen kihelyezett információs táblák.